• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony pocztowe

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0
Przejrzałem ten wątek od początku (pobieżnie) i zastanawiam się, czy ten ełcki wagon mógł być pierwotnie wagonem ze świetlikiem na dachu i wyglądać tak jak na zdjęciu Geoffa Plumba (zamieszczonym przez Andrzeja Jaroszewicza na 4 stronie tego wątku):
OKl27-57 Geoff Plumb.jpg


A jeśli tak, to kiedy dokonano jego przebudowy na wagon o obecnym kształcie?

A może poza tym, że był to wagon ze świetlikiem, był to jednocześnie wagon 3-osiowy (słyszałem, że były przypadki przebudowy takowych na dwuosiowe)? W takim razie, czy trzecią oś usunięto przed przebudową pudła, czy już po niej? W tym drugim przypadku przez pewien czas wagon musiałby wyglądać mniej więcej tak:

3-osiowy wagon pocztowy po przebudowie; Reda - Hel 1978 Ludwik Igielski.jpg

Fot. Ludwik Igielski - zdjęcie zaczerpnąłem z wątku o linii Reda - Hel niniejszego forum.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0
Jakieś 10 lat temu Piko wypuściło ten model w wersji PKP z epoki IIIc i wówczas go kupiłem. O ile dobrze pamiętam, w którymś długaśnym wątku dotyczącym nowości PKP na dany rok Krzysztof Koj (lub ktoś inny) rozjaśnił temat tych wagonów. Musiałbyś tam poszukać, ale może ktoś tu zechce tez coś napisać.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.293 93 9
Jakieś 10 lat temu Piko wypuściło ten model w wersji PKP z epoki IIIc i wówczas go kupiłem. O ile dobrze pamiętam, w którymś długaśnym wątku dotyczącym nowości PKP na dany rok Krzysztof Koj (lub ktoś inny) rozjaśnił temat tych wagonów. Musiałbyś tam poszukać, ale może ktoś tu zechce tez coś napisać.
Liczę na pomoc :cool: Warto może by ten post przenieś i czekam na informacje odnośnie tych wagonów
 
Reakcje
82 0 0
Dzień dobry,

Ostatnio (jakieś 2 lata temu) znajomy z Francji przywiózł mi pudło starych kolejek, które znalazł przed czyimś domem (tam mają takie zwyczaje jak się czegoś pozbywają, to nie kradzież) i razem z wieloma innymi dostałem taki wagon (wysyłam załącznik) myślałem o jakiejś konwersji na powojenne PKP nawet o przerobieniu na wagon z kabiną push - pull (z racji na dziwny krój jednej ze ścian) Ale wtedy przypomniałem sobie o tym wątku i o tym, iż był tutaj podobny (strona 3/4) ale gdy doczytałem szczegóły, z żalem zobaczyłem iż to nie moja epoka i nawet nie PKP! Proszę o pomoc i podpowiedź czy takie wagony jeździły na PKP po wojnie.
IMG_20210108_201336~2.jpg


Pozdrawiam,

Maciej
 

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 4 0
Dzień dobry,

Ostatnio (jakieś 2 lata temu) znajomy z Francji przywiózł mi pudło starych kolejek, które znalazł przed czyimś domem (tam mają takie zwyczaje jak się czegoś pozbywają, to nie kradzież) i razem z wieloma innymi dostałem taki wagon (wysyłam załącznik) myślałem o jakiejś konwersji na powojenne PKP nawet o przerobieniu na wagon z kabiną push - pull (z racji na dziwny krój jednej ze ścian) Ale wtedy przypomniałem sobie o tym wątku i o tym, iż był tutaj podobny (strona 3/4) ale gdy doczytałem szczegóły, z żalem zobaczyłem iż to nie moja epoka i nawet nie PKP! Proszę o pomoc i podpowiedź czy takie wagony jeździły na PKP po wojnie.
Zobacz załącznik 782498

Pozdrawiam,

Maciej
Niestety powiem że na 99% nie. To nie wagon pocztowy a bagażowy. Należący do firmy CIWL, zatem prywatny. Po wojnie PKP raczej stroniło od korzystania z wagonów, które mógł się poprzedni właściciel upomnieć (zwłaszcza nie komunistyczny) więc jeśli nawet jakiś się ostał to "zgnił" na bocznicy. Ciekawostką jest że model profesjonalny takiego wagonu zrobiło chyba Rivarossi.
1610131785153.png
 

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 4 0
Tylko, że to jest inny wagon. Mam ten zestaw DR i pokazałem go tu.
Zakładałem że model pokazany przez kolegę Macieja jest na tyle niedoskonały iż to ten sam "umowny" wagon. Rozumiem że to inny typ, jednak sedno informacji jest zbieżne.

czy ten ełcki wagon mógł być pierwotnie wagonem ze świetlikiem na dachu i wyglądać tak jak na zdjęciu Geoffa Plumba
Istotnie to ten sam wagon Post3-a/12,5. Zapewne w latach 60-tych zgubił gdzieś 3 oś i zamieniono świetlik na oświetlenie elektryczne.

Mam do was pytanie :cool: Odnośnie wagonu pocztowego, który niebawem wyjdzie w modelu :love:
Jakie specyfikacje techniczne ma ten wagon, gdzie był produkowany i ile sztuk powstało tego typu ambulansu ?
Ile po 2WŚ trafiło tych wagonów na PKP i do kiedy kursowały po Polsce ?
Żródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=16976&mode=search
Wagon to Niemiecki typ Post 4e-b/15
Rok buduowy: od 1938 zmiana konstrukcji około 1941 roku
Długość: 16,3 m
Waga: 31,5 t
Ładowność: 12 t
Wagon zbudowany na podstawie rodziny E35, literka b ozbacza że ma 2 przedziały, większy paczkowy i mniejszy listowy. Nie wypowiem się ile zostało wyprodukowanych w totalu, ale PP miało około 25 wagonów po wojnie. Jeszcze do lat 80-tych były wykorzystywane, jeśli trafisz na oznaczenie z literką c oznacza to wagon "paczkowy" czyli bez sortowni.
 
Ostatnio edytowane:

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
863 9 0
Zagadnienie dotyczące poniekąd wagonów pocztowych.

-Zakłady Pafawag przyznają się do wyprodukowania w 1949 roku sumarycznie 65 czteroosiowych wagonów pocztowych typu 38W, z których część przeznaczona była dla PKP (później rozróżnione jako typ 1G), natomiast część dla kolei bułgarskich BDŻ (później rozróżnione jako typ 2G). Był też wariant 84W (3G) dla PKP, jednakże nie mam pewności czy odmiana ta powstała w ramach wspomnianych 65 wagonów, czy była wykonana niejako ponadto. Nie w tym jednak rzecz. Otóż wagony dla PKP doczekały się zupełnie klarownego rysunku w tzw. "Charakterystykach" oraz kilku zupełnie niezłych fotografii na których można je dokładnie obejrzeć. Jedną z ich rozpoznawalnych cech konstrukcyjnych były świetliki dachowe rozmieszczone w 2 rzędach (prostokątne otwory okienne w dachu).

Wersja eksportowa dla BDŻ jest znacznie gorzej udokumentowana zarówno pod względem rysunkowym jak też fotograficznym. Poniżej jedno z nielicznych zdjęć gdzie wagony te jakkolwiek widać (ze zb. prywatnych mojego kolegi):

204580568_323948939202458_2989715084596296908_n.jpg

Wagon typu 2G widać również za parowozem na poniższej fotografii z kolekcji Trotskeetravel:

https://flic.kr/p/jspPLD
Z braku rysunków, pytanie prozaiczne: biorąc pod uwagę południowe położenie Bułgarii i znacznie większą ekspozycje słońca w tym rejonie, czy w wagonach typu 2G wykonano świetliki dachowe...?
 

Spacerowicz

Znany użytkownik
Reakcje
3.163 98 2
5IMG_1293_Easy-Resize.com.jpg

Ambulans pocztowy (typ 304C, numer 51 51 00 18 038-6, stacja: Białystok), który stacjonował od ponad 10 lat w Olsztynie przy budynku poczty (UP2) został w dniu wczorajszym zabrany... Wagon finalnie ma trafić na plac Oddziału Regionalnego Poczty Polskiej w Olsztynie (z dala od torów). Plus taki, że pocztowcy nie oddali go na pocięcie. Ale jakie będą jego dalsze losy... tego na ten moment nie wiadomo. Operacja logistyczna dosyć efektowana i kosztowna.
Ciekawostka... ambulans po latach odsłonił się z strony, która do tej pory była integralną i niedostępną częścią magazynu pocztowego. Na jego burcie zachowały się oryginalne oznaczenia, kolor (osłonięty od promieni słonecznych). Oznaczenia (od strony peronu) pierwotnie zostały zamalowane przez pocztowców- bowiem wagon pokryty był graffiti i trzeba było to jakoś zakryć...

Ciekawy film o wspomnianym wagonie: "Po kolei z Kuleckim- odcinek 132- Ambulans":

Kilka fotek ode mnie:
6IMG_1173_Easy-Resize.com.jpg

7IMG_1398_Easy-Resize.com.jpg
10IMG_1384_Easy-Resize.com.jpg
8IMG_1188_Easy-Resize.com.jpg
4IMG_1182_Easy-Resize.com.jpg
3IMG_1177_Easy-Resize.com.jpg
9IMG_1406_Easy-Resize.com.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.609 30 0
Ambulans pocztowy (typ 304C, numer 51 51 00 18 038-6, stacja: Białystok), który stacjonował od ponad 10 lat w Olsztynie przy budynku poczty (UP2) został w dniu wczorajszym zabrany zabrany... Wagon finalnie ma trafić na plac Oddziału Regionalnego Poczty Polskiej w Olsztynie (z dala od torów). Plus taki, że pocztowcy nie oddali go na pocięcie. Ale jakie będą jego dalsze losy... tego na ten moment nie wiadomo. Operacja logistyczna dosyć efektowana i kosztowna.
Ciekawostka... ambulans po latach odsłonił się z strony, która do tej pory była integralną i niedostępną częścią magazynu pocztowego. Na jego burcie zachowały się oryginalne oznaczenia, kolor (osłonięty od promieni słonecznych). Oznaczenia (od strony peronu) pierwotnie zostały zamalowane przez pocztowców- bowiem wagon pokryty był graffiti i trzeba było to jakoś zakryć...
eh... skończyła się pewna "epoka" w Olsztynie, zwłaszcza dla amatorów kebaba, hot-dogów czy hamburgerów... i czegoś mocniejszego ;):) (tuż obok wagonu pocztowego i poczty jest lokal z kebabem, amatorzy jedzenia na powietrzu często spożywają posiłki "za kebabem", blisko kozła oporowego przy którym stał wagon pocztowy (zawsze to można przy okazji "podziwiać" perony stacji ;)). Z tej "miejscówki" korzystali także amatorzy "piwka", przy czym oni zazwyczaj stoją tak, że trudno im udowodnić, czy jedną nogą są już na peronie (a nóż się SOK przyczepi) czy jednak podpierają ścianę kababu - czyli teoretycznie są na terenie "lokalu gastronomicznego" :LOL:

Może olsztyńska poczta "wystraszyła się" poniższych planów:
https://transinfo.pl/inforail/czy-poczta-pojedzie-koleja-posel-by-chcial/
https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/wagony-pocztowe-raczej-nie-wroca-105121.html
... i zawczasu wolała ewakuować "swój" wagon w bezpieczne miejsce... a nóż któryś z decydentów - wychodząc na przeciw planom - stanął by na peronie olsztyńskiego dworca i powiedział "o, widzicie, nawet wagon macie - do dzieła !";)
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki