Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Dokładnie tak. I tutaj malutkie wyjaśnienie: Fotografia pochodzi z przedwojennej książki "Drogi żelazne Rzeczypospolitej" autorstwa Juliana Ginsberta. Podpis pod fotografią brzmi:
Nord-Express 1937 r. I przedstawia pociąg prowadzony par. Pk1, wjeżdżający na wiadukt kolejowy nad ulicą Zamoyskiego.
Fotografia pochodzi z przedwojennej książki "Drogi żelazne Rzeczypospolitej" autorstwa Juliana Ginsberta. Podpis pod fotografią brzmi:
Nord-Express 1937 r. I przedstawia pociąg prowadzony par. Pk1, wjeżdżający na wiadukt kolejowy nad ulicą Zamoyskiego.
Wielkie dzięki !!!
Należy więc sądzić, że kolejne dwie są skanami fotografii z w/w publikacji i też dotyczą węzła warszawskiego. Pierwsza fotka przedstawia chyba ten sam Nord-Ekspres (który przez kilka lat jeździł przez Ostrów) oraz skład prowadzony EL-em.
Tak, te dwa następne zdjęcia pochodzą z tej samej publikacji. Na pierwszej fotografii widać pociąg, który był nazywany "Strzałą Bałtyku" z Warszawy do Gdyni, przez Działdowo, Brodnicę, Grudziądz, Laskowice, Tczew. A to z elektrowozem ... podpisano "Dzięki elektryczności o 30% szybciej w ruchu podmiejskim".
To kadr zdjęcia Burkhard-a Wolln-ego z 1978 roku zrobiony na berlińskiej Warschauer Straße (http://www.burkhard-wollny-eisenbahnfotografie.de). Pierwszy za parowozem wagon to - jak wydedukowałem, pocztowo-bagażowy produkcji Pafawag-u, o taki (13.06.1975 r. fot. Zbigniew Nowak):
Ponieważ w dostępnych mi katalogach i charakterystykach nie znalazłem informacji o tymże wagonie, prosiłbym bardziej zorientowanych kolegów o podzielenie się wiedzą na jego temat (typ, seria, ilość wyprodukowanych egzemplarzy itp.)
A mogę ja też mieć jedno pytanko?
Wstawił nam tutaj PingwinRico na pierwszej stronie poniższe zdjęcie
Pt47-57 | Sokołów | 1974
i oczywiście od tamtej pory nie daje mi ono spokoju. Moim zdaniem jest to dwuosiowy wagon pocztowy, jakże by inaczej, obcego pochodzenia. Ponieważ mieliśmy już "Francuza", "Rumuna", "Holendra" z domieszką krwi nordyckiej oraz "Belga" (swoją drogą wiadomo coś więcej na jego temat?) wynalezionego przez Tomka, to może teraz pora na "Węgra"? Wydaje mi się bowiem, że wagon uwieczniony na zdjęciu ma właśnie takie pochodzenie. Mocno przypomina mi on poniższą konstrukcję:
Zdjęcia zaczerpnięte z węgierskiego forum http://forum.index.hu/Article/showArticle?go=114658183&t=9121413
Jeśli zdjęcie z Polski zostało dobrze opisane, to rozumiem że chodzi o Sokołów Podlaski, więc pewnie wagon miał jako stację macierzystą Siedlce. Zdjęcie jest jakie jest, ale wydaje mi się, że pierwsze okno od pomostu zostało w naszych warunkach przerobione na dodatkowe pojedyncze drzwi ładunkowe do części magazynowej (zastanawia mnie brak jakiegokolwiek stopnia pod tymi drzwiami - być może źle odczytuję zdjęcie). Ponieważ język węgierski jest mi wyjątkowo nieprzychylny, nic więcej nie potrafię znaleźć na temat tej konstrukcji. Najprawdopodobniej pochodzi ona z końca lat trzydziestych, bądź początku czterdziestych, ponieważ wcześniejsza seria z 1934 roku była jeszcze nitowana:
Niejako tradycyjnie więc - Jarząbku, czy w tym czasie (1974 rok) był w Siedlcach jakikolwiek madziar, czy też znowu pobłądziłem?
Nie pobłądziłeś, tylko, że w Siedlcach nie było takiego wagonu , ale nie smuć się za bardzo, ... był w Małkini - Ganz z 1941 roku. 50 51 00-24 019-9.
[DOUBLEPOST=1488036812][/DOUBLEPOST]
Jak to po co? W pewnym okresie czasu do Berlina kursowały dwa polskie wagony pocztowe - z Warszawy i ze Szczecina, a jakby chcieć więcej to jeszcze w wagonie pocztowym kursującym w poc. "Moskwa" była polska obsada.
Tak, to jest "zwykły" 209C, albo... 209Ca.
Wszystko zależy od tego, jakie ten wagon miał ogrzewanie elektryczne, jedno- czy wielonapięciowe...
Jednak sądząc na podstawie tabelki "RIC", widocznej na wagonie z powyższego zdjęcia, ogrzewanie tego wagonu było wielonapięciowe, a więc jest to wagon typu 209C.
Do roku 1985 wagony tego typu były na PKP oznaczone serią Dwxz lub Dwxzd (jeśli były wyposażone w przewód zdalnego sterowania oświetleniem i zamykaniem drzwi).
Wydaje się, że wagon na powyższym zdjęciu oznaczony jest serią Dwxz.
Dziękuję za wyjaśnienia w kwestii... "bagażowca".
Na poniższym zestawieniu wagony na pierwszy rzut oka podobne, ale jednak różniące się chociażby profilem dachu. To wynik przebudowy/modyfikacji czy jednak zupełnie odmienne konstrukcje?
Z lewej: Siedlce 1.10.75 (fot. George Woods), po prawej - Jaworzyna Śląska 11.06.81 (fot. W.+H. Brutzer), żr.: Flickr.
Piekne zdjęcia, piękna stara kolej, ale wydaje mi się że ten sam typ wagonu pokazany jest na 1 stronie tego wątku choć mogę sie mylić .... kompletnie nie znam się na tych wszystkich nazwach
Na poniższym zestawieniu wagony na pierwszy rzut oka podobne, ale jednak różniące się chociażby profilem dachu. To wynik przebudowy/modyfikacji czy jednak zupełnie odmienne konstrukcje?
Są to (a w zasadzie były) dwa diametralnie różne typy wagonów. W zasadzie łączy je tylko to, że oba zostały przejęte przez PKP (PPTiT) z szeroko historycznie rozumianych Niemiec i mają świetlik na dachu. Na pierwszym zdjęciu (z Siedlec) znajduje się wagon typu 3-b/10 (ponieważ nigdy nie dorobiliśmy się własnego systemu oznaczania typów wagonów obcych, posługuję się nomenklaturą stosowaną w okresie lat trzydziestych przez pocztę niemiecką jako chyba najbardziej odpowiednią do tych wagonów) budowany na przełomie wieków XIX i XX dla poczty kajzerowskiej z drewnianą konstrukcją pudła i poszyciem zewnętrznym z blachy. Drugie zdjęcie przedstawia wagon konstrukcji całkowicie stalowej typu 2(3)-b/12,5 budowany w latach 1925-32 zarówno w wersji dwuosiowej (i taka chyba jest na zdjęciu z Jaworzyny) jak i trzyosiowej (taką robił w skali H0 Parowozik na bazie wagonów Elektrotrena). Wagon tego typu, również w wersji dwuosiowej utrwalił także Geoff Plumb na swoim zdjęciu za parowozem OKl27-57.
Jak wyglądał tego typu wagon trzyosiowy po przebudowie można zobaczyć na zdjęciu Ludwika Igielskiego zaczerpniętym z >> wątku obok
... najprawdopodobniej wagon siedlecki Pmy 50 51 00-23 053-9, wyprodukowany w Görlitz w roku 1897. Najprawdopodobniej, gdyż ten wagon został skreślony rok wcześniej, ale były przypadki wykorzystywania taboru wcześniej skreślonego, a może tylko jest błąd w ewidencji?
Tu jest sprawa prostsza. W tym okresie niewiele pozostało w eksploatacji starego taboru.
Na zdjęciu jest 50 51 00-24 027-2, wyprodukowany w Niemczech w roku 1928. Skreślony w roku 1984.
... najprawdopodobniej wagon siedlecki Pmy 50 51 00-23 053-9, wyprodukowany w Görlitz w roku 1897. Najprawdopodobniej, gdyż ten wagon został skreślony rok wcześniej, ale były przypadki wykorzystywania taboru wcześniej skreślonego, a może tylko jest błąd w ewidencji?
Zastanawiałem się nad tym już kiedyś, jak podpytywałeś Ludwika. Zdjęcie jest nieostre, ale wydaje mi się że przydział to Gdynia 2, a ostatnia cyfra numeru (nie ta samokontroli) to 7. Niestety pewnie tylko widzę to, co chciałbym zobaczyć.
Zastanawiałem się nad tym już kiedyś, jak podpytywałeś Ludwika. Zdjęcie jest nieostre, ale wydaje mi się że przydział to Gdynia 2, a ostatnia cyfra numeru (nie ta samokontroli) to 7. Niestety pewnie tylko widzę to, co chciałbym zobaczyć.
I tu jest problem, gdyż ja widzę to samo co Ty ... i mimo wszystko dalej mi nie pasuje. Przypatrz się jeszcze dokładniej tej Gdyni, jak dla mnie to jest coś dłuższego, ale nic nie sugeruję.
Faktycznie może to być Warszawa - nie widać tam na dole podkręcenia od y-eka, które musiało by być w Gdyni i jak spróbować policzyć literki to wychodzi, że jest ich tam więcej niż pięć...
Kurde, chyba się poddaję. Nie z Gdyni, ale w Gdyni stał na rezerwie - Chojnice? Nic już nie potrafię tam rozczytać . Natomiast wydaje mi się, że czwarta grupa cyfr to chyba bardziej 23 niż 24, a cyfra samokontroli to 1. Nic więcej nie wymyślę.