• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.058 25 2
Kiedyś znajomy mi robił fotki tego tendra... Śmisznie to w sumie wygląda takie zestawienie...
( Powyższe stwierdzenie jest odnośnie zdjęcia parowozu T49-112 z tendrem HF stojącym jako pomnik na terenie stacji Dęblin. )

Kolego Harry Potter, a taki np. skład 2 x 14We, to nie wygląda śmiesznie ?

Nie, abym chciał Ci coś dopiąć, ale proszę zwrócić uwagę - jak daleko jesteśmy "zainfekowani" tymi wyśmiewającymi określeniami tych prasowych gryzipiórków, którzy cokolwiek pisząc o kolejach wąskotorowych, musieli zawsze opisywać je w sposób ironiczny i kpiący: a to przeżytek, a to ciuchcia, a to można se wyskoczyć grzybki pozbierać i jeszcze na ostatni wagonik się załapać itd, itp.

Do tego dochodzą filmiki rodem z COBiRTK, gdzie nie dość, że zawsze idiotyczne teksty i ubolewanie, ze toto jeszcze istnieje, to jeszcze jest zawsze okraszone kretyńską muzyką !

Tak gwoli ścisłości, parowóz tendrzak z doczepionym tendrem według mnie wygląda np. niecodziennie, a już dociekając - chodzi zapewne o wydłużenie jego odcinka obsługi, czyli jest to podyktowane względami praktycznymi. Na wąskich torach był to raczej dość powszechny widok. A na normalnych ... ot choćby niedaleko szukać, pamiętasz niemiecki parowóz 18 201 na paradzie w Wolsztynie, to ten lekko opływowy, zielony z kołami 2300mm ? Tak, to przecież normalny parowóz z tendrem i ... i co miał jeszcze na haku ?
To dopiero wyjątkowy widok ! - ale nie śmieszny, prawda ?

A już rozpatrując ten konkretny w Dęblinie, to ten akurat tender jest o wiele cenniejszy i ciekawszy od parowozu, do którego jest doczepiony - ale to już zupełnie inna historia ...
Pozdrawiam.
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.452 27 2
Smutne to, co napisał Prezes... niestety.
Na otarcie łez i zażenowania wynikającego z pismakowej "ciuchci"...

Strona facebook SGKW Bytom. :)

"23.10.1985. Środa. Godzina 13.25. Stacja Gliwice Trynek. Przed pięcioma minutami przyjechał z Rud czterowagonowy skład z Lxd2-367 na czele. Mamy 10 minut na oblot składu oraz dopięcie dwóch dodatkowych wagonów. Równo o 13:30 pociąg nr 417 złożony z 6 wagonów typu 1Aw wyruszy do Rud. Ot, zwykły dzień na zwykłej wąskotorówce w zwykłym mieście. Kiedyś był to zwykły, wręcz nudny widoczek. A dzisiaj nawet takie zwykłe zdjęcie jest już rarytasem... (M.S.)"

14519855_1070188976364284_1342281549077598134_n.jpg


Skoro już tak...
Mam prośbę. Takie osobiste pytanie. :ostrozny:
Na forum już niejedne perełki zostały ukazane, nawet w tym temacie.
Parę osób pomogło mi w poszukiwaniach, za co składam wielkie dzięki.

Pytam więc, czy dysponuje ktoś zdjęciami wąskotorówki w Bogucicach? (dzielnica Katowic).
Mam na myśli wiadukt nad al. Roździeńskiego, czy może... stację Katowice Wschodnie (obok os. Kukuczki).
Dreptałem trzy lata na Bogucice w takim jednym celu, więc na sentymenty mi się wzięło. ;)
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Szanowny Panie Prezesie. Dokładnie tak i tylko tak opisywano koleje wąskotorowe i ich działalność: w migawkach filmowych, w PKF, w filmach de domo COBiRTK. Czasem był mały sukces, w postaci wprowadzenia trakcji spalinowej na kolejce bieszczadzkiej-kronikę tę obejrzałem w połowie lat 80 w nieistniejącym już łódzkim kinie "Młoda Gwardia". Przypuszczam jednak że kol. Harry nie miał takich intencji jak nasi dziennikarze. Dwuosiowy parowóz Ryś z czteroosiowym tendrem HF może początkowo zadziwić oko. Podobnie jak ten tender dopięty do parowozu serii Tx26 lub do O&K po przekuciu na 750mm. A było to przecież powszechnie stosowane na wąskich torach. Ten tender typu HF jest bezcenny. Nie wiem ile jeszcze ich zostało. Na pewno bardzo mało. Jeden z nich stacjonuje przy Maltance, razem z innym wąskotorowym taborem, głównie z Witaszyc, zgromadzonym na terenie Zieleni Miejskiej.
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0
... i dzisiejsi i ci co dawniej pisali. Nie trzeba daleko szukać. Nie tak dawno Kolega Szwed wstawił zdjęcie pociągu na Targówku. Kapitalne zdjęcie, ale musiał się znaleźć jakiś "retuszer" i schrzanił cały przód parowozu. Ale nie o tym chciałem pisać. Na drugiej stronie zdjęcia jest opis " Archaiczny samowarek....". Zdjęcie zrobiono w roku 1964 lub 1965, czyli ten "archaiczny parowóz" został wyprodukowany 9 albo 10 lat wcześniej. Kpiący ton komentarza, szkoda tylko, że nie podano, iż ta kolej w tamtym okresie, przewoziła tysiące pasażerów dziennie ...
Waskotorówka  Warszawa 2 .jpg
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.058 25 2
A parowóz jest ciekawy, z uwagi na osłonę sprężarki
prawie jak na parowozach, które przybyły na tereny CCCP wraz z żołnierzami spod innej symboliki ...

... i dzisiejsi i ci co dawniej pisali.
( = dziennikarze)

I nie tylko dziennikarze ! Jarząbku ...
ileż to razy nie tylko my czytamy, nawet na tym forum, o kiblach, kopcichach, smoluchach itp.

Jak ktoś jest brudny, nieświeży i chce mu się np. sisiu, to ... chyba wie gdzie powinien się udać ?

Pozdrawiam, tak estetycznie ...
[DOUBLEPOST=1478969777,1478968830][/DOUBLEPOST]
Ten tender typu HF jest bezcenny.
A Michale wiesz może czemu jest tak bezcenny i ... różni się od typowych tendrów HF ?
A w ogóle, co to za tender ?

A przy okazji tendra HF, może Was nieco rozweselę po moim poprzednim wpisie, tym o kib ...
Oryginalnie, w czasach swej młodości, te tendry wcale nie były nazywane tendrami ...
te wehikuły fachowo nazywane były "Wasserwagen", czyli dosłownie tłumacząc to były wodne wagony, lub bardziej po polsku - wagony do wody, znaczy się - jej przewożenia.
Nie sięgajcie po google translator, bo tam jest tłumaczone jako "karetka wodna"
No więc jak to połączyć z tendrem ?
Ano: - pojazd do przewozu wody. Oczywiście na wierzch można było dodatkowo nawrzucać węgla lub innego opału.
Mało tego, z obu końców były ławeczki i mogło się na nich zabrać czterech wojaków.

A gdzie to rozweselenie ?
Ano nie można np. z niemieckiego niektórych określeń tłumaczyć wprost.
Wassermann to wodnik, a nie wodny człowiek, chociaż ... człowiek składa się z wody w % ...
A jak ci dostarczają pizzę, to na jego dostawcę mówią Pizzamann, czyli co człowiek z pizzy ?
Lepsze - domokrążca sprzedający jajka, to ... Eiermann, czyli ... jajcarz !
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.452 27 2
To pociągniemy dalej temat 785 mm. :)
Zapewne większość z nas zna na pamięć poniższy opis oraz grafikę pochodzącą z http://gkw.pl/pl-tabor.htm

1'B1'n2t, Gunther (Wiener-Neustadt)
W latach 1855-1856 na GKW sprowadzono pierwsze 10 parowozów do prowadzenia pociągów na głównych liniach przy zachowaniu trakcji konnej na bocznych szlakach. Były to pierwsze w Europie parowozy wąskotorowe zbudowane seryjnie i miały jak na owe czasy sporą moc ok. 90KM, jednak często ulegały awariom. Po wydzierżawieniu GKW Pringsheim'owi parowozy te zostały sprzedane i na kilka lat zapanowała znowu trakcja konna.
1B1n2t.jpg


Ja natomiast jakiś czas temu, bodajże na http://www.drehscheibe-online.de/foren/ znalazłem taką fotografię. :)
Schemat się zmaterializował. ;)

1b1.jpg
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
A Michale wiesz może czemu jest tak bezcenny i ... różni się od typowych tendrów HF ?
A w ogóle, co to za tender ?
Bardzo dobre pytanie. Parowóz Tx26-123 pracował z tym tendrem w czasie służby na kolejce witaszyckiej. Być może przyszedł już z nim na tę kolejkę. Tender ten spoczywa na wózkach Diamonda (prawdopodobnie od tendra typu "Centura") w odróżnieniu od typowych z ostoją blachownicową, które stosowano w oryginalnym wykonaniu, i jest dość wysoko osadzony. Napisałem "bezcenny" (może trochę przesadziłem) ponieważ próbowałem policzyć wszystkie ocalałe tendry typu HF. Te, które znam, to właśnie ów maltański i dębliński. W Wenecji nie ma w zbiorach takowego, w Sochaczewie również. Podobnie w Hajnówce i w Płocicznie (tu mogę się oczywiście mylić ale nie spotkałem ich tam). Zostaje jeszcze Czarna Białostocka, której nie odwiedziłem ale raczej wątpliwe jest aby tego typu tendry zachowały się na tej kolejce. Tam raczej pracowały tendry czteroosiowe typu "Centura".
Zdjęcia wyśmienite - miodzio !!!
Panie Generale, Pana zdjęcia z Krośniewic również. Dotarłem zbyt późno na tę kolejkę, a wystarczyło abym wsiadł do tramwaju linii 46 i w Ozorkowie czekał Px48. Odbyłem tylko raz taką podróż, w 1988 roku, i niestety nie zrobiłem ani jednego zdjęcia. Pracował wtedy Px48-1919. Na Pana zdjęciu Px48-1741 pozbawiony jest lewego reflektora-chyba zbliżała się naprawa okresowa.
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.587 73 0
prawie jak na parowozach, które przybyły na tereny CCCP wraz z żołnierzami spod innej symboliki ...
Właśnie to był wzór. Prosta, drewniana skrzynka z drzwiczkami u góry. Był na Kolei Radzymińskiej jeden Maszynista, który wcześniej jeździł na normalnych torach i doskonale pamiętał zarówno tamte czasy jak i tereny z normalnymi i szerokimi torami.
Ano nie można np. z niemieckiego niektórych określeń tłumaczyć wprost.
Nie tylko z niemieckiego. Z rosyjskiego też. Kiedyś w technikum jeden z moich kolegów rozbawił całą klasę tłumacząc wiersz niejakiego ... Armatkina. ;););) O kogo chodziło?
 

Generał

Znany użytkownik
Reakcje
803 5 0
Widzę ,że Kolega Michał uważnie analizuje każde moje zdjęcie. Rzeczywiście Krośniewice miały tak specyficzny urok ,że zawsze jadąc na północ Polski wstępowałem aby pstryknąć choć kilka zdjęć.
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.452 27 2
Ajajaj, ale widok. :rolleyes:
Lubię zimę!, ale...
lubię też GKW. ;)
Ze strony facebook SGKW Bytom.

"1986 rok. Huta Pokój w Rudzie Śląskiej. Parowóz serii Tw47 nr fabryczny 1967/49, nr kotła 12597/49. Wcześniej pracował w Hucie Kościuszko w Chorzowie. Za parowozem wagony - kadzie do przewozu płynnego żużla wielkopiecowego. Parowóz został zezłomowany rok później. Foto: Krzysztof Soida"

12963542_962018167181366_98071482023885681_n.jpg
 

Podobne wątki