Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
- i kilka zdjęć z Muzeum Historii Fotografii: MHF 6049/II/37 - październik 1938 w Cieszynie - oficerowie S.G.O. "Śląsk" - ciekawy typ wagonu - co to jest?
Na zdjęciu widnieją wagony Mhx 804 i Mhx 805 z pociągu sanitarnego P.S. 32. Są to wagony produkcji Angielskiej (kolei GWR oraz LMS) i zostały nam podarowane po zakończeniu 1WŚ przez Amerykanów. Więcej można zobaczyć na: https://forum.odkrywca.pl/topic/745642-polskie-pociągi-szpitalne-i-sanitarne/
W załączniku wagon Mhx 851 z P.S. 53. Pociągi te miały wspaniałą historię wojskowości i kolejnictwa.
Goście, goście ... na torach II RP.
Po wagonach węgierskich, czeskich pora na ... szwajcarskie. Na stronach ETH-Bibliothek Zürich znajduje się kilka zdjęć Maxa Steckela, w tym konkretnym przypadku z Katowic, na których uwidocznione zostały węglarki SBB/CFF.
- żeby nie było, że nie polskie to po lewej widać kłonice naszej platformy a po prawej - jeśli dobrze czytam - węglarka z oznaczeniem "Górny Śląsk"
- tu się zrobiło międzynarodowo: fragment naszego TKw1 i schowana za nim platforma Pddk, w głębi polska węglarka austriackiej budowy oraz węglarka włoskich FS; na krytym chyba widzę Górny Śląsk/Oberschlesien ale nie jestem pewny
a tu, w uzupełnieniu do towarzystwa z poprzedniego zdjęcia, doszła jeszcze węglarka B.B. Österreich schowana za naszą platformą
No i jeśli się nie mylę to na pierwszym planie TKw1 - ten sam co wyżej?
Warto poszukać pod hasłem Polen bo jest też trochę zdjęć powojennych.
Polskie, ale nie Katowice, a Ruda Śląska.
A przynajmniej dwie pierwsze fotografie.
Wieże szybów "Johann" oraz "Baptist" Kopalni "Brandenburg" - później KWK Wawel.
Ostatnia fotografia to Szyb Walenty Kopalni Walenty.
Jeszcze w uzupełnieniu do powyższego postu włoskie węglarki w Kopalni Węgla Kamiennego "Waleska" w Łaziskach Górnych ze strony Śląskiej Biblioteki Cyfrowej oczywiście. Zdjęcia datowane na rok 1935.
Lata 1935-1939. W 1935 wprowadzono flagę ze swastyką jako banderę niemieckiej marynarki handlowej. Statkiem dowodzi kapitan nie będący oficerem rezerwy marynarki wojennej - w tym wypadku w lewym górnym rogu bandery był by jeszcze żelazny krzyż.
Goście, goście ... na torach II RP.
Po wagonach węgierskich, czeskich pora na ... szwajcarskie. Na stronach ETH-Bibliothek Zürich znajduje się kilka zdjęć Maxa Steckela, w tym konkretnym przypadku z Katowic, na których uwidocznione zostały węglarki SBB/CFF.
Jako ciekawostkę napiszę, że nawet dzisiaj polski węgiel trafia do Szwajcarii. Najpewniej nie w takich ilościach jak ówcześnie. Podczas wystawy makiet w Szwajcarskim Hochdorf w której uczestniczyliśmy z kolegami z grupy, zarządzający lokomotywownią i wystawą opowiadał, że węgiel do opalania ich muzealnych parowozów kupują w Polsce https://pmmh0.pl/wystawa-modellbahn-expo-w-szwajcarskim-hochdorf/
Nawiązując do tekstów o cysternie Arbella na stronie 23 i świetnej fotki na stronie 43, rozrysowałem sobie tą cysternę.
Lepiej lub gorzej, ale nie dysponuję żadnymi planami.
Czy ktoś ma może choćby ogólny rysunek z podstawowymi wymiarami?
Chyba w moim dziale ze zdjęciami wrzucałem ("Magia kolei...") kilka zdjęć autorstwa Józka (oczywiście za zgodą, znamy się osobiście i przyjaźnimy). Nie pamiętam tylko czy to akurat te wagony. Było kilka fotek z różnych stron. Myślę że w razie potrzeby jest opcja na szerszy materiał, a Józek teraz lepszym sprzętem robi zdjęcia.
Chyba w moim dziale ze zdjęciami wrzucałem ("Magia kolei...") kilka zdjęć autorstwa Józka (oczywiście za zgodą, znamy się osobiście i przyjaźnimy). Nie pamiętam tylko czy to akurat te wagony. Było kilka fotek z różnych stron. Myślę że w razie potrzeby jest opcja na szerszy materiał, a Józek teraz lepszym sprzętem robi zdjęcia.
W temacie Arbeli (lub Arbelli) udało mi się zestawić początek składu do odchwaszczania torów herbatoxem. Przepraszam, że model składu, ale zdjęciami pełnego składu nie dysponuję.
Na cały pociąg składały się:
- wagon polewacz, rosyjskiej konstrukcji wagon НТВ (нормальный товарный вагон), serii Km
- 4 cysterny robocze typu D-II (tzw. Arbela) serii RR (lub RRh)
- pasażerski wagon obsługi technicznej składu (serii Cr)
- wagon brankard dla obsługi konduktorskiej
Przed wojną funkcjonowały 4 takie składy, przydzielone do DOKP: Lwów, Kraków, Poznań i Toruń.
Udało mi się ustalić jedynie dane wagonów osobowych wchodzących w skład tych zestawów. Były to wagony poaustriackie:
Cr - 16997 - DOKP Lwów, Warsztaty Lwów
Cr - 17000 - DOKP Lwów, Warsztaty Lwów
Cr - 17124 - DOKP Poznań, Warsztaty Poznań
Cr - 16644 - DOKP Toruń, Warsztaty Bydgoszcz
Wynika z powyższego, że wagon obsługujący Kraków był na stanie DOKP Lwów. Ale czy reszta składu też?
Ogółem do odchwaszczania wykorzystano 16 cystern Arbela plus kilka (prawdopodobnie cztery) cysterny zapasowe, dostarczające do miejsca postoju koncentrat herbatoxu z Fabryki Związków Azotowych w Mościcach. Być może wyżej prezentowane cysterny w Suwałkach to pozostałości po tych zapomnianych składach.
W temacie Arbeli (lub Arbelli) udało mi się zestawić początek składu do odchwaszczania torów herbatoxem. Przepraszam, że model składu, ale zdjęciami pełnego składu nie dysponuję.
...