• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony bagażowo-pocztowe na PKP

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
#1
Realizując niejako postulat jaki kiedyś zgłosiłem, zakładam ten wątek dla wydzielenia kolejnego typu wagonów.
Co prawda jest wątek o wagonach pocztowych, ale chyba ten nowy wątek będzie bardziej przejrzyście obrazował przedstawiony teraz kolejny typ wagonów i ich dwojakie przeznaczenie.
Do jego utworzenia zainspirowało mnie dostrzeżenie takiego właśnie wagonu na zdjęciu wstawionym przeze mnie w wątku o parowozach serii Oi2.
Specjalista od wagonów, Kolega Andrzej Jaroszewicz stwierdził nawet, że ten konkretny wagon jest wyjątkiem i być może występował na PKP tylko w jednej sztuce.
Poniżej wspomniane skany, niestety bardzo słabej jakości, gdyż są to tylko powiększenia fragmentów ze zdjęć, ale dostatecznie widać że ten wagon z założenia bagażowy, pruski typ Pw 3i Pr91(89?), posiadał część pocztową. Myślę, że wyjątkowość konstrukcji akurat w tym przypadku uzasadnia wstawienie tych skanów pomimo ich jakości.
Skan 1.jpg Skan 2.jpg Skan 3.jpg
Skany fragmentów zdjęć wagonu bagażowo-pocztowego w składzie pociągu osobowego z parowozem Oi2-15.
Zdjęcia autorstwa Martin Murray, 22.09.1970.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#2
Specjalista od wagonów, Kolega Andrzej Jaroszewicz stwierdził nawet, że ten konkretny wagon jest wyjątkiem i być może występował na PKP tylko w jednej sztuce.
Czyli nietrudno go znaleźć. :)
dostatecznie widać że ten wagon z założenia bagażowy, pruski typ Pw 3i Pr91(89?), posiadał część pocztową.
Teraz to już wszystko prościutkie. :)
Myślę, że wyjątkowość konstrukcji akurat w tym przypadku uzasadnia wstawienie tych skanów pomimo ich jakości.
Ja też tak myślę, a dodatkowo poniżej napiszę co z tego wszystkiego wymyśliłem.:)

Bardzo mała ilość trzyosiowych wagonów pocztowo-bagażowych, które w tym czasie były na sieci PKP specjalnie nie nastręczała kłopotów w identyfikacji.
Myślę, że jest to wagon o numerze Fgy 36116, późniejszy 50 51 94-21 001-7 zbudowany w roku 1884, ale nie wiem gdzie. Natomiast bardzo pomocna jest informacja w rubryce producent, a mianowicie Wittenberge. Nie znam fabryki wagonów mieszczącej się w Wittenberge, ale wiem o zakładach naprawczych RAW Wittenberge i wnioskuję, że to właśnie w tych zakładach dokonano przebudowy tego wagonu na pocztowo-bagażowy.

Wagon ten przez cały powojenny okres stacjonował na terenie dyrekcji gdańskiej. Ostatni przydział od 1965 r. - Tczew.
Skreślony z inwentarza w roku 1973.
 
A

AJ

Gość
#3
Dobre panie Prezesie, dobre :ROFL:. To co pokazał Jarząbek to jest rzetelna wiedza i profesjonalizm, ja to jestem w wagonowym przedszkolu, w grupie raczkujących. Niemniej bardzo dziękuję obu Panom za skany i wiedzę, bo znowu czegoś się dowiedziałem. Intryguje mnie jeszcze to odkrycie z poniższego cytatu:

Dodatkowo przejrzałem ponownie stykówki ze swoich negatywów, bo tak jakoś mi w podświadomości świtało,
że chyba ... i tu "odkrycie" we własnych zbiorach !
Czy dotyczyło ono tego samego wagonu?
 
OP
OP
Prezes TS

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
#4
Specjalnie z "premedytacją" ;) zamieściłem wczoraj tylko te trzy skany, licząc na zauważenie ich i odzew - nie zawiodłem się !

Jak celnie wyłapał to niezastąpiony w tym Kolega Jarząbek, a jest w tym dobry :
Czyli nietrudno go znaleźć.
mowa o tej "sztuce" - tu wystąpiło podwójne znaczenie tego słowa, co jest w naszym języku dość częste i przynosi nieraz komiczne skojarzenia.
Kontynuując jednak ten "występ" ;) dalej Jarząbek podaje nam wyjątkowo precyzyjne przedstawienie danych niewątpliwie tego wagonu.
Aby jednak to podać, to:
- po pierwsze trzeba mieć na to właściwe "kwity",
- po drugie wiedzę i umiejętność kojarzenia - w czym Jarżąbek jak do tej pory nie ma sobie tu równych - wielki podziw z mej strony !
- po trzecie nie trzymać tego wszystkiego "pod kluczem" - ale o tym raczej, w tym przypadku nie ma mowy.

Teraz to już wszystko prościutkie.
tak, tak patrz - jak wyżej.

Nie znam fabryki wagonów mieszczącej się w Wittenberge,
też się domyślałem, że ten wagon mógł być jedynie przebudowany ale gdzie, znaczy się w którym ZNTK ?

Ostatni przydział od 1965 r. - Tczew. Skreślony z inwentarza w roku 1973
I to jest to, z mej strony to BINGO !

Intryguje mnie jeszcze to odkrycie z poniższego cytatu:
Od razu przyznam się mało skromnie, że i na ten odzew liczyłem, znaczy się na zauważenie mego "odkrycia" ...
Drepcząc sobie onegdaj z aparacikiem międzytorzem w Tczewie, właśnie takie toto ujrzałem i uwieczniłem na kliszy:

Neg 1174 a.jpg

Wagon bagażowo-pocztowy DP 50 51 94-21 001-7, Tczew 10.08.1973 fot.Tadeusz Suchorolski

i mamy naszego "artystę w tej sztuce", nie wiem czy to akurat ten wagon, którego dane podaje Jarząbek,
ale ten Tczew i rok w Tczewie się zgadza ;) :) !!!

A czy w serii nie powinno być DPy ?

Tak ponownie, z pewną dozą nieśmiałości, liczę znów na zauważenie tego wpisu ... tym razem przez mistrza Krzysztofa . . .
A może by tak opracował dokumentację opisową i zaproponował firmie Fleischmann wykonanie modelu tego wagony w skali HO ?
Miłośnicy świata nostalgii na makiecie mieliby nie lada uciechę z posiadania takiego okazu a i sam Fleischmann wypuściłby coś wyjątkowego.

Odnośnie wagonów w tym wątku, to . . .
 
A

AJ

Gość
#5
Coś wspaniałego, dziękuję bardzo!

też się domyślałem, że ten wagon mógł być jedynie przebudowany ale gdzie, znaczy się w którym ZNTK ?
No jak - w którym? Przecież Jarząbek napisał - najprawdopodobniej RAW Wittenberge

Odnośnie wagonów w tym wątku, to . . .
... to liczę po cichu na jeszcze małe co nieco :podstepny:. Gdzieś, kiedyś szanowny Prezes wspomniał o posiadaniu w kolekcji... Pw Posti-34... czy coś takiego...

Skreślony z inwentarza w roku 1973.
Tak swoją drogą to niesamowity Matuzalem się trafił. 89 lat w służbie... Dzisiejsze wagony nie mogą nawet pomarzyć o osiągnięciu połowy tego wieku
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#7
Wracam z pieskiem ze spaceru a tu coś takiego:

nie wiem czy to akurat ten wagon, którego dane podaje Jarząbek,
ale ten Tczew i rok w Tczewie się zgadza ;):) !!!
Moim skromnym, jarząbkowym zdaniem jest to zdecydowanie ten sam wagon. Wielkie brawa!!!:):):)
Dla porównania pozwoliłem sobie na takie małe porównanie. Oczywiście zdjęcie wagonu w ruchu jest odwrócone, ale widać, że to ten sam wagon. Inny jest tylko układ okien zarówno w części bagażowej jak i pocztowej.


DPy-Porównanie.jpg


Jednocześnie bardzo dziękuję za słowa uznania. Pozwolisz, że w tym miejscu powtórzę publicznie to co wielokrotnie mówiłem w trakcie wspólnej rozmowy - dla mnie, ze swoimi zdjęciami jesteś polskim odpowiednikiem Starego Mistrza Carla. I tak już pozostanie, że zarówno zdjęcia Jego
autorstwa jak i Twoje zawsze oglądam z największą przyjemnością. :):):)

najprawdopodobniej RAW Wittenberge
Właściwiej będzie bez słowa "najprawdopodobniej". :)

Fakt, zwłaszcza zestawiając to z "długotrwałością" służby na PKP wagonów pocztowych Gosa ...
Złe porównanie. Wagony Gosa zostały wycofane z powodu zmiany systemu międzynarodowych przewozów pocztowych.




..
 
OP
OP
Prezes TS

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
#8
Przecież Jarząbek napisał - najprawdopodobniej RAW Wittenberge
pisząc o nieznajomości konkretnego ZNTK (wyszło, że jadnak był to RAW) chciałem podkreślić, że przed wpisem Jarząbka tego nie wiedziałem

Bardzo dziękuję tą drogą Koledze Jarząbkowi, (a mojemu osobiście Przyjacielowi) za tak wyróżniające moje skromne dokonania do tego co osiągnął znany wszystkim miłośnikom kolei Carl B.

Inny jest tylko układ okien zarówno w części bagażowej jak i pocztowej.
wydaje mi się, że jedno okno w części bagażowej tego wagony może być na zdjęciu ruchowym zasłonięte przez odsunięte drzwi ładunkowe, natomiast z racji innej strony tego wagonu, w części pocztowej nie ma jednego okna.
Domniemałbym jednak, że zdjęcia Martina mogły być zrobione na linii z Pszczółek ta lokalizacja UP Tczew.

Prezes wspomniał o posiadaniu w kolekcji...
powoli, powoli, z umiarem ;)
nie chciałbym, by zbyt wiele było słychać szczęku szczęk opadających ;)
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
#10
(...) Złe porównanie. Wagony Gosa zostały wycofane z powodu zmiany systemu międzynarodowych przewozów pocztowych. ..
Rozumiem, ale nie równocześnie nie rozumiem, dlaczego miałoby to usprawiedliwiać skreślenie z inwentarza i (co najgorsze!!!) pocięcie na złom praktycznie nowych (w wieku ok. 12 lat!!!) i bardzo drogich wagonów (w dodatku na wózkach MD52!!!)?
Czy nie mogły kursować w komunikacji wewnętrznej? Nie można było ich np. sprzedać? Czy nad tego typu marnotrawstwem można przechodzić do porządku dziennego?!
Pewnie zaraz okaże się, że te wagony nie spełniały warunków wymaganych dla ruchu wagonów pocztowych w komunikacji wewnętrznej, bo np. nie miały przedziału ("salonu") wypoczynkowego...;) i to była prawdziwa przyczyna wycofania tych wagonów z eksploatacji przez "Pocztę Polską".
Moim zdaniem, żadna "zmiana systemu międzynarodowych przewozów pocztowych" nie uzasadniała skreślenia tych wagonów na złom, ale - jak to się mówi - "łatwo przyszło, łatwo poszło"...
Dlatego popieram wpis Kolegi "ALA" i uważam, że jest to bardzo trafne porównanie.
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#11
Pozwolisz Krzysiu, że pozostanę przy swoim zdaniu. W dalszym ciągu uważam, że to zupełnie ... inna para kaloszy. I nie można porównywać okresu użytkowania tych dwóch różnych typów wagonów, eksploatowanych w różnych okresach czasu.
Zacznijmy od tego w jakim celu były zakupione te wagony.
Ówczesny krajowy przemysł nie był w stanie wyprodukować wagonów dostosowanych do komunikacji międzynarodowej. Niestety, tak! Ostatnie pafawagowskie wagony 304Ca z końca lat osiemdziesiątych otrzymały co prawda oznaczenie RIC, które jednak w praktyce okazało się tylko oznaczeniem ... namalowanym na pudle wagonu. Zresztą jak dobrze pamiętam to już w tamtym okresie tłumaczyłem Tobie o co chodzi.
Potrzebne były wagony do komunikacji międzynarodowej, do obsługi linii Warszawa-Hannover i Warszawa-Wiedeń. Te relacje były do tej pory obsługiwane wagonami poczty NRD i czeskiej. Został ogłoszony przetarg. Zgłosiły się tylko trzy firmy, z których wybrana została właśnie firma ze Smederewskiej Palanki - Gosa. I to był cholerny błąd. Wagony te były wyjątkowo nieudane i awaryjne.
Z resztą ... za chwilę runął berliński mur i wagony zamiast jeździć do Hannoveru zaczęły jeździć tylko do Berlina.
W roku 1996, relację skrócono do Frankfurtu nad Odrą, a w 1997 z powodu odejścia Deutsche Post od przewozów kolejowych i przeniesienia urzędu wymiany z Polską do nowego centrum rozdzielczego w Radefeld, całkowicie zlikwidowano.
W tamtym okresie Poczta Polska też zaczęła się powoli wycofywać z przewozów kolejowych, które zastępowano kursami samochodowymi. Czy słusznie - nie będę w tej chwili się rozwodził nad tym tematem.
W pozostałych na sieci relacjach kolejowych kursowały wagony 304C i Ca, które znacznie lepiej nadawały się do tej roli.
Podejmowano próby sprzedaży wagonów jugosłowiańskich, niestety nie było chętnych. Dlatego też początkowo wagony stanęły jako pomieszczenia w dawnym warszawskim urzędzie dworcowym a później sprzedano je na złom. Powtórzę jasno i prosto - nikt nie był zainteresowany nabyciem tych wagonów.

Zupełnie też nie rozumiem Twojego złośliwego tonu. Widzę, że trochę zapomniałeś jak wyglądały wnętrza wagonów pocztowych. W takim razie pozwolisz, że przypomnę. Przedziały wypoczynkowe - dwie obite dermą leżanki ( jak to zwiesz "salony") były tylko w wagonach 101C z odmianami. W wagonach 304 to były już tylko cztery fotele, takie same jak w wagonach osobowych. Natomiast w wagonach jugosłowiańskich można było uzyskać dwa miejsca do leżenia odpowiednio ustawiając sortownicę i stół.

Pozdrawiam. J.

.
 
A

AJ

Gość
#12
No nic, zostawmy swary i spróbujmy powrócić do naszych "mieszańców". Ponieważ ja, jako osoba "małoletnia", nigdy nie zetknąłem się z tego typu wagonami w eksploatacji, musiałem zadowolić się jedynie utrwaleniem jednego z najpopularniejszych typów w roli magazynku, tudzież innego schroniska. Pudło takiego oto ex. PwPosti Pr11 dogorywało sobie na stacji w Brodnicy

Untitled-1a.jpg


Untitled-2a.jpg


Jak wyglądał taki wagon w eksploatacji można się przekonać korzystając z zasobów forum:

img382a.jpg


zdjęcie wstawione kiedyś przez @Rutek w temacie -> http://forum.modelarstwo.info/threads/parowozowy-hyde-park-ale-tylko-nasze-koleje-i-bez-czasów-współczesnych.15354/post-610494
lub

Wagon_01.JPG


wstawiony ostatnio przez @daromaro w temacie -> http://forum.modelarstwo.info/threa...iy-bciy-oy-dwu-i-trzyosiowe.16303/post-698486
Pierwszy wagon uchwycony na stacji w Kłodzku, drugi ze składem filmowym w Somoninie, najprawdopodobniej mógł należeć do UP Gdynia 2.
Jeszcze innego przedstawiciela tego typu "ujął" @Prezes TS z "motorówką" SN52 na stacji w Nowym Dworze Gdańskim (duży uśmiech do Prezesa o uzupełnienie w tym temacie) zapewne należącego do UP Tczew 2. Póki co do obejrzenia na str. 151 drugiego tomu "Normalnotorowych wagonów silnikowych PKP"
 
OP
OP
Prezes TS

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
#14
Ponieważ ja, jako osoba "małoletnia", . . .
widzę że od "dziecka" śledzisz bacznie i wyszukujesz "aktorów drugiego planu" ;)
Fajne to zajęcie, sam wiem.

. . . zapewne należącego do UP Tczew 2. Póki co do obejrzenia na str. 151 . . .
a oto i on, wagon za "motorówką" :

Tw001 b.jpg

Wagon poczta-bagaż Dp 50 51 94-20 035-6 Nw. Dwór Gdański 09.08.1973 fot. Tadeusz Suchorolski

Ten był jedynym, którego sfotografowałem w ruchu, jeszcze mam odstawione.
Jak da się odczytać ze zdjęcia: Urząd Pocztowy Tczew 1 - czyli byłeś "blisko" :)

O resztę danych poprosimy Jarząbka.

A bardzo ładny model takiego właśnie typu wagonu (to dla chcących go posiadać a niemogących odszukać w internecie ;) ) wypuściła w skali HO firma Fleischmann nr kat. 506012. Model jest oznaczony w epoce IIIb i przedstawia wagon Fg 036164.
Fleischmann 506012.jpg

Fleischmann 506012, zdjęcie ze strony www.dcc24.eu
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#15
Jak da się odczytać ze zdjęcia: Urząd Pocztowy Tczew 1 - czyli byłeś "blisko" :)
Będę jeszcze bliżej - Tczew 2.
O resztę danych poprosimy Jarząbka.
Zawsze do usług. :) Niestety, w tym przypadku nie dodam za wiele, ale może przy następnych się poprawię. :)
Wagon został wyprodukowany w Niemczech w roku 1910. Jego poprzednia seria i numer to Fg 36067. Skreślony z inwentarza w dn. 25.09.75 r.
i przedstawia wagon Fg 036164.
A tu mogę dodać znacznie więcej ....
Wagon 36164 został wyprodukowany w fabryce Gebrüder Crede & Co - Cassel w roku 1915. Zgodnie z tym co możemy odczytać na modelu był przypisany do Up. Chodzież.
Otrzymał następujący numer dwunastocyfrowy - 50 51 94-20 053-9 Dp. Skreślony z inwentarza w dn. 26.04.72 r.

widzę że od "dziecka" śledzisz bacznie i wyszukujesz ...
A w Brodnicy nie wyszukałeś numeru? (Pytanie do Andrzeja.)
Fajne to zajęcie, sam wiem.
Też mogę coś na ten temat dodać. :)
 
OP
OP
Prezes TS

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
#16
Jeszcze w uzupełnieniu powyżej zamieszczonego przeze mnie zdjęcia oryginału i modelu.

Zauważyłem, że były jakby dwie wersje tych wagonów - z ramami okiennymi u góry zaokrąglanymi i z kanciastymi.
Doskonale to widać w zestawieniu oryginał i właśnie modelu, jak również na przykładach podanych przez Andrzeja Jaroszewicza.
Dodatkowo na fotografiach samego pudła, które osobiście wykonał, widać nawet mieszane wykonanie ram okiennych.
Być może była to jednak kwestia przebudów podczas kolejnych napraw.
 

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
770 6 0
#18
Na poprzedniej stronie Kolega Andrzej wspomnial o wagonach PwPosti-34...

Wagony PwPosti-34 byly budowane dla DRG w latach 30tych ubieglego wieku w ilosci zaledwie 50 sztuk. Otrzymaly numery w zakresie 102 503 do 102 552. Dodatkowo zbudowano 2 egzemplarze PwPosti-34a, ktore w przeciwienstwie do PwPosti-34 mialy spawane (nie nitowane) pudlo. Dalsze roznice to powiekszenie przedzialu pocztowego kosztem czesci bagazowej. Cztery wagony zostaly juz za czasow DRG przebudowane na wylacznie bagazowe otrzymujac w miejscu obrotowych drzwi przedzialu pocztowego drzwi przesuwane z oknem. Oznaczono je PwPosti-34/41 a pozniej na DB D2i885. W niektorych wagonach przebudowano dach na bardziej wypukly tak zwany „Tonnendach” usuwajac oczywiscie swietliki.

Po wojnie zostalo na terenie DR (DDR) 14, a na DB 16 wagonow PwPosti-34 / PwPosti-34/41 oraz obydwa wagony PwPosti-34a. Z tego wynika, ze na terenach wschodnich w tym rowniez polskich moglo pozoztac az 20 wagonow! W Austrii nie bylo bowiem zadnego PwPosti-34.
Niestety nie posiadam informacji odnosnie rzeczywistej liczby wagonow na PKP i licze tu na uzupelnienie luk przez Kolegow-fachowcow.
Na terenie DB eksploatowano w planowym ruchu w roku 1967 jeszcze 7 wagonow. Ostatnie dotrwaly do poczatku lat 70-tych, ale nie otrzymaly – podobnie jak „Donnerbüchsy” Bi-29, BCi-28, Ci-28, itp – numerow 12-cyfrowych. Podjrzewam, ze na PKP sluzyly do lat 70-80tych - podobnie jak Pw Post pr11 w omawianym watku.
Jeszcze raz prosze Kolegow o uzupelnienie wiedzy i zalaczenie fotek z okresu eksploatacji na PKP.
Zalaczam zdjecie omawianego wagonu w malowaniu z ep. III Tilliga
Pozdrawiam Andrzej
PwPosti-34 Fg 36015.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.370 463 29
#20
Ale kolega Waskotorowiec pisał o wagonach DB. Zacytowane zdanie trzeba czytać w połączeniu z poprzednim. Całość wygląda tak:
Na terenie DB eksploatowano w planowym ruchu w roku 1967 jeszcze 7 wagonow. Ostatnie dotrwaly do poczatku lat 70-tych, ale nie otrzymaly – podobnie jak „Donnerbüchsy” Bi-29, BCi-28, Ci-28, itp – numerow 12-cyfrowych.
 

Podobne wątki