• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
Zdjęcie podpisane jest, że to wypadek w Białej Podlaskiej w 1938 roku. Mam pytanie - co to za lokomotywa (niby wiem, ale wolę się upewnić) i, jeśli to cywilna linia w owej B.Podlaskiej, dlaczego na lokomotywie jest tabliczka saperów kolejowych?

bia.podl..jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Parowóz rosyjskich kolei wojskowych na tor 750 mm serii H (N), produkowany przez firmę Kołomna. Parowozy te znalazły się na PKP i w przemyśle zarówno po I jak i po II wojnie.
A tabliczka saperów kolejowych skąd się wzięła - najprawdopodobniej "przeniesiono go do rezerwy" i jeszcze nie oznaczono cechami PKP.
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
Nie traktujcie tego jako reklamy (seria sprzedaje się całkiem dobrze, dodruków nie będzie - więc reklama i tak nie ma sensu). "Kolejarze" niezbyt są zainteresowani militariami, ale donoszę, że właśnie się ukazała w serii Wielki Leksykon Uzbrojenia - 1939" książeczka "Saperzy kolejowi", czyli coś ze "skrzyżowania" wojska i kolei. Może chyba zainteresować niektórych "kolejarzy" (a może też i "kolejkarzy", bo ciekawa by mogła być diorama np. z kolejowym mostem składanym).
 

Załączniki

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0
Witam.
Pod tym adresem znalazłem ciekawe zdjęcie wagonu z pierwszego pociągu wjeżdzającego na bocznicę PFZA w Mościcach:
97.jpg


No i mam kilka pytań.
Co to jest wagon polewacz? Dobrze rozumiem, że tego typu wagony były używane np. do neutralizacji skażeń? Na zdjęciu widać, jak polewa czymś torowisko.
Czy dobrze myślę, że jest to wagon zbudowany na bazie rosyjskiego wagonu towarowego?
Jeśli tak to co ze skrajnią (ten problem delikatnie poruszyłem już w wątku o Kolei Petersbursko-Warszawskiej)? Bocznicę zbudowano w 1927 roku jako nową. Czy dostosowano ją do szerszej skrajni?
 
Czy dobrze myślę, że jest to wagon zbudowany na bazie rosyjskiego wagonu towarowego?
Jeśli tak to co ze skrajnią (ten problem delikatnie poruszyłem już w wątku o Kolei Petersbursko-Warszawskiej)? Bocznicę zbudowano w 1927 roku jako nową. Czy dostosowano ją do szerszej skrajni?
Odpowiedzi na te pytania nie znam, ale patrząc na umiejscowienie zderzaków na czołownicy to nie wygląda żeby miał szerszą skrajnię. Mechanizm szybkiej wymiany osi sugeruje, że był to wagon komunikacji przestawczej, czyli raczej w skrajni europejskiej. Poniżej podobny wagon jaki zachował się w Szymbarku koło Kościerzyny:

IMG_05661.jpg
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0
Odpowiedzi na te pytania nie znam, ale patrząc na umiejscowienie zderzaków na czołownicy to nie wygląda żeby miał szerszą skrajnię. Mechanizm szybkiej wymiany osi sugeruje, że był to wagon komunikacji przestawczej, czyli raczej w skrajni europejskiej. Poniżej podobny wagon jaki zachował się w Szymbarku koło Kościerzyny:
I nawet w zeszłym roku oglądałem ten wagon.
Co do mojego zdjęcia to chyba jednak ten wagon nie jest pochodzenia rosyjskiego a charakterystyczny podział ściany bocznej być może jest wynikiem przebudowy i konieczności wstawienia okna?
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Zdjęcie podpisane jest, że to wypadek w Białej Podlaskiej w 1938 roku. Mam pytanie - co to za lokomotywa (niby wiem, ale wolę się upewnić) i, jeśli to cywilna linia w owej B.Podlaskiej, dlaczego na lokomotywie jest tabliczka saperów kolejowych?

Zobacz załącznik 324956
Okiem samochodziarza a nie kolejarza - strzelałbym, że to zdjęcie powojenne z Oplem Blitzem w tle (sądząc po burcie i felgach - późna wersja produkcyjna).

"Kolejarze" niezbyt są zainteresowani militariami
Na szczęście, my militaryści interesujemy się wszystkim - koleją też;)
bo ciekawa by mogła być diorama np. z kolejowym mostem składanym
Tylko skąd plany takiego mostu wziąć...?:oops: Ja bym sobie chętnie takie cudo wytrawił w swojej skali:rolleyes:
 
Tylko skąd plany takiego mostu wziąć...?:oops:
Zajrzeć do publikacji polecanej kilka postów wyżej przez JoncaA? Ewentualnie jeszcze podpytać autora przez PW ;).

Ale ja nie o tym. Żeby nie mnożyć nowych tematów to tutaj będzie pasować najlepiej. W okresie międzywojennym na terenie fabryki wagonów Zieleniewskiego w Sanoku był używany "lokotraktor" do manewrów na terenie fabryki. Żeby było wiadomo o co chodzi fotka:

co to jest z lokomotywka1.jpg


Clipboard01.jpg


Zdjęcie znane, pochodzące z archiwum Autosana, a kopia z archiwum kolegi Grzegorza.
Może ktoś już zetknął się z tym pojazdem i mógłby o nim coś napisać. Czy była to lokomotywka spalinowa? Do czego służyła ta konstrukcja nad kabiną maszynisty? Była to tylko "klatka bezpieczeństwa", czy też być może służyło to jakimś celom technologicznym?
Wszelka pomoc mile widziana :).
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
Witam.
Pod tym adresem znalazłem ciekawe zdjęcie wagonu z pierwszego pociągu wjeżdzającego na bocznicę PFZA w Mościcach:
Zobacz załącznik 328742

No i mam kilka pytań.
Co to jest wagon polewacz? Dobrze rozumiem, że tego typu wagony były używane np. do neutralizacji skażeń? Na zdjęciu widać, jak polewa czymś torowisko.
Czy dobrze myślę, że jest to wagon zbudowany na bazie rosyjskiego wagonu towarowego?
Jeśli tak to co ze skrajnią (ten problem delikatnie poruszyłem już w wątku o Kolei Petersbursko-Warszawskiej)? Bocznicę zbudowano w 1927 roku jako nową. Czy dostosowano ją do szerszej skrajni?
Nie to był najprawdopodobniej wagon jakichś kolei austriackich bądź węgierskich [jakichś - bo przypominam, że w monarchii habsburskiej scalanie spółek kolejowych w 1 kolej państwową następowało powoli i typów było dużo]. Jak widać nie jest to typ standardowy, jak ten z Szymbarka, ale szczegóły wyraźnie wskazują na takie pochodzenie. No chyba, żeby była to kolej W-W, której typów nie znam.
Wagon był już przestarzały, Km - ładowność poniżej 15 ton, budowa raczej przed 1900. Więc PKP zaczęło wykorzystywać takie wagony jako brankardy, lub do specjalnych celów. Tutaj mamy urządzenia do spryskiwania torów płynem chwastobójczym.
Dziękuję za bardzo ciekawe zdjęcie, bo galeria jest niezbyt przyjazna. Trzeba wytrwale przesuwać zdjęcia i ciężko je ściągnąć.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Z mechanikiem Jarząbkiem się spierał nie będę bo nie tacy jak ja zęby stępili w takich razach:cool: Poza tym znając nieco metodologię prowadzenia prze niego dysput kolejowych, miażdżące dowody na poparcie swojej tezy trzyma jeszcze w zanadrzu. Pomyślę sobie w takim razie co to może być za samochód:kawa:
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Z mechanikiem Jarząbkiem się spierał nie będę bo nie tacy jak ja zęby stępili w takich razach
Bardzo dziękuję..... :)
Poza tym znając nieco metodologię prowadzenia prze niego dysput kolejowych, miażdżące dowody na poparcie swojej tezy trzyma jeszcze w zanadrzu.
Podpuszczacz, podpuszczacz ..... ;)

Pomyślę sobie w takim razie co to może być za samochód:kawa:
To może choć troszeczkę pomogę w tych rozważaniach. :)
Kołomna-BiałaPodl-1938 (1).jpg


Tu mniej są mniej widoczne parowozy, ale widać na tyle, że z całą pewnością można dojrzeć na nich oznaczenia przedwojenne, zarówno PKP jak i wojskowe.....
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Patrzę na to zdjęcie i przypomina mi się historia z przed czterdziestu lat. Styczeń 1976 roku - na szlaku Ciechanów-Działdowo w okolicach stacji Konopki wykoleiło się kilka cystern. Sprowadzono dźwig, który .... też się przewrócił. Dopiero następny zrobił porządek ale przerwa w ruchu pociągów trwała kilka dni.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Podpuszczacz, podpuszczacz ..... ;)
Kolego Mechaniku, pisałem kiedyś, że uważnie czytam wpisy kolegi... A że w szachy trochę gram i w brydżu też punkty umiem liczyć... no to taka obserwacja nasunęła mi się już dawno. No i dziś się nie pomyliłem :rolleyes:
Z tym samochodem to sobie nadal myślę:kawa: a jak coś mi przyjdzie do głowy to pomilczę sobie:cenzura: zanim coś napiszę;)
 

Podobne wątki