• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.058 25 2
Nie są to numery z kosmosu ani z palca tylko ... z innych wagonów.
Otóż - Nie !
Jeszcze raz "pochyliłem się nad tematem" i ...
Pasuje mi, w dalszej części posta wyjaśnię o co chodzi.


Napisałem:
Numery te są wyssane z palca.
Cofam te stwierdzenie ! - Przepraszam, za wprowadzenie w błąd i niesłuszne oskarżenie !
W książce pt. "Die Franzburger Kreisbahnen Stralsund-Barth-Damgarten" są zdjęcia Autorstwa K.Kiepera z Gryfic.
Dzieki za przypomnienie mi o tej książce, niestety akurat tych zdjęć w oryginale nie posiadam od Klausa.
A są w tej książce jeszcze dwa super ciekawe zdjęcia, które przynoszą kolejne nowości.
Np. jeden z transporterów posiada nr 00 00 944 5107-7 - jest to numer dawnego wagonu specjalnego 78192.
Właśnie ten numer, to jest Rollbock we wcześniejszym i późniejszym oznakowaniu.
Na moim zdjęciu widać właśnie ten wózek z oznaczeniem S 78192.
Pięć transporterów jest przenumerowanych - 78125, 78126, 78128, 78131, 78133. Otrzymały one numery 00 18 943 6000-5, 6001-3, 6002-1, 6003-9, 6004-7.
W wykazie przenumerowania na nowe numery cyfrowe z 1974 roku są te podane przez Ciebie stare numery i ten 78192 oraz te nowe.
Otrzymały, ale najprawdopodobniej w krótkim okresie zostały skasowane, gdyż w wykazie przenumerowania są skreślone.
Tak, w wykazie tym są skreślone, bo ktoś się w porę zorientował, że nie przystają one do ciągu numerowego,
- skąd ta 18-stka i ta grupa na 6000 ??
Nadano więc "poprawne" numery, będące kolejnością, więc za:
00 00 9445 107-7 są:
00 00 9445 108-5
00 00 9445 109-3
00 00 9445 110-1 (przypuszczalnie, bo ledwo odczytałem ze zdjęcia) i na pewno były
00 00 9445 111-x - piszę x, bo nie wiem jaki numer samokontroli nadano, - to ten ex 78131
00 00 9445 112-x - piszę x, bo nie wiem jaki numer samokontroli nadano, - to ten ex 78133
Wszystkim im nadano błędne numery samokontroli ! - prawda Jarząbku, bo mi jakoś nie pasują (albo źle liczę)
Wygląda, jakby ktoś automatycznie przepisał te ostatnie numery z tych na 6000.
Według mnie powinno być, licząc od góry: -9, -7, -5, -2, -? (ostatnie dwa, nie mam porównania).
Poniżej zdjęcie, z którego jestem "taki mądry" ...
Wózki transp., Gryfice 1967, fot.K.Kieper.jpg

Wózki transp., Gryfice 1967, fot. Klaus Kieper
Tu powstaje nowe pytanie: zmianę numerów na cyfrowe wprowadzono w 1968 roku, a zdjęcie jest z ...

Teraz właśnie, gdy się spojrzy na numery namalowane na wózkach w skansenie w Gryficach, to właśnie poszczególne z powyżej wymienionych tam występują, więc nie są to numery z innych wagonów.
Problem jest tylko z numerem --- 001-9.
Mamy za to dodatkowo 78130, tu nie występującym, ale taki na pewno był, oraz jeden wózek jest nie opisany.
Niemniej jednak mamy w Skansenie 6 wózków i tyle jest wymienionych w Wykazie 1974.
Od razu widać, że brakuje numerów: 78127, 78129, 78132. (jest dodatkowo 78130)
A ile było ich w ogóle - pozostaje zagadką.
I jeszcze jedna zagadka - jak długo te wózki były w użyciu ?
W/w książka może sugerować, że zdjęcia są wykonane w 1967 roku, a to :
Wózek transp., Gryfice, fot.K.Kieper.jpg

Wózek transp., Gryfice, fot. Klaus Kieper
Widzimy wózek --- 109-3, i ... datę następnej rewizji 15.11.77

Więc, do którego roku te wózki pracowały na PKP ?
Książkę wydano w 1982 roku

Pozdrawiam, może nadal mącąco, ale chyba też nieco rozjaśniająco - tak mi się przynajmniej nadal wydaje ...
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0
Na moim zdjęciu widać właśnie ten wózek z oznaczeniem S 78192.
Wcześniej pisałeś 78129. W ewidencji z lat pięćdziesiątych nie ma wagonu 78192.
Tak, w wykazie tym są skreślone, bo ktoś się w porę zorientował, że nie przystają one do ciągu numerowego,
- skąd ta 18-stka i ta grupa na 6000 ??
A moim zdaniem właśnie te były poprawne. :)
00 18 943 6000-5 - pomalutku wyjaśnię
18-stka - nośność jednego transportera, dwóch trzydzieści sześć i teraz zauważ grupę 943 gdzie ostatnia cyfra trójka oznacza ilość osi (numeracja wąskotorowych wagonów towarowych)
Nadano więc "poprawne" numery, będące kolejnością, więc za: 00 00 9445 107-7
Powinieneś zapisać 00 00 944 5107-7 i tu jest byk! W trzeciej grupie 944 ostatnia cyfra to 4. A transporterki były 3 osiowe. Tak więc początkowo było dobrze ... tylko ktoś schrzanił, jak to zwykle bywa przy przenumerowaniu.
00 00 9445 108-5
00 00 9445 109-3
00 00 9445 110-1 (przypuszczalnie, bo ledwo odczytałem ze zdjęcia) i na pewno były
00 00 9445 111-x - piszę x, bo nie wiem jaki numer samokontroli nadano, - to ten ex 78131
00 00 9445 112-x - piszę x, bo nie wiem jaki numer samokontroli nadano, - to ten ex 78133
te trzy pierwsze mają dobrze wyliczoną cyfrę samokontroli a te dwa następne to:
5111-9 i 5112-7.

Wszystkim im nadano błędne numery samokontroli ! - prawda Jarząbku, bo mi jakoś nie pasują (albo źle liczę)
Akurat numery samokontroli są nadane dobrze ... do numerów nadanych błędnie.

Teraz właśnie, gdy się spojrzy na numery namalowane na wózkach w skansenie w Gryficach, to właśnie poszczególne z powyżej wymienionych tam występują, więc nie są to numery z innych wagonów.
Czort swoje ... pop swoje. ;)

Popatrz na pierwszy numer z przenumerowania na dwunastocyfrowe z tej grupy numerycznej 00 00 944 5100-2 to jest ex 78178 a to był wagon do odchwaszczania torów z kolei pomorskiej.
drugi - 5101-0 ex 78181 - też do odchwaszczania torów na pomorskiej, później grójeckiej
a trzeci 5102-8 ex 78183 - to wagon szkoleniowy z kolei grójeckiej, póżniej pomieszczenie dla sprzątaczek

A wagon 5107-7 znalazłem na grójeckiej, z dopiskiem "silniki" ex 78192!

Z tego wynika, że w końcu dwa różne wagony, w różnych końcach Polski nosiły te same numery.

Pozdrawiam końcowo.
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
460 5 3
I jeszcze jedna zagadka - jak długo te wózki były w użyciu ?
W/w książka może sugerować, że zdjęcia są wykonane w 1967 roku, a to :
Zobacz załącznik 435764
Wózek transp., Gryfice, fot. Klaus Kieper
Widzimy wózek --- 109-3, i ... datę następnej rewizji 15.11.77

Więc, do którego roku te wózki pracowały na PKP ?
Książkę wydano w 1982 roku
Zarówno na przywołanym zdjęciu jak i na zdjęciu z książki widać węglarkę z ujednoliconym, 12-cyfrowym numerem UIC.
Z tego co pamiętam, @Krzysztof Koj swego czasu pisał, że nową numerację na wagonach towarowych wprowadzano od początku roku 1968. Stąd raczej wątpliwe jest, żeby zdjęcia pochodziły z roku 1967.

Udało się odszukać konkretny post:
http://forum.modelarstwo.info/posts/419856/
 
Z

Zv

Gość
A wszystko to oznacza że trzeba brać się zarysowanie i owe wózki zrobić. Bo klimat kanału z wózkami ze zdjęcia nieco powyżej zajefajny! To nic ze to 1000mm na jakiś kompromis modelarski trzeba iść. Teraz pytanie: znajdę gdzieś jakikolwiek rysunek takiego wózka?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.965 495 33
2-osiowe wózki, oczywiście niemieckiego typu, chyba wciąż ma w ofercie Bemo, zarówno do H0m, jak i H0e. Jest też kanał załadunkowy. Ale oczywiście dla rasowego modelarza to może nie być satysfakcjonujące rozwiązanie... ;)
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1
A wszystko to oznacza że trzeba brać się zarysowanie i owe wózki zrobić. Bo klimat kanału z wózkami ze zdjęcia nieco powyżej zajefajny! To nic ze to 1000mm na jakiś kompromis modelarski trzeba iść. Teraz pytanie: znajdę gdzieś jakikolwiek rysunek takiego wózka?
Lub zrobić wózki z Wielunia - są zmierzone. To też byłby kompromis.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.058 25 2
Tak, masz rację - mój błąd, tzw. literówka (w tym przypadku cyfrówka).
Powinienem powtórnie podać numer 78129.
Przepraszam czytających. :oops:
A moim zdaniem właśnie te były poprawne. :)
00 18 943 6000-5 - pomalutku wyjaśnię
słusznie - widocznie ktoś w MK poszedł jednak, jak przypuszczałem, za nadaniem kolejnych numerów i ... i tak wyszło.
Nie zauważył przy okazji, że powinna być ta "3", co zresztą już jest błędne przy pierwszym numerze, tym 00 00 9445 107-7.
te trzy pierwsze mają dobrze wyliczoną cyfrę samokontroli
wreszcie skumałem swą sklerozę ...
- ja znowu liczyłem matematycznie, czyli dodawałem liczby - a nie cyfry :(
oj tak, oj tak = mea culpa :(
Z tego wynika, że w końcu dwa różne wagony, w różnych końcach Polski nosiły te same numery.
Taki bałagan powstawał, jak przypuszczam, jedynie przy przenumerowywaniu wagonów specjalnych - bo każdy sobie, to znaczy każda dyrekcja przystosowywała sobie wagony na cele specjalne systemem gospodarczym i nadawala im kolejne numery z klucza,
a potem radośnie obwieszczała Zarządowi Kolei Dojazdowych MK, że taki oto "nowy" posiadamy.

A po latach musimy się trudzić w rozszyfrowywaniu tych zawiłości.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0
widocznie ktoś w MK poszedł jednak, jak przypuszczałem, za nadaniem kolejnych numerów i ... i tak wyszło.
Nie zauważył przy okazji, że powinna być ta "3", co zresztą już jest błędne przy pierwszym numerze, tym 00 00 9445 107-7.
Z tego wynika jednoznacznie, że bałagan powstał w MK. Co więcej ... bałagan powstał w momencie zaliczenia transporterów-Rollböcke do grupy wagonów specjalnych.
W tej grupie wagonów, nieprzeznaczonych do użytku publicznego powinny się znajdować wagony techniczne i gospodarcze (ratunkowe, narzędziowe, pługi odśnieżne, odchwaszczarki, wagony p.poż, mieszkalne ) ale nie wagony transportery. Błąd ten został zauważony przy nadawaniu nowych numerów dwunastocyfrowych i stworzono nową grupę dla tych właśnie wagonów. ( te skreślone)
Nie wiem co było przyczyną, że numery te pozostały jedynie na papierze a transporterom nadano dwunastocyfrowe numery z grupy wagonów specjalnych.

Zupełnie odmiennie uregulowano numerację nowych wagonów transporterów. Już nie znalazły się w wagonach specjalnych, ale w grupie Tranporterów. I dawny przykładowy numer sześcioosiowego transportera na 750 mm to 71552 -Tddyyh zmieniono na 00 38 426 6151-8. Widać w tym numerze zarówno ładowność 42t jak i sześć osi (grupa cyfr 426).

Piszesz Mój Przyjacielu o sześciu wagonach-Rollböcke w Gryficach. Ja znam numery tylko trzech:
00 00 944 5001-3 - Numer z kapelusza ... aby nie pisać o wcześniejszych określeniach - z palca czy z kosmosu.
00 00 944 5107-7
00 00 944 5108-5.
A znasz może numery tych trzech pozostałych?

Taki bałagan powstawał, jak przypuszczam, jedynie przy przenumerowywaniu wagonów specjalnych - bo każdy sobie, to znaczy każda dyrekcja przystosowywała sobie wagony na cele specjalne systemem gospodarczym i nadawala im kolejne numery z klucza,
To by dopiero było ... każda DOKP chciałaby mieć przykładowo salonkę nr 1. ;)

radośnie obwieszczała Zarządowi Kolei Dojazdowych MK, że taki oto "nowy" posiadamy...
a Zarząd Kolei Dojazdowych MK, swego czasu zwany CZKD nadawał odpowiedni (jak widać z powyższego ... nie zawsze) numer wagonu.
A po latach musimy się trudzić w rozszyfrowywaniu tych zawiłości.
I to jest dopiero uciecha jak się uda.:)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.011 505 29
Jarząbku i Panie Prezesie, nieocenionym zaszczytem byłoby gościć Was na imprezie wąskotorowej, i słuchać Waszych opowieści, snujących się pośród morza rozdziawionych gąb.
Siadłbym sobie w pierwszym rzędzie bom już trochę przygłuchy i słuchał, słuchał.:)
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
373 26 4
Tak mi się przypomniała jedna impreza...pacholęciem natenczas byłem, pojechaliśmy drezynami do Wyszogrodu i tam pół nocy słuchaliśmy takich wąskotorowych opowieści snutych do wyświetlanych na ścianie slajdów...
 
Z

Zv

Gość
Cóż najbliższa nadarzająca się okazja to spotkanie wąsktorowców z makietami i przejazdem Kolejką Żuławską odbędzie się w Stegnie 11-14.05.2017. ZAPRASZAM!
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1
Bartek masz rysunek czy tylko pomiary? W Wieluniu były 2 czy 3 osiowe?
Była jedna para. Oba dwuosiowe, służące jak już zauważył kol. Michał do transportów gospodarczych. Są rysunki opublikowane w Kolei Wieluń Praszka Olesno. Znalazłem też zdjęcia. Niestety do naszych czasów wagony zachowały się bez wideł do mocowania osi wagonów n/t:
DSCN1853.jpg
Myślę, że trochę światła na temat tego, jak owe wagony wyglądały jeszcze z widłami mógłby rzucić kol. Prezes_TS.

Kopiąc za tym zdjęciem znalazłem na dysku taki oto rysunek. To też transporter :)
Ro080173.jpg

Źródło: http://de.academic.ru/dic.nsf/eisenbahnwesens/2185/Rollböcke
 

Podobne wątki