• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Słuszna uwaga. Powinienem uściślić wpis. W sierpniu 2010 roku podkłady jeszcze były. I widzę, że pomyliłem się w datach. Powinienem napisać 2012/13. Postaram się załączyć zdjęcie.
Poniżej Rollbock z kolejki wieluńskiej. Zdjęcie pochodzi z książki pt. "Kolej Wąskotorowa Wieluń-Praszka-Olesno" autorstwa p. Andrzeja Tajcherta.
Na naszych wąskotorówkach o szer. toru 750mm eksploatowany był również co najmniej jeden transporter pochodzenia niemieckiego. Nie wiem, czy była to właśnie kolejka wieluńska czy kolejka gnieźnieńska funkcjonująca już w ramach KKD.
 

Załączniki

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Tak, tak, to jasne. Na zdjęciu rollbocków z Sochaczewa widać to dokładnie. Ale miałem na myśli klasyczny niemiecki transporter z ramą osadzony na dwóch czteroosiowych wózkach. Powinienem znów doprecyzować wpis. Muszę sprawdzić tę informację w książkach p. A. Tajcherta i p. M. Torzewskiego.
 
Ostatnio edytowane:

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.512 19 0
Z tego wynika jednoznacznie, że bałagan powstał w MK. Co więcej ... bałagan powstał w momencie zaliczenia transporterów-Rollböcke do grupy wagonów specjalnych.
W tej grupie wagonów, nieprzeznaczonych do użytku publicznego powinny się znajdować wagony techniczne i gospodarcze (ratunkowe, narzędziowe, pługi odśnieżne, odchwaszczarki, wagony p.poż, mieszkalne ) ale nie wagony transportery. Błąd ten został zauważony przy nadawaniu nowych numerów dwunastocyfrowych i stworzono nową grupę dla tych właśnie wagonów. ( te skreślone)
Nie wiem co było przyczyną, że numery te pozostały jedynie na papierze a transporterom nadano dwunastocyfrowe numery z grupy wagonów specjalnych.
Tak się zastanawiam... Może "Rollbock'i" z Gryfic zostały zaliczone do wagonów specjalnych właśnie dlatego, że używano je już wówczas jako pojazdy techniczne, tylko do manewrów po stacji Gryfice, o czym wspomniał w jednym z wcześniejszych postów Pan Tadeusz. Wąski tor jak zwykle zaskakuje.
[DOUBLEPOST=1480013633][/DOUBLEPOST]
Skoro jeszcze w 2000 roku, a więc w czasach "nowożytnych" wyglądał co prawda słabo ale był w miafrę kompletny, to cofam com napisał. Zniszczono wagon...
Bartku, ten wagon i tak lepiej skończył, niż brankard stojący od lat na przeładunku w Starym Bojanowie.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0
Tak się zastanawiam... Może "Rollbock'i" z Gryfic zostały zaliczone do wagonów specjalnych właśnie dlatego, że używano je już wówczas jako pojazdy techniczne, tylko do manewrów po stacji Gryfice, o czym wspomniał w jednym z wcześniejszych postów Pan Tadeusz. Wąski tor jak zwykle zaskakuje.
Nie, nie ... przecież widać to dobrze zarówno na zdjęciach p. Klausa Kiepera i Prezesa. Chyba nie ładowaliby węglarki na transporter aby sobie pojeździć po stacji.
 

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.512 19 0
Myślałem o tym cytacie Prezesa TS:
Nie pamiętam dokładnie, ale chyba mi wtedy tam mówiono, że taki sposób transportu wykorzystywany jest już tylko wewnętrznie dla podstawiania normalnotorowych wagonów z węglem do napełniania zasieków węglowych. Na szlak już tak się nie jeździ.
Jestem w stanie uwierzyć, że się tak bawili tylko na własne potrzeby, czyli przewóz węgla z punktu załadunku "Rollbock'ów" do zasieków wąskotorowych. Oczywiście to tylko moje domysły na podstawie wspomnień Prezesa.
[DOUBLEPOST=1480015467,1480013913][/DOUBLEPOST]Z braku czasu rzadko mam okazję dogłębniej zaglądać na forum w ten wątek, a tu takie "petardy". Zdjęcia oraz informacje na temat "Rollbock'ów" z Gryfic wspaniałe. Ja niestety z racji wieku nie miałem szansy obejrzeć ich w Polsce w "naturalnym środowisku", tak jak moi znakomici przedmówcy, dlatego aby zobaczyć to rozwiązanie na żywo musiałem wybrać się do Czech, na JHMD. W sumie i tak było łatwiej i taniej, niż wycieczka do Serbii, aby obejrzeć "Unrry" ( u nas seria Pxu) pod parą ;). Poniżej dwa zdjęcia z wyprawy na kolej, która Rollbocki stosowała wówczas w normalnym ruchu planowym. Lokomotywa 705 907-4 z pociągiem osobowym nr 257 relacji Nová Bystřice - Jindřichův Hradec na stacji Kunžak-Lomy. 08.06.2007. Foto: Michał Izydorczak

20070608DSC112.JPG
20070608DSC113.JPG
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0
Może w tym okresie ( zmiana numeracji jak i pobyt w Gryficach Pana Klausa Kiepera i Kol. Prezesa) już ich używano tylko do przewozu węgla i dlatego zrezygnowano z pierwotnego planu przenumerowania ich jako wagonów do użytku publicznego, ale ich numery poprzednie 78124-78133 od początku należały do grupy wagonów specjalnych.
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
617 1 0
Jeszcze takie zdjęcie Klaus-a Kieper-a znalazłem (źródło http://www.boards-4you.de/wbb13/60/thread.php?postid=70769 ) ale nie dopatrzyłem się daty, miejsce to chyba Gryfice:

Dreiachsiger Rollbock mit hölzernem Kuppelbaum Foto Klaus Kieper.jpg


Kilka linków do niemieckojęzycznych "opowieści" o rollbock-ach:
Rollbock-Kupplung Gryfice: http://www.buntbahn.de/modellbau/viewtopic.php?t=11308
Rollböcke - jakieś rysunki (nie badałem sprawy...) http://www.buntbahn.de/modellbau/printview.php?t=726&start=0
Rollböcke im Modell von Bemo: http://www.jagsttalbahn-modelle.de/fahrzeuge/rollbock/bemo-rollbock/bemo-rollbock.html
Rollwagen-y na Interlok Piła: http://www.interlok.info/Rollwagen.htm
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Wydaje mi się, że zdjęcie zrobiono na wysokości obecnego wjazdu do skansenu. Wcześniej (można zidentyfikować do dzisiaj resztki torów) prowadził tam tor, który rozgałęzia się, do budynków wyglądających na warsztatowe. Ale oczywiście to tylko skojarzenia zdjęciowe. Jestem pod wrażeniem wiedzy historycznej Kolegów i bogactwa materiału historycznego dotyczącego wykorzystania rollbocków na kolejach pomorskich.
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
460 5 3
Na 99% na powyższym kolorowym zdjęciu, jak i na zdjęciu z książki jest ten sam wagon. O ile dobrze odczytano, to jego numer to 22 51 553 6 752-0. I z tej perspektywy widać serię - .Es, więc to epoka IVb (lata 1974-1979). A zdjęcia datowane o 10 lat za wcześnie.
 

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.512 19 0
Coś mi się jeszcze przypomniało. Przepraszam, że zamęczam Was zagranicą, ale co powiecie Drodzy Przyjaciele na taki skład:
20060924DSC016.JPG


T47.006 z pociągiem specjalnym relacji Jindřichův Hradec - Kamenice nad Lipou. Odcinek Lovětín obec - Nekrasín 24.09.2006
Foto: Michał Izydorczak
Był to transport wagonu barowego czteroosiowego z okazji 100 lecia linii Jindřichův Hradec - Obrataň. Oczywiście na czterech Rollbockach.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
To zdjęcie Px48 z wagonem na rollbocku jest bardzo intrygujące. Tender parowozu i zapewnec sam parowoz ma trzeci, górny reflektor. Stąd może rodzić się przypuszczenie, że zdjęcie wykonano w połowie lub drugiej połowie lat 70.
 

Podobne wątki