• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

OP
OP
FENIX

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.618 255 31
„Polskie pendolino” gnało po torach już przed wojną. Oto Luxtorpeda! ZDJĘCIA
Ostatnia aktualizacja: 15 października 2014 10:07
Koleje mają wielkie problemy z pendolino. Pociągi nie zostały odebrane od wykonawcy, nie ma przeszkolonych załóg, nie wiadomo nawet, kto ma czyścić składy. Do uruchomienia pendolino zostało tylko kilka tygodni, a wiele spraw nie zostało domkniętych. Harmonogram zakłada, że w połowie grudnia Pendolino zacznie wozić pasażerów do Warszawy, Trójmiasta, Krakowa, Katowic i Wrocławia. To największy taborowy projekt w historii PKP. Tymczasem Polska miała już swoje "pendolino" w latach 30. Wyprodukowany w naszym kraju pojazd nazywano Luxtorpedą. To była duma II Rzeczpospolitej, która w 1936 roku ustanowiła do dziś nie pobity rekord w czasie przejazdu na trasie Kraków - Zakopane.
" To był odpowiednik Pendolino – z aerodynamicznym nosem, ekskluzywnym wnętrzem i cenami biletów wyższymi niż na innych połączeniach. W polskiej fabryce Fablok, która została założona w 1919 r., wyprodukowano pięć egzemplarzy na bazie wagonu spalinowego Austro-Daimler.">
1/8 - Próbna jazda "torpedy podhalańskiej" - Dworzec Główny w Krakowie - sierpień 1933 rok. To był odpowiednik Pendolino – z aerodynamicznym nosem, ekskluzywnym wnętrzem i cenami biletów wyższymi niż na innych połączeniach. W polskiej fabryce Fablok, która została założona w 1919 r., wyprodukowano pięć egzemplarzy na bazie wagonu spalinowego Austro-Daimler.''


Jak można takie rzeczy przypominać ,to czyste tendencyjne politykierstwo o sanacyjnej burżuazyjnej Polsce. fuj...
Sztuka jest kupić na zachodzie a nie produkować u siebie i jak mówią eksperci unijni badający sprawę polskiego ,,piędolino''
-o 50 mln drożnej niż winno być kupione.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
michelin.jpg

Francuski autobus szynowy MICHELIN, linii Kraków-Zakopane. 1932rok. Pierwsza na świecie konstrukcja szynobusa na oponach. We Francji jeździły takie min na linii Granville-Argentan-Alencon.
Poniżej jego wnętrze
michel1.jpg
 
OP
OP
FENIX

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.618 255 31
Piękny pojazd to oczywiste,
ale ta maluśka obrotniczka to dopiero cud,
podejrzewam ,ze służyła także i do testowania skrętu wózków i półwózków,niezły patent.

Co do kół szynowych dmuchanych ,to spotkałem je również we ,,Francyji,, klika lat temu w metrze paryskim , były i takie dmuchane wręcz bezszelestne i klasyczne stukoty stalowe.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Wagony paryskie (te ogumione) mają w ogóle ciekawie rozwiązanie zawieszenie. Poza kołami na których spoczywa wagon są dodatkowe pary gumowych kół/rolek prowadzące wagon "w linii" torów. Niezależnie od nich są oczywiście koła "tradycyjne" umieszczone wewnątrz.
Dobrze to widać tutaj.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Metro_de_Paris_-_Bogie_de_MP_55_-_02.jpg
Zastanawiam się tylko, czy w wagonie Michelina koła są aby pompowane. Obręcz gumowa ma chyba byt niski profil, poza tym nie widać ugięcia "opony" w miejscu styku z główką szyny.
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 45 3
A mnie w ogóle dziwi pomysł stosowania kół gumowych (w znaczeniu: opon) w transporcie szynowym. Kluczową sprawą jest oczywiście tarcie guma-stal. Samochód jest bez porównania lżejszy, ale jeśli zdarza mi się w jakimś mieście - w Warszawie jest na szczęście mało takich okazji - jechać częściowo po szynie tramwaju (rozstaw kół samochodu mam oczywiście większy, więc w danym momencie jadę tylko po jednej szynie), to jest efekt "pływania" wynikający z oczywistej różnicy - mówiąc kolokwialnie - przyczepności opon do asfaltu i do szyny. A jak wygląda kwestia zużycia opon oraz dynamiki takiego zestawu guma-stal?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.450 552 30
efekt "pływania" wynikający z oczywistej różnicy - mówiąc kolokwialnie - przyczepności opon do asfaltu i do szyny
No właśnie "pływanie" wynika z tego, że jedno koło jedzie po szynie, a drugie po asfalcie. W systemach "kolejowych" to nie występuje, poza tym pojazd jest prowadzony normalnymi stalowymi kołami z obrzeżami, albo, jak w metro paryskim, dodatkowymi poziomymi kołami ogumionymi. Opór toczenia jest większy, ale zaletą jest bardziej miękka i cichsza jazda. W wypadku metra dochodzi jeszcze możliwość uzyskania większego przyspieszenia, wynikająca z większego tarcia.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Ten Michelin to Type 11, 5-osiowy. Opony miały tylko 60-62mm szerokosci. Problemem na ówczesne czasy była nosnosc samej opony, stad aż 5 osi na tak maly pojazd. Pojazd był wyposażony w kolo zapasowe! bo po przebiciu opony nie można było kontynuować jazdy.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.544 60 3
http://foto.karta.org.pl/fotokarta/OK_002380.jpg.php
Grudzień 1918, Warszawa, woj. warszawskie, Polska. Załoga warsztatów kolejowych przy pierwszym - po odzyskaniu niepodległości - parowozie, który wyjechał na próbną jazdę z warsztatów głównych na Nowym Bródnie. Na odwrocie napis: "Wypuszczenie pierwszego parowozu po wyzwoleniu w miesiącu grudniu w warsztatach głównych na Nowym Bródnie.
Co to za parowóz?
Warszawa 1918.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.544 60 3
http://www.simp-poznan.pl/dokumentacja-maszyn-i-urzadzen/archiwum-techniki/tabor-kolejowy.html

Kilka ciekawych fotografii ze strony "Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechamików Polskich ..."
Tabor wykonany w zakładach Hipolita Cegielskiego w Poznaniu w latach 20 - 30 XX w

Wagon z dwunastoma kamionkami do kwasów. P.F.Z.A.-Mościce.
1 - Kwasiarka Rnz.jpg


Wagon do przewozu kwasu siarkowego. Rozstęp osi 4,0 m, ładowność 15000 kg, pojemność 10,5 m3,,nośność 15750 kg, waga własna 12460 kg. M.S.Wojs. Państwowa Wytwórnia Prochu i Materiałów Kruszących. St. Zagożdzon, Dyr. Radom
2 - Cysterna do kwasu solnego.jpg


Wagon cysterna do przewozu kwasu siarkowego. Rozstęp sworzni 7,0 m, ładowność 30000 kg, pojemność 19,0 m3, waga własna 21350 kg. Wagon firmy Dr Roman May Chemiczna Fabryka Tow. Akc. Luboń. St. Poznań Dyr. Poznań
3 - Cysterna do kwasu.jpg


Wagon specjalny dla inż. Stanisława Sokołowskiego. Warszawa. St. Poznań. Dług. Ład.9,0 m, pow. ład. 23 m2, rozstęp osi 6,0 m, waga własna 21540 kg.
4 - Wagon specjalny.jpg


Wagon pocztowy seriiGmx. Waga własna 39130 kg, ładowność 13000 kg, nośność 13650 kg, rozstaw sworzni 13,5 m, rozstaw skrajnych osi 15,05 m, rozstaw osi wózków 2 15 m.
5 - Wagon pocztowy.jpg


Wagon do przewozu żywych ryb. 530 484. Dług. ład.7,0 m, pow. ład. 20,6m2, rozstęp osi 4,5 m, ładowność 15000 kg, nośność 15750 kg, waga własna 14800 kg
6 - Wagon do ryb Slrz.jpg



7 - Wagon do ryb Slrz.jpg
8 - Wagon do ryb Slrz.jpg
9 Wagon do ryb Slrz.jpg


Wagon do przewozu piwa 530 342. ZJEDNOCZONE BROWARY WARSZAWSKIE PF "HABERBUSCH& SCHIELE". Dług. Ład.7,0 m, pow. ład. 20,4 m2, rozstęp osi 4,5 m, ładowność 15000 kg, nośność 15750 kg, waga własna 13780 kg. St. Warszawa Dyr. Warszawa
10 - Browar Warszawa Spz.jpg



12 - pojemniki do suchego lodu.jpg


Wagon 1-do przewozu piwa, wagon 2- cysterna do chloru ciekłego P.F.Z.A. Mościce, wagon 3-wagon z kamionkami do kwasów. P.F.Z.A. Mościce. Rozstęp osi 4,0 m, ładowność 15000 kg, pojemność 12 m3, nośność 15750 kg.
Czy wagon nr 2 do chloru ciekłego to była obudowana cysterna?
11 - Wagony Cegielskiego.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.544 60 3
C.D.
Wagony lodownie chłodzone suchym lodem
13 - Chłodnia Slm - suchyn lodem.jpg


Wagony lodownie


14 - Wagon lodownia Slmz.jpg


Wagon lodownia 725 225. Długość ładowania 8,4m, pow. Ład. 21,4 m2, rozstaw osi 6 m, ładowność 13000 kg, nośność 13600kg, waga własna 18560 kg. St. Bydgoszcz, Dyr. Gdańsk
15 - Wagon lodownia Slmz.jpg


Odbiór wagonu lodowni
16 - Wagon suchy lód.jpg


Rys techniczny wagonu chłodni
17 - Wagon chłodnia rys..jpg


Zdjęcie wnętrza chłodni
19 - chłodnia wnetrze.jpg
20 - wnetrze.jpg


Wagon chłodnia z jajami w skrzyniach
21 - chłodnia z jajami.jpg


Izolacja wagonu lodownia
22 - chłodnia w budowie.jpg


Wnętrze wagonu chłodni
23 - chłodnia wnetrze.jpg


Wagon platforma PPg
Długość ładowania 13,25m, pow. ład. 26,5 m2, rozstęp osi skrajnych 15 m, rozstęp sworzni 12 m, ładowność 50000 kg, nośność 51500kg, waga własna 25350 kg St. Częstochowa
24 - platforma PPg.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.544 60 3
c.d.
Wnętrze chłodni
27 - wnetrze wagonu lodowni.jpg


Sufit w wagonie w trakcie budowy
28 - Wnetrze wagonu.jpg



Wnętrze wagonu sypialnego
Na tylnej ścianie napis "Zawiadomienie Przupominamy personelowi Wagonów Restauracyjnych i Sypialnych , że jest im surowo wzbronione wyrzucać na tor (podczas biegu pociągu lub na stacji) jakiekolwiek przedmioty. Wszelkie przekroczenia regulaminu policji kolejowej pociągną za sobą niezwłoczne wydalenie winnego niezależnie od odpowiedzialności w stosunku do władz policyjnych.
29 - Wagon sypialny.jpg


Wnętrze wagonów w trakcie budowy
25 - wnetrze wagonu.jpg
26 - wnetrze wagonu.jpg
 

Podobne wątki