• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.463 58 3
Mi się zdaje że to nie jest Os24 obstawiam jakiś zagraniczny parowóz Szwajcarski bo posiedzenia LN odbywały się w Genewie lub francuski.
A drzwi dymnicy to takich na polskich parowozach raczej nie było. A cześć czołownicy widocznej na zdjęciu jest skośna.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Wcześniej już zostało wyjaśnione, że jest to Pk1. Przy tak małym widoku parowozu można się zastanawiać czy to jest Pk1 czy Pk3 ale widoczne szczegóły z całą pewnością wykluczają serię Pk2. Z kolei inne fragmentarycznie widoczne szczegóły przesądzają, że jest to Pk1 czyli pruska seria S10.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Dziś na jednej z niemieckich stron znalazłem takie zdjęcie. Wydaje mi się że tego ujęcia nie było. Jak coś przeoczyłem to przepraszam.
PKP_wagen.jpg

i jeszcze zdjęcie fabryki Lillpopa
lilpop.jpg

oraz mapka rejonu Dworca Zachodniego, gdzie poza Lilpopem była też Fabryka Lokomotyw przy ulicy Kolejowej. Dwutorowa linia odchodząca w kierunku Woli i Koła jest dobrze widoczna na powyższym zdjęciu przy skrzyżowaniu z ulicami Prądzyńskiego i Bema.
lilpop1.jpg

[DOUBLEPOST=1433926598,1433925088][/DOUBLEPOST]Powyższe zdjęcie fabryki Lilpopa zostało zrobione zapewne z jednego z czterech elewatorów zbożowych. Po odwróceniu się w prawo operator widziałby pozostałe elewatory a w oddali zbiorniki gazowni.
elewatory1.jpg

Na marginesie warto dodać, że elewatory zostały zbombardowane we wrześniu 39go omyłkowo. Piloci niemieccy pomylili elewatory ze zbiornikami gazowymi, a w wielu powojennych publikacjach błąd niemiecki powielano, opisując poniższe zdjęcie jako płonącą gazownię.
elewatory.jpg
 
Ostatnio edytowane:

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
Potrzebna mi pomoc. Chcę się upewnić. Czy to jest Od1?
zegrze.jpg


Dla ułatwienia dodam: stacja Zegrze, linia ćwiczebna 2 batalionu mostów kolejowych, lokomotywa PKP (dyrekcja Warszawa), pociąg z obsadą wojskową.

A także, też do znawców pytanie: co widzimy na zdjęciu (zdjęcie lepsze, niestety, nie będzie). Stacja Kraków-Grzegórzki, linia ćwiczebna wtedy jeszcze 1 pułku mostów kolejowych (poźniej 1. batalionu), rok 1928.
krakow.jpg
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
Dzięki Jarząbku! Na saperach kolejowych to ja się znam, ale nie jestem na tyle przemądrzały, żeby nie wiedzieć, że na kolejach są mądrzejsi ode mnie (ale nie dam sobie wmówić żem całkiem dureń). Ale pomoc dalej mi potrzebna. Do publikacji o saperach właśnie potrzebne mi przyzwoitej jakości zdjęcie ("portretowe") wagonu Kd (najlepiej polskiej budowy) i platformy Pdks, bo to co mam jest marnawe, a na tym poniżej, ładnym swoją szosą, mało co widać:

pilawa35.jpg

[DOUBLEPOST=1435430778,1435430266][/DOUBLEPOST]I wcale nie koniec.Jakby było mało pytań, to jeszcze jedno. Co ktokolwiek wie na temat tego kranu. Dla ułatwienia dodam: stacjonował
stacja Radom, dyrekcja Radom, rok chyba 1937.


radom.jpg
 

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Witam wszystkich po dłuuugiej przerwie.

Jeśli chodzi o ostatnie zdjęcie kolegi JoncaA, to się nie wypowiem- bo nie wiem. Natomiast zdjęcie pociągu z Krakowa- Grzegórzek, według mnie przedstawia parowóz TKh12 a nie TKp11. Jest mi trochę niezręcznie poprawiać kolegę Jarząbka, ale przeoczenia zdarzają się wszystkim, więc się chyba nie pogniewa?
Dla zobrazowania tematu- dwie fotki porównawcze poniżej:

TKp11 (kkStB 178).jpg

TKp11

TKh12 (kkStB 97).jpg

TKh12

Może się znów poudzielam na forum, więc do rychłego.
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
Ja Was zanudzę pytaniami..Ale że nie ma, podobno, głupich pytań, bywają tylko głupie odpowiedzi - to zapytam:
Ten brigadelok jeździł ponoć na kresach (Iwacewo-Telechany). Nie ma jak widać oznaczeń PKP (a powinien, bo to była linia PKP z jakąś prywatną bocznicą) za to ma numer 4256 i tabliczkę firmową. Data na tabliczce to raczej 1917, dopatruję się Orenstein&koppel. Na numer HF trochę za dużo, a gdyby to miał być nr. fabryczny to mi by pasował bardziej Hartmann...Ale z kolei nr. w lewym dolnym rogu tabliczki nijak nie chce wyglądać jak 4256.Co to więc za numer? Pomożecie?
loko1.jpg
loko2.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Ja Was zanudzę pytaniami..
Mnie akurat to nie przeszkadza .... wręcz przeciwnie.
Co to więc za numer? Pomożecie?
Ano spróbuję .... może tym razem się uda ....
Ale że nie ma, podobno, głupich pytań, bywają tylko głupie odpowiedzi
Postaram się ....
Ten brigadelok jeździł ponoć na kresach (Iwacewo-Telechany).
Iwacewicze - Telechany - linia w dyrekcji wileńskiej.
Nie ma jak widać oznaczeń PKP (a powinien, bo to była linia PKP z jakąś prywatną bocznicą) za to ma numer 4256 i tabliczkę firmową. Data na tabliczce to raczej 1917
I jak dotąd wszystko się zgadza! .... z wyjątkiem właśnie tego numeru. Ten numer (4256) to jest właśnie oznaczenie PKP - dyrekcji wileńskiej. Przed II wojną światową każda z poszczególnych dyrekcji (o ile oczywiście na jej terenie były linie wąskotorowe podległe PKP) miała swój sposób oznaczania parowozów. Parowozy dyrekcji wileńskiej posiadały numery od 4000 wzwyż. Oczywiście niższe dla parowozów na szerokość 600 mm a wyższe na 750 mm.
Poszczególne zakresy numerów były przeznaczone dla różnych dyrekcji .... tzn, że na sieci PKP nie dublowały się dwa parowozy z tym samym numerem.
A teraz rozszyfruję tego 4256.
Tabliczka kształtem podobna do firmowej Orenstein&Koppel ale to nie to. Parowóz został wyprodukowany przez firmę Henschel&Sohn w Kassel z numerem fabrycznym 15251 w roku 1917. Otrzymał numer wojskowy 1512 - tak podaje jedno ze źródeł ale już drugie temu zaprzecza, lokując parowóz o tym numerze na Bałkanach.
O ile dobrze pamiętam, to zdjęcie pochodzi ze zbiorów NAC-u, myślę, że z oryginału udałoby się odczytać prawidłowy numer fabryczny.
 

Podobne wątki