• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Trans Europ Express - oryginały i modele

OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.551 514 30
Właśnie udało mi się skompletować pełny skład TEE "Catalan Talgo". Parę dni temu wypatrzyłem zestaw uzupełniający Electrotren 3310, z ośmioma wagonami środkowymi. W całości skład ma teraz 16 wagonów i wygląda znacznie bardziej realistycznie. Żeby złożyć cały skład musiałem jednak trochę pomieszać zestawy. W podstawowym, z wagonami końcowymi (Electrotren 3309), jest jeden wagon restauracyjny (w zasadzie jest to tylko jadalnia), jeden wagon barowy z kuchnią (obsługującą restaurację) i tylko cztery wagony 1 klasy. W zestawie uzupełniającym jest drugi wagon restauracyjny i 7 jedynek. W rzeczywistości skład był zestawiony tak: wagon końcowy - generatorowy, sześć wagonów 1 klasy, wagon restauracyjny, bar z kuchnią, drugi wagon restauracyjny, pięć jedynek i na końcu drugi wagon końcowy z generatorem. Tak więc, by uzyskać realistyczne zestawienie, trzeba oba zestawy Electrotrena wymieszać. A tak to wygląda:

IMG_1946a.JPG
IMG_1947a.JPG
IMG_1992a.JPG
IMG_1997a.JPG


Razem z wagonami kupiłem drugi egzemplarz lokomotywy i teraz mam jeden na sprzedaż. Jeżeli ktoś byłby zainteresowany, zapraszam do działu "Giełda.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 25 2
Raczej nie, bo TEE Mediolanum nie jechał przez Szwajcarię.
Do Madiolanum od ACME pasują idealnie BR 111 beżowo-niebieska, 1044 ÖBB lub E.444 FS.
Trochę wcześniej BR 110 granatowa Bügelfalte prowadziła ten skład w Niemczech.
Ale z Re 4/4 skład wygląda też zacnie :)
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.397 476 107
A jeśli chodzi o TEE Mediolanum to można znaleźć zdjęcia tego pociągu prowadzonego niemiecką BR 111 gdzie na końcu składu podłączone są niemieckie Eurofimy w malowaniu TEE. W planie nie znalazłem nic na temat tych wagonów. Może ktoś posiada informacje na ten temat?
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 25 2
Raczej nie, bo TEE Mediolanum nie jechał przez Szwajcarię.
...choć właśnie doczytałem, że zdarzały się objazdy, kiedy Brenner był zamknięty i TEE Mediolanum kierowany był przez Szwajcarię przez Gotthardbahn, więc kto wie? ;-)
Ale TEE Lemano to dobry pomysł na wykorzystanie wagonów Mediolanum do innych składów.
O niemieckich wagonach w tym składzie nic nie znalazłem, może Pan Andrzej wiedziałby coś więcej.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.551 514 30
Czy takie zestawienie TEE "Mediolanium" było w rzeczywistości możliwe ? Mam na myśli Re 4/4 II SBB.
Rzeczywiście, trochę się zapędziłem z zestawianiem mojego "Mediolanum" w skali 1:87. Oczywiście kolega Ropu ma rację:
Raczej nie, bo TEE Mediolanum nie jechał przez Szwajcarię.
Do Mediolanum od ACME pasują idealnie BR 111 beżowo-niebieska, 1044 ÖBB lub E.444 FS.
Trochę wcześniej BR 110 granatowa Bügelfalte prowadziła ten skład w Niemczech.
Ale z Re 4/4 skład wygląda też zacnie :)
Znam zdjęcie TEE "Mediolanum" z granatową BR 110 , wykonane w lutym 1975 roku. Zdarzało się też, że "Mediolanum" był prowadzony lokomotywą serii 112 Bügelfalte w kolorach TEE, kremowo-czerwonym. Znam takie zdjęcia, ale wyczytałem też, że tak wyglądał ten skład tylko podczas pierwszego przejazdu po zastąpieniu spalinowych zespołów trakcyjnych składem z lokomotywą i wagonami, dla celów fotograficznych. Warto tu dodać, że skład na całym odcinku od Brenner do Monachium był prowadzony jedną lokomotywą, albo DB, albo ÖBB. Natomiast we Włoszech, oprócz serii E.444, były to także lokomotywy E.626.
Ale zainteresuj się pociągiem TEE Lemano. Możliwe że jeździł na tych samych wagonach co Mediolanum.
Nie "możliwe", a "na pewno", ale żaden pociąg nie jeździł "na wagonach" :mad:. Wagony Gran Conforto w malowaniu TEE były zasadniczo przeznaczone do trzech międzynarodowych pociągów TEE: "Mediolanum" Mediolan - Monachium, "Lemano" Mediolan - Genewa (i ten skład był w Szwajcarii prowadzony lokomotywą Re 4/4 w obu wersjach, I i II) oraz "Ligure" Mediolan - Marsylia. Składy TEE wewnątrzkrajowych we Włoszech zestawiano głównie z wagonów Gran Conforto w malowaniu Bandiera. Pisałem o tym wcześniej w tym wątku: http://forum.modelarstwo.info/threads/trans-europ-express-oryginały-i-modele.36515/page-5#post-716350
A jeśli chodzi o TEE Mediolanum to można znaleźć zdjęcia tego pociągu prowadzonego niemiecką BR 111 gdzie na końcu składu podłączone są niemieckie Eurofimy w malowaniu TEE.
Daleko nie trzeba szukać, jedyne znane mi zdjęcie takiego mieszanego składu zamieściłem na 1. stronie tego tematu: http://forum.modelarstwo.info/threads/trans-europ-express-oryginały-i-modele.36515/#post-635418 Na końcu składu rzeczywiście widać wagony DB, ale trudno stwierdzić, że są to akurat Eurofimy, równie dobrze mogą to być wagony TEE 1 klasy DB innego typu. Jeżeli kolega DieselPower zna inne zdjęcia takiego zestawienia TEE "Mediolanum", to chętnie bym je zobaczył. Nie udało mi się znaleźć żadnej informacji na temat niemieckich wagonów w tym pociągu, być może była to jednorazowa sytuacja. Faktem jest, że zasadniczy skład zestawiony był z pięciu wagonów FS, a dodatkowe wagony włączano fakultatywnie, zwłaszcza zimą. Być może z jakiegoś powodu do takiego wzmocnienia wykorzystywano sporadycznie wagony DB.
właśnie doczytałem, że zdarzały się objazdy, kiedy Brenner był zamknięty i TEE Mediolanum kierowany był przez Szwajcarię przez Gotthardbahn,
Kiedyś zdarzyło się, że skład został skierowany objazdem przez Lindau, co spowodowało konieczność użycia trakcji spalinowej - DB BR 218. Przypuszczalnie to właśnie wtedy pociąg jechał przez przełęcz Św. Gotarda.
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
3.001 29 2
Serdecznie dziękuję za fantastyczną lekturę poświęconą TEE i w osobnym wątku SNCF. Przyznaję bez bicia, że koleje we Francji nigdy nie należały do moich szczególnych obiektów zainteresowań. Człowiek chyba z wiekiem jednak dostrzega piękno również innych zagadnień, jak kiedyś...

65 maszyn serii BB 15000 zostało dostarczonych w latach 1971-78 przez firmy Alsthom i MTE. /ciach/ Lokomotywy odznaczają się wręcz legendarną niezawodnością, osiągając przebiegi dochodzące do 10 milionów km, przy średniej liczbie usterek poniżej 2 (dwóch!) na milion kilometrów! Większość z nich jeździ do dziś, obsługując obecnie często także mniej prestiżowe połączenia, zwłaszcza po oddaniu do eksploatacji w 2007 roku pierwszego odcinka linii TGV z Paryż do Strasburga.
Ten temat jest niesamowity! Znane są średnie przebiegi miesięczne tych lokomotyw i ile km osiągnęły do dnia dzisiejszego?
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.551 514 30
Cieszę się, że temat TEE okazał się dla kolegi @BoGneRa taki interesujący. Niestety, nie mam tak szczegółowych danych o lokomotywach serii BB 15000, moje informacje są sprzed kilku lat i nie mam możliwości ich uaktualnienia, poza szperaniem w internecie.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.315 93 9
Omówiliśmy w zasadzie wszystkie typy wagonów SNCF, wykorzystywanych w pociągach Trans Europ Express (wagony Inox typu PBA i Mistral '69 były dokładniej pokazane w wątku o kolejach Francji i Beneluksu: http://forum.modelarstwo.info/threads/koleje-francji-i-beneluksu-oraz-ich-modele.18844/, http://forum.modelarstwo.info/threads/koleje-francji-i-beneluksu-oraz-ich-modele.18844/page-3). Przypomnę tu tylko, że wagony typu Mistral '69 do pociągów TEE były również dostarczane kolejom belgijskim i szwajcarskim. Dziś chciałbym omówić lokomotywy SNCF, przeznaczone do pociągów TEE - oczywiście nie wszystkich. We Francji składy TEE były prowadzone przez kilkanaście serii lokomotyw spalinowych i elektrycznych. O niektórych (BB 67000, BB 9200, BB 9300) już wspomniałem przy omawianiu TEE "Mistral", ale było też jeszcze kilka innych typów. Ja do prezentacji wybrałem te najbardziej charakterystyczne, jednoznacznie kojarzące się z francuskimi pociągami Trans Europ Express. Oczywiście na czele tej listy znajduje się słynna, czteronapięciowa lokomotywa CC 40100. Maszyn tych było tylko 10, ale jak chyba żadna inna seria, stały się one ikoną francuskich TEE. O tych lokomotywach i ich modelach mówiliśmy już w temacie o kolejach Francji i krajów Beneluksu i tu już nie chcę się powtarzać: http://forum.modelarstwo.info/threads/koleje-francji-i-beneluksu-oraz-ich-modele.18844/page-7, http://forum.modelarstwo.info/threads/koleje-francji-i-beneluksu-oraz-ich-modele.18844/page-10.

W tym wątku chcę przedstawić trzy inne serie, a mianowicie (w kolejności wchodzenia do służby): CC 6500, CC 21000 i BB 15000. Wszystkie te typy, a także wspomniana wyżej CC 40100, należą do rodziny, która zyskała przydomek "złamany nos" (nez casséz) dzięki charakterystycznemu kształtowi czołowej ściany z oknami kabiny pochylonymi pod ujemnym kątem. Pomysł ten jest dziełem francuskiego malarza i projektanta przemysłowego (dziś powiedzielibyśmy "dizajnera") o nazwisku Paul Arzens. Może nie wszyscy natomiast wiedzą, że Arzens zaprojektował też wygląd lokomotyw CC 7100 i rodziny lokomotyw znanej jako "BB Jacquemin" (od nazwiska inżyniera André Jacquemin, który zaprojektował wózki, stosowane w tych maszynach). Trzy lokomotywy, jakie chcę pokazać, łączy jeszcze jedna cecha, również związana z działalnością Paula Arzensa, a mianowicie charakterystyczne malowanie, zaprojektowane specjalnie dla francuskiego taboru TEE (oprócz taboru Inox, w tym lokomotywy CC 40100) - praktycznie dotyczyło to pokazanych w poprzednim wpisie wagonów Grand Confort oraz omawianych trzech serii lokomotyw.

Dziś przedstawię lokomotywę CC 6500, zaprojektowaną do zasilania z sieci 1500 V prądu stałego. 74 maszyny tego typu zbudowały w latach 1969-74 zakłady Alsthom (obecnie Alstom) i MTE. Miały układ osi C'C', z jednym silnikiem na każdym wózku (konstrukcja wózka z silnikiem była wspólna dla lokomotyw CC 6500, CC 21000 i CC 40100, a także spalinowej CC 72000), moc 5900 kW i rozwijały prędkość 160 km/h (w wersji towarowej) lub 200 km/h w wersji pasażerskiej. Lokomotywy były budowane w czterech seriach, różniących się nieznacznie również wyglądem. Ciekawa była wersja towarowa (druga seria, maszyny 6539 do 6559), przeznaczona głównie do pociągów towarowych na linii Maurienne między Chambéry a Modane, zelektryfikowanej z użyciem trzeciej szyny (!). Lokomotywy te były fabrycznie pomalowane na kolor ciemnozielony. Lokomotywy pierwszej (dwa prototypy) i drugiej serii (do numeru 6538) miały na bocznych ścianach długie żaluzje, praktycznie na całej długości. Późniejsze serie miały krótsze żaluzje umieszczone niesymetrycznie, po prawej stronie pudła patrząc z boku. Ale wróćmy do lokomotyw pasażerskich. Otrzymały one fabrycznie malowanie znane jako "TEE" lub "Grand Confort", zharmonizowane z barwami wagonów. Skład zestawiony z takiej lokomotywy i wagonów Grand Confort prezentował się bardzo ładnie, a przykłady pokazałem w poprzednim wpisie.

Modele lokomotyw CC 6500 były produkowane już dawno przez Jouefa i Limę, ale godne uwagi są tylko późniejsze modele Jouefa (od lat 1990.) oraz nowsze od nich modele Roco. Od kilku lat zapowiadane są modele L.S. Models, ale jak dotąd pozostają chyba tylko w planach. Poza wymienionymi, są jeszcze bardzo drogie modele Lematec oraz dość stare (połowa lat 1980.) wyroby francuskiego producenta małoseryjnego TAB Gérard. Te ostatnie są bardzo ładnie wykonane, zwłaszcza jak na tamte czasy, ale rozwiązania techniczne w nich zastosowane są już dziś mocno przestarzałe.

Ja mam model lokomotywy CC 6522 Roco sprzed kilku lat. Odwzorowuje on lokomotywę z drugiej serii, z długimi żaluzjami na bocznych ścianach. Wyposażony jest w fabrycznie zainstalowany dekoder dźwiękowy ZIMO ze wszystkimi jego zaletami i wadami, o których tu jednak nie chcę dyskutować. Niewątpliwą zaletą modelu jest układ elektryczny oświetlenia, umożliwiający (przy odpowiednim dekoderze) osobne włączanie czerwonych świateł, a także oświetlenie kabin maszynistów. Same kabiny są jednak bardzo symbolicznie wykonane, jest tylko zamarkowany jednobarwny pulpit maszynisty. W swoim modelu do jednej kabiny wkleiłem popiersie maszynisty - figurkę musiałem uciąć tuż pod ramionami!

Niżej parę fotek mojej CC 6522, a także, dla porównania, nie mój model Jouefa CC 6515 sprzed kilkunastu lat. Ten ostatni był sprzedawany praktycznie bez zamontowanych elementów zewnętrznych, nie ma nawet zderzaków. Do modelu dołączony jest natomiast pokaźny woreczek części, które trzeba zamontować samemu. Z tego powodu, w porównaniu z gotowym modelem Roco wydaje się bardzo surowy i mało szczegółowy, ale tak naprawdę porównywać należałoby model po zamontowaniu wszystkich części. Ciekawym rozwiązaniem Jouefa jest otwór w czołowej ścianie, w który wkłada się, do wyboru, albo logo SNCF, albo tablicę z nawą pociągu. Do wyboru są nazwy Capitole, Étendard i Aquitaine.

Na początek CC 6565, jaką udało mi się złapać w 1994 roku w Paryżu.

Zobacz załącznik 524942

I "moja" CC 6522 jeszcze ze srebrnym dołem i bez herbu miasta Limoges, którego imię nadano lokomotywie trochę później (zdjęcie ze strony http://blog.ferrovissime.com/2013/10/cc-6500-sncf-103-db.html)

Zobacz załącznik 524941

I modele, najpierw Roco.

Zobacz załącznik 524943 Zobacz załącznik 524944 Zobacz załącznik 524945 Zobacz załącznik 524946

I Jouef.

Zobacz załącznik 524947 Zobacz załącznik 524948 Zobacz załącznik 524949

I na koniec moja wersja TEE "Capitole".

Zobacz załącznik 524950 Zobacz załącznik 524951 Zobacz załącznik 524952 Zobacz załącznik 524953
Bardzo mi się podoba seria 65000 SNCF :cool: Mam mianowicie pytanko:
Czy mogę złożyć ,,uniwersalny,, skład wagonów TEE ciągnięty przez serię
Złamanych Nosów SNCF, 65000 SNCF, 103 DB i 120 DB ? Mogę pominąć datę rewizji
Zaciekawiły mnie te złamane nosy po artykule Świat Kolei odnośnie serii 1300 ONCF ...
Liczę na waszą pomoc przy wyborze wagonów w malaturze TEE obecnie dostępnych na rynku !
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.638 64 3
Na SNCF lokomotywy serii CC65000 nosiły przydomek sous marine czyli okręt podwodny. I wyglądały tak.
CC 65006 à La Rochelle (17).jpg

Nie mam informacji czy kiedykolwiek prowadziły pociągi TEE ale raczej nie.
Natomiast złamane nosy o które koledze pewnie chodziło to lokomotywy elektryczne CC6500. Które wyglądają tak.
images.jpeg

Ilość cyfr w oznaczeniu akurat tutaj ma znacznie.
Co do samych lokomotyw serii 6500 to są to lokomotywy na prąd stały 1500V i prowadziły pociągi TEE w relacjach wewnątrz krajowych z racji rozbudowanej sieci trakcyjnej o tym napięciu w kierunku na południe i południowy zachód od Paryża.
W kierunku wschodnim elektryfikowano w systemie prądu przemiennego 25000V 50Hz. I tutaj eksploatowano w ruchu międzynarodowym lokomotywy 4 systemowe CC40100 z pociągami TEE.
images (1).jpeg

Oprócz tej serii na prąd przemienny eksploatowano lokomotywy BB15000 jednosystemowe i BB22200 dwusystemowe.
Raczej trudno będzie wymyśleć uniwersalny skład TEE dla lokomotyw DB i SNCF. Seria 120 DB już nie prowadziła pociągów TEE tylko IC. Generalnie to najlepsze do ruchu międzynarodowego były by wagony TEE Inox PBA64/Mistral 69 i lokomotywy CC40100 i 103. Nie mam pewności czy do Francji w komunikacji TEE jeździły sklady zestawione z wagonów DB TEE.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.315 93 9
Na SNCF lokomotywy serii CC65000 nosiły przydomek sous marine czyli okręt podwodny. I wyglądały tak. Zobacz załącznik 712981
Nie mam informacji czy kiedykolwiek prowadziły pociągi TEE ale raczej nie.
Natomiast złamane nosy o które koledze pewnie chodziło to lokomotywy elektryczne CC6500. Które wyglądają tak.
Zobacz załącznik 712982
Ilość cyfr w oznaczeniu akurat tutaj ma znacznie.
Co do samych lokomotyw serii 6500 to są to lokomotywy na prąd stały 1500V i prowadziły pociągi TEE w relacjach wewnątrz krajowych z racji rozbudowanej sieci trakcyjnej o tym napięciu w kierunku na południe i południowy zachód od Paryża.
W kierunku wschodnim elektryfikowano w systemie prądu przemiennego 25000V 50Hz. I tutaj eksploatowano w ruchu międzynarodowym lokomotywy 4 systemowe CC40100 z pociągami TEE. Zobacz załącznik 712984
Oprócz tej serii na prąd przemienny eksploatowano lokomotywy BB15000 jednosystemowe i BB22200 dwusystemowe.
Raczej trudno będzie wymyśleć uniwersalny skład TEE dla lokomotyw DB i SNCF. Seria 120 DB już nie prowadziła pociągów TEE tylko IC. Generalnie to najlepsze do ruchu międzynarodowego były by wagony TEE Inox PBA64/Mistral 69 i lokomotywy CC40100 i 103. Nie mam pewności czy do Francji w komunikacji TEE jeździły sklady zestawione z wagonów DB TEE.
Dziękuję za sprostowanie :cool: Coraz bardziej podobają mi się koleje SNCF i DB w epoce IV !!!
Przymierzam się do budowy pociagu TEE złożonymi z niemieckich wagonów i pociągu Intercity.
Pozdrawiam wszystkich których interesują pociągi TEE i lokomotywy SNCF i DB.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.551 514 30
Co do samych lokomotyw serii 6500 to są to lokomotywy na prąd stały 1500V i prowadziły pociągi TEE w relacjach wewnątrz krajowych z racji rozbudowanej sieci trakcyjnej o tym napięciu w kierunku na południe i południowy zachód od Paryża.
W kierunku wschodnim
i północnym, w kierunku granicy belgijskiej.
I tutaj eksploatowano w ruchu międzynarodowym lokomotywy 4 systemowe CC40100 z pociągami TEE.
Oprócz tej serii na prąd przemienny eksploatowano lokomotywy BB15000 jednosystemowe i BB22200 dwusystemowe.
Warto tu jeszcze wspomnieć o lokomotywach CC 21000, o których też była mowa w tym wątku. Prowadziły one głównie pociągi Z Paryża w kierunku Szwajcarii i dalej do Mediolanu. Pisaliśmy o nich tu: http://forum.modelarstwo.info/threa...s-oryginały-i-modele.36515/page-4#post-669100
Nie mam pewności czy do Francji w komunikacji TEE jeździły sklady zestawione z wagonów DB TEE.
Wydaje mi się, że nie, ale będę to mógł sprawdzić dopiero za ponad tydzień. Należy natomiast pamiętać, że DB jeszcze długo po zakończeniu kursowania pociągów TEE eksploatowały swoje wagony 1 klasy w oryginalnym, kremowo-czerwonym malowaniu TEE. Takie wagony jeździły w wielu pociągach EC (które praktycznie zastąpiły dawne TEE), w tym także w pociągach do Francji, ale także i do Warszawy, jako EC "Berolina". Nie były to już jednak jednolite składy, całe złożone z wagonów w tym malowaniu.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.397 476 107
Czy któryś z szanownych forumowiczów napotkał jakieś źródła, które opisują kompletny (lub prawie) park taborowy (wagony) używany przez koleje niemieckie do obsługi pociągów kategorii TEE ?
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.551 514 30
A czy może Kolega DieselPower sprecyzować, co ma na myśli pisząc "kompletny park taborowy do obsługi pociągów TEE"? Dość sporo o tym napisałem w tym wątku, ale oczywiście nie jest to pełna wiedza. Pytanie, jakich informacji Koledze brakuje? Ja mam kilka książek o TEE, niemieckich i francuskich i jest tam dużo różnych informacji, ale łatwiej byłoby mi coś podpowiedzieć, gdybym wiedział, o co chodzi.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.397 476 107
Dziękuję. Chodzi mi dokładnie o to, jakie typy/serie wagonów (być może określone zakresy numerów) były wyznaczone do pociągów TEE. Chodzi mi tylko o wagony zarządu DB. Z obserwacji wynika mi, że tych typów nie było dużo. Jednak wiem też, że Niemcy często przebudowywali swoje wagony, tworząc nowe typy i serie. Czy istnieje jakiś zamknięty katalog tych wagonów ?
Zacząłem gromadzić już wagony do tego typu połączeń (Avmz 111-piko i Avmz 207-ls models), lecz nie chcę kupić modeli, które w pociągach TEE nie były wykorzystywane. Niestety malowanie wagonów może być mylące, bo takie samo malowanie posiadały wagony połączeń TEE jak i Intercity.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
Dziękuję. Chodzi mi dokładnie o to, jakie typy/serie wagonów (być może określone zakresy numerów) były wyznaczone do pociągów TEE. Chodzi mi tylko o wagony zarządu DB. Z obserwacji wynika mi, że tych typów nie było dużo. Jednak wiem też, że Niemcy często przebudowywali swoje wagony, tworząc nowe typy i serie. Czy istnieje jakiś zamknięty katalog tych wagonów ?
Zacząłem gromadzić już wagony do tego typu połączeń (Avmz 111-piko i Avmz 207-ls models), lecz nie chcę kupić modeli, które w pociągach TEE nie były wykorzystywane. Niestety malowanie wagonów może być mylące, bo takie samo malowanie posiadały wagony połączeń TEE jak i Intercity.
Witam,
jak to w Niemczech, wszystkie typy i zakresy numerowe są znane - od 1962 do 1993 roku przez okres TEE do IC/EC.
Pozdrawiam
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.551 514 30
Pisałem już na poprzedniej stronie tego wątku, że praktycznie wszystkie wagony używane przez DB do pociągów TEE wywodziły się z wagonów zbudowanych na początku lat 1960. do nowego składu "Rheingolda" z 1962 roku. Jedynym wyjątkiem były wagony Avmz 207 typu Eurofima. Nie znam żadnego katalogu takich wagonów, są jednak publikacje omawiające wszystkie te typy wagonów. Nic nie wiem o wyznaczonych do TEE zakresach numerów, ale nie mogę wykluczyć, że takie były. Malowanie kremowo-czerwone nie jest mylące, wręcz przeciwnie, można przyjąć, że wszystkie wagony tak pomalowane mogły jeździć w składach TEE. Przypomnę, że na DB pierwsze pociągi IC tylko z wagonami 1 klasy, pojawiły się już na przełomie lat 1960. i 70., a używano do nich tych samych wagonów, co do TEE. DB traktowało te pociągi jako w pewnym sensie "krajowe TEE", co zresztą później stało się praktyką w innych krajach i pociągi w sieci TEE uruchamiano również w relacjach wewnątrzkrajowych. Dopiero od 1979 roku wprowadzono do pociągów IC wagony 2 klasy i znacznie rozszerzono siatkę połączeń, ale jako wagony 1 klasy w dalszym ciągu wykorzystywane te same, co jeżdżące w TEE.

Jeśli chodzi o literaturę, to mogę polecić przede wszystkim "biblię" TEE: Maurice Mertens "Les Trans Europ Express", wydawnictwo La Vie du Rail, 1985, a także na nowo opracowane, rozszerzone i uzupełnione przez Jean-Pierre Malaspina wydanie z 2007 roku zatytułowane "La légende des Trans-Europ-Express". Ta pozycja ukazała się również w wydaniu niemieckim po tytułem "Die Geschichte des Trans Europ Express", wydawnictwo Alba 2009. Wydanie niemieckie jest jednak nieco uboższe od oryginału francuskiego. Jeśli chodzi o TEE na DB, to warto przejrzeć książkę Petera Goette "TEE- Züge in Deutschland", EK-Verlag 2008 oraz z tej samej serii i tego samego autora "Rheingold - Legende auf Schienen", EK-Verlag 2014. Ja mam jeszcze zestaw 10 książeczek kieszonkowego formatu, opisującego tabor DB, wśród których jest też tomik Horst J. Obermauer/J. Deppmeyer "Reisezug-Wagen DB", w której są opisane wagony pasażerskie DB z podaniem zakresu numeracji. Najlepsze wagony 1 klasy są tam oznaczone jako "TEE- und IC-Wagen", bez rozróżnienia, czy jeździły one w TEE, czy w IC. Tego rodzaju publikacji zostało w Niemczech wydanych więcej, ale ja nie mam innych i nie umiem podać konkretnych tytułów.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.397 476 107
To jeszcze na dzisiaj mam jedno pytanie. Wagony Av4üm-62 budowane od początku lat 60-tych (do pociągów F-Rheingold i Rheinpheil), a potem do innych, to są późniejsze wagony oznaczone Avmz 111? Tak by wynikało. Ale w którym roku otrzymały one to oznaczenie ?
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
To jeszcze na dzisiaj mam jedno pytanie. Wagony Av4üm-62 budowane od początku lat 60-tych (do pociągów F-Rheingold i Rheinpheil), a potem do innych, to są późniejsze wagony oznaczone Avmz 111? Tak by wynikało. Ale w którym roku otrzymały one to oznaczenie ?
Tak dokładnie wagony przedziałowe litera "v". Oznaczenie otrzymały wraz z wejściem nowego oznakowania UIC.
 

Podobne wątki