• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.456 7 0
Do typu 1W należało wiele "typów" wagonów, różniących się ogolnie wygladem zewnętrznym.
Np. wagon Bxhpi 1435 który pracował na kolejce wieluńskiej, został przebudowany do stanu w jakim widnieje na fotografii w monografii A. Tajcherta w ZNTK Opole podobnie jak wagon Bx 1566.
Czy wagon o którym dyskutujemy należy do typu 1W - pytanie do ekspertów. Być może.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1
Kilka zdjęć, pochodzących z pracy Anny Marii Skowrońskiej "Hrubieszowskie Koleje Dojazdowe. Stacja Gozdów"
Podpisy kursywą oryginalne. Czcionką pogrubioną moje komentarze

Parowóz PY29. To oczywiście Px29. Trzy ciekawostki - latarnie, smarotłocznia i dzwon parowy
1707257310097.png

źródło: Anna Maria Skowrońska "Hrubieszowskie Koleje Dojazdowe. Stacja Gozdów", Hrubieszów 2008

Parowóz PY29 (II). To prawdopodobnie Px29-1705 - taki numer widnieje na lampach
Zrzut ekranu 2024-02-06 231725.jpg

źródło: Anna Maria Skowrońska "Hrubieszowskie Koleje Dojazdowe. Stacja Gozdów", Hrubieszów 2008

Parowóz PX (tzw. Warszawianka) To bez wątpienia Px29-1703
1707258138232.png

źródło: Anna Maria Skowrońska "Hrubieszowskie Koleje Dojazdowe. Stacja Gozdów", Hrubieszów 2008

Świetlica K.P. w Gozdowie
1707258317677.png

źródło: Anna Maria Skowrońska "Hrubieszowskie Koleje Dojazdowe. Stacja Gozdów", Hrubieszów 2008

Motowóz spalinowy wysokoprężny BMY Moim zdaniem to MBd1-128
1707258469695.png

źródło: Anna Maria Skowrońska "Hrubieszowskie Koleje Dojazdowe. Stacja Gozdów", Hrubieszów 2008

Lokomotywa BX48 Lxd2-335
1707258601769.png

źródło: Anna Maria Skowrońska "Hrubieszowskie Koleje Dojazdowe. Stacja Gozdów", Hrubieszów 2008

Lokomotywa BX48 Lxd2-335 i fragment DKd603 (ex. MBd1-125)
1707258846361.png

źródło: Anna Maria Skowrońska "Hrubieszowskie Koleje Dojazdowe. Stacja Gozdów", Hrubieszów 2008

Parowozownia w Gozdowie Pracownicy na tle pługa (prawdopodobnie 77602) i węglarki budowy Zakładów Ostrowieckich
1707258981966.png

źródło: Anna Maria Skowrońska "Hrubieszowskie Koleje Dojazdowe. Stacja Gozdów", Hrubieszów 2008
 

Michal Z

Użytkownik
Reakcje
315 0 0
Kilka zdjęć, pochodzących z pracy Anny Marii Skowrońskiej "Hrubieszowskie Koleje Dojazdowe. Stacja Gozdów"....
Parowóz PY29. To oczywiście Px29. Trzy ciekawostki - latarnie, smarotłocznia i dzwon parowy
Dodałbym jeszcze asymetrycznie umieszczoną tarczę zderzakową z myślą o wagonach ze sprzęgami na niższej od standardowej wysokości
Motowóz spalinowy wysokoprężny BMY Moim zdaniem to MBd1-128
Potwierdzam, wskazuje na to charakterystyczne dla niego wydłużenie pudła poniżej linii okien
Parowozownia w Gozdowie Pracownicy na tle pługa (prawdopodobnie 77602)
Jeden z pługów saksońskich, podobny jest zachowany w Rogowie.
BTW oryginalne podpisy fot są modelowym przykładem, że lepiej nie pisać nic niż pisać takie zabawne głupoty ;-)
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.171 2 1
Ale tak patrząc na to zdjęcie to do wielkopolski też pasuje. Jeśli dobrze widzę kilometr na słupku 8,4 to ten kilometr, układ torów i numeracja rozjazdów pasuje do ładowni Michorzewo na kolei opalenickiej. Oś ładowni była w kilometrze 8,23, dwa tory boczne z odpowiedniej strony drogi się zgadzają, parowozy Px49 ustawione kominem naprzód w kierunku Lwówka i wagony 1Aw w tym czasie tam też były no i wagon opolski w 1975 roku jeszcze jeden też był nr 1566. Czyżby zagadkę udało się rozwiązać?

Kurcze to tam więcej takich kwiatków jest podpisanych jako Mława. Teraz dopiero skojarzyłem, że to Lwówek Wąsk.:

https://flic.kr/p/j99p4J
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.273 26 1
No bezspornie że Lwówek i to jeszcze ze starym układem torów, budką wagi torowej i brakiem rampy wyładowczej.
Piękne zdjęcie, stare i kolorowe na dodatek.(y)
A to poprzednie, kolorowe, o którym była rozmowa, to oczywiście że Michorzewo.
A pociąg mógł jechać do Nowego Tomyśla, dlatego że maszynista jakoś mi nie pasuje do maszynistów lwóweckich.
Choć skłąd z wagonami towarowymi bardziej na kierunek lwówecki wskazuje, bo do N.Tomyśla takie raczej nie jeździły.
Ale znów, towarowe mogły być dostarczane przy okazji do Trzcianki i dalej po przepięciu jechać do Lwówka, albo gdzieś podstawione na załadunek buraków w czasie kampanii. Kto wie...?:)
 
Ostatnio edytowane:

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.273 26 1
1. 26168774711_2004868746_o.jpg 2. 13385608683_d507504820_o.jpg

Ale to zdjęcie nr1 mnie bardzo, ale to bardzo zaintrygowało i zakłopotało wręcz. Datowane niby na (06-1975 Mława?)
Że miejsce nie to, to oczywiste, ale data też nie może być poprawna. Musi być o wiele wcześniejsze, z 10-20 lat...?
To drugie to porównawczo wstawiam.
Cała moja wiedza legła w gruzach. Nie potrafię wytłumaczyć tego, co widzę na tym zdjęciu.
Otóż nie chodzi o drewniane słupy po prawej stronie, nie chodzi o wbite skrajniki szyn po prawej stronie i brak peronu.
To wszystko oczywiście jest bardzo nietypowe i pierwszy raz ujęte na takim zdjęciu.
Chodzi też o to, że nie ma rozjazdu do lokomotywowni i do gazowni,
a w tym miejscu jest jakaś kupka kruszywa, czy przejazd, czy coś.
To wręcz unikatowe ujęcie tych wszystkich rzeczy na jednym zdjęciu.
No teraz zacząłem się zastanawiać, że co, lokomotywowni wówczas jeszcze nie było i bocznicy do gazowni również?
Nie widać żeby jakieś prace torowe w tym miejscu prowadzone były.
Kupka kruszywa na torach może sugerować, że może podstawiano tam wagony i prowadzono przeładunek węgla i innych rzeczy do i z gazowni właśnie w tym miejscu,
albo dowożono tamtędy przez te tory z placu przeładunkowego do gazowni.
Później zaś dobudowano rozjazdy do wybudowanej lokomotywowni i do gazowni?
Byłem przekonany, że lokomotywownia była od początku i bocznica do gazowni też.
Czy tak to wyglądało, czort wie. Dla mnie jest to całkowitą nowością i zagadką. Postaram się to wyjaśnić.
Mam znajomego działającego w lwóweckim towarzystwie historycznym. Może coś będzie wiedział w tym temacie.
 
Ostatnio edytowane:

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.273 26 1
No tak. Rzeczywiście na reflektor nie zwróciłem uwagi. Palnąłem jak młody...:p
Poniosło mnie, bo zwracałem uwagę na te rzeczy, o których pisałem i na Peixa nie patrzyłem. Mea culpa.
Mam zdjęcie Px49-1798 datowane na 30-07-1974r.
Wyraźnie widać intensywnie używany tor do lokomotywowni i krawędź peronową.
Px49-1798 30-07-1974.jpg
Dlatego rzuciłem "10-20 lat wstecz". Bo przecież musiało to być dużo wcześniej. Ale zagadka jest aktualna.
Może chwilowo te rozjazdy zdemontowano, albo w przebudowie akurat były, bo długiego peronu też nie ma jeszcze.
Dużo wcześniejsze zdjęcie uwidacznia tory do lokomotywowni i gazowni. (w głębi na lewo za tendrem)
Lwówek Px48-1764, BFGxh 1892 przebudowany z osobowego w lutym 1965 r, za nim ostatnie 2 na ko...jpg
Jeden z kolegów w innej rozmowie na podstawie wagonów datował je dokładnie na 1965/6r.
Więc rozjazdy tam wcześniej były.
Bardzo ciekawa sprawa.
 

Maslo

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
PKMK
Producent
Reakcje
409 1 0
1. Zobacz załącznik 1035427 2. Zobacz załącznik 1035428

Ale to zdjęcie nr1 mnie bardzo, ale to bardzo zaintrygowało i zakłopotało wręcz. Datowane niby na (06-1975 Mława?)
Że miejsce nie to, to oczywiste, ale data też nie może być poprawna. Musi być o wiele wcześniejsze, z 10-20 lat...?
To drugie to porównawczo wstawiam.
Cała moja wiedza legła w gruzach. Nie potrafię wytłumaczyć tego, co widzę na tym zdjęciu.
Otóż nie chodzi o drewniane słupy po prawej stronie, nie chodzi o wbite skrajniki szyn po prawej stronie i brak peronu.
To wszystko oczywiście jest bardzo nietypowe i pierwszy raz ujęte na takim zdjęciu.
Chodzi też o to, że nie ma rozjazdu do lokomotywowni i do gazowni,
a w tym miejscu jest jakaś kupka kruszywa, czy przejazd, czy coś.
To wręcz unikatowe ujęcie tych wszystkich rzeczy na jednym zdjęciu.
No teraz zacząłem się zastanawiać, że co, lokomotywowni wówczas jeszcze nie było i bocznicy do gazowni również?
Nie widać żeby jakieś prace torowe w tym miejscu prowadzone były.
Kupka kruszywa na torach może sugerować, że może podstawiano tam wagony i prowadzono przeładunek węgla i innych rzeczy do i z gazowni właśnie w tym miejscu,
albo dowożono tamtędy przez te tory z placu przeładunkowego do gazowni.
Później zaś dobudowano rozjazdy do wybudowanej lokomotywowni i do gazowni?
Byłem przekonany, że lokomotywownia była od początku i bocznica do gazowni też.
Czy tak to wyglądało, czort wie. Dla mnie jest to całkowitą nowością i zagadką. Postaram się to wyjaśnić.
Mam znajomego działającego w lwóweckim towarzystwie historycznym. Może coś będzie wiedział w tym temacie.
Swego czasu trafiłem na te zdjęcia również. I też długi czas je analizowałem. Proszę odbić je na drugą stronę. Negatyw został źle zeskanowany. To jest lustrzane odbicie.
 

Maslo

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
PKMK
Producent
Reakcje
409 1 0
Swego czasu trafiłem na te zdjęcia również. I też długi czas je analizowałem. Proszę odbić je na drugą stronę. Negatyw został źle zeskanowany. To jest lustrzane odbicie.
Tak lepiej ? W takich przypadkach warto sie sugerowac budowa samego pojazdu. Zawiasy drzwi dymnicy, dzwignia gwizdawki skierowana jest w strone maszynisty. Gdyby to byl 1793, ktory byl wyposazony jako jedyny z tej serii w uklad sprezonego powietrza, to od razu mozna byloby zauwazyc ze sprezarka powinna byc po lewej stronie maszyny.
26168774711_2004868746_o.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.171 2 1
1. Zobacz załącznik 1035427 2. Zobacz załącznik 1035428

Ale to zdjęcie nr1 mnie bardzo, ale to bardzo zaintrygowało i zakłopotało wręcz. Datowane niby na (06-1975 Mława?)
Że miejsce nie to, to oczywiste, ale data też nie może być poprawna. Musi być o wiele wcześniejsze, z 10-20 lat...?
To drugie to porównawczo wstawiam.
Cała moja wiedza legła w gruzach. Nie potrafię wytłumaczyć tego, co widzę na tym zdjęciu.
Rozwiązaniem zagadki jest obrócenie zdjecia w poziomie :)
 

Podobne wątki