• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony pocztowe

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
Reakcje
96 2 0
Pamiętam ten wagon z terenów Muzeum, ale nie wiem, co się z nim dziś dzieje
Gnije od 1993 roku w Zduńskiej Woli. Jak podaje strona muzeum "Próbowano tutaj podjąć rekonstrukcję ale w braku wiekszego wsparcia realizację tego programu porzucono.", co pozostawiam bez komentarza, musiałbym się bowiem wyrazić w sposób niecenzuralny.
1713024284158.png
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.290 93 9
Gnije od 1993 roku w Zduńskiej Woli. Jak podaje strona muzeum "Próbowano tutaj podjąć rekonstrukcję ale w braku wiekszego wsparcia realizację tego programu porzucono.", co pozostawiam bez komentarza, musiałbym się bowiem wyrazić w sposób niecenzuralny. Zobacz załącznik 1047190
Wiecie coo :cry:Smutno się robi...

Gdzie są władze państwa jak zabytki kolejnictwa z XIX wieku tak niszczeją :(
Smutne ... Oby wagon doczekał renowacji :oops:Jakaś zrzutka? ... wiem, wiem, wiem w Polsce to nie ma sensu bytu - Pozdrawiam
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.566 120 86
Ja to już kiedyś tu pisałem. Sama odbudowa nie jest niemożliwa (każdego zabytku). Ale ważniejsze jest pomysł na jego "zagospodarowanie". Tak żeby w przyszłości nie wrócił do stanu sprzed renowacji.
 
Reakcje
96 2 0
Gdzie są władze państwa jak zabytki kolejnictwa z XIX wieku tak niszczeją
Niestety to nie jedyny taki przypadek. Z tego co wiem w Nowej Wsi Mochy pod Wolsztynem w okolicach nastawni stoi (albo stał) boczniak
z ok. 1850 roku. Pytałem się o niego wcześniej, jego model do Trainza wykonał UAZownik
1713099110347.png


Stał jako magazynek jeszcze w 2021, w tym roku jak pojadę do Wolsztyna to postaram się go poszukać, zdjęcia rzecz jasna wrzucę (ale już gdzie indziej żeby nie było offtopu).

Pozdrawiam,
Spy
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
497 18 0
Nie chciałbym rozwijać tematu zwłaszcza, że post dotyczy wagonów pocztowych, ale...
Problem w tym, że dla konserwatorów i muzealników Wagon zdewastowany i zniszczony jak na wcześniejszym zdjęciu jest zabytkiem. Jego naprawą, odbudowa czy, co gorsza, uruchomienie to zniszczenie, profanacja, dewastacja. Destrukt ma znaczenie. Nie, to nie żart a moje doświadczenie z odbudowy kilkudziesięciu wagonów i samochodów. Przykładem może być każde muzeum techniki w naszym kraju. Nawet zachowany w dobrym stanie pojazd nie jest czynny (jeżddzący) i używany.
Więc czego oczekujecie? Pracy i zdobywania czy odbudowy części do jakiegoś starego wraku? Przecież i tak co miesiąc pensja jest na koncie to po co się wysilać?
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.290 93 9
Niestety to nie jedyny taki przypadek. Z tego co wiem w Nowej Wsi Mochy pod Wolsztynem w okolicach nastawni stoi (albo stał) boczniak
z ok. 1850 roku. Pytałem się o niego wcześniej, jego model do Trainza wykonał UAZownik Zobacz załącznik 1047342

Stał jako magazynek jeszcze w 2021, w tym roku jak pojadę do Wolsztyna to postaram się go poszukać, zdjęcia rzecz jasna wrzucę (ale już gdzie indziej żeby nie było offtopu).

Pozdrawiam,
Spy
To czekam na zdjęcia o_OWagon z 1850 roku w Polsce ... ?
 
Reakcje
3.604 30 0
Niestety to nie jedyny taki przypadek. Z tego co wiem w Nowej Wsi Mochy pod Wolsztynem w okolicach nastawni stoi (albo stał) boczniak z ok. 1850 roku. Pytałem się o niego wcześniej, jego model do Trainza wykonał UAZownik
Zainteresował mnie ten wątek. Boczniak z ok. 1850 r ? To byłaby chyba sensacja, nawet jakby był z 1860 !

Nie mogąc się doczekać zdjęć, wpisałem w wyszukiwarce frazę Nowa Wieś Mochy_kolej i klikając zakładkę Wideo wyświetlił mi się m.in. poniższy film:
"Pt47-65 z planowym pociągiem do Leszna, Nowa Wieś Mochy, 18.02.2021"...
... w którym od 14 do 44 sekundy, w kilku ujęciach widoczna jest nastawnia NM 1 stacji Nowa Wieś Mochy i stojące nieopodal pudło. Pozwoliłem sobie zrobić zrzuty ekranu z filmiku i nieco wyostrzyć obraz. Pytanie do Spy007 czy chodzi o TE pudło ? I czy na podstawie niego UAZownik zrobił wirtualny model (bo patrząc na niego, chyba za wzór posłużyło to co widać) ?

Nowa Wieś Mochy (1).jpg


Nowa Wieś Mochy (2).jpg


Z tego co wiem, wagony boczniaki o takim układzie okien (cztery okna, cztery drzwi) były produkowane jeszcze pod koniec XIX w. (np. pruski typ Ci Pr 86 z 1886 r., tylko w nim ściany były proste), czy jest więc możliwe że widoczne pudło pochodzi z wagonu sprzed ok. 170 lat ??? No i na podstawie czego, można wnioskować o datowaniu tego typu reliktu, bo jak widać podwozie nie zachowało się, wnętrze jest zapewne zmienione całkowicie, nie wiadomo też czy dach nie jest wtórnym, tak jak ściany pudła, które ktoś mógł obić np. blachą. Oczywiście na podstawie zamieszczonych wyżej zdjęć trudno cokolwiek ocenić, ale może ktoś "rzuci" bardziej fachowym okiem i rozjaśni trochę co może być widoczne na fotografiach ?
 

Spy007

Użytkownik
Reakcje
96 2 0
Dzień dobry,

Nie mogąc się doczekać zdjęć
Będzie trochę dubel, ale trudno, najwyżej moderacja zrobi tu porządek :p

Zdjęcia dawałem tutaj, udało mi się go odwiedzić. To ten sam wagon co wyżej, jednak roślinność dzisiaj jest tam dużo bardziej bujniejsza:
1715878427373.png

Trudno było go obejść, poza tym nie miał żadnych cech, które umożliwiły by jego scharakteryzowanie. Nie było żadnych napisów (ponoć kiedyś przebijał się napis KPEV) ani tabliczek, wszystkie drzwi były zaryglowane (poza drugimi, widocznymi na zdjęciu, które z powodu odstawania zabezpieczono kłódką).

Co do jego wieku-bardzo podobne wagony zachowane są do dzisiaj u naszych zachodnich sąsiadów, choćby w Herrenleite (rok produkcji to ponoć 1875):
1715878540933.png


Lub na Windbergbahn:
1715878601306.png


Z tym, że w obu przypadkach wagony mają rodowód saksoński. Nie wiem, jak wyglądała wspomniana przez ciebie seria Ci Pr 86, także się nie wypowiem. Mogę tylko dodać, że pod wątkiem twórcy moda kolega Kilanziom zasugerował, że wagon może być obciętym trzyosiowcem, dodając do swojego argumentu skan widokówki z dworca w Prostkach. Temat pochodzenia wagonu oraz jego typu pozostaje więc otwarty.
1715878762158.png


Czyli trzeba pojechać z łopatą i odkopać podwozie, bo może jest tabliczka producenta?
Możliwe, że tak jest. Dla mnie nieporozumieniem jest to, jak wagon z XIX wieku jeszcze gnije sobie w ziemi, dodatkowo centralnie pod nosem skansenu...

Pozdrawiam,
Spy
 
Reakcje
3.604 30 0
Zdjęcia dawałem tutaj, udało mi się go odwiedzić. To ten sam wagon co wyżej, jednak roślinność dzisiaj jest tam dużo bardziej bujniejsza:
Nie przeglądam wszystkich wątków w których pojawiają się nowe wpisy, dlatego nie wiedziałem, że dotarłeś do tego boczniaka i zrobiłeś mu już kilka zdjęć (y). Nie zasygnalizowałeś tego w tym temacie, dlatego szukałem po sieci ;):LOL:. Oczywiście to nie problem, fajnie, że można obejrzeć te pudło na fotografiach jakie zamieściłeś.

Z tym, że w obu przypadkach wagony mają rodowód saksoński. Nie wiem, jak wyglądała wspomniana przez ciebie seria Ci Pr 86, także się nie wypowiem.
Odpowiedź na to, w temacie: Wagony osobowe typu Bi, Ci, Ciy, BCiy, Oy (dwu i trzyosiowe) w którym zamieściłeś zdjęcia pudła boczniaka z Nowej Wsi Mochy.
 

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
57 4 0
Witam,
otóż mam ciekawe pytanie, od kiedy zaczęto malować czerwony pas na pudłach wagonów pocztowych?
Trafiłem na zdjęcie na portalu alamy, niby datowane na 1947 z Warszawy Głównej, numer wagonu z zerem, ale pasa brak.
1721679878934.png
https://www.alamy.com/warszawa-1947...o-a-railway-car-pomgs-pap-image453331106.html

Ciekawi mnie czy poza samym wyznacznikiem gdzie "była poczta", czy owy pas miał jakieś inne znaczenie?
 

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
57 4 0
Witam, poszukuje informacji na temat oznaczeń wagonów pocztowych. Otóż w modelu wagonów autorstwa TMF mamy wagon Gmw, o ile "m" oznacza magazyn na pokładzie wagonu, to co oznacza litera "w"?
 

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
57 4 0
m- część wagonu przeznaczona na magazyn jest większa od przedziału kancelarii
w- wagon ma ścianę wzmocnioną od strony kancelarii
Dziękuję bardzo, wczoraj pytałem się eksperta i mi to mniej więcej potwierdził, doszliśmy też do wniosku że "l" w oznaczeniu wagonów P-IIa - Glx tyczy się wagonów tylko z częścią "listową" czyli cały wagon był tylko sortownia listów bez magazynu na "paczki".
 

Podobne wątki