• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

MisioPas

Aktywny użytkownik
Reakcje
592 4 1
Taka mała ciekawostka.

Przy dworcu Krotoszyn Wielkopolski istniał też w latach 1900-1986 dworzec Krotoszyn Wlp. Wąskotorowy. Jeździła stamtąd ciuchcia (750 mm) do Pleszewa. To był pierwszy pociąg którym świadomie, w wieku ok. 3 lat jechałem. (to, że wcześniej o rok odbyłem jazdę "normalnym pociągiem" z Krakowa do tegoż Krotoszyna do dziadków - wiem tylko z opowiadań rodzinnych, sam jej nie pamiętam).
Wąskotorówkę krotoszyńską w 1986 roku zlikwidowano, ale w miejscu dworca wąskotorowego pozostawiono pociąg z lokomotywką Px48 w charakterze pomnika. Stoi sobie i niszczeje. A gdzie tu ciekawostka? Takich niszczejących pociągów jest przecież jest wiele.
Px48_nadgoogliwość_małe.png
.
Otóż chcąc sprawdzić czy jeszcze stoi zajrzałem, na Google Maps. I zauważyłem, że nadgorliwcy z Google Street View zamazując rejestracje widocznych w kadrze samochodów zamazali też oznakowanie lokomotywy (i to nie przypadkiem, bo "w najbliższej okolicy" samochodów czy ludzi do zamazywania nie było) Co ciekawe "numer rejestracyjny" tendra pozostawili niezamazany.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1
Fakt, dawno go nie widziałem. Ale zwróć uwagę, że szyby w oknach są a malowanie co jakiś czas jest odświeżane.
 

slepy.rufin

Nowy użytkownik
Reakcje
10 0 0
Szukając zdjęć albańskich Px48 natknąłem się na takie oto zdjęcie:

Źródło: https://www.k-report.net/clanky/albanie-a-zeleznice/

Miejsce się zgadza - lokomotywownia normalnotorowa w Durres - tak więc zgaduję, że to może być Px48, ex-Chiny, nr fabryczny 2167/1952r., ex-762mm (ale co to 2 milimetry), odsprzedany w 1957 roku do Albani

https://www.transporttreasury.com/p799613631
Na forum już było wrzucane jego zdjęcie w lepszym stanie kilka lat wcześniej - zgaduję, że to może być ten sam.


Przy okazji ciekawostka - chińskie parowozy BL49 i BL50 dlatego noszą oznaczenia BL ponieważ Bōlán po mandaryńsku znaczy Polska (poland) taka ciekawostka.
Fotki jednego z nich ktoś już kilkadziesiąt stron wcześniej tu wklejał - z lokomotywowni Gongcun 1985/7 rok - kolej przemysłowa, Yingde Mineral Railway, linia Donguapu - Jingchongjiao z odgałęzieniem do Jintang, prowincja Guangdong.
BL50 - Gongcun - 1985-87.jpg

A jak były oznaczone tamte odsprzedane potem do Albanii i czy jeździły w tym samym chińskim miejscu - wszyscy święci może wiedzą.
 
Ostatnio edytowane:

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1
Istnieje jeszcze zdjęcie z Durres, którego za cholerę nie mogę znaleźć - przedstawia peiksa w pośrednim stanie dekompozycji, czyli samą ramę, bez kotła i górnej części budki.
to chyba nawet ja. Znam jeszcze jedno ujęcie, na którym są obie maszyny.
Cytując za innym forum (FORUM PTT - :: Zobacz temat - Polskie lokomotywy za granicą. (trainz.pl)
W 1952 do Chin sprzedano dwie sztuki Px48 pod oznaczeniem BL49 i BL50, jedna trafiła do Albanii oznaczona jako Px48-2167. Chwile potem na przełomie 52/53 kolejne dwa pod oznaczeniem Px48-1 i Px48-2 trafiły do Albanii

Na zdjęciach z Durres nie może być żadnej z maszyn ex. ChRL. One były dość mocno przebudowane przez chińczyków, w Durres widać książkowy stan maszyny "drugiego wykonania"; ma nawet jeszcze oryginalne lampy Pyle-National.
 

slepy.rufin

Nowy użytkownik
Reakcje
10 0 0
Z tego co piszesz to 2167 w ogóle nie trafiła nigdy do Chin, tylko od razu do Albanii.

Być może te odsprzedane do Albanii w 1957 roku - po prostu nie zostały "jeszcze" przez chińczyków przebudowane - stąd taki stan tej maszyny. One mogły jeździć w Chinach zupełnie gdzie indziej niż Gongcun (BL49 i BL50) i zupełnie inaczej wyglądać.

Jeśli wierzyć liście parowozów z Fabloku to do Albanii wyjechała tylko jedna maszyna nr fab 3064 właśnie przełom 52/53 - drogą mojej dedukcji to być może Px48-1. Nie mam w spisie czy w ogóle wyprodukowany był Px48 nr fab 3065 - jeżeli był no to może właśnie to jest Px48-2 ?

2167 wedle listy z Fablok pojechała nie do Albanii tylko do Chin - chyba, że moje odpisy są błędne - no a tak może być. Może ma ktoś jakiś dobry dokładny wykaz nr fab Px48 jakie wyjechały do Chin (razem z odsprzedanymi do Albanii kilka lat później) a jakie do Albanii ?

Poprzez Chiny do Albanii miałaby trafić także 2166... ale ta raczej nie powinna być Px48-2 - bo skoro jedna trafiła tam jako 2167 no to druga jeśli też trafiła to może jako 2166 ?

To drugie ujęcie z Durres też znam - ale tego pośredniego stanu no to nie - tego z ramą bez kotła nigdy nie widziałem.
 
Ostatnio edytowane:

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1
Bez "twardych" kwitów nic nie wykoncypujemy.
Tu jest drugie ujęcie BL50 w Goncun. Byłem przekonany, że na tym zdjęciu były dwie sztuki... Niemniej jednak, według autora zdjęcia, w Goncun były wówczas (1985/1986) dwie maszyny: BL49 (2174/1952) w naprawie i BL50 (2175/1952) pod parą. Skoro jednak jeszcze wówczas te maszyny były w Chinach, to może ta albańska, ex. chińska sztuka była trzecią dostarczoną do ChRL?
hejiacun_R46_1.jpg

Źródło: Yingde Mineral Railway (johnathersuch.com), Chinese Narrow Gauge Railways (johnathersuch.com)
 

slepy.rufin

Nowy użytkownik
Reakcje
10 0 0
Tylko, że do Chin trafiły podobno cztery maszyny a nie trzy... 2166, 2167 (jaka znajduje się w Albanii), 2174 (BL49) i 2175 (BL50).

A do Albanii teoretycznie tylko 3064 wyjechał z Fabloku - ale jednak zgodnie z tamtym podanym przez ciebie forum - to jednak trafiły 2167 i to od razu z fabryki oraz Px48-1 i Px48-2 też od razu z fabryki no i tu oba nr fab nieznane - prawdopodobnie jeden z nich to nr fab 3064.

Stąd te moje wszystkie wątpliwości. Jeżeli ktoś ma wiedzę odnośnie tego co i gdzie tak naprawdę Fablok dostarczył - niech podzieli się swoja wiedzą lub kwitami.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.252 93 9
Wg Pokropińskiego (Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej) wyprodukowano:
4 parowozy dla Chin o numerach fabrycznych 2166, 2167, 2174 (BL 49), 2175 (BL 50)
2 parowozy dla kolei lokalnej w Albanii o numerach fabrycznych 3064 i 3065

W 1957 ChRL odstąpiła Albanii parowozy o nr. fab. 2166 i 2167, które dostosowano po przybyciu do Albanii na tor 760 mm.
Parowozy o nr. fab. 2174 i 2175 zostały przekonstruowane i pracowały na na kolei kopalnianej Dong-guapa - Jinghong

Pozdrawiam i ciekawa dyskusja
 

Maciek Wójcik

Znany użytkownik
Reakcje
1.143 135 15
W „Atlasie Kolei Wąskotorowych” autorstwa P. Korcza i R. Pyssy, który obecnie mam pod ręką, wspomniane jest, że do Albanii trafił 1 peiks (rozstaw 760mm). Podejrzewam, że jest to egzemplarz, który trafił prosto z Polski. Numeru niestety nie podali…
 

slepy.rufin

Nowy użytkownik
Reakcje
10 0 0
Wg Pokropińskiego (Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej) wyprodukowano:
4 parowozy dla Chin o numerach fabrycznych 2166, 2167, 2174 (BL 49), 2175 (BL 50)
2 parowozy dla kolei lokalnej w Albanii o numerach fabrycznych 3064 i 3065

W 1957 ChRL odstąpiła Albanii parowozy o nr. fab. 2166 i 2167, które dostosowano po przybyciu do Albanii na tor 760 mm.
Parowozy o nr. fab. 2174 i 2175 zostały przekonstruowane i pracowały na na kolei kopalnianej Dong-guapa - Jinghong

Pozdrawiam i ciekawa dyskusja
Moim zdaniem - to rok 1957 możesz śmiało od razu teraz wobec tych wszystkich zgrupowanych informacji uznać za wyssany z palca albo innej części ciała - "ten typ tak ma" w przypadku ich autora no przynajmniej jeśli o daty chodzi i zestawienia przebiegu służby i przydziałów.
Ale coś tam zawsze w tym wszystkim od niego jest, mniej lub nawet bardzo blisko prawdy - tylko czasem trzeba do niej bliżej dojść. I teraz powoli wszystko mi się zaczyna składać.

Teraz prosze traktować to tylko jako mój domysł być może mylny:
Do Albanii trafiły faktycznie nie 1 - tylko 2 parowozy - 3064 i 3065 - ale nie na kolej lokalną tylko na kolej państwową HSH i oznaczone zgodnie z zasadami tej kolei jako Px48 i kolejnymi numerami 1 i 2.

Do Chin trafiły nie 4 - tylko 2 maszyny 2174 i 2175 czyli BL49 i BL50.

Pozostałe 2 - nr 2166 i 2167 i tu zgaduję zostały "być może" przez Chiny tylko zamówione - ale odstąpione Albanii i tam trafiły od razu z fabryki (to by się zgadzało z informacjami jakie wrzucił kolega dobrzyn) - (a być może wcale nie zostały odstąpione tylko o takim podziale zamówień w fabryce zadecydowano politycznie na szczeblu poleceń towarzyszy - wszak Px49 też zostały w kraju politycznie) - i dlatego mają oznaczenia fabryczne a raczej a'la polskie dla przemysłu czyli 2166 i 2167 - i dlatego nie ma tu ani BL (skrót od Bolan - polska) ani oznaczenia typowego dla HSH czyli seria z kraju producenta i kolejne numery - i "być może" wcale nie trafiły na kolej HSH tylko na przykład do przemysłu - albo jak pojawiła się nazwa "kolej lokalną".
Taki obrót rzeczy w jakiś sposób wytłumaczyłby wszystko - nawet to, że 2167 wygląda jak "nie chiński" jak kolega dobrzyn zauważył - ale jako wykonanie fabryczne niemal.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.587 141 0
Hmm, spróbujmy łamańca z FB - u mnie filmik działa bez logowania na FB, oczywiście po odklikaniu początkowej "przeszkadzajki"
stronka Oddziału PTTK Rzeszów

Filmowa sobota - 1987 Film A jednak się toczy
JAK TO DRZEWIEJ BYWAŁO - 1987 - Bieszczadzka kolejka
Regionalna Pracownia Krajoznawcza Oddział PTTK Rzeszów prezentuje sobotni cykl przypominania starych filmów o tematyce regionalnej, turystycznej, krajoznawczej...
Tak wyglądała bieszczadzka kolejka w 1987 roku. Fragment komentarza, nadal aktualny: "Dawno by przepadła, gdyby naród tak nie ukochał Bieszczad,... razem z kolejką"

Źródło: Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej
hhttp://repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/8863

Filmik

obraz_2023-07-02_152530639.png
 

JSz

Użytkownik
Reakcje
175 11 0
Hmm, spróbujmy łamańca z FB - u mnie filmik działa bez logowania na FB, oczywiście po odklikaniu początkowej "przeszkadzajki"
stronka Oddziału PTTK Rzeszów

Filmowa sobota - 1987 Film A jednak się toczy
JAK TO DRZEWIEJ BYWAŁO - 1987 - Bieszczadzka kolejka
Regionalna Pracownia Krajoznawcza Oddział PTTK Rzeszów prezentuje sobotni cykl przypominania starych filmów o tematyce regionalnej, turystycznej, krajoznawczej...
Tak wyglądała bieszczadzka kolejka w 1987 roku. Fragment komentarza, nadal aktualny: "Dawno by przepadła, gdyby naród tak nie ukochał Bieszczad,... razem z kolejką"

Źródło: Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej
hhttp://repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/8863

Filmik

Zobacz załącznik 986751
Na filmie uwieczniony został bieszczadzki maszynista dwóch trakcji (parowej i spalinowej- jeździł na wszystkich typach parowozów jakie przewinęły się przez szopę w Majdanie czyli na Rysiach, Lasach, Px48 i Kp4 , miał na stanie Kp4-1257 a później po zakoończeniu eksploatacji trakcji parowej dostał na stan Lyd2-06, którą to jeździł od jej nowości aż do momentu kiedy przeszedł na emeryturę w pierwszej połowie lat 90-tych ) Pan Lucjan Latawiec ksywka Szalony Roger ( to dzięki Jego wiedzy i zaangażowaniu w 2005 uruchomiony został parowóz Las Ty 1884). Z Panem Lutkiem bardzo fajnie się pracowało , czy jeszcze żyje tego nie wiem wszak wtedy już był wiekowym ale dziarstkim emerytem.
 

Podobne wątki