• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Oj, nie byłbym tego taki pewny. Klasyczne transportery, to owszem, pracowały na torze 1000mm ale rollbocki zakończyły służbę jako transportery wagonów normalnotorowych najprawdopodobniej z końcem II wojny światowej. Rollbocki używane były w okresie powojennym np. na kolejce wieluńskiej i służyły wyłącznie do przewozu szyn, słupów telegraficznych/telefonicznych i innych "dłużyc" w pracy gospodarczej. O innych kolejkach nie słyszałem.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1
Oj, nie byłbym tego taki pewny. Klasyczne transportery, to owszem, pracowały na torze 1000mm ale rollbocki zakończyły służbę jako transportery wagonów normalnotorowych najprawdopodobniej z końcem II wojny światowej. Rollbocki używane były w okresie powojennym np. na kolejce wieluńskiej i służyły wyłącznie do przewozu szyn, słupów telegraficznych/telefonicznych i innych "dłużyc" w pracy gospodarczej. O innych kolejkach nie słyszałem.
Były też na m.in. na GKW (jedna, przerobiona na wózki technologiczne para ponoć ciągle jeszcze istnieje). Co ciekawe, wagony te po wojnie otrzymały serię Td i numery handlowe 42301-43329. Przekazano je między hucie "Florian", ale dopiero między 21.01.1957 a 29.08.1958. Co więc działo się z tymi wagonami między 1945 a 1957 rokiem? Co prawda Krzysztof Soida podaje, że po 1945 roku nie prowadzono już przewozów przy ich użyciu, ale...
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.058 25 2
Oj, nie byłbym tego taki pewny. ... rollbocki zakończyły służbę jako transportery wagonów normalnotorowych najprawdopodobniej z końcem II wojny światowej.
Michale, dobrze, że nie jesteś tego taki pewien ...
Nasze wąskie i niewąskie tory skrywają jeszcze wiele niewyjaśnionych zagadek ...
I to wcale w nie tak odległych czasach - też !
- i jak ktoś mówi np. że wiem i mam już wszystko w temacie, to ... to można takiego gościa po prostu ignorować.

Po II WŚ na wąskich PKP zinwentaryzowano 10 sztuk wózków transporterowych (Rollbocki) na szerokość 1000 mm,
- będę tylko o tych tu pisać, czyli 5 par. Z tego obecnie w Skansenie w Gryficach znajduje się sześć sztuk. Pięć z nich jest opisane numerami PKP - wszystkie błędnie. Numery te są wyssane z palca. Wózki transporterowe na 1000 mm, miały zaplanowane przeglądy w 1974 roku, ale chyba żaden z nich tego nie uświadczył, gdyż w wykazie przenumerowań na nowe numery z cyfrą samokontroli, te wózki już tam nie są wymieniane.

A Twoją niepewność chciałbym zmącić takim zdjęciem, które wykonałem w Gryficach w 1970 roku ...
Nie pamiętam dokładnie, ale chyba mi wtedy tam mówiono, że taki sposób transportu wykorzystywany jest już tylko wewnętrznie dla podstawiania normalnotorowych wagonów z węglem do napełniania zasieków węglowych. Na szlak już tak się nie jeździ.
Nic dziwnego, były przecież pewniejsze i pojemniejsze transportery, w wystarczającej ilości.
Ale co się działo, znaczy się - jak się transportowało przed erą transporterów ?
To znaczy po 1945 a przed, powiedzmy 1960 rokiem ???

243, S 78129.jpg

Wagon N-tor. na wózkach transporterowych, pod pierwszym kołem wózek S 78129, Gryfice Wąsk. 19.08.1970, fot.T.Suchorolski

Pozdrawiam mącąco i wyjaśniająco - przynajmniej tak mi się wydaje.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Panie Prezesie jest Pan niezawodny jak zwykle. Brawo! Informacja i zdjęcie są bezcenne. Dzięki Koledze JackowiZet temat (pozornie znany!) ujrzał światło dzienne, a dzięki Panu mamy wyjaśnienie! Z podziękowaniem!
Teraz można zadać pytanie, czy użytkowano jeszcze wąskotorowy wagon tzw. "przejściowy" do łączenia parowozu ze składem, podobnie jak to miało miejsce na kolejach wąskotorowych w Niemczech lub Czechach (np. JHMD), czy łączono rollbock bezpośrednio z parowozem.
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0
Pięć z nich jest opisane numerami PKP - wszystkie błędnie.
Tu się zgadzam! :)
Numery te są wyssane z palca.
A tu częściowo.;) Nie są to numery z kosmosu ani z palca tylko ... z innych wagonów. Np. jeden z transporterów posiada nr 00 00 944 5107-7 - jest to numer dawnego wagonu specjalnego 78192. Niestety wagon ten najprawdopodobniej stał się specjalnym zbyt późno, gdyż nie jest ujęty w ewidencji.
gdyż w wykazie przenumerowań na nowe numery z cyfrą samokontroli, te wózki już tam nie są wymieniane.
Tu się nie zgadzam. :(
Pięć transporterów jest przenumerowanych - 78125, 78126, 78128, 78131, 78133. Otrzymały one numery 00 18 943 6000-5, 6001-3, 6002-1, 6003-9, 6004-7. Otrzymały, ale najprawdopodobniej w krótkim okresie zostały skasowane, gdyż w wykazie przenumerowania są skreślone.


W trakcie pisaniny o czymś sobie przypomniałem. Swego czasu Transpress wydał serię o niektórych kolejach DR. W książce pt. "Die Franzburger Kreisbahnen Stralsund-Barth-Damgarten" są zdjęcia Autorstwa K.Kiepera z Gryfic. I widzę na nich te "sknocone" numery, te, z którymi stoją w Gryficach.

00 00 944 5108-5-Gryfice, Foto K. Kieper.jpg




Widoczny numer na tranporterze już w tym momencie zawiera błąd - jest to numer wagonu specjalnego czteroosiowego. I najprawdopodobniej błędnie wagony oznaczono jeszcze podczas eksploatacji w Gryficach.


Wagon N-tor. na wózkach transporterowych, pod pierwszym kołem wózek S 78129, Gryfice Wąsk.
Zresztą na Twoim zdjęciu widać numer dwunastocyfrowy. Ty lepiej odczytasz ... przecież masz młodsze oczka. :)
Pozdrawiam mącąco i wyjaśniająco - przynajmniej tak mi się wydaje.
Z tego tak wynika. ;)

Życzę miłej lektury w ten długi, jesienny wieczór. A ja udaję się na spacer z moją psiną. :)
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Panowie Prezes TS i Jarząbek-z podziękowaniem za profesjonalne wyjaśnienie sprawy! Nie wiedziałem, że transportery tego typu użytkowano tak długo na kolejach pomorskich. Jest to pierwsza tak czytelna informacja na ten temat i chyba pierwsza w ogóle informacja o tym fakcie.
 

Podobne wątki