• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
138 1 0
Język zmienia się w czasie. Ja posiadam książkę o tramwajach i kolejach elektrycznych z 1922 roku i tam zamiast styków są kontakty, wiązki elektryczne to kiszki kablowe, są też motory elektryczne a jednostka zużycia energii to kilowatt godzina. Takich przykładów można wymieć wiele i bardzo interesujące jest jak to nazewnictwo zmieniało się w czasie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.891 526 30
Mało się znam na dawnej terminologii. ale wydaje mi się, że synonimem określenia "ostoja" jest "rama". a nie "podwozie". Podwozie to coś więcej: rama (ostoja) wraz zawieszeniem i kołami, czyli w technice kolejowej ostoja, wózki, odsprężynowanie, zestawy kołowe itd. itp. Cały pojazd dzieli się na podwozie i nadwozie, więc sama rama czy ostoja to jeszcze nie podwozie.
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
roth-wagner1.jpg

roth-wagner2.jpg


Mam takie nie opisane zdjęcie. Ja widzę na nim most saperski Roth-Wagnera, sadzę że to rok 1929 i Kraków. Niżej powiększenie i wzmocnienie fragmentu. I pytanie do Krakusów (bo ja jestem Ślązak, na dokładkę z Warszawy) - czy to Kraków?
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.463 58 3
Z NAC Łaziska Górne zakłady "ELEKTRO" Widok ogólny - na pierwszym planie bocznica kolejowa z pociągiem prowadzonym przez parowóz bezogniowy. Widoczna również suwnica, budynek zakładu i linia wysokiego napięcia.
Czy ktoś wie co to za parowóz ?
Łażiska 1927 - 39.jpg
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
Może się doczekam odpowiedzi "czy to Kraków", ale na razie jeszcze jedno pytanie do kolejkarzy wąskotorowych:
montania.jpg


Czy to Orenstein&Koppel RL1a Montania?
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
I pytanie do Krakusów (bo ja jestem Ślązak, na dokładkę z Warszawy) - czy to Kraków?
Nie jestem Krakusem, ale odpowiadam z całą stanowczością: to jest Kraków, sylwety Wawelu nie da się pomylić z niczym innym. Pozostaje pytanie, co to za most, bo na pewno nie znajduje się on w miejscu obecnego mostu kolejowego na Zabłociu (ten zresztą nie był wysadzany podczas I wojny światowej i jego oryginalny ustrój z roku 1884 przetrwał aż do 1945 r). Analiza panoramy sugeruje, że zdjęcie zostało zrobione w okolicy obecnego mostu kolejowego na Dąbiu, który zbudowali Niemcy w roku 1942. Parowozy ze zdjęcia - PKP-owskie Tr12 wydają się mieć zdjęte orzełki, ale do końca nie jestem tego pewien. Zbliżenie na oznaczenia parowozów pomogłoby w rozwiązaniu zagadki.
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
Zbliżenie na oznaczenia parowozów pomogłoby w rozwiązaniu zagadki.
Zagadki nie ma, a chodziło mi tylko o upewnienie się, że to Kraków. Orzełki na lokomotywach są, rok jest 1929 - bo wtedy 1. pułk kolejowy (a może już przeformowany w 1.batalion - nie pamiętam) postawił most składany systemu Roth-Wagnera. Most był na wyposażeniu saperów kolejowych z Krakowa, a jeszcze jeden u saperów z Legionowa.
[DOUBLEPOST=1432042057,1432040894][/DOUBLEPOST]Zagadkę mam tutaj bo nie wiem, który to most - ten postawiony w Krakowie czy ten postawiony w Modlinie, jakiś czas później. Może dadzą wskazówkę numery tych Tr12 - jedna to 47, druga 44. Dostarczyła je raczej miejscowa dyrekcja, bo nikt nie ciągnął chyba lokomotywy z
drugiego końca Polski, żeby obciążyć most...




Tr12.jpg
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
To krakowski most, bo Narew w Modlinie ma inne brzegi, bez takiej szerokiej "plaży", no i te parowozy... Zatem wyglądałoby, że Niemcy budując obwodnicę Krakowa wykorzystali prace ziemne wykonane przez polskich saperów.
Mam w takim razie pytanie do Kolegi: czy ma jakieś dane o wojskowych kolejkach w okolicy Wilna - wiem z relacji rodzinnych, że takowe istniały, a na mapach nie występują (prawdopodobna trasa: dworzec PKP - Belmont - Antokol - być może most na Wilii i dalej do magazynów wojsk. na Sapieżynce)?
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
No to trochę jestem w kropce - nic się nie wyjaśniło. Most w Modlinie stawiały oba bataliony mostów kolejowych - może więc to być Modlin, a lokomotywy przyjechały z Krakowa z 1.bmk.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
To jeszcze coś dodam. Kiedyś widziałem serię zdjęć /dziś nie mogę odszukać/ z budowy mostu w Modlinie. Próba obciążenia też była przeprowadzona przy użyciu dwóch parowozów serii Tr12.
Zdjęcie z Wawelem jasno określa miejsce. Natomiast budowa mostu w Modlinie to zupełnie inna historia i skoro piszesz, że w budowie modlińskiej brał też udział batalion krakowski to próba została przeprowadzona dwoma krakowskimi teerkami.
 

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
[dane o wojskowych kolejkach w okolicy Wilna]
O kolejkach w Wilnie coś czytałem, ale dawno. Chyba były klasyfikowane jako "kolejki gospodarcze", jedna na pewno szła nad Wilją. Ale więcej to nawet nie przychodzi mi do głowy gdzie szukać.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.463 58 3
http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/177300/h:158/
Opis z NAC
" Powrót delegacji polskiej ze Zgromadzenia Ligi Narodów
Grupa delegatów na peronie dworca kolejowego. Widoczni na pierwszym planie: premier Aleksander Skrzyński (1), minister rolnictwa Władysław Kiernik (2), minister skarbu Jerzy Zdziechowski (3). W tle parowóz Ok 1.
Warszawa marzec 1926"
Parowóz w tle to nie za bardzo wygląda na Ok1. Czy ktoś wie co to za parowóz.
PIC_1-M-19.jpg
 

Podobne wątki