• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

Reakcje
211 1 0
No właśnie - to jak i kiedy? Zdaje się, że odpowiedzi (częściowej) udziela opracowanie Krzysztofa Zintla pt. "Stan wagonów PKP w dniu 1 lipca 1936 r.", a konkretnie tabela wagonów osobowych. Znajdujemy w niej pozycję pt. polskiej budowy - drewniane, 4-osiowe, Fhx 19, Fghx 6. Chociaż stwierdzenie polskiej budowy jest tu trochę mylne, jednak wiadomo o co chodzi. Wygląda więc na to, że przed 1936 rokiem w większości wagonów zlikwidowano przedział celny, a z sześciu zrobiono wagony pocztowo-bagażowe.
Jakie konkretnie mogą być to wagony Fghx, które znajdziemy choćby w zestawieniach pociągów na kresach?
https://parovoz.com/schedules/wilno1939/wilno-luninec-0801.php
czy
https://www.parovoz.com/schedules/wilno1939/lapy-turmont-707(717).php
W pociągu 801/802 wydaje się to być jakiś ex-pruski wagon bagażowy.
 

Załączniki

SINYOU

Aktywny użytkownik
Reakcje
44 2 1
To niestety nie ten wagon. To wagon KleinModellbahn-a, owszem przejęty później przez Roco, ale to nie ten.
No tak teraz zauważyłem ze ma zastrzały na całym pudle, w takim razie to będzie Roco 66923. Ale co by nie mówić natrafić na taki wrak chłodni to trzeba mieć szczęscie bo naprawdę unikaty. Z drugiej strony jestem ciekaw czy całe pudło nie przesiąkło tym smrodem np ryb, w końcu przez kilkadziesiąt lat eksploatacji musiało to jakieś oznaki dać. Nie wiem,może tego zapachu nie czuć ze wzgledu na warunki chłodnicze jakie panuja w takim pudle.
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
859 9 0
Fotografia popełniona nieco ponad 10 lat temu w Krakowie, obecnie wagon jest w nieco gorszym stanie, choć może bez dramatycznego pogorszenia. Reprezentant francuskiego pochodzenia 4-osiowych wagonów tzw. rodziny OCEM, jeszcze w nitowanym wykonaniu, co wskazuje, iż powstał pod koniec lat 20. XX wieku, lub na przełomie lat 20. i 30.

image80386.jpg

524 979 XOa (ex. 50 51 29-20 028-1 Bhxz) / Kraków Płaszów / 1.12.2009
 

SINYOU

Aktywny użytkownik
Reakcje
44 2 1

Załączniki

Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
Panowie, dzisiaj przy wyjeździe z Mścic pod Koszalinem, natrafiłem na takie pudło. Z tego co widzę to będzie ten wagon, jakie to lata produkcji, producent i typ ? Mamy zachowany taki wagon w kraju? https://shop.dcc24.eu/pl/towarowe/24477-piko-58762-wagon-kryty-gklm-pkp-ep-iv-4015615587620.html.
Tak. Typ zcw to najprawdopodobniej OCEM 29 lub OCEM19. Różni producenci francuscy, międzywojnie.
Zachowany przez PSMK jest podobny wcześniejszy typ ETAT. I chyba też i taki.
W Jaworzynie było trochę różnych francuskich wagonów krytych, lecz też przeważnie starszych. Nie wiem co w końcu uratowano, a co nie. O ile pamiętam jeden z tych francuzów został pomnikiem muzealnym w Oświęcimiu.
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.004 1 0
Panowie,
prośba o pomoc. Co to są za wagony?
Jeden swego czasu znalazłem na NAC'u (zdjęcie skadrowane):
PIC_1-G-4805-2.jpg

Zdjęcie drugiego, pochodzące z Instytutu Sikorskiego, zamieścił kolega @Szwed1978 w tym poście
prev3446.jpg

Niestety nie mogę nigdzie znaleźć informacji, zdjęć itp.
Jakby ktoś, coś wiedział to byłbym wdzięczny.
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.004 1 0
No cóż, poszukiwania świniarki na razie nie przynoszą skutku, ale chyba prawem serii znalazł się kolejny wirtemberczyk (wg mnie) na PKP.
3ae55945a09f1a609c20bb8e37041aca0c164e29f050add91b19a2082dda0719_max.jpg
Zdjęcie powyżej przedstawia bocznicę w kopalni soli potasowej w Kałuszu. Po prawej sznur wagonów pochodzenia austriackiego, a na końcu wagon wyraźnie od nich się różniący. Po przybliżeniu i skadrowaniu widać coś takiego:
wirtemberski Gm.jpg

Wyraźnie bardziej wypukły dach, inne umieszczenie wzmocnień na ścianach i charakterystyczne drzwi - wydaje mi się, że identyczne jak w wagonie kilka postów wyżej (podobne są jeszcze w wagonach saksońskich - ale poszycie w nich jest z gołych desek, natomiast w wirtemberskich chyba z blachy). Wydaje mi się również, że widoczne jest oznakowanie PKP.
Nie znalazłem zdjęcia tego wagonu w niemieckiej służbie ale okazuje się, że jest model:
BRW_48264.jpg


Więcej o modelu w mobadaten.info

Co sądzicie?
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.004 1 0
A w Krakowie ...
fragment czteroosiowego boczniaczka
MHK-8273-N-2.jpg
kolejne czteroosiowce w tle - wydaje mi się, że rosyjskiej konstrukcji ...
MHK-8273-N-30.jpg
... i pruskiej ...
MHK-Fs2311-VI.jpg
... no i polskie szczupaczki.
MHK-8661-N-13.jpg
A tu dwuosiowe (austriaki?)
MHK-8661-N-16.jpg
A tu po wojskowemu - cały sznur platform amerykańskich - z burtami i bez
MHK-8274-N-5.jpg
Pdks z kuchnią polową
MHK-8274-N-10.jpg
no i różne różniste
MHK-8274-N-14.jpg

Fotografie pochodzą ze strony Muzeum Krakowa
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.004 1 0
Na stronie BildArchiv Ostpreußen znalazłem taką fotkę wagonu, który jak mi się wydawało ma oznaczenia PKP. Zrobiono ją w Gerdauen (Gerdawa, obecnie Żeleznodorożnyj w Obwodzie Kaliningradzkim) i datowane jest na 1926 rok (sygnatura 9337).
1926-Gerdawa - Gerdauen-Auf-dem-Kleinbahnhof.gif
Zdjęcie nie jest super jakości ale widząc ukośne wzmocnienia ścian bocznych od razu zaklasyfikowałem go jako Austriak. Ale zacząłem się bliżej przyglądać: co prawda drzwi charakterystyczne ale ściana czołowa zupełnie inna, zamiast wsporników belkowych ceownikowe - coś mi nie grało. Zacząłem szukać i trafiłem na zdjęcie na Stacji Muzeum:
Stacja Muzeum - Wegier.jpg
Prusak? Na początku przyjąłem informację za fakt jednak kilka rzeczy nie dawało mi spokoju: podciąg, pojedynczy stopień, kratka w okienkach, wspomniane już drzwi czy ukośne wzmocnienia i zacząłem grzebać. I wyszło, że chyba pomylili zdjęcia do opisów:
Stacja Muzeum - Niemiec i  Wegier.jpg
A więc Węgier! No i jesteśmy w domu:
- Archiwum Akt Dawnych (sygnatura 1/425/0/1/A1198):
1_425_0_1_A1198_58816012.jpg
- Muzeum Kolejnictwa w Budapeszcie (ale zdjęcie nie pamiętam skąd)
gedeckter-gueterwagen-gr212060-mav-hungarian-973358.jpg
- a i Skierniewice też mają swój egzemplarz, ale już chyba po modyfikacjach (drzwi, okienka, ława zamiast stopnia)
dsc01675.jpg

Okazuje się, że trafiły na PKP dwiema drogami: jako spuścizna po c.k. monarchii, a także w wyniku zakupów w latach 1920-21.
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.004 1 0
No to jeszcze kilka wagoników.
- ze strony facebookowej Łotewskiego Muzeum Kolejnictwa:
1 - FB Latvian Railway History Museum.jpg 2 - FB Latvian Railway History Museum.jpg

- z alamy czteroosiowiec
VOYAGE~1.JPG

- i kilka zdjęć z Muzeum Historii Fotografii:
MHF 6049/II/37 - październik 1938 w Cieszynie - oficerowie S.G.O. "Śląsk" - ciekawy typ wagonu - co to jest?
F_6049_37 - zbiory.mufo.krakow.pl - MHF 6049-II-37.jpg

MHF 13098/II: miejsce niesprecyzowane, czas właściwie też - okres międzywojenny
F_13098o - zbiory.mufo.krakow.pl - MHF 13098-II.jpg

MHF 37268/II: Worochta 1930 r. - to już chyba było
F_37268o-1 - zbiory.mufo.krakow.pl - MHF 37268-II.jpg

i szczególnie ciekawe dla mnie wagony towarowe, chyba własne cukrowni Chodorów - lata 30-te XX w. - MHF 37164/II
F_37164o-1 - zbiory.mufo.krakow.pl - MHF 37164-II.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.387 58 3
Ostatnio edytowane:
Reakcje
281 3 0

Podobne wątki