• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Zdjęcie fragmentu składu ze zbliżeniem na ...
... salonkę. Zdjęcie to już chyba gościło na Forum, ale ponieważ pojawiło się następne wagonu Nr 112, uzałem, że należy go przypomnieć, tym razem w połączeniu.
Wagon ten sam a towarzystwo z wyjątkiem mężczyzny oznaczonego strzałką (steward?) różne, przynajmniej mnie się tak wydaje.



PKP-112.jpg
 
OP
OP
K

KNG

Gość
Wedle wykazu wagonów służbowych i salononych przydzielonych MKŻ i DKP z 6 października 1920 r. ww wagon miał dawny numer 39323, masę 12870 kg, hamulec Hardy'ego i na stałe był przydzielony do Radomskiej DKP.
Więcej w tabelce nie ma.

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 
OP
OP
K

KNG

Gość
Ona jest
scisle.jpg

albo
tajne.jpg
albo chociaż
pouf.jpg

w ostateczności
sluzb.jpg

i tabelkę trzeba
zamk.jpg

Więc sam rozumiesz, nie mogę jej pokazać.
Ale ponieważ dzisiaj się jest Dzień Zakochanych, szczególnie samych w sobie z wzajemnością
to ją tę tabelkę uroczyście mocą swoją miłośniczo-kolejową odtajniam, się z nią spoufalam i do użytku ogólnego przeznaczam.
Amen.
https://dysk.onet.pl/link/4EABO#.
Obrazek proszę pobrać z linki bo forumowy automat zmniejszył ją okrutnie.

Bądźcie zdrowi.
ksiezyc_nad_gieesem ...
 

Załączniki

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
Wielkie dzięki księżycu za zapodanie tabelki!
Też sobie ją ściągnąłem, co by potem otworu gębowego nie rozdziawiać jak jakąś salonkę na zdjęciu napotkam i nie zadawać prostego pytania - a ... co to ???
Oczywiście zachowam się "ściśle" do tych stempelków :D
 
OP
OP
A

AJ

Gość
Wielce podziękował! Ubawiłem się setnie, a ponieważ tutejszy ustawodawca nie przewidział możliwości wystawienia dwóch różnych ocen pod jednym postem, to niniejszym:

Kocham TO!

Pozdrawiam, jako kolejny skutecznie zakochany w sobie z wzajemnością ;).

Oby twoje życzenie się spełniło, czego i Tobie życzę :).
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
A witam Kolegów, jakoś tak mi się przypomło, że ten wagonik-salonkę już gdzieś widziałem ...
Szybko temat podjąłem, gdyż ja i pamięć nie zawsze mają po drodze ale widocznie z okazji Świętego Walniętego - czy jak mu tam, wyjątek nastąpił i niech już tak jak najdłużej pozostanie.
Od razu zdjątko odszukałem i Szanownej Publice interesujący nas fragment prezentuję. Zdjęcie przedstawia cały wiadukt i stojących pod nim oficjeli. Nas jednak w tym wątku beton i notable mniej interesują a jedynie to co na kołach stoi.

Kalety-Podzamcze, inspekcja wiaduktu, wagon 112..jpg

Budowa linii Kalety-Podzamcze 1926r., inspekcja wiaduktu, wagon As 112. Fot.ze zb.T.Suchorolski

Na wagonach to ja się nie znam, wiem jedynie że stoją na kołach i trzeba je ciągać, bo same nie pojadą (;)),
niemniej jednak zauważyłem w porównaniu z wcześniej prezentowanym zdjęciem tego wagonu pewne różnice:
- w czole wagonu brak doczepianych schodków, może ktoś "zaliczył glebę" i takowe wymyślono,
- brak lampki nad drzwiami czołowymi, co by po zakrapianej-znaczy się zakończonej inspekcji widać było drogę zejścia po schodkach, bo późno przecie się z inspekcji wracało,
- brak węży próżniowego hamulca Hardy'ego,
- w nieco innym miejscu są namalowane oznaczenia tego wagonu,
- wagon miast świecowego, bądź naftowego - uzyskał oświetlenie gazowe, stąd ten duży zbiornik pod pudłem,
- pod pudłem brak zamykanej skrzyni, być może tam stały bańki z naftą itp.,
- dach wagonu odnowiony, nie ma podłużnej listwy,
- zapewne zamontowano na dachu inne kominki w związku ze zmianą oświetlenia, tego niestety nie widać,
- zniknęła podłużna listwa podokienna,
- w innym miejscu są haki do zawieszania tablicy kierunkowej/informacyjnej,
Reasumując, zdjęcie porównawcze zamieszczone wyżej (te po prawej) jest wykonane chyba wcześniej (?)
Pomijam odnajdywanie tych samych urzędników, a steward być może był zajęty właśnie szykowaniem zakąski ;)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Coś tu nie gra. Jeżeli zestawimy chronologicznie zdjęcia - 1926,1927 i 1930 r. (oczywiście jeżeli będziemy wierzyć podpisom) to wychodzi odwrotnie.
Moim zdaniem przebudowy wagonu dokonano pomiędzy 1927 a 1930 rokiem. I zniknął baniak do gazu a w jego miejsce została zamontowana skrzynia akumulatorów, lampka nad drzwiami nie wygląda ani na naftową, ani na gazową. Na dwóch wcześniejszych zdjęciach widać napis na pudle Kancelaria. Na ostatnim zdjęciu już tego napisu nie ma.
Ponadto jeżeli wierzyć podpisom to linia Kalety - Podzamcze była budowana wcześniej niż węglówka.
Moim zdaniem zestawienie tych trzech zdjęć powinno wyglądać tak:

Salon-112.jpg


Może to ja się mylę, ale to jest żarówka:

Żarówka.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
I tak to wyglądało jak opisałem. Zajrzałem do książki "Magistrala węglowa" i zdjęcia wagonu nr 112 są na stronach 86 i 88 na moście w Żukowie, na str. 89 na wiadukcie w Lipowej oraz na str. 112 na jednym z mostów. Wagon wygląda tak jak ten 112 z roku 1930. Są to próby obciążeniowe i jazdy inspekcyjne. Lipowa - 30.09.1930 r.
 
OP
OP
K

KNG

Gość
Jeszcze tytułem uzupełnienia rozporządzenie do tabelki.
Jak widać ówczesna władzuchna lubiła była korzystać z dobrodziejstw wysokiego kolejowego stolca i niespecjalnie kosztami się przejmowała.

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 

Załączniki

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
I tak to wyglądało jak opisałem.
Jarząbku, zgadza się.
Moje pierwsze dwie różnice wypunktowane na wstępie to potwierdzają - schodki i drabinkę dodano.
( szedłem dobrym tropem, jeśli idzie o kolejność wykonania zdjęć )
Trzecia różnica nieco mnie zmyliła, sądziłem że dodano oświetlenie gazowe ale ono było i pozostało.
Jarząbku, zbiornik na gaz był i pozostał - widać go na zdjęciu ze strony 88.
Na prawym zdjęciu tu u góry jest on zakryty przez stojących inspektorów.
Dodano skrzynkę, być może na akumulatory chyba tylko dla zasilania tej lampki nad schodkami, bo to lepsze światło.
Zbiornik jest, więc raczej wnętrze było nadal oświetlane gazem.
Wątpię by w 1930 roku mieli wystarczająco mocne akumulatory do oświetlenia całego wagonu, który tylko okazyjnie był użytkowany, a i przy takiej okazji często podczas inspekcji się zatrzymywał na dłuższe postoje i byłoby za mało przebiegu by ponownie doładować je. Zresztą nie widać prądnicy czy też jej napędu.
Boczne listwy dodano by wagon wyglądał bardziej majestatycznie a nie tak "łyso", może zamontowano nowe blachy dzielone w tym miejscu. Nie wiem tylko po co zainstalowano hamulec próżniowy, to te węże.
Myślałem, że pozbywano się tego systemu i to ich brak zasugerował mi odwrotność dat tych zdjęć.
Całe szczęście, że napisałem: ... jest wykonane chyba wcześniej (?)
Uff ...
 

Generał

Znany użytkownik
Reakcje
747 5 0
W sąsiednim wątku wśród Tr6 z Kłodzka pojawił się taki oto ciekawy wagon:
img382a.jpg

Może któryś z Kolegów skomentować co ta za okaz ???
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
To chyba odpowiedni watek, więc się podzielę.
Wagon dobrze znany, bo później trafił do Kościerzyny, gdzie zapewne nie skończył tak jak tego oczekiwałem.
Moje zdjęcia pochodzą jednak jeszcze z okresu kiedy PKP próbowały pozbyć się problemu i ukryć go przed wścibskimi miłośnikami kolei i zapewne doprowadzić do stanu, w którym do niczego już by się nie nadawał.
Wcześniej, tj. około 1998 roku napisałem krótką notatkę do Sygnałów (być może wtedy były to już Nowe Sygnały) wraz ze zdjęciem i prośbą o ratunek dla tego Lilpopa. Efekt był taki, że zabrano go z miejsca dotychczasowego, wieloletniego postoju, tj. z wagonowni Gdynia Leszczynki na tory w okolicy myjni (zwanej też umywalnią) wagonów towarowych, czyli na kompletne zadupie rejonu GPC stacji Gdynia Port, gdzie ponownie znalazłem go zupełnie przypadkowo, niestety w stanie już znacznie pogorszonym postojem na odludziu. W wagonowni był zamknięty i kompletny. Nawet tabliczkę firmową miał bardzo długo.
Mówimy oczywiście o wojennej wersji wagonu typu B-III - ostatni nr: 50 51 92-20 188-5 Dhxt st. Gdynia, zbudowanego przez fabrykę Lilpop Rau w 1940 roku (o ile mnie pamięć nie myli co do daty).
Photo26_26A.2 mini 1200.jpg
Photo27_27A.2 mini 1200.jpg
Photo28_28A.2 mini 1200.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki