• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Trans Europ Express - oryginały i modele

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#81
Dziękuję za te fotki. Ja wreszcie zakończyłem składanie swojej Re4/4 I i zrobiłem kilka zdjęć już w pełni wyposażonej (poza stopniami do kabiny). Nie montowałem imitacji sprzęgów i przewodów hamulcowych na czołownicach, bo chcę mieć funkcjonujące sprzęgi na obu końcach. Tak wygląda wnętrze po założeniu dekodera - pojawiło się trochę więcej przewodów, zwłaszcza, że rozdzieliłem sterowanie tylnymi światłami:

IMG_2109a.jpg


I dekoder w skrzyni pod podwoziem:

IMG_2110a.jpg


A tak cały model po zmontowaniu:

IMG_1479b.jpg

IMG_1480b.jpg

IMG_1483b.jpg


Dach wygląda troszkę inaczej, niż w modelu Märklina. Wydaje mi się, że obie wersje są pewnym uproszczeniem. W Limie cały układ przewodów na dachu jest jednym elementem plastikowym (który, niestety, przerwał mi się w jednym miejscu, na środku). Brakuje jednak chyba krótkiego odcinka po drugiej stronie, jaki jest w modelu Märklina. Zostały mi trzy małe elementy, ale nie pasują do niczego na dachu mojego modelu. Z kolei w Märklinie nie ma krótkiego odgałęzienia od głównego przewodu. W obu modelach nie wzięto pod uwagę faktu, że ten długi, główny przewód nie jest ciągły na całej długości, lecz składa się z kilku odcinków, połączonych odłącznikami lub krótkimi odcinkami grubej linki. Nie bardzo to widać na zdjęciach oryginałów, w ogóle praktycznie nie ma zdjęć, na których widać byłoby dach od góry.

IMG_1481b.jpg

IMG_1487b.jpg


A lokomotywa 10044 została zachowana jako muzealna, a jej współczesne zdjęcia są w sieci, np. tu:
http://www.flickriver.com/photos/tags/re44i/interesting/
https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_4/4_I
http://www.wikiwand.com/de/SBB_Re_4/4_I
 

Ropu

Aktywny użytkownik
#82
Zdjęcia muzealnej 10044 i nawet z lat wcześniejszych znalazłem i owszem - ale nie zieloną z szyldem TEE na czołach :)
Na HAG-Forum odnalazłem zdjęcie dozbrojonego dachu Limy Re 4/4 I z pierwszej serii produkcyjnej w porównaniu MäTrixem - z zamontowanym przewodem, którego poprostu nie ma w drugiej serii produkcyjnej tej lokomotywy.
C1DC5FCE-574C-48C7-84EE-40ABA332A08A.jpeg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#83
W obu modelach MäTrix i Lima coś jest nie tak. W MäTrix brakuje połączenia głównego przewodu z tymi urządzeniami na środku (są niewykorzystane izolatory), w Limie ten krótki odcinek kończy się w powietrzu, nie jest do niczego podłączony. Poza tym, układ urządzeń jest trochę inny. Pytanie, czym w rzeczywistości różni się układ urządzeń na dachu we wcześniejszej i późniejszej wersji lokomotywy. W moim modelu z pewnością brakuje połączenia, które zaznaczyłem na fotce niżej ciemnoczerwoną kreską. Niestety, pozostałe po montażu elementy (widoczne poniżej modelu) tam nie pasują, muszę coś pokombinować. Ale wolałbym najpierw zobaczyć dokładnie jak to w oryginale wygląda.

IMG_1487c.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
#84
Z tego co widzę to na modelach starszej serii na dachu jest skrzynia reostatu. Jest to hamulec elektrodynamiczny. Nie znam dobrze lokomotyw Re4/4 I ale wydaje mi się że osprzęt na dachu raczej nie zależy od podserii a bardziej od lat eksploatacji tudzież przeznaczenia danej grupy lokomotyw. Przypuszczam że kiedy lokomotywy serii Re4/4I skierowano do pracy w ruchu lokalnym i podmiejskim to zabudowano hamulec oporowy w celu zmniejszenia zużycia klocków hamulcowych przy częstych zatrzymywaniach. Nie wykluczam że część lokomotyw mogła mieć zabudowany hamulec oporowy fabrycznie ale to by trzeba sprawdzić.
Ja mam model lokomotywy Ae4/7 która też ma na dachu skrzynię reostatu i to nie jest wyposażenie fabryczne tej serii.
 

Jacek765

Znany użytkownik
#86
To ciekawe. Aczkolwiek warto by poszukać zdjęć tych lokomotyw jeszcze z pierwszych lat eksploatacji jeszcze kiedy miały numery trzycyfrowe. Nie wiem czy MaTrix tez wykonał model w takiej wersji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#87
Żeby zamknąć temat szwajcarskiego taboru TEE (co oczywiście nie wyklucza ew. późniejszych uzupełnień), parę słów o drugiej lokomotywie SBB-CFF-FFS, czyli Re4/4 II. Jest to jedna z liczniejszych serii lokomotyw kolei szwajcarskich, w ciągu ponad dwudziestu lat (1964-85) zbudowano ich 276 sztuk. Maszyna ma moc ciągłą 3700 kW i rozwija maksymalną prędkość 140 km/h. Do prowadzenia pociągów TEE lokomotywy o numerach 11158-11161 i 11249-11253 zostały pomalowane w kremowo-czerwone barwy TEE wg wzoru (odcienie kolorów) DB.

Modele tych lokomotyw w wielkości H0 były lub są produkowane m.in. przez Roco, Fleischmanna, Märklin/Trix, HAG, Limę. Są też produkowane modele w innych skalach, głównie w N. Ponieważ na forum były już prezentowane modele Roco tych maszyn, nie będę tu tego powtarzał, lecz zapraszam do wątku o "Rheingoldzie" (gdzie są też zdjęcia lokomotyw Re4/4 I) oraz o kolejach szwajcarskich.
http://forum.modelarstwo.info/threa...pociąg-i-jego-modele.34142/page-3#post-610966 i dalej,
http://forum.modelarstwo.info/threads/koleje-szwajcarskie.30031/page-5#post-536213
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#88
Dzisiaj parę słów na temat taboru TEE kolei zachodnioniemieckich DB. O zespołach trakcyjnych DB, używanych w pociągach TEE i ich modelach pisałem już na stronie pierwszej tego wątku, pokazałem tam też parę zdjęć składów wagonowych TEE DB. Po sieci kolejowej Zachodnich Niemiec kursowało najwięcej pociągów TEE, zarówno międzynarodowych, jak i połączeń wewnątrzkrajowych. DB dysponowały też największą flotą wagonów do tych pociągów, zarówno po względem różnorodności typów, jak i liczby wagonów.

O lokomotywach i wagonach DB TEE i ich modelach mówiliśmy dużo w temacie dotyczącym słynnego pociągu "Rheingold":
http://forum.modelarstwo.info/threads/rheingold-legendarny-poci%C4%85g-i-jego-modele.34142/page-3#post-610966
Wagony, zaprojektowane i zbudowane do "Rheingolda 1962", stały się później podstawą rozwoju całej rodziny wagonów, określanych czasem też jako wagony "typu TEE", a wykorzystywanych nie tylko do pociągów TEE, ale również do pociągów intercity, początkowo zestawianych wyłącznie z wagonów 1 klasy, a od 1979 roku również 2 klasy. Pozwolę sobie tu jeszcze raz przypomnieć artykuły Andrzeja Etmanowicza, w których opisane zostały omawiane tu wagony:
Wagony DB typów "Rheingold" i ich następców na polskich torach oraz ich modele H0 - "Mini Replika" nr 84 (cz. 1) i 90 (cz. 2),
Wagony serii AD4uem-62/63 PANORAMA typu Rheingold - "Świat kolei" 8/2015
Wagony typu "Rheingold" serii Apmz121 w barwach IC DB - "Świat kolei" 8/2016.

W temacie dotyczącym "Rheingolda" przedstawiłem parę modeli takich wagonów w wielkości H0, tu chcę pokazać jeszcze kilka wagonów barowych i restauracyjnych. Jako pierwszy model ciekawego wagonu 1 klasy z przedziałem restauracyjnym i przedziałem bagażowym, serii ARD4üm. Lima wypuściła model takiego wagonu w wersji z epoki III:

IMG_9273.JPG

IMG_9274.JPG

IMG_9343.JPG


A teraz model takiego samego wagonu, ale już z późniejszego okresu przełomu lat 1970. i 80. Wagon już jako barowy, dostosowany do prędkości 200 km/h i pomalowany według nowego wzoru już z czerwonym fartuchem. Widać też zamontowane hamulce szynowe. Model także Limy.

IMG_9278.JPG


Inny model, jaki chcę pokazać, to produkt Roco: wagon restauracyjny z pantografem, w oznaczeniach z wczesnej IV epoki, jeszcze z czarnym fartuchem.

IMG_9304.JPG

IMG_9305.JPG


I model wagonu barowego Quick-Pick firmy ACME, o którym była już mowa na forum, między innymi tu przedstawiłem więcej informacji na temat tego modelu: http://forum.modelarstwo.info/threads/a-c-m-e-52361-wagon-61-80-88-94-509-1-wrbumz139-db.23654/

IMG_9398.JPG

IMG_9399.JPG

IMG_9390.JPG


Oprócz Limy i Rivarossi, Roco, ACME i ADE, modele wagonów DB TEE w pełniej długości wypuściły niedawno firmy L.S. Models oraz Piko. O tych ostatnich była mowa tu: http://forum.modelarstwo.info/threads/deutsche-bundesbahn-1949-1993-modele-i-1-1.28823/page-22#post-655540

Na koniec przedstawię model wagonu Avmz 207 typu Eurofima, jakich 100 sztuk zakupiły DB drugiej połowie lat 1970. Jest to chyba jedyny typ wagonu TEE DB, jaki nie powstał w wyniku rozwoju wagonów typu Rheingold, lecz był całkowicie nową konstrukcją, powstałą w ramach przedsięwzięcia międzynarodowego. W jednym z najbliższych numerów "Świata kolei" ukaże się artykuł Andrzeja Etmanowicza przedstawiający ciekawą historię tej konstrukcji. Wagon tego typu w oryginalnej wersji i ciągle jeszcze w malowaniu TEE wchodził w skład pierwszego pociągu Eurocity "Berolina", jaki odjechał z Warszawy do Berlina 31 maja 1992 roku. Zdjęcie, które wykonałem wówczas na Dworcu Wschodnim w Warszawie, ukazało się w książce poświęconej "Berolinie", wydanej kilka lat temu.

F6 AH 40-17 (2).jpg


Mój model to Roco, wprawdzie mający już swoje lata, lecz wciąż nie odbiegający rażąco od współczesnych wyrobów.

IMG_9302.JPG

IMG_6830.JPG


O nowych modelach L.S. Models tych wagonów rozmawialiśmy niedawno tu: http://forum.modelarstwo.info/threads/deutsche-bundesbahn-1949-1993-modele-i-1-1.28823/page-23

Modele wagonów DB TEE są rzecz jasna oferowane także w innych skalach. Modele N wagonów "Rheingolda" pokazał kolega ALA:
http://forum.modelarstwo.info/threads/rheingold-legendarny-poci%C4%85g-i-jego-modele.34142/page-4#post-673638
http://forum.modelarstwo.info/threads/rheingold-legendarny-poci%C4%85g-i-jego-modele.34142/page-5
 

Jacek765

Znany użytkownik
#89
W uzupełnieniu wpisu Andrzeja chcę napisać że model wagonu ARDum64 firmy Lima przedstawia konstrukcję wyprodukowaną w roku 1965 tym w liczbie 12 sztuk. W epoce IV wagony te otrzymały oznaczenie ARDumh105 po roku 1974 tym zmieniono na ARDmh105.


W roku 1970 tym zbudowano jeszcze 3 wagony tej konstrukcji jednak oznaczono je ARDumz106 później ARDmz106. Obydwie serie posiadają przedział barowo restauracyjny z miejscami przy barze i stolikach, 4 przedziały 1 klasy, przedział bagażowy, kabinę telefoniczną, toaletę i półkę na walizki. Różnica pomiędzy seriami dotyczy części biegowych i zasilania.
Seria 105 miała pradnice napędzane od osi i wozki przygotowane do zabudowy hamulca magnetycznego. Cześć z nich ten hamulec otzymala dzieki czemu podniesiono prędkość w niektórych wagonach ze 160 na 200 km/h.
Seria 106 miała zasilanie urządzeń z szyny zbiorczej (z przewodu ogrzewania) i nie posiadała pradnic na wózkach. Hamulec magnetyczny już zastosowano fabrycznie.
Model Limy w nowszym malowaniu z napisem Bar przedstawia jeden z trzech wagonów ARDmz106 i jedyny jaki otrzymał napis Bar. Ja także posiadam model wagonu ARDmz106 lecz bez napisu Bar i z czarnym pasem podwoziowym.
20180206_131035.jpg
20180206_131011.jpg

Wagon 61 80 84 90 202-1.
 

Jacek765

Znany użytkownik
#90
Innym wagonem gastronomicznym często spotykanym w pociągach TEE i IC jest konstrukcja z roku 1964 go WRum64 zbudowany w ilości 27 sztuk. W epoce IV oznaczone serią WRumh132 pozniej WRmh132. Wagony te dostosowano do predkosci 160 i 200 km/h. To jest pierwsza konstrukcja wagonu o długości 27,5m i tą długość później przyjeto we wszystkich późniejszych konstrukcjach wagonów gastronomicznych. Wagony kursujące z pociagami TEE byly malowane według schematu TEE później zmodyfikowano malowanie na stosowane w pociągach IC79. Cześć wagonów kursujących w zwykłych pociągach byly malowane na kolor ciemno czerwony w całości z wyjatkiem czarnego pasa podwoziowego. Na poczatku lat 70 tych także pojawił sie schemat Pop Lackierung wisniowo jasno szary.
Ja akurat mam model wagonu WRmh132 firmy Lima w zmodyfikowanym schemacie malowania TEE z lat 80 tych jaki stosowano w pociagach IC79.
20180206_131129.jpg
20180206_131159.jpg

Wagon 61 80 88 90 106-2 stacja Basel Bad bf. Ten model byl sprzedawany przez firmę Lemke w zestawie z samochodem znanego producenta napojów. Jako ciekawostkę mogę podać ze w numerze byl błąd bo 4 grupa miala numer 80 który przerobilem na 90 zeby sie zgadzała z prędkością. Nie sprawdzałem zgodnosci numeru z cyfrą samokontroli.
Mam jeszcze 2 wagony WRumh132 w skali Z w malowaniach wiśniowym i Pop.
20180206_141531.jpg
20180206_141453.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
#91
Małe sprostowanie. Litera "u" w oznaczeniach literowych wagonów budowy powojennej oznaczająca wagony z osłoniętym przejściem w ścianie czołowej przestała być stosowana od listopada roku 1976-go
 

Podobne wątki