• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Wąskotorowe klimaty

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1
Byłem w Tucznie w okolicach imprezy pożegnalnej, chyba tydzień lub dwa po. Jeden z rumunów (chyba 302) miał jeszcze wtedy wymieniany olej. Do tej pory zastanawiam się, czy była jeszcze wtedy nadzieja, czy po prostu wymiana była planowa i nikt "z góry" nie zauważył, że jest ona już totalnie niepotrzebna...
 
Reakcje
315 0 0
A z ciekawości jeszcze spytam-jak wyglądała sytuacja taboru wąskotorowego na KPKP w okresie przed nacjonalizacją?
Są zachowane protokoły zdawczo-odbiorcze z nacjonalizacji, przedstawiają jednoznaczną sytuację.

W motorowych (tu będzie mało zdjęć, bo są głównie u Pokropińskiego i w ŚK, wysłałbym ale to chyba podchodzi pod paragraf;)) były:
-wagon nr 1, którego nadwozie zbudowano w zakładach Zagórskiego w Poznaniu, podwozie skonstruowane w warsztatach w Pleszewie (na bazie wagonu osobowego?) z silnikiem Forda. Jeździł od 1935, w 1942 padł silnik, który zdemontowano, a wagon jeździł jako osobowy. Po wojnie oznaczony Cx 1514, w 1956 roku jako Bx 1514. Trzy lata później przebudowany na typ Mw53, oznaczony jako Mxz 154, od 1961 MBxc1-154. Wycofany i skasowany w 1968 roku (brak zdjęć).
Niestety te informacje (począwszy od wyłączeniu wagonu z ruchu w 1942 r) są mocno wyssane z palca...
Oczywiście każdy może sobie pisać co chce i wydawać książki, przecież nie są recenzowane, nikt nie pyta o źródła podawanych informacji...
Czytelnikom spotykającym sprzeczne informacje rekomenduję zwrócenie uwagi na podawane źródła tych informacji. Właśnie dlatego są one TAK BARDZO WAŻNE. Wiele źródeł bywa sprzecznych a najgorszą rzeczą jest niepodawanie ich wcale bo autor książki wie lepiej i już.

Z kolei u Pokropińskiego wagon Mx111 to były wagon 01 pochodzący z Kujawskich KD. Oznaczony jako Cx 1501.
-W 1950 rozpoczęto jego przebudowę po przesłaniu do Pleszewa,
bzdury, przejęty przez PKP w ramach majątku KPKP w 1949 roku.

-Od 1964 w Śmiglu, w ramach naprawy głównej otrzymał silnik DTK150 (też się pokrywa) oraz przekładnię od KAMAZa,
Na wiarygodność informacji z tej książki wskazuje fakt, że Kamazy zaczęto produkować dopiero w latach 70.
Ksiązki Pokropińskiego są jak Radio Erewań. Tak, faktycznie w Śmiglu dokonywano napraw głównych wagonów motorowych, podczas których montowano w nich przekładnie Kamaza. Ale było to w latach 80. i dotyczyło Konstali, wagonów MBxd1-201...204

-Również w ŚK 6/2021 pojawia się informacja, jakoby kolejka odkupiła motoraka ze Środy Wielkopolskiej, wynika że otrzymał nr 2, informacja wymaga zweryfikowania
Nie wymaga, potwierdzają to zachowane dokumenty KPKP z czasów jej nacjonalizacji.
Jakie inne źródła miałyby to zweryfikować?
 

Spy007

Użytkownik
Reakcje
96 2 0
Są zachowane protokoły zdawczo-odbiorcze z nacjonalizacji, przedstawiają jednoznaczną sytuację.
Można gdzieś je przeczytać, na przykład na stronie NAC?

Czytelnikom spotykającym sprzeczne informacje rekomenduję zwrócenie uwagi na podawane źródła tych informacji.
Przyznam, że w wypadku tego wagonu nie miałem innego źródła, dlatego podałem od Pokropińskiego. Fakt faktem że odnoszę wrażenie, że czasami nie wie o czym pisze. Przykład? W książce o Jabłonowskiej i Sochaczewskiej widnieje parowóz Tx4-1313 (ex-Tx4-2931, ex-WKAG 34). No i w czym problem? W obu książkach TEGO SAMEGO autora parowóz ma podaną inną historię. W Jabłonowskiej jest tak:
-1921, początek służby na Żuławskich
-1949, przebudowa na 800mm i służba na Jabłonowskiej KD
-1952, przekucie na 750mm i wysłanie do Sochaczewa, oznaczenie Tx4-1313
-1961, zmiana oznaczeń na Tx5-1345 i przesłany do Gniezna, wycofany tamże w 1969 roku, złomowany rok wcześniej
W Sochaczewskiej historia maszyny wygląda następująco:
-1921, wyprodukowany dla Żuławskich
-1948, przekucie i służba na Jabłonowskiej, służba jako Tx4-2931
-1950, ponowne przekucie na 750mm, służba na Wieluńskiej KD jako Tx4-1313
-brak daty, przesłanie do Sochaczewa
-1961, zmiana oznaczenia na Tx5-1345
-1963, przesłanie do Gniezna, złomowany tamże w 1970 roku
Także jak widać parę nieścisłości jest. Parowóz na pewno trafił do Gniezna, gdyż istnieje jego zdjęcie autorstwa Tadeusza Suchorolskiego, już w Gnieźnie w stanie agonalnym. Co ciekawe, w opisie widać nawet datę złomowania-28 marca 1970 roku.
1698945315631.png

Jeszcze w ramach ciekawostki-istnieje zdjęcia autorstwa Rogera Joanesa ukazujące parowóz Tx4-1317 z dwoma "opolskimi" na stacji w Wyszogrodzie. Bogdan Pokropiński jednak nie umieścił tej maszyny w wykazie w książce o Sochaczewskiej. Czy ktoś zna jego historię?
1698945462706.png

Na wiarygodność informacji z tej książki wskazuje fakt, że Kamazy zaczęto produkować dopiero w latach 70.
Tu się przyznaje, mogłem ja trochę namieszać. Otóż nie wiem dlaczego przy naprawie głównej o której jest mowa nie umieściłem jej daty. Mianowicie, według Pokropińskiego naprawa ta miała miejsce w 1969 roku. Tylko teraz jeszcze pytanie-skoro MBxd1-111 to wagon z Krotoszyna to co się stało z wagonem 01 przedwojennych PKP?

Nie wymaga, potwierdzają to zachowane dokumenty KPKP z czasów jej nacjonalizacji.
W takim razie Pokropiński znowu podaje błędne informacje. Pisze on, iż wagon ten był eksploatowany w Środzie przez cały okres wojny, a z eksploatacji został wycofany w 1951 roku po awarii silnika Forda. Po naprawie głównej w ZNTK Opole, gdzie został wysłany w 1952 roku (Silnik od Stara 20, napęd na oś przednią) trafił na Koleje Zachodniopomorskie, gdzie od 1961 roku jeździł z oznaczeniem MBc1-322. W kwietniu tego samego roku na niestrzeżonym przejeździe zderzył się z ciężarówką. W 1963 roku miała się zacząć odbudowa, w wyniku której wagon otrzymał nowe nadwozie, silnik S-53, skrzynię biegów S 4-95 oraz wymieniono zestawy kołowe ze szprycowych na pełne, a łożyska wymieniono na te z wagonów 1Aw. Po tej operacji wagon nosił oznaczenie MBd1-322. W 1968 roku przeszedł kolejną naprawę podczas której wymieniono silnik na S-530 A oraz przekładnie na S 5-45. Przy okazji zamontowano hamulec samoczynny Westinghouse Lu V1 z kranem maszynisy Knorr. W 1972 roku wagon wyłączono z eksploatacji w związku z zatarciem się silnika, a z powodu malejących przewozów na ZPKD nie opłacało się go remontować. Po wymontowaniu napędu wagon "wepchnięto na transporterach na teren WDZ Gryfice", gdzie przeżył do 1987 lub 1990 roku.
Wagon ten widać na zdjęciu autorstwa Gunnara Christensena razem z innymi ciekawymi pojazdami (widać np. wagon opolski z wejściem pośrodku):
77-1-05_Henstillet materiel i Gryfice_020477.jpg

Jednak skoro wagon średzkiej został przejęty przez PKP na Krotoszyńskiej (zgaduje że był już przekuty na 750mm) to co za wagon widać na zdjęciu? Na pewno przeszedł reko, ale na bazie czego?

Dodatkowo
Na PKP oznaczony kolejno Tya4-1191, Txa5-1191 i Txa1-1191
Jakie były zasady oznaczenia parowozów na PKP od 1949 do 1960? Bo wychodzi na to, że krotoszyński Jung zyskał jedną ośkę
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1
Jakie były zasady oznaczenia parowozów na PKP od 1949 do 1960? Bo wychodzi na to, że krotoszyński Jung zyskał jedną ośkę
Podobnie jak obecnie, ale podawano symbol dla sumarycznej ilości osi, nie ilości osi napędnych. I tak na przykład:
Ta (1B) do 1961 roku był oznaczony jako Tya
Tya (1C) do 1961 roku był oznaczony jako Txa
Tyb (C1) do 1961 roku był oznaczony jako Txb
Tyn (1C1) do 1961 roku był oznaczony jako Twn
Inne były też chyba zakresy symboli określających moc.
Z tego co piszesz, Jung zmieniając się z Tya (1B do 1961) na Txa (1D od 1961) musiał zyskać... dwie ośki.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
315 0 0
Można gdzieś je przeczytać, na przykład na stronie NAC?
Oczywiście, Archiwum Akt Nowych. Zdaje się że coś skatalogowano on-line, ale o oglądaniu skanów zapomnij. Trzeba ruszyć 4 litery...
co się stało z wagonem 01 przedwojennych PKP?
używali jako doczepny, jest jego fot w pociągu, już nigdy go nie uruchomiono.

MBc1-322 nie ma nic wspólnego z wagonem ze Środy. Praktycznie wszystkie stare 2-osiowe wag. osobowe z Kolei Pomorskich w latach 50. systematycznie wysyłano do ZNTK Opole na odbudowę, z kilku zrobiono motorowe, to jeden z nich. Potem jeszcze raz odbudowano go w Krośniewicach i na fot widać stan po tej odbudowie.

...teren WDZ Gryfice", gdzie przeżył do 1987 lub 1990 roku.
Stał w Gryficach dekadę dłużej, pocięli pod koniec lat 90. Na szczęście zdążyłem go dokładnie obejrzeć i pomierzyć.
 

Marek Marecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
227 4 0
Kujawy bądź Wielkopolska. Może ktoś odnajdzie miejsce? :)
Px48, 1975 r.
To zdjęcie w lepszej jakości w internecie było zamieszczane już wcześniej, tylko nie pamiętam na jakiej stronie, a opisane było jako Mława około 1975 rok, wagon ma już numer 12 cyfrowy. Ten parowóz to na pewno Px49. Wstawiam powiększenie. Ale czy to faktycznie Mława tego nie wiem.
 

Załączniki

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.452 27 2
To zdjęcie w lepszej jakości w internecie było zamieszczane już wcześniej, tylko nie pamiętam na jakiej stronie
Tutaj! :D https://flic.kr/p/i9tKq2 Nie pokojarzyłem, ależ zaskoczenie.
Stwierdziłem, że Kujawy bądź Wielkopolska bo w komplecie zdjęć to jedno lawiruje mi między Brześciem Kujawskim, Włocławkiem, a Gnieznem. :LOL:
Dziękuję Marku :kawa:
 

Marek Marecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
227 4 0
Ale tak patrząc na to zdjęcie to do wielkopolski też pasuje. Jeśli dobrze widzę kilometr na słupku 8,4 to ten kilometr, układ torów i numeracja rozjazdów pasuje do ładowni Michorzewo na kolei opalenickiej. Oś ładowni była w kilometrze 8,23, dwa tory boczne z odpowiedniej strony drogi się zgadzają, parowozy Px49 ustawione kominem naprzód w kierunku Lwówka i wagony 1Aw w tym czasie tam też były no i wagon opolski w 1975 roku jeszcze jeden też był nr 1566. Czyżby zagadkę udało się rozwiązać?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.967 495 33
To zdjęcie w lepszej jakości w internecie
To jest ten sam pociąg w tym samym miejscu, ale to nie jest to samo zdjęcie. Zwróćcie uwagę na położenie parowozu względem zwrotnika, jak też obecność dachu domu nad samym parowozem na jednym zdjęciu i jego brak na drugim.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.212 3 1
Zdjęcie warte rozszyfrowania. Pierwszy wagon widoczny za parowozem (lub podobny do niego) znany jest z innych fotografii taboru wąskotorowego.
Niekoniecznie wagon, a typ wagonów - 1W. Wagony tego typu powstawały w Stoczni Północnej w Gdańsku, podobnie jak nieco późniejsze opolskie - poprzez zabudowę nowego pudła na istniejącym podwoziu. Trochę ich było, ale mniej niż opolskich. Zakończyły też karierę dość wcześnie, chociaż przewijają się niekiedy na zdjęciach z Warszawy, Wielunia, Wrześni i tutaj z Opalenicy.
 

Podobne wątki