• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

morgg8

Znany użytkownik
Reakcje
956 0 0
Aktualne zdjęcia Px-a z Krotoszyna - 07.07.2023.
Przepraszam za kadrowanie , ale musiałem mocno przyciąć zdjęcia z telefonu by weszły.
 

Załączniki

morgg8

Znany użytkownik
Reakcje
956 0 0
Dziś przy przeszukiwaniu zbiorku zdjęć trafiłem na zdjęcie pomnika w Krotoszynie z września 1988. Zdjęcie uszkodzone opisane: Px48-1764 TePtx-1764 (750mm) Chrzanów 2170/1952. Niestety dokonujący zdjęcia się nie przyznaje do winy. Może sprawa się przedawniła i się teraz ujawni.
 

Załączniki

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.273 26 1
Mi też się bardzo miło na ten pomnik patrzy, bo Px48-1764 pracował długie lata na "mojej" kolejce opalenickiej od 1953 do 1980r.
Jestem pewien, że woził mnie w szczenięcych latach. Piękny...(y)
Prawdopodobne, że z opalenickiej w 1980 trafił do Sulmierzyc.
 
Ostatnio edytowane:

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.587 141 0
Wygrzebane z FB - kursywą cytuję wpisy fejsbukowiczów
Zdjęcia podobno z czasów "III RP" - przynajmniej w tej kategorii je znalazłem.

Według mnie, to Słupia Wielka. Pociąg jedzie w kierunku Środy Wielkopolskiej.

335455572_237618228699946_1918710413657007995_n.jpg



Kolejka cegielniana, jakieś sugestie która?
Cegielnia Iwno koło Kostrzyna Wlkp.


334797178_1242330346369086_6465103017573774446_n.jpg
 
Reakcje
96 2 0
Witam wszystkich

Zwracam się o pomoc w identyfikacji parowozu z Kolei Krotoszyn-Pleszew

1695395222152.png


Zdjęcie widziałem w internecie już jakiś czas temu, ale dopiero teraz udało mi się je znaleźć w jakości lepszej niż 2 piksele :).
Datowane ono jest na lata 20 XX wieku i przedstawia skład na stacji Pleszew Miasto. Znajomy pomógł mi ustalić, że parowóz został najpewniej wyprodukowany w zakładach Schwartzkopffa w Berlinie (BMAG). Mimo starań nie udało mi się znaleźć innego zdjęcia i czegokolwiek innego na temat tej maszyny. Jeśli któryś z forumowiczów takowe posiada byłbym wdzięczny, gdyby był się w stanie nimi podzielić.

Pozdrawiam serdecznie

(P.S.-Gdyby ktoś był ciekawy-wagon pasażerski widoczny w składzie pochodzi z zakładów Linke-Hofmann)
 
Reakcje
315 0 0
Zwracam się o pomoc w identyfikacji parowozu z Kolei Krotoszyn-Pleszew
Znajomy pomógł mi ustalić, że parowóz został najpewniej wyprodukowany w zakładach Schwartzkopffa w Berlinie (BMAG).
(P.S.-Gdyby ktoś był ciekawy-wagon pasażerski widoczny w składzie pochodzi z zakładów Linke-Hofmann)
Potwierdzam, Schwartzkopff nr fabr. 8659 z 1925 r. Układ osi 0-4-1, bo na fot nie widać...
Pewnie zdjęcie zrobiono tuż po zakupie w ramach jego inauguracji.
Po wojnie tego parowozu już nie było na tej kolei, więc nie otrzymał oznaczenia PKP :(

A o wagonie wiadomo coś więcej? nr kolejowy? rok prod? Tam były trzy wagony tego producenta z róznych lat nieco różniące się wykonaniem.
 

Marek Marecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
227 4 0
Po wojnie tego parowozu już nie było na tej kolei, więc nie otrzymał oznaczenia PKP
Zgadza się, przed 1940 rokiem został sprzedany (?) do kopalni Wieczorek w Katowicach gdzie otrzymał numer 27 i zapewne został przebudowany na tor 785 mm,31.10.1964 sprzedany do kopalni Kazimierz Juliusz w Sosnowcu i pewnie przebudowany znowu na tor 750 mm. Do kiedy tam jeździł nie mam informacji. Dodam jeszcze, że na kolei Krotoszyńsko - Pleszewskiej w 1935 roku oznaczony był numerem 1, niestety nie wiem kiedy nastąpiła zmiana numeru.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.506 37 4
Taka fotografia wpadla mi w rece przekopujac galerie Flickr. Nie mam pojecia czy byla juz zamieszczana, wyszukiwarka cos nie znajduje. W razie zdublowania, poprosze moderatora o skasowanie.
Opis:
John Phillips
"Mbxd 1 204, on service passenger from Krośniewice, approaches Ostrowy. August 2000"
FOTO
FOTO1.jpg


Zdecydowanie polecam wejsc w galerie tego fotografa i wyszukac tylko w zasobach jego fotohrafii hasel "Poland", "PKP" i tym podobnych. Piekne zdjecia ma niektore, a na pewno o wartosci historycznej.(y)
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
96 2 0
A o wagonie wiadomo coś więcej? nr kolejowy? rok prod? Tam były trzy wagony tego producenta z róznych lat nieco różniące się wykonaniem.
Na pewno na podwoziu jednego z nich w czasie okupacji zbudowano Wagon Motorowy nr 3 (na PKP MBxd1-111). W ŚK 6/2021 są jego zdjęcia już jako magazynek/wrak w Nowej Wsi, wśród których znajduje się zdjęcie tabliczki fabrycznej "Linke-Hoffmann-Werke 1914". W tym samym artykule znajduje się zdjęcie wagonu jeszcze przed modernizacją na stacji Izbiczno, gdzie ciągnie wagon osobowy bardzo podobny do tego ciągniętego przez Schwartzkopffa. Samego motoraka miałem okazję zobaczyć zza płota w sierpniu, ale wygląda wręcz agonalnie. Nie dość, że pordzewiały, to jeszcze rama przełamała się w pół...

A z ciekawości jeszcze spytam-jak wyglądała sytuacja taboru wąskotorowego na KPKP w okresie przed nacjonalizacją? Ja na razie mam tak:

Parowozy:
-Trzy sztuki parowozów Arnolda Junga, co ciekawe, Enkol podaje numery od 1 do 3 z nazwami własnymi Elsa, Anna oraz Von Germershausen, podczas gdy na broszurze fabrycznej Junga widać, że to Von Germershausen nosił nr 1. W 1906 roku parowóz nr 2 (Anna) sprzedany,podobno zakładom Orenstein & Koppel, parowóz nr 1 (Elsa bądź Germershausen) prawdopodobnie po zakupie Schwartzkopffa między 1925 a 1935 rokiem (może sprzedana w czasach wielkiego kryzysu?), do parowozu nr 3 danych brak.
jung.jpg

Skład prowadzony jednym z tych parowozów został uwieczniony na dworcu w Dobrzycy
dobrzycajung.png


-Dwa tendrzaki 0-4-0 Orenstein & Koppel kupione w 1906 roku, numery fabryczne 1920/1906 (numeru nie znam, możliwe że otrzymał numer po sprzedanym Jungu albo dawny numer 3 stał się dwójką, a O&K otrzymał numer za niego) i 2886/1907 (nr 4), dalsze losy nieznane
ok krotoszyn.jpg

Tutaj widać przystanek w Izbicznie z jednym z tych parowozów:
izbiczno.jpg


-W 1911 kupiono tendrzak Junga 1-3-0 (numer fabryczny 1708/1912). Otrzymał nr 5, który około 1940 roku został zmieniony na 6 (nie wiem dlaczego). Po wojnie służył na Wrocławskiej, Opalenickiej, ponownie na Wrocławskiej, a żywot zakończył w Wieluniu w roku 1969. Na PKP oznaczony kolejno Tya4-1191, Txa5-1191 i Txa1-1191 (a przynajmniej tak mówi Enkol ;)). Jedno zdjęcie było w innym wątku, nie pamiętam dokładnie w jakim.



Drugie widnieje na stronie pleszewskiej Zajezdni Kultury
1698347217474.png


-No i oczywiście Schwartzkopff (8659/1925) który był już poruszony wcześniej, ale dla przypomnienia-od zakupu nr 6, na początku lat 30 zmieniony na nr 1, około 1940 roku sprzedany do KWK Wieczorek.
Pewnie zdjęcie zrobiono tuż po zakupie w ramach jego inauguracji.
Miałeś rację, w ramach opisu zdjęcia na wystawie w pleszewskim muzeum pojawia się wzmianka, że po prawej stronie wśród osób widocznych na zdjęciu znajduje się ówczesny burmistrz Pleszewa, Franciszek Nowacki

W motorowych (tu będzie mało zdjęć, bo są głównie u Pokropińskiego i w ŚK, wysłałbym ale to chyba podchodzi pod paragraf;)) były:

-wagon nr 1, którego nadwozie zbudowano w zakładach Zagórskiego w Poznaniu, podwozie skonstruowane w warsztatach w Pleszewie (na bazie wagonu osobowego?) z silnikiem Forda. Jeździł od 1935, w 1942 padł silnik, który zdemontowano, a wagon jeździł jako osobowy. Po wojnie oznaczony Cx 1514, w 1956 roku jako Bx 1514. Trzy lata później przebudowany na typ Mw53, oznaczony jako Mxz 154, od 1961 MBxc1-154. Wycofany i skasowany w 1968 roku (brak zdjęć).

-wagon nr 3, zbudowany w 1941 roku na podwoziu wagonu LHW z 1914 roku, otrzymał silnik Maybacha 140 KM (identyczne służyły jako napęd do czołgów Panzerkampfwagen II) oraz przekładnię pneumatyczną Mylius. Wagon był dwukierunkowy, posiadał przedział maszynowy połączony z pocztowym, 2 (Nur fur Deutsche rzecz jasna) oraz 3 klasę. W sprawozdaniu z 15.03.1948 roku podane jest, że wagon w wyniku najechania na traktor w Rozdrażewie uszkodził przekładnię i na chwilę obecną nie może zostać wyremontowany. W 1949 roku przychodzi nacjonalizacja i...zaczynają się problemy. W ŚK 6/2021 podane jest, iż wagon został oznaczony jako Mx111 miał życiorys następujący:
-1951, ZNTK Opole (naprawa przekładni, silnik S-42, nowe nadwozie, zmiana oznaczenia na Mxz 111)
-Od 1954 roku używany w Śmiglu
-Zima 1955/1956, epizod na Opalenickiej, w kwietniu powrót do Śmigla, wymiana silnika S-42 na Fiat 358 przy zachowaniu oznaczenia Mxz 111
-W 1960 przesłany na Wrocławską, rok później zmiana oznaczenia na MBxd1-111
-1963, druga naprawa w ZNTK Opole (nowy układ wnętrza, wymiana silnika na S-53)
-Od 24.12.1963 roku ponownie w Śmiglu, w 1970 otrzymał silnik DTK150, skreślony z inwentarza 09.02.1973
Z kolei u Pokropińskiego wagon Mx111 to były wagon 01 pochodzący z Kujawskich KD. Oznaczony jako Cx 1501.
-W 1950 rozpoczęto jego przebudowę po przesłaniu do Pleszewa, otrzymał silnik Fiat 368 wraz ze skrzynią biegów Fiat 680. Uruchomiony 22 lipca 1951 i eksploatowany w Pleszewie przez pół roku
-W latach 1952-1956 eksploatowany w Śmiglu
-Lata 1957-1960 spędził w Sompolnie
-W 1960 przesłany na Wrocławską, rok później oznaczenie MBxd1-111 (to się akurat pokrywa)
-W 1963 roku naprawa w ZNTK Opole, silnik DSR o mocy 150KM, przekładnia od Żubra
-Od 1964 w Śmiglu, w ramach naprawy głównej otrzymał silnik DTK150 (też się pokrywa) oraz przekładnię od KAMAZa, data skreślenia też się pokrywa
Wniosek jest taki, że dyskusja na temat historii wagonu MBxd1-111 pozostaje sprawą otwartą.
1698353250647.png


-Również w ŚK 6/2021 pojawia się informacja, jakoby kolejka odkupiła motoraka ze Środy Wielkopolskiej, wynika że otrzymał nr 2, informacja wymaga zweryfikowania
1698353424016.png


I widzę że trochę rozlazł mi się post, więc normalnotorowe zrobię w oddzielnym poście. Tylko spytam, jakich wagonów osobowych (oprócz LHW) używała KPKP przed II wojną światową?
A za Kp4 wagony osobowe (ex PKP) świadczące o tym, że tę fot wykonano jeszcze przed otrzymaniem znanych nam współcześnie 4-osiowych wagonów z ZNTK Ostrów Wlkp
Widzę dwa letniaki z Breslau-Trebnitz-Prausnitz Eisenbahn ;)
 

Podobne wątki