• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony pocztowe

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#41
bowiem od dłuższego czasu gryzie mnie pewien wagon uwieczniony w 1976 roku ...
Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego co napiszę ustąpią bezpowrotnie Twoje zgryzoty. :)
Wpadłeś na dobry trop. W tamtym okresie kursował amb. Szczecin - Piła - Szczecin 908 z obsadą Upt Stargard Szcz. 2.
A co do wagonu ... to po "krótkiej, przyjacielskiej rozmowie" wyśpiewał wszystko. ;)
Został wyprodukowany w roku 1935 przez firmę Astra z nr fabr. 30131.
Na PKP miał numer (drugi, pierwotnego niestety nie znam) 37523, później 50 51 00-20 006-0, jeszcze później 50 51 00-18 048-6.
Początkowo był w Gdyni, następnie w roku 1961 trafił do Szczecina i w roku 1975 do pobliskiego Stargardu. Skasowany w roku 1979 r.
I to by było na tyle...
Pozdrawiam korespondencyjnie. :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.173 504 30
#44
A według mojej arytmetyki to było od 38 do 37 lat temu, zależy, czy skasowany był na początku, czy na końcu 1979 roku.
 
A

AJ

Gość
#46
Kurde, muszę się wytłumaczyć. Jarząbku - mój imiennik dobrze odczytał moje intencje, chodziło mi o to po ilu latach od kasacji udało Ci się wycisnąć z niego jeszcze informacje. Niestety, dowaliłem przy tym jeden rok "górką" :oops:.
 
A

AJ

Gość
#48
Wagon ex. pocztowy urozmaicający swoją obecnością w połowie lat osiemdziesiątych Prokocim. Wstawiał już kiedyś swoje zdjęcie Generał (bodaj w wątku wagonów dwu- i trzyosiowych), ale przeszedł jakoś bez echa. Nosił ostatni numer 50 51 00 - 23 007 - 5 i jako trzyosiowiec najpewniej serię Pmy. Przydzielony do stacji Kraków, UP Kraków 2, ostatnie ważenie (a więc pewnie i ostatnią naprawę) przeszedł w styczniu 1970 roku. Wizualnie (nawet uwzględniając "modernizacje") taki ni to pies ni wydra - ani to podobne do "austriaka", ani do "prusaka". Znalazłbyś coś Jarząbku na jego temat?

Untitled-2.jpg Untitled-4.jpg
 
A

AJ

Gość
#50
Podziękował! Więc jednak Galicja zobowiązuje. Czyli pewnie oryginalnie posiadał elegancki świetlik na dachu i drzwi wpuszczone w wnękę.
 
A

AJ

Gość
#52
Ładna Gośka ;). O dziwo doczekała się też wcale niezłego zdjęcia w Cyfrowej SM.

Skoro już wypłynęły wagony pocztowe i SM - jakoś nie pasuje mi w opisie poniższego zdjęcia "niemiecki" - czyżbym się mylił?

Neg. 2158_86_wagon pocztowy prod. Niemieckiej.jpg


"Wagon pocztowy produkcji niemieckiej z 1931 r. seria Pmx nr 505100-18039-5 w Warszawie na bocznicy. Fot. D. Krakowski. Numer inwentarzowy: Neg. 2158/86."
Źródło:
http://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/zaso...r-505100-18039-5-w-warszawie-na-bocznicy#main
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#53
Tak jak teleturniej - "Jeden z dziesięciu". :)
jakoś nie pasuje mi w opisie poniższego zdjęcia "niemiecki" - czyżbym się mylił?
Niestety :(
"Wagon pocztowy produkcji niemieckiej z 1931 r. seria Pmx nr 505100-18039-5 w Warszawie na bocznicy.
Niby dziwne, ale powyższe stwierdzenie jest prawdziwe. :)
Ale aby Cię Andrzeju podnieść na duchu:) ...dodam jeszcze, że wagon faktycznie jest produkcji niemieckiej z roku 1931 (prawdopodobnie HAWA), ale ... został wyprodukowany dla Poczty Holenderskiej. :)
Drugi taki sam albo b. podobny stał na szczecińskich Pomorzanach. Gdy go "odwiedziłem" bodajże jesienią 1988 roku akurat był poddawany restauracji ... autogenem. :(
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
#54
T
że wagon faktycznie jest produkcji niemieckiej z roku 1931 (prawdopodobnie HAWA), ale ... został wyprodukowany dla Poczty Holenderskiej. :)
Drugi taki sam albo b. podobny stał na szczecińskich Pomorzanach. Gdy go "odwiedziłem" bodajże jesienią 1988 roku akurat był poddawany restauracji ... autogenem. :(
Tak więc mimo, ze zdjęcia dawnego MuzKol'u, nie są najlepiej zeskanowane i czasami mają pomylone opisy, jest to skarb. Paradoksalnie bowiem do zdjęć IIRP [archiwum NAC, Karta, Instytut Sikorskiego], zdjęcia taboru z PRL są znacznie gorzej dostępne [w necie najlepsze są na stronie Fototeki, oprócz tego liche archiwum PAP, i teraz dopiero MuzKol].
Chciałbym dodać kolejne zdjęcie p. Krakowskiego, zapewne z tej samej sesji co holender - http://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/zaso...zawa-1925-gmx-505100-20053-2-na-bocznicy#main

Oraz drugie zdjęcie p. Szeligi z Poznania z 1984 -
http://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/zaso...gon-pocztowy-na-stacji-w-poznaniu-041984#main
Neg. 2136a_8_Wagon pocztowy prod. Polskiej Lilp.jpg
Neg. 2566_Wagon pocztowy.jpg
-
Mam pytania co się stało z tymi wagonami? Lilpop i holender jak sądzę były sfotografowane w pobliżu MuzKolu. Potem był tam nieszczęsny "magazyn pod chmurką", gdzie niepilnowane wagony ulegały zniszczeniu. Gdy byłem tam z 15 lat temu widziałem jeszcze wraki SD80, polskich przedwojennych wagonów stalowych - bagażowego i pocztowego, pruskiego Pw4u-16 oraz podwozia 2 innych wagonów czteroosiowych. Podejrzewam, że 1 z tych podwozi mogło należeć do tego polskiego drewnianego wagonu pocztowego. Chyba, że on miał szczęście w nieszczęściu i został ewakuowany do Jaworzyny Śląskiej.
Natomiast ten wagon z Poznania miał chyba więcej szczęścia i obecnie znajduje się w Chabówce.
Dziękuję Jarząbku za informację o dwóch NS. Faktycznie Niemiec ale.. ja na 1 rzut oka zobaczyłem francuskie wózki.
Przyznam, że patrząc na Rumuna kombinowałem, czy to nie jest jakiś mniej znany Francuz.
Kończąc o takich rarytasikach, należy pamiętać, że pKP miało jeszcze przynajmniej 2 poczty francuskie [wspomniane na forum] i 1 belgijską - zdjęcie w 5 numerze "Kolei małych i dużych".
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#55
W latach osiemdziesiątych na st. Wwa Główna Osobowa pozostały 4 przedwojenne, czterosiowe wagony pocztowe:
- 50 51 00-20 066-4 prod. Christoph&Unmack Niesky,
- 50 51 00-20 053-2 prod. Lilpop, Rau&Loewenstein,
- 50 51 00-18 035-3 prod. Zieleniewski Sanok,
- 50 51 00-18 039-5 prod. HAWA.
Dwa pierwsze były użytkowane jako pomieszczenia, natomiast dwa następne stały puste, w b. dobrym stanie i w roku 1983 zostały przekazane Muzeum Kolejnictwa.
Nie wiem co się stało z tym pierwszym - Chr.Unmack, natomiast te trzy zostały wywleczone w okolice st. Wwa Zachodnia i tam odpowiednie "służby" się nimi zajęły, mówiąc krótko zamieszkali w nich nowi mieszkańcy, którzy wyciągali wszystko co się dało spieniężyć a w końcu resztę podpalili.
Natomiast ten poznański ... a latach dziewięćdziesiątych widywałem taki wagon stojący przy dawnej MD Konin. Może to ten sam?
 

Generał

Znany użytkownik
Reakcje
806 5 0
#56
Tragiczne jakościowo są te skany które udostępnia Stacja Muzeum. Totalna profanacja pięknych ujęć Kolegów Jerzego Sz. , Andrzeja Ś. Marka M., Darka K. i wszystkich niewymienionych którzy od lat dokumentowali pojazdy szynowe i całą infrastrukturę kolejową.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.590 8 0
#59
... Natomiast ten wagon z Poznania miał chyba więcej szczęścia i obecnie znajduje się w Chabówce...
Niestety, nie udało mi się ustalić numeru który posiadał wagon w chwili przyjęcia do odbudowy. W zakładowym wykazie którym dysponuję - tego wagonu nie ujęto. Miejmy nadzieję, że to ten "poznański".

Ale głównym powodem mojego wpisu jest trzecia fotka pochodząca ze zbiorów Sebastiana, konkretnie wagon za parowozem - co to ?
Przypuszczam, że fotka ukazuje węzeł warszawski z okresu przedwojennego. Jeśli była już publikowana na forum - błagam, nie linczujcie mnie :)
 

Załączniki

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
#60
Niestety, nie udało mi się ustalić numeru który posiadał wagon w chwili przyjęcia do odbudowy. W zakładowym wykazie którym dysponuję - tego wagonu nie ujęto. Miejmy nadzieję, że to ten "poznański".

Ale głównym powodem mojego wpisu jest trzecia fotka pochodząca ze zbiorów Sebastiana, konkretnie wagon za parowozem - co to ?
Przypuszczam, że fotka ukazuje węzeł warszawski z okresu przedwojennego. Jeśli była już publikowana na forum - błagam, nie linczujcie mnie :)
Kojarzą mi się wagony bagażowe przerobione na bagażowo-pocztowe, jeśli ma półokrągły garb na dachu, ale .. ??? Tylu drzwi to nie widziałem.
O ile pamiętam Jarząbek wspomniał, że patrząc na numer podany przez Terczyńskiego wyszło krakowskie pochodzenie.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki