• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony pocztowe

Paweł

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
11 0 0
#1
Dziś przejeżdzając przez Kraków Płaszów widziałem o 21:25 jak w pociągu D 38510 Przemyśl-Świnoujście był doczepiony wagon pocztowy. Trochę szczęka mi opadła bo słyszałem, że poczta nie korzysta z usług PKP i dawno w Krakowie nie widziałem pracujących wagonów pocztowych.

To jak to w końcu jest ?
 
A

AJ

Gość
#4
Korzystając z okazji, że temat o takim wdzięcznym tytule zalega sobie praktycznie nieużywany w czeluściach forum od długiego czasu, troszkę go przewietrzę. Obserwując ostatnio ciekawie rozwijający się wątek o wagonie bagażowym zaciekawił mnie link https://www.facebook.com/PKPZnin/ph...0.1414535909./307115999438105/?type=1&theater wstawiony tam przez Pt47-106 , a przedstawiający zdjęcie Roelofa Hamoena wykonane w Żninie w 1978 roku.

1978683_307115999438105_2200052689289528558_n.jpg


Sam wagon i jego numer wydały mi się nieobce i faktycznie po raz kolejny okazuje się, że niektóre obiekty mają niesamowitą zdolność pojawiania się przed obiektywem, a także zarazem przetrwania. Co prawda na zdjęciu Roelofa nie jestem w stanie odczytać pod który UP należał ten pojazd, ale najpóźniej w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych trafił do Tczewa. Kto w tamtym czasie przejeżdżał przez tą stację, pewnie często widywał go na "żeberku" pocztowym. Jeśli pamięć nie płata mi figli, to w tamtym okresie pojawiały się tam dwa podobne wagony. Kiedy w połowie lat osiemdziesiątych stał się w zbędny, bynajmniej nie trafił na złom - wylądował jako altana działkowa pod Trójmiastem

Untitled-4273.jpg


Untitled-4272.jpg

Trwa tam sobie spokojnie do dzisiaj, chociaż ciężko już rozpoznać w nim pierwowzór

IMG_6085.jpg


Żeby tradycji stało się zadość, jak zwykle na koniec garść wątpliwości i pytań;). Czy tenże wagon wywodził się w prostej linii z poniższej konstrukcji ?

Ro080436.jpg


i czy w takim razie wagon na poniższym zdjęciu mógł być jego bliźniakiem?

p3e.jpg



Zdjęcie zassane kiedyś z internetu (wydawało mi się, że z naszego forum), ale nie potrafię go teraz odnaleźć i podać autora, za co przepraszam. Patrząc na sygnaturę na zdjęciu z pewnością pierwotnie i tak pochodziło ze strony http://www.drehscheibe-online.de/
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#5
Kto w tamtym czasie przejeżdżał przez tą stację, pewnie często widywał go na "żeberku" pocztowym.
Też go pamiętam z tamtego okresu - jeździł na trasie Tczew - Chojnice.
Kiedy w połowie lat osiemdziesiątych stał się w zbędny, bynajmniej nie trafił na złom - wylądował jako altana działkowa pod Trójmiastem
Wcześniej wylądował na żeberku pocztowym w pobliżu hali wagonowej UP Gdynia2, najprawdopodobniej stamtąd miał ... bliżej na działkę. ;)

Był to wagon wyprodukowany w roku 1928 w Fabryce Gebr. Gastell Mainz-Mombach. Stary numer Gm 38571, następnie 50 51 00-18 201-1 zmieniony na 50 51 00-24 122-1. Ostatnio był przydzielony do Up. Tczew 2 a wcześniej (gdzie nie możesz odczytać przydziału) do Up. Toruń 2.
Zdjęcie zassane kiedyś z internetu...
... przedstawia wagon pocztowy na stacji w Marciszowie. Gdzieś mam odnotowany jego numer ... ;)
 
Ostatnio edytowane:

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
#9
A Autor ma na imię Jurgen.
A dokładnie Jürgen Court, fotograf i współautor książki "Dampfbahnen in Polen", Rasch und Röhring Verlag, Hamburg 1991.
( książka ta, na podstawie licencji wydana została również przez Transpress Verlag GmbH, Berlin w tym samym roku )
Z uwagi na zawarty w niej wspaniały, i już niestety historyczny materiał fotograficzny, jest to jedna z pozycji, którą posiadać powinien każdy miłośnik polskich kolei.
Dampfbahnen in Polen.JPG

- do dostania na Ebay.de, za ok. 5 - 15 Euro, zależnie od okazji.
 
A

AJ

Gość
#10
Z uwagi na zawarty w niej wspaniały, i już niestety historyczny materiał fotograficzny, jest to jedna z pozycji, którą posiadać powinien każdy miłośnik polskich kolei.
Święte słowa Panie Prezesie. Oryginalne wydanie sprowadzał Klub Poznański i wtedy w przeliczeniu z "dojczmarek" były to koszmarne pieniądze, ale też album do dzisiaj zajmuje zaszczytne miejsce na półce. A Jurgen był także autorem jeszcze jednej pozycji - "Dampfparadies Wollstein" wydanej przez Transpress. Jak dobrze jest poznać autora wydawałoby się jednego zdjęcia :).

A tak przy okazji mała prywata - czy byłby pan tak miły i wstawił w tym temacie jedno swoje zdjęcie? Chodzi mi konkretnie o wagon typu PVII 24 103-1 zrobiony w 1977 roku na stacji w Zagórzu. Mam co prawda gdzieś z internetu to zdjęcie, ale to chyba takie niezbyt fajne przeniesienie z książki, a byłoby ono mi tu bardzo pomocne.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#12
Jakbyś kiedyś znalazł tą "Rozrywkę" to ja z pewnością będę wdzięczny ;).
Znalazłem, lecz trudno mi odczytać moje bazgroły, gdyż jest to granatowe, wyblakłe opakowanie Gauloises (EM już wtedy były dla mnie za słabe:(). ;)
Wagon z Marciszowa to 50 51 00-24 035-5 Pm, numer poprzedni 38586. Wagon był przydzielony do Up. Jelenia Góra 2, wcześniej do Up. Legnica 2. Wyprodukowany we wrocławskiej fabryce Braci Hofmann w 1900 roku.
A ten "nowy" to wagon wyprodukowany przez LRL Wwa w roku 1938. Przydzielony do Up. Tarnów 2. Numer poprzedni 38552.
 
A

AJ

Gość
#13
Bardzo dziękuję obu Panom!

Wagon z Marciszowa to 50 51 00-24 035-5 Pm, numer poprzedni 38586. Wagon był przydzielony do Up. Jelenia Góra 2, wcześniej do Up. Legnica 2. Wyprodukowany we wrocławskiej fabryce Braci Hofmann w 1900 roku.
Czyli z oczywistych względów nie mógł być bliźniakiem wagonu 24 122 - 1 z mojego pierwszego postu.

A ten "nowy" to wagon wyprodukowany przez LRL Wwa w roku 1938. Przydzielony do Up. Tarnów 2. Numer poprzedni 38552.
Zanim padło pytanie już znamy odpowiedź ;). To ja tylko przypomnę, że ta rodzina wagonów (zresztą jako jedyna) doczekała się swojego opracowania, które ukazało się w numerze 5 z 2002 roku miesięcznika Świat Kolei, a z dwoma współautorami mamy możność i przyjemność konwersować na forum poszerzając swoją wiedzę :).

Zdjęcie PrezesaTS było mi potrzebne, ponieważ wagon ten jest kolejną "kapsułą czasu", której udało się przetrwać do współczesności. Po zakończeniu eksploatacji trafił jako składzik na budowę pod Tarnowem, aby ostatecznie wylądować na działce pod Rzeszowem. Zdjęcia z sierpnia tego roku

IMG_7894.JPG


IMG_7888.JPG IMG_7906.jpg

Dzięki resztkom oznaczeń z obu stron pudła identyfikacja nie pozostawiała wątpliwości. W tej chwili z tego co mi wiadomo właściciel odnawia powłokę zewnętrzną co może ten stan zmienić. Wagon ten jest jeszcze o tyle ciekawy, że doczekał się swojej miniatury w skali H0 w wykonaniu manufaktury TMF, z jedną drobną uwagą. Ci, którzy chcieliby mieć wierną replikę powinni wymienić kominek wentylacji typu "Torpedo" na niemiecki typu "Wendler", co jest widoczne zarówno na zdjęciu PrezesaTS jak i na współczesnych

561405_1.JPG IMG_7893.jpg

Zdjęcie modelu ze strony sklepu "Świat Modeli" z Rybnika
W połowie lat dziewięćdziesiątych przed oknem pociągu na stacji Inowrocław Rąbinek mignął mi z kolei inny przedstawiciel tej serii, niestety z oczywistych względów nic z niego nie spisałem

Untitled-2007.jpg


Już jako zupełny "bonus" do artykułu zdjęcie fabryczne z zakładów "Zieleniewskiego" i wnętrze wagonu na obrazku z zasobów NAC-u

000007  fotografia archiwalna sanowag.jpg


PIC_1-G-2978-2.jpg


Żeby jednak tradycji stało się zadość musi być i pytanie - te charakterystyczne kominki na dachu to była jakaś wentylacja mechaniczna? I jak toto się fachowo nazywało?

IMG_7924.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
#14
Korzystając z okazji, że temat o takim wdzięcznym tytule zalega sobie praktycznie nieużywany w czeluściach forum od długiego czasu, troszkę go przewietrzę. Obserwując ostatnio ciekawie rozwijający się wątek o wagonie bagażowym zaciekawił mnie link https://www.facebook.com/PKPZnin/ph...0.1414535909./307115999438105/?type=1&theater wstawiony tam przez Pt47-106 , a przedstawiający zdjęcie Roelofa Hamoena wykonane w Żninie w 1978 roku.

Zobacz załącznik 416377
W gwoli wyjaśnienia, zdjęcie zrobione przez Pana Hamoena są wzięte z antygalerii, gdzie umieszczono je za zgodą autora oraz moim osobistym wstawiennictwem u właściciela galerii Daniela Urbanowskiego, skądinąd też pochodzącego ze Żnina miłośnika kolei. Tu link: http://antygaleria.pl/categories.php?cat_id=625&sessionid=879ccf495dcd05796e1033a61ae63bbb

A żeby Żnin nie został zapomniany, proszę o wyjaśnienie historii i serii tego wagonu:
image.jpeg
http://tog-billeder.dk/fotos/polen/damplokomotiver/ok1/75195_Ok1-41_Znin_750702.jpg Zdjęcie z galerii Pana Gunnara Christensena.
 
Ostatnio edytowane:
A

AJ

Gość
#15
A żeby Żnin nie został zapomniany, proszę o wyjaśnienie historii i serii tego wagonu:
Żnin nie zostanie zapomniany, ponieważ "zdjęto" tam niejedną ciekawostkę pocztową -> https://www.flickr.com/photos/markcarter/6591505715/in/set-72157628754294009/
Zdecydowanie gorzej będzie z drugą częścią. O ile na zdjęciu Roelofa jest widoczny numer wagonu i historia poniekąd sama się ułożyła, tak w przypadku zdjęcia Gunnara tego komfortu już nie mamy. Pierwsze skojarzenie patrząc na zdjęcie kieruje się w stronę wagonów poczty "kajzerowskiej" do pociągów lokalnych po likwidacji górnego świetlika, czyli np. takich jaki zachował się w Chabówce:

IMG_7086.jpg


Jednak patrząc na zdjęcie mam wątpliwości czy wagon ze Żnina miał trzy osie. Wydaje mi się, że była to wersja dwuosiowa, a więc w warunkach niemieckich oznaczana małym indeksem literowym "a" - czyli wagon do przesyłek listowych z małym magazynem i o niewielkiej nośności. Jeśli tak było to polska seria wagonu byłaby najpierw Gm, później Pm. Ponieważ zdjęcie zrobiono na tej samej stacji co Roelofa można domniemywać, że wagon ten również należał do UP Toruń 2, ale to już wróżenie z fusów.

Niejako "przy okazji" pozwolę sobie wrócić do rozważań z Jarząbkiem na temat innego wagonu pocztowego z Chabówki:

A odnośnie tego z Chabówki, to pamiętam, że przez kilka lat stał w pobliżu MD Konin podobny wagon pocztowy. Później zniknął a za jakiś czas pojawił się ten chabówczański ..... może to właśnie ten?
Swego czasu Paweł Terczyński podał ostatnie oznaczenie tego wagonu jako 50 51 00-18 016-3. Czy na tej podstawie Jarząbku dało by się rozwikłać jego pochodzenie?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#16
Swego czasu Paweł Terczyński podał ostatnie oznaczenie tego wagonu jako 50 51 00-18 016-3. Czy na tej podstawie Jarząbku dało by się rozwikłać jego pochodzenie?
Jest to wagon wyprodukowany w firmie Christoph&Unmack Niesky w roku 1930. Jego poprzedni numer to Gmx 37585. W/g moich danych wagon był to wagon krakowski czyli najprawdopodobniej jednak nie ten z Konina.
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.026 23 2
#17
Skoro jest taki temat, to się podzielę "archiwaliami".
Pewnie i tak pomieszam, i nie wszystkie wagony będą pocztowymi, ale raz się żyje.
Może ktoś znajdzie coś dla siebie. :)
Źródła, to eBay oraz Delcampe.

Ok22 | Katowice?
katowice (2).jpg


OKz32 | Kraków Bonarka | Autor Marc Dahlström
KRAKOW BONARKA MARC DAHLSTRÖM.jpg

Ok1-212 | 1971
Ok1-212 1971.jpg

Ok1-405 | Białośliwie | 1971
Ok1-405 Bialosliwie 1971.jpg


Ok1-405 | Bydgoszcz | 1971
Ok1-405 Bydgoszcz 1971.jpg


Ol49 | Sierpc | 1976
Ol49 Sierpc 1976.JPG


Pt47-57 | Sokołów | 1974
Pt47 57 Sokolow 1974.JPG


TKt48-168 | Sucha Beskidzka | 1971
Tkt 48 108 Sueha Beskidzka 1971.JPG


TKt48-88 | Sucha Beskidzka | 1971
TKt48-88 Sucha Beskidzka 1971.jpg


TKt48-110 | Sucha Beskidzka | 1973
TKt48-110 Sucha 1973.jpg


TKt48-113 | Chabówka | 1978
TKt48-113 Chabowka 1978.jpg


Ty2-133 | Inowrocław | 1972
Ty2-133 Inowroclaw 1972.jpg


Ty2-847 | 1974
Ty2-847 1974.jpg


Ty5-33 | Poznań
Ty5-33 Poznań.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#18
W/g mnie wagony pocztowe są na zdjęciach: 1,6,7 i 11, pocztowo-bagażowe na zdjęciach 4,5 i 9 a zdjęcia nr: 2,3,8,1012,13,14 przedstawiają wagony bagażowe.
 
A

AJ

Gość
#19
W zasadzie się z tym zgadzam, chociaż mam problem z 9 - czy to nie był jednak "tylko" bagażowy?
Pytanie odnośnie fragmentu wagonu na zdjęciu nr.11 - czy to mógł być PV?
 

Podobne wątki