• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony pocztowe

Reakcje
40 0 0
Ja poproszę o małe podsumowanie różnic w konstrukcji 101c i 304c bo trochę się pogubiłem. Mam pomysl na model w N (zmota z innych modeli) ale nie wiem na ile wyjdzie zblizony do do modelu albo do zabawki.
Roznice ktore zauwazylem na rozmaitych fotkach:
1. Wagon 101c miał wiecej okien i wszystkie otwierane, ale uwaga- czy uklad po obu stronach był taki sam (tzn drzwi uchylne-okno klopowe -4 okna klasyczne-drzwi-2 okna klasyczne-drzwi-1 okno klasyczne i juz nic do konca wagonu w przeciwienstwie do 304c ktory mial drzwi uchylne-okno klopowe-okno zwykłe-blacha-okno zwykłe-blacga-drzwi-2okna zwykle stałe-drzwi-1okno zwykle stałe-blacha do konca wagony, ale z drugiej strony drzwi uchylne-okno klopowe-blacha-okno zykle-blacha-okno klopowe-drzwi-2okna zwykle stałe-drzwi-okno zwykle stałe-blacha do konca wagonu).
2. Okno klopowe w 101c bylo węższe niz w 304c
3. Wagon 304c miał ryflowany dach, a 101c dach bez ryfli. Czy ilosc wywietrznikow byla taka sama?
4. Stopnie wejsciowe. 304c ma stopnie w srodkowych drzwiach, 101c nie, ale czy 101c mial oryginalnie w ogole stopnie w drzwiach przesuwnych?
Niestety foty przebudowanych wagonow tu nie pomoga, bo w poc. techn. gospodarczych stopnie byly obcinane albo dospawywane praktyczne jak zalodze pasowało.
Pozdraw
Storch
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
859 9 0
Ja poproszę o małe podsumowanie różnic w konstrukcji 101c i 304c bo trochę się pogubiłem. Mam pomysl na model w N (zmota z innych modeli) ale nie wiem na ile wyjdzie zblizony do do modelu albo do zabawki.
Roznice ktore zauwazylem na rozmaitych fotkach:
1. Wagon 101c miał wiecej okien i wszystkie otwierane, ale uwaga- czy uklad po obu stronach był taki sam (tzn drzwi uchylne-okno klopowe -4 okna klasyczne-drzwi-2 okna klasyczne-drzwi-1 okno klasyczne i juz nic do konca wagonu w przeciwienstwie do 304c ktory mial drzwi uchylne-okno klopowe-okno zwykłe-blacha-okno zwykłe-blacga-drzwi-2okna zwykle stałe-drzwi-1okno zwykle stałe-blacha do konca wagony, ale z drugiej strony drzwi uchylne-okno klopowe-blacha-okno zykle-blacha-okno klopowe-drzwi-2okna zwykle stałe-drzwi-okno zwykle stałe-blacha do konca wagonu).
2. Okno klopowe w 101c bylo węższe niz w 304c
3. Wagon 304c miał ryflowany dach, a 101c dach bez ryfli. Czy ilosc wywietrznikow byla taka sama?
4. Stopnie wejsciowe. 304c ma stopnie w srodkowych drzwiach, 101c nie, ale czy 101c mial oryginalnie w ogole stopnie w drzwiach przesuwnych?
Niestety foty przebudowanych wagonow tu nie pomoga, bo w poc. techn. gospodarczych stopnie byly obcinane albo dospawywane praktyczne jak zalodze pasowało.
Pozdraw
Storch
Różnic jest o wiele więcej, na tyle dużo, że trzeba by się pokusić o małe wypracowanie na ten temat (większe niż skromny wpis tutaj), ale w gruncie rzeczy, pomimo, że wagony obu typów i podtypów budowano na wspólnym korzeniu (wagony odpowiadające standardowi Y), to pod wieloma względami były inne. Różne rodzaje ogrzewania, inne odmiany wózków, gładka lub wzmocniona konstrukcja dachu z przetłoczeniami, inny typ okien i odmienne ich rozmieszczenie, odmienny układ wywietrzników (co ściśle wiążę się z typem ogrzewania), zupełnie inne lata produkcji... pamiętać wszak trzeba że konstrukcje te, pomimo pewnych podobieństw wizualnych, dzieliło blisko 15 lat pod względem opracowania. Wspomnieć też należy, że 101C i pochodne produkowano nie tylko dla krajowych odbiorców ale również w szeregu odmian eksportowych, a 304C wyłącznie na potrzeby krajowe. No i warto pamiętać że nie były to tyko dwa podstawowe typy 101C i 304C ale cała seria odmian i pododmian które wzajemnie też się różniły. Wrocławski Pafawag opracował bowiem odmiany 101C, 101Cc, 101Ch, 304C i 304Ca na potrzeby krajowe, a oprócz tego 101C i 101Ce dla Bułgarii, 101Cb i 101Ci dla Węgier oraz 101Cd dla Rumunii. Różne były typy hamulca, rodzaje systemów ogrzewania (w tym elektryczne wielonapięciowe czy jednonapięciowe o różnej częstotliwości), typy wózków, maksymalne dopuszczalne prędkości konstrukcyjne... Pierwsze 101C weszły do eksploatacji już w 1965 roku, pierwsze 304C okrągłe 15 lat później a ostatnie 304Ca dostarczono dopiero w 1988 roku, czyli okres ich produkcji obejmuje okrągłe 23 lata (a biorąc pod uwagę, że pierwsze projekty datować należy na 1963 to nawet 25 lat). Można więc po krótce stwierdzić, że to temat rzeka wymagający usystematyzowania w opracowaniu monograficznym. Może takowe w odpowiednim czasie powstanie.
 

storch

Użytkownik
Reakcje
40 0 0
Dzięki za wyjasnienie. Mnie interesuja głownie różnice widoczne na zewnatrz, pod kątem ew. zrobienia modelu metodą chałupniczą. O ile np typ ogrzewania z punktu widzenia modelu jest jakby mniej istotny, to jednak generuje skutki w postaci koniecznosci modelowania np. kurka ogrzewania parowego, zaluzji ogrzewania nawiewnego, ukladu wywietrznikow itp. Ale np rodzaj i uklad okien to juz bardzo istotny detal, bez znajomosci ktorego moze wyjsc zabawka a nie model. Ryfle na dachu lub nie to tez widoczne elementy. Stopnie wejsciowe również.
Pozdraw
Storch
ps. Po sieci krazy duzo zdjęć 101c w malowaniu MAV, a polskich oliwkowych jakby mniej...czy węgierskie pocztowce mialy przejscia międzywagonowe, czy były "zaślepione" jak nasze?
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
859 9 0
Dzięki za wyjasnienie. Mnie interesuja głownie różnice widoczne na zewnatrz, pod kątem ew. zrobienia modelu metodą chałupniczą. O ile np typ ogrzewania z punktu widzenia modelu jest jakby mniej istotny, to jednak generuje skutki w postaci koniecznosci modelowania np. kurka ogrzewania parowego, zaluzji ogrzewania nawiewnego, ukladu wywietrznikow itp. Ale np rodzaj i uklad okien to juz bardzo istotny detal, bez znajomosci ktorego moze wyjsc zabawka a nie model. Ryfle na dachu lub nie to tez widoczne elementy. Stopnie wejsciowe również.
Pozdraw
Storch
ps. Po sieci krazy duzo zdjęć 101c w malowaniu MAV, a polskich oliwkowych jakby mniej...czy węgierskie pocztowce mialy przejscia międzywagonowe, czy były "zaślepione" jak nasze?
Żadna z odmian wagonów 101C i 304C nie była przechodnia. Niestety historycznych zdjęć tych wagonów na PKP nie ma zbyt wiele lub są w prywatnych archiwach i jeszcze nie zostały opublikowane.

Z moich własnych spotkań z nimi mam dwa zdjęcia wiele lat temu na wagonowni Warszawa Praga, wcześniej stały tam dwa wagony tej rodziny, ale w 2009 roku pozostał już tylko ten (egzemplarz późniejszej odmiany 101Ch). Jeden ze szczegółów godnych odnotowania to właśnie zaślepiony wlot powietrza na jednej ze ścian bocznych (między trzecim i czwartym oknem).

ch1.jpg


ch2.jpg

Ruchomy Warsztat Napray Wagonów / Warszawa Praga / 16.12.2009

Mam jeszcze kilka zdjęć egzemplarzy odmiany 101Ch przebudowanych na sieciowe, ale tu niektóre detale uległy zmianie względem pierwowzorów (np. zaślepiono część okien):

image104885.jpg

84 51 9720 014-8 Ua-a / Warszawa Okęcie / 20.08.2015

image104893.jpg

84 51 9720 015-5 Ua-a / Warszawa Okęcie / 20.08.2015

*Drobna ale istotna sprawa: wagony 101C i 101Cc fabrycznie wyposażono jedynie w ogrzewanie nawiewne. Problemy z komponentami, awaryjność, trudności w utrzymaniu itp. sprawiły, że po fazie zainteresowania tym rodzajem ogrzewania PKP zaczęło naciskać na producentów żeby powrócić do bardziej sprawdzonych metod - i 101Ch dostały ogrzewanie trójenergetyczne parowe i elektryczne + nawiewne jedynie uzupełniające. Oczywiście nie znaczy to, że 101C i 101Cc nie miały gniazd ogrzewania parowego i elektrycznego - miały, ponieważ były wyposażone w przelotowe przewody. Kulisy tych problemów technologicznych opisałem swego czasu w artykule o wagonach typu Görlitz78 na PKP (ŚK 4 i 5 / 2020).

Węgierskie egzemplarze mają wlot ogrzewania nawiewnego w większości zachowany do dziś (tam jednak zwrócić należy uwagę na brak wąskiego okienka na lewej krawędzi).

DSC06886.jpg

61 55 90-47 058-4 Post / Makó / 7.08.2021

DSC06908.jpg

61 55 90-40 088-7 Post / Makó / 7.08.2021

Z kolei Rumuni w latach 80. podczas napraw głównych wymieniali ogrzewanie nawiewne na wodne z kotłem na paliwo stałe (wymieniając przy okazji wszystkie okna i zmieniając ich układ)

DSC06085.jpg

50 53 20-57 307-2 UWDP / Cluj Napoca / 2.08.2021
 
Ostatnio edytowane:

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
419 2 0
Tu zdjęcie jak stał w Jaworze w połowie lat 90-tych.

Zobacz załącznik 1003302
Według mnie jest to Jaworzyna Śląska a nie Jawor.
W tle jest charakterystyczny budynek, zdjęcia jego można zobaczyć na polska-org.pl.
Druga ciekawostka to tor na, którym stoi wagon - obecnie już go nie ma a na jego miejscu jest parking.
Poniżej są zdjęcia z google z roku 2019 i 2012, tor to te ogrodzone krzaki po prawej stronie ulicy.
JaworzynaSlaska2012_2019.jpg
 
Reakcje
132 0 0
Obecnie chyba najlepiej zachowanym reprezentantem odmiany wagonów 101C jest egzemplarz z Wrocławia. Wagon 101Ch zbudowany we Wrocławskim PaFaWagu w 1971 roku pod numerem fabrycznym 2223. Jego pierwotnym przydziałem był UP Szczecin 2, gdzie służył do początku lat 90. Następnie trafił do pociągu ratunkowego w Stargardzie Szczecińskim. Ostatecznie w 2018 roku trafił pod opiekę KSK Wrocław. Z jedynych zmian zewnętrznych wagon posiada przebudowaną jedną ze ścian czołowych.
 

Załączniki

Spy007

Użytkownik
Reakcje
96 2 0
Dobry wieczór wszystkim forumowiczom,
Chciałbym podzielić się (jak to zazwyczaj bywa, przypadkowym) znaleziskiem dotyczącym powojennych losów polskich wagonów pocztowych.

Mianowicie, na czeskim forum https://www.k-report.net/ pojawia się wątek wagonów serii P-VII użytkowanych przez czechosłowackie koleje państwowe. Wymienione są cztery egzemplarze:
F5-0671 (50 54 00-20 065-3 F), który stacjonuje obecnie w muzeum Luzna u Rakovnika (zdjęcie autorstwa użytkownika kilianziom)
sanok1.jpg


Ten sam wagon, oznaczony jeszcze jako F 50 54 00-20 065-3, sfotografował na stacji Lipno nad Vlatovu w 1989 roku użytkownik ü
sanok2.jpg


Dodatkowo pojawiają się zdjęcia dwóch kolejnych wagonów tego typu;
50-54 00-20 064-6 wykonane około 1973 roku w Pradze przez pana V. Novotnego:
sanok3.jpg

Oraz nieznanego pojazdu wykonane w Zwoleniu, jeszcze ze starym numerem
sanok4.jpg


Podane są również oznaczenia następujących wagonów:
-F 5-0761 (ex-30614, to chyba oznaczenie DRG)
-F 5-0691 (ex-30496; nr fabryczny 19266/1938)
-F 5-0681 (ex-30611; nr fabryczny 19370/1941)

Są również podane wagony F 50 54 00-20 098-4 (ex-9-2166), F 50 54 00-20 069-5 (ex- 9-2126, ten miały jeszcze w 2000 roku służyć jako SV 63240 z widocznym numerem 40 54 2900 090-5) oraz dwa niezidentyfikowane wagony, które miały służyć w pociągach TSS w Bohuminie oraz Czeskim Cieszynie.

Z tego co widziałem to te zdjęcia nie były wcześniej publikowane na forum, dlatego wrzucam. Jeśli ktoś coś wie więcej na temat Sanoków za granicą to nie obraziłbym się, gdyby chciał się podzielić :).

Pozdrawiam,
Spy
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.004 1 0
Dobry wieczór wszystkim forumowiczom,
Chciałbym podzielić się (jak to zazwyczaj bywa, przypadkowym) znaleziskiem dotyczącym powojennych losów polskich wagonów pocztowych.

Mianowicie, na czeskim forum https://www.k-report.net/ pojawia się wątek wagonów serii P-VII użytkowanych przez czechosłowackie koleje państwowe. Wymienione są cztery egzemplarze:
F5-0671 (50 54 00-20 065-3 F), który stacjonuje obecnie w muzeum Luzna u Rakovnika (zdjęcie autorstwa użytkownika kilianziom)
Zobacz załącznik 1038734

Ten sam wagon, oznaczony jeszcze jako F 50 54 00-20 065-3, sfotografował na stacji Lipno nad Vlatovu w 1989 roku użytkownik ü
Zobacz załącznik 1038735

Dodatkowo pojawiają się zdjęcia dwóch kolejnych wagonów tego typu;
50-54 00-20 064-6 wykonane około 1973 roku w Pradze przez pana V. Novotnego:
Zobacz załącznik 1038736
Oraz nieznanego pojazdu wykonane w Zwoleniu, jeszcze ze starym numerem
Zobacz załącznik 1038737

Podane są również oznaczenia następujących wagonów:
-F 5-0761 (ex-30614, to chyba oznaczenie DRG)
-F 5-0691 (ex-30496; nr fabryczny 19266/1938)
-F 5-0681 (ex-30611; nr fabryczny 19370/1941)

Są również podane wagony F 50 54 00-20 098-4 (ex-9-2166), F 50 54 00-20 069-5 (ex- 9-2126, ten miały jeszcze w 2000 roku służyć jako SV 63240 z widocznym numerem 40 54 2900 090-5) oraz dwa niezidentyfikowane wagony, które miały służyć w pociągach TSS w Bohuminie oraz Czeskim Cieszynie.

Z tego co widziałem to te zdjęcia nie były wcześniej publikowane na forum, dlatego wrzucam. Jeśli ktoś coś wie więcej na temat Sanoków za granicą to nie obraziłbym się, gdyby chciał się podzielić :).

Pozdrawiam,
Spy
Podlinkuj może ten konkretny wątek
 
Reakcje
96 2 0
Dzień dobry wszystkim,

Znaleziony na stronie https://loko-motive.de/reisezugwagen-1 (swoją drogą bardzo polecam galerię) polski wagon pocztowy serii P-VI produkcji Zieleniewskiego z Sanoka, niestety bez lokalizacji.

1713008565000.png


Z tego co się orientuje jeszcze w pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku istniały w Polsce jeszcze dwa, jeden w Opolu, z kolei drugi w Warszawie na torach bocznych Muzeum Kolejnictwa. Wiem, że pierwszy spłonął gdzieś koło 2010 roku, nie wiem natomiast co się stało z warszawskim. Ponoć nie stoi już przy Muzeum (był tam chyba jeszcze jeden wagon, pruski jeśli dobrze pamiętam). Trafił na złom czy został gdzieś przeniesiony?

Pozdrawiam,
Spy
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
A to nie jest właśnie ten?
drugi w Warszawie na torach bocznych Muzeum Kolejnictwa
Otoczenie wagonu jest mi jakoś dziwnie znajome: słup sieci trakcyjnej półskompensowanej, za nim rząd drzew na skarpie wykopu linii średnicowej, wagon techniczno-gospodarczy po prawej i ruina wagonu zabytkowego po lewej stronie, tablica z polską nazwą (ŻARÓW?) na pomoście wagonu pocztowego...

PS. Na stronie, do której link podał kolega @Spy007, są jeszcze dwa zdjęcia z Polski, moim zdaniem oba z tego samego miejsca (W-wa Główna): na pierwszym wagon ze świetlikiem, a na trzecim (drugie to fotka tego pocztowego) moim zdaniem widać cały ten zabytkowy wagon, którego sam koniec jest widoczny na zdjęciu pocztowego - z kolei na tym zdjęciu widać po prawej pomost tego wagonu pocztowego.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
96 2 0
tablica z polską nazwą (ŻARÓW?)
Właśnie ta tablica mnie trochę zastanawiała. Teraz sprawdziłem tą stronkę jeszcze raz, ponieważ zastanawiał mnie jeszcze jeden wagon (będzie trochę offtop, ale cóż).

Mianowicie chodzi o tego Wirtemberga
1713017594116.png


Wydawał mi się dziwnie znajomy, więc sprawdziłem przed chwilą stronkę MuzKolu.
1713017638988.png


Otóż widoczne napisy się pokrywają. Wychodzi więc na to, że zdjęcie zostało rzeczywiście wykonane w Warszawie.

Także na jedno pytanie odpowiedź mamy. Na drugie (przynajmniej ja) niekoniecznie-czy wymieniony wyżej P-VI jeszcze istnieje, dogorywa w jakimś krzaczku czy poszedł na złom?

Pozdrawiam,
Spy
 

Podobne wątki