• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony pocztowe

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#81
Kurde, chyba się poddaję. Nie z Gdyni,
Nie rezygnuj tak szybko. :)
ale w Gdyni stał na rezerwie - Chojnice?
Kiedyś już pisałem, że do obsługi amb. Gdynia-Hel używano nadchodzącego w poc. pocztowym wagonu warszawskiego. Najprawdopodobniej tego dnia pociąg pocztowy był znacznie opóźniony i dlatego włączono tą trzyosiówkę.
Natomiast wydaje mi się, że czwarta grupa cyfr to chyba bardziej 23
Nie wydaje Ci się, tak jest z całą pewnością.
I tu jest pies pogrzebany. Sęk w tym, że przy powiększeniu ja też widzę jedynkę, ale gdy patrzę na normalny rozmiar zdjęcia to widzę cyfrę sporo grubszą niż jeden, nie chodzi mi o wartość liczbową a wygląd cyferki. :)
Andrzeju, wymyśl już tylko ... dwie cyferki ;), samokontrolną już ja wyliczę. :) Ponieważ jest to wagon trzyosiowy i w momencie nadawania numerów dwunastocyfrowych liczba tych wagonów była mniejsza niż 100 to ja podam Tobie dziewięć pewnych:;)
50 51 00-23 0XX-X
Zobacz jak niedużo zostało.:)
Pozdrawiam kynologicznie i stolarsko.
 
A

AJ

Gość
#82
to ja podam Tobie dziewięć pewnych:;)
Cwaniak ;). Ale czekaj, ostatnią z numeru mieliśmy chyba uznaną jako 7 - to ja podam dziesięć pewnych - 50 51 00-23 0X7-X, a reszta to już jak jeden z dziesięciu :D. Wydaje mi się, że jest tam czwórka, ale wtedy samokontrola też by wychodziła "4", a jakoś mi nie wygląda. Miałem nadzieję, że może ktoś jeszcze nasze oczy wspomoże.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#83
Życie mnie nauczyło. :)

No to nie będę już dłużej męczył ... ani Ciebie, ani siebie. To jest wagon 50 51 00-23 027-3-Pmy, dawny 38591-Gmy, wyprodukowany w roku 1926 w Fabryce Wagonów w Wismarze.
Skreślony w 1980 r. W ewidencji jest jako wagon bydgoski, ale ten napis bardziej mi się kojarzy z Chojnicami bądź Laskowicami, Nie rzadko bywało tak, że papierki nie nadążały za ... rzeczywistością.
 
A

AJ

Gość
#84
Czyli jak w reklamie - Brawo TY!!! Laskowice to chyba jednak nie były, bo za małe wydaje się białe poletko na stację macierzystą aby je tam zmieścić.
 
A

AJ

Gość
#89
A co sądzicie panowie o "mutancie" wstawionym przez wolfik -a w temacie obok?

Gmy_PKP_30_042.jpg

Jak dla mnie pruska poczta, z charakterystycznym dla tych wagonów wysokim świetlikiem, jednak najprawdopodobniej była tak uszkodzona, że dostała całkowicie nowe pudło. Proste ściany, bez beczkowato podwiniętej dolnej krawędzi i jedna para drzwi komunikacyjno-ładunkowych - ciekawe kto robił taką odbudowę - Lilpop? Swoją drogą szkoda, że te zdjęcia nie trafiły tutaj, bo i piękny okaz P-VII tam jest.
 
A

AJ

Gość
#91
Mnie Twój smutek napawa wielką radością - to dopiero jest w takim razie znalezisko!!! Do tej pory nie miałem pojęcia jak te gdańskie poczty wyglądały. Tym większe dzięki dla wolfik-a za wygrzebanie i wstawienie tej fotki (y).
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.061 25 2
#93
Czekałem dwa dni, a dzisiaj - teraz kilka minut !
I mam Was obu, miłośnicy starych wagonów ! :cool:
Wiem, wiem, jest ich więcej, więc i ja się znowu dołączę do tematu.
A temat wagonów pocztowych jest super ciekawy z uwagi na ich różnorodność, która to występowała na PKP.
A jeśli do tego jeszcze dołączyć wagony bagażowe no i te łączone w swej dwoistości bagażowo-pocztowe, to dopiero !
To wszystko, to najlepiej zna Jarząbek, wiem coś o tym (y) :)
A ja miłośnik parowozów, to o wagonach ... no dobra, też mnie interesują, jak wszystko co po torach się turlało ;)

Pozwólcie, że powrócę jeszcze do tych poprzednio omawianych typów.
Ten nowszy to dwu- i trzy-osiową wersję posiadał.
Ale ja chciałbym o tym starszym typie.
Wśród zbieraniny staroci chyba takiego wyłuskałem ... :cool:
Znam się na tym jak ... ale zaryzykuję - chyba jest to jeszcze Prusak jak ten 3-b/10 z Siedlec.
Przypuszczam, że oryginalnie był trzyosiowy ale został przebudowany na dwuosiowy.
Tak mi jakoś ta solidna dodatkowa konstrukcja wzmacniająca na późniejszą wygląda. (za solidna)
Jako niefachowiec od wagonów :(, pozwolę sobie zauważyć, że wagon ten ma bardzo "garbaty" dach - inny niż te dwa z porównania, czyli przebudowa ale taka "wyniosła".
Niemniej obstaję, że to typ starszy, więc pudło konstrukcji drewnianej obite blachą, chyba że się mylę.
Jarząbek sprawdzi i będzie wiadomo czy trafiłem
Pm, U.P. Tczew 2.JPG

Pm 50 51 00-24 037-1, U.P. Tczew 2, Tczew 10.08.1973, fot.T.Suchorolski
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#94
Bardzo dziękuję za kapitalne zdjęcie :)

To wszystko, to najlepiej zna Jarząbek, wiem coś o tym
Dziękuję za uznanie Przyjacielu, ale są lepsi ... :)
A ja miłośnik parowozów, to o wagonach ... no dobra, też mnie interesują, jak wszystko co po torach się turlało ;)
To dokładnie tak jak ja. :)
Znam się na tym jak ... ale zaryzykuję - chyba jest to jeszcze Prusak jak ten 3-b/10 z Siedlec.
Przypuszczam, że oryginalnie był trzyosiowy ale został przebudowany na dwuosiowy.
Tak mi jakoś ta solidna dodatkowa konstrukcja wzmacniająca na późniejszą wygląda. (za solidna)
Jako niefachowiec od wagonów :(, pozwolę sobie zauważyć, że wagon ten ma bardzo "garbaty" dach - inny niż te dwa z porównania, czyli przebudowa ale taka "wyniosła".
Niemniej obstaję, że to typ starszy, więc pudło konstrukcji drewnianej obite blachą, chyba że się mylę.
Jakiś smutny dzisiejszy dzień,:( już drugiego swojego Rozmówcę jestem zmuszony zasmucić - niestety nie mogę nic na ten temat powiedzieć. Po prostu ... nie wiem. :(
Jarząbek sprawdzi i będzie wiadomo czy trafiłem
Ale spróbuję Tobie przekazać choć namiastkę pociechy. :) - wyjmij długopis. ;)
Wagon został wyprodukowany w Köln w roku 1914, czyli jeszcze Prusak. :)
Poprzedni numer to Gmw 38592.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.061 25 2
#97
Ale spróbuję Tobie przekazać choć namiastkę pociechy.
A pociecha to wielka - bo trafiłem ! wagon Prusak.
Dziękuję Przyjacielu za te dane cyfrowe.
Tak się gapię na tą konstrukcję i widzę ją tylko z jednej strony wagonu.:(
Jest i z drugiej strony, ja widzę. Z tej strony konstrukcja obejmuje skrzynkę z akumulatorami a z drugiej strony nie ma żadnej skrzynki i konstrukcja nie jest aż tak blisko główki szyny. Słabo, ale ją widać.
Pozdrawiam już weselszy, a i dzisiejszy dzień do najgorszych chyba nie należał (y)

I jeszcze jedno, tę konstrukcję to chyba trochę za późno dodali, bo rama wagonu zdążyła już się wyraźnie wygiąć. Pewnie "nadziani" pasażerowie podróżowali tym wagonem i mieli ciężkie bagaże.
 
A

AJ

Gość
#98
Andrzeju, wydaje mi się, że tej wagon na zdjęciu w Jaworzynie jest krótszy, więc raczej to 3-b/10.
Nie, to tylko perspektywa zdjęcia tak go "skraca". Te wagony były budowane z tego co wiem tylko w jednym wariancie pudła o długości 12,5 metra, różniły się stosowanym podwoziem - dwu- bądź trzyosiowym. Jeszcze taka mała uwaga do oznaczeń typu - niezbyt fortunnie użyłem w mojej wypowiedzi nawiasów
Jeśli już to dwójka powinna w nich się znaleźć, ponieważ użyłem jej tylko do podkreślenia dwuwariantowości wagonu. W systemie oznaczeń wagonów DRP z tego okresu dla wagonów dwuosiowych nie stosowano wyróżnika cyfrowego - dla takiego wagonu prawidłowy zapis tak wyglądał -b/12,5. Tylko wagony 3 i 4 osiowe miały wyróżnik cyfrowy. Później to się i tak zmieniało...

Wśród zbieraniny staroci chyba takiego wyłuskałem ... :cool:
Prezesie - jakby jeszcze coś się wyłuskało to proszę się nie krępować ;).

Przypuszczam, że oryginalnie był trzyosiowy ale został przebudowany na dwuosiowy.
Tak mi jakoś ta solidna dodatkowa konstrukcja wzmacniająca na późniejszą wygląda. (za solidna)
To na koniec jeszcze trochę o podciągach. Podejrzewam, że wiele późniejsze akurat od tego wagonu to one nie były. Te wszystkie "dziwnie" wyglądające wagony dwuosiowe (bo dotyczy to chyba również np. wagonu z Mieroszowa) mają swoją genezę jeszcze w Niemczech. Po utworzeniu w 1924 roku Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG)oraz Deutsche Reichspost (DRP) wprowadzono po raz pierwszy w historii wzajemny system płatności i rozliczeń wyliczany w osiokilometrach. Zaskutkowało to rozpoczęciem już w roku 1925 na zlecenie DRP przebudów starszych wagonów trzy- i czteroosiowych o długości pudła do 12,5 metra na wagony dwuosiowe. Całą akcję zakończono w 1932 roku. Jaki przyniosła skutek? Taki że w roku zakończenia przebudowywania podwozi wagonów, na stanie DRP znajdowało się 1062 wagonów dwuosiowych, 1498 trzyosiowych oraz 952 czteroosiowe. Późniejsze konstrukcje to już tylko czteroosiowce. Wydaje mi się, że wymierne efekty tej akcji możemy właśnie oglądać na wymienionych zdjęciach.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
A

AJ

Gość
#99
Coś ostatnio wszystko plączę, nie doczytuję i mam "skróty myślowe", chyba czas na forumową emeryturę :(

dotyczy to chyba również np. wagonu z Mieroszowa
Oczywiście chodziło o zdjęcie wagonu z Marciszowa z pierwszej strony tego tematu.
Żeby więc chociaż po części odkupić swoje winy, krótka prezentacja moim zdaniem jednego z ciekawszych wagonów pocztowych okresu międzywojennego. Wagon typu P-III był budowany w latach 1927-28 przez zakłady Zieleniewskiego w Sanoku w ilości 15 egzemplarzy. Dla Polskiego przemysłu stał się konstrukcją przełomową, gdyż jako pierwszy wagon został wykonany w całości jako konstrukcja stalowa. Drugim znaczącym wyróżnikiem było to, że był to jedyny wagon z grupy "pasażerskiej" budowany seryjnie na podwoziu trzyosiowym w całej historii polskiego przemysłu taboru kolejowego (bo nie wliczam do nich wagonów ogrzewczych). Projekt ewidentnie bazujący na spuściźnie austriackiej (drzwi w charakterystycznych wnękach, budka hamulcowa itd.) został jednak dopasowany do polskich warunków. Wagon ze zdjęcia został przydzielony do Lwowa i jak się wydaje cała seria "trzyosiowców" powstała właśnie z myślą o słabszych liniach dyrekcji Lwowskiej i Stanisławowskiej. Ciekawe, czy którykolwiek z tych pojazdów przetrwał działania wojenne i pozostał w służbie PPTiT również po 1945 roku.

Clipboard01110.jpg


Clipboard01100.jpg


Jeśli znowu coś poplątałem to wybaczcie.
 

Podobne wątki