• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Transrapid

S

Sebastian

Gość
#2
Jakoś tak na początku tego wieku to cudo powstało. Było o tym swego czasu wielokrotnie, w telewizorze nawet pokazywali ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.412 463 29
#4
Może nie tyle technologia sprzedana, co Chińczycy w oparciu o nią i z udziałem Niemców zbudowali linię Maglev w Szanghaju, łączącą miasto z lotmiskiem. W Niemczech planowano budowę takiej linii z Berlina do Hamburga, ale ostatecznie z tego zrezygnowano z powodu bardzo wysokich kosztów. O decyzji rozebrania toru doświadczalnego nie wiedziałem, trochę szkoda, może jednak w przyszłości do tego pomysłu się powróci? Parę lat temu był tam tragiczny wypadek: pociąg doświadczalny wpadł z dużą prędkością na pozostawiony na torze pojazd roboczy. Zginęło wtedy kilka, jeżeli nie kilkanaście osób.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#6
A jeszcze wcześniej - nie wiem, czy ktoś pamięta - mieli krótki odcinek kolejki magnetycznej na estakadzie berlińskiego U-bahnu koło stacji Gleisdreieck. Tam też źle się to skończyło.
 

sluzbowo

Znany użytkownik
Reakcje
137 1 0
#8
Epizod Berliński zaczął się w 1983, kiedy to zaczęto budowę linii o długości ca. 1,6 km łączącą 3 przystanki. Pierwsi pasażerowie pojechali tym maglevem w 1989. W 1991 (lub 1992) linię rozebrano.

Wcześniejszy był maglev hamburski: 1979, Międzynarodowa Wystawa Transportu (IVA). Po zakończeniu wystawy ten maglev jeździł jeszcze 3 miesiące - tak duże było zainteresowanie. Później został przeniesiony do Kassel (1980).
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
439 8 0
#9
Latem 1990, podczas krótkiego pobytu w Berlinie wybrałem się na tą linię. Niestety była nieczynna. Powodu jednak nie znałem.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#10
Kolega mnie uprzedził :) Oficjalnym powodem zakończenia berlińskiego eksperymentu była potrzeba rekonstrukcji linii U2 po upadku Muru Berlińskiego, ale faktycznie mieli tam masę problemów technicznych http://en.wikipedia.org/wiki/M-Bahn. Regularne jazdy z pasażerami trwały tylko 2 miesiące. Specjalnie pojechałem do Berlina, żeby się tym przejechać, ale już było zamknięte.
 
Ostatnio edytowane: