• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony pocztowe

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
863 9 0
Z cyklu Polak na obczyźnie,

DSC04487.jpg DSC04492.jpg DSC04494.jpg
50 80 00-12 359-8 Post a/20 / Neu Isenburg / 30.08.2018

W końcu sierpnia wybrałem się na małą podróż w kierunku mocno zachodnim i udało mi się dotrzeć m. in. do tego wagonu. Jest to niewątpliwie egzemplarz typu P-VI, wyprodukowany w 1944 r. zapewne w zakładach Zieleniewskiego w Sanoku. Po 1945 r. nie wrócił już do Polski i pracował na kolejach DB aż do odstawienia w 1971 r.. Następnie odkupiony został przez FWB Bad Hersfeld, a po kilku latach przez Modell Eisenbahn Club Neu Isenburg, gdzie pozostaje do dziś.

I jeszcze kilka dalszych, choć nie pochodzących już z Polski wagonów pocztowych z tej samej wycieczki (choć i te odmiany pracowały pod flagą PKP po 1945 r.):

DSC04657.jpg
5345 Post4 (Post 4p/21) / Hanau / 30.08.2018

DSC04670.jpg
2777 Ffm (Post a/15) / Hanau / 30.08.2018
 
A

AJ

Gość
W końcu sierpnia wybrałem się na małą podróż w kierunku mocno zachodnim i udało mi się dotrzeć m. in. do tego wagonu. Jest to niewątpliwie egzemplarz typu P-VI, wyprodukowany w 1944 r. zapewne w zakładach Zieleniewskiego w Sanoku.
Dzięki Piotrze za tą relację.
Wagon z całą pewnością wyprodukowany w zakładach Zieleniewskiego w Sanoku, ale raczej w 1943 roku. Pochodził zapewne z serii 10 wagonów zamówionych w 1942 roku przez "Deutsche Post Osten". Wydaje mi się, że ten na twoich zdjęciach jest wtórnie postawiony na jakichś starszych wózkach, ale "amerykany" są, więc nie ma się co czepiać.
 
Reakcje
3.609 30 0
Czy ktoś z kolegów zna może historię poniższego wagonu pocztowego? Interesują mnie wszelkie dane na jego temat.
Ów wagon stacjonuje od dobrych kilku lat w Olsztynie (warmińsko-mazurskie), służy jako magazyn.
Zobacz załącznik 492740 Zobacz załącznik 492741
Fotka wykonana w czerwcu 2017.
Jest to ambulans pocztowy nr 858. Wagon stoi obok poczty, jak mnie pamięć nie myli, od co najmniej 13 lat. Zanotowałem jego "stałą" obecność na tym torze, podczas licznych wizyt w Olsztynie, w roku 2005. Niekiedy był przestawiany w obrębie toru, ale zapewne od co najmniej 10-12 lat stoi w tym konkretnym miejscu, ze zdjęcia. Podejrzewam, że został tu odstawiony w czasie kiedy Poczta Polska zrezygnowała z obsługi wagonem pocztowym połączenia Białystok - Gdynia Gł. / Gdynia Gł. - Białystok. Nie wiem czy kolega to zauważył, ale w oknie wagonu widoczna jest ciągle tabliczka informacyjna (zamieszczam ją na zdjęciu poniżej, wykonanym 24 lipca tego roku), z numerem ambulansu i relacją w jakiej kursował. Według danych z 3 części artykułu pana Krzysztofa Lewandowskiego "Kolejowe przewozy poczty i przesyłek kurierskich – zmierzch, czy szansa? (3). Polska" z czasopisma Technika Transportu Szynowego (TTS) nr 1-2 / 2008, ambulans nr 858 kursował do jesieni 2003 r. Od 30 listopada 2003 Poczta Polska zachowała tylko trzy relacje kursowania ambulansów pocztowych (z dziewięciu wykazywanych jesienią 2003), przy czym relacja Białystok - Gdynia Gł / Gdynia Gł. - Białystok została zlikwidowana. Tak więc być może wtedy ambulans nr 858, obsługujący tą relację na dobre utknął w Olsztynie Gł.

Zachowane od 30 listopada 2003 trzy relacje to:
Lublin – Wrocław Gł., Wrocław Gł. – Lublin (przez Częstochowę, ambulans nr 101),
Katowice – Gdynia Gł. / Gdynia Gł. - Katowice (przez Piotrków Tryb., amb. nr 302)
Szczecin Gł. – Kraków Płaszów / Kraków Płaszów – Szczecin Gł. (przez Wrocław, Poznań, amb. nr 930).

1 lutego 2007 r. wyłączono ambulans pocztowy nr 302 ze składu poc. pasażerskiego, odstawiono także ambulans nr 930, a ostatni kurs ambulansu dokonał się 30 listopada 2007 r. o godz. 21.50. Wyruszył wówczas w drogę ambulans nr 101, w poc. nr 62200 relacji Wrocław - Lublin / Przemyśl, a ostatni wagon pocztowy Poczty Polskiej obsłużył Urząd Pocztowy Nr 2 we Wrocławiu. Od tamtego momentu, na dalekie odległości, paczki i listy przewożone są transportem kołowym oraz lotniczym (samolotami ATR 42 i Letov L-410).

Odstawiony ambulans pocztowy nr 858. Olsztyn Gł. 24.07.2018.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Jest to ambulans pocztowy nr 858.
Niezupełnie ... Jest to wagon pocztowy, który w ostatnim okresie obsługiwał kurs ambulansu pocztowego 858 - Białystok - Gdynia - Białystok.
Do obsługi kursu amb. 858 były potrzebne dwa wagony, to jest tylko jeden z nich.

1 lutego 2007 r. wyłączono ambulans pocztowy nr 302 ze składu poc. pasażerskiego, odstawiono także ambulans nr 930, a ostatni kurs ambulansu dokonał się 30 listopada 2007 r. o godz. 21.50. Wyruszył wówczas w drogę ambulans nr 101, w poc. nr 62200 relacji Wrocław - Lublin / Przemyśl, a ostatni wagon pocztowy Poczty Polskiej obsłużył Urząd Pocztowy Nr 2 we Wrocławiu.
Też te dane są niezupełnie prawdziwe. Otóż ostatni na sieci PKP kurs pocztowy obiegający w wagonie pocztowym rel. Szczecin Gł. - Kraków Pł. w poc. nr 83512 miał miejsce w dniu 27 maja 2011 roku i kurs powrotny rel. Kraków Pł. - Szczecin Gł. w poc. nr 38510 w dniu 28 maja 2011 r., czyli do końca okresu komunikacyjnego 2010/2011.

Daty ostatniego kursu amb. 101 są prawidłowe, tylko że ten ambulans nie kursował przez Przemyśl. Jego trasa to:
Lublin, Puławy, Radom, Skarż.Kam., Kielce, Częstochowa Stradom, Lubliniec. Kluczbork, Oleśnica, Wrocław.
W załączeniu dwa skany kart pocztowych z ostatnich dni kursowania.

L-Wr-L-101 (1).jpg




Sz-Kr-Sz (1).jpg


Wagon z całą pewnością wyprodukowany w zakładach Zieleniewskiego w Sanoku, ale raczej w 1943 roku.
Z całą pewnością. Podobnie zresztą jak ten biedaczyna, którego tak "gościnnie" przyjęto w MK. :(

Jak kogoś toś chce fotki ostatnich szczecińskich wagonów pocztowych które jakiś czas stały w Szczecinie to mogę się podzielić
Bardzo chętnie obejrzę. :)
 
Reakcje
3.609 30 0
Niezupełnie ... Jest to wagon pocztowy, który w ostatnim okresie obsługiwał kurs ambulansu pocztowego 858 - Białystok - Gdynia - Białystok. Do obsługi kursu amb. 858 były potrzebne dwa wagony, to jest tylko jeden z nich.
Doprecyzowując kolega ma ze wszech miar rację, tylko, że tabliczka (opisująca obieg ambulansu w obu kierunkach: do Gdyni, do Białegostoku) zachowała się w tym konkretnym wagonie, więc nijako z automatu pewne jest, że to wagon ambulansu nr 858. A może gdzieś w Polsce stoi drugi wagon, z podobną tabliczką ?, jakoś nigdy nie zainteresowałem się "dogłębniej" tym tematem.

Też te dane są niezupełnie prawdziwe. Otóż ostatni na sieci PKP kurs pocztowy obiegający w wagonie pocztowym rel. Szczecin Gł. - Kraków Pł. w poc. nr 83512 miał miejsce w dniu 27 maja 2011 roku i kurs powrotny rel. Kraków Pł. - Szczecin Gł. w poc. nr 38510 w dniu 28 maja 2011 r., czyli do końca okresu komunikacyjnego 2010/2011.
Myślałem, że przejazd z maja 2011 był tylko "jednorazowym odstępstwem od normy", a ostatnie rozkładowe pociągi z wagonami pocztowymi były w obiegu do 2007 r. Czy to znaczy, że ambulans pocztowy kursował na tej trasie także w latach 2008-2011 ? Czy był to tylko jednorazowy przejazd, tego konkretnego dnia, po ponad 3,5 rocznej przerwie? Informację podałem za wymienionym w poście artykułem z Techniki Transportu Szynowego nr 1-2 / 2008 gdzie autor pisze, że pod koniec 2007 Poczta Polska zrezygnowała z transportu kolejowego. Kiedy więc ponownie uruchomiono ambulans w wymienionym pociągu relacji Szczecin Gł. - Kraków Gł. - Szczecin Gł. ?

tylko że ten ambulans nie kursował przez Przemyśl
Wrocław - Lublin / Przemyśl to relacja poc. nr 62200 (podana za Światem Kolei, część skladu jechała do Przemyśla), ze wszech miar trasa ambulansu nr 101 kończyła się w Lublinie :).
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Doprecyzowując kolega ma ze wszech miar rację, tylko, że tabliczka (opisująca obieg ambulansu w obu kierunkach: do Gdyni, do Białegostoku) zachowała się w tym konkretnym wagonie, więc nijako z automatu pewne jest, że to wagon ambulansu nr 858.
Tak, jak napisałem wcześniej - do obsługi amb. 858 niezbędne były dwa wagony pocztowe. Ten stojący w Olsztynie jest jednym z nich.
Nie oznacza to wcale, że tylko te dwa wagony obsługiwały ten kurs. Tabliczki z numerem amb. i jego relacją były przenośne i zawieszano je w momencie przygotowania wagonu do jazdy.
W tamtym okresie wagon był na stanie ówczesnego Urzędu Przewozu Poczty Białystok 2 - st. mac. Białystok. Po zakończeniu planowego kursowania najprawdopodobniej przetransportowany do Olsztyna, gdzie jak widać do dnia dzisiejszego służy jako rupieciarnia.

Myślałem, że przejazd z maja 2011 był tylko "jednorazowym odstępstwem od normy", a ostatnie rozkładowe pociągi z wagonami pocztowymi były w obiegu do 2007 r. Czy to znaczy, że ambulans pocztowy kursował na tej trasie także w latach 2008-2011 ? Czy był to tylko jednorazowy przejazd, tego konkretnego dnia, po ponad 3,5 rocznej przerwie? Informację podałem za wymienionym w poście artykułem z Techniki Transportu Szynowego nr 1-2 / 2008 gdzie autor pisze, że pod koniec 2007 Poczta Polska zrezygnowała z transportu kolejowego. Kiedy więc ponownie uruchomiono ambulans w wymienionym pociągu relacji Szczecin Gł. - Kraków Gł. - Szczecin Gł. ?
Jeżeli chodzi o kurs pomiędzy Szczecinem a Krakowem to też jak napisałem wcześniej wagon obiegał do końca okresu komunikacyjnego 2010/2011, czyli prawie do końca maja 2011. Był to ostatni planowy przejazd.

Wrocław - Lublin / Przemyśl to relacja poc. nr 62200 (podana za Światem Kolei, część skladu jechała do Przemyśla), ze wszech miar trasa ambulansu nr 101 kończyła się w Lublinie :).
Należy pamiętać, że bardzo często relacja kursu pocztowego była inna (krótsza lub dłuższa) od relacji pociągu. Przykładowo - amb. 858 obiegał w poc. rel. Białystok - Szczecin.
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
863 9 0
Dzięki Piotrze za tą relację.
Wagon z całą pewnością wyprodukowany w zakładach Zieleniewskiego w Sanoku, ale raczej w 1943 roku. Pochodził zapewne z serii 10 wagonów zamówionych w 1942 roku przez "Deutsche Post Osten". Wydaje mi się, że ten na twoich zdjęciach jest wtórnie postawiony na jakichś starszych wózkach, ale "amerykany" są, więc nie ma się co czepiać.
Andrzeju, również zwróciłem uwagę na te wózki i nawet wykonałem jakieś bardziej detaliczne zdjęcie jednego z nich, oto ono:

DSC04495.jpg
50 80 00-12 359-8 Post a/20 / Neu Isenburg / 30.08.2018
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
589 11 5
Jak obiecałem zamieszczam fotki z Szczecina .Pierwsze fotki nie wiem z jakich lat na pewno zrobione 2006roku
IMG_7763.JPG
IMG_7764.JPG
IMG_7765.JPG
IMG_7767.JPG
IMG_7769.JPG

W oknie jest doś ciekawa kartka Ambulans nr?30 Szczecin - Kraków nr pociągu i Kraków-Szczecin nr pociągu
IMG_7770.JPG
IMG_7771.JPG

Jak ktoś jest zainteresowany fotkami detali tych wagonów to mam parę fotek .Fotki zrobione na st Szczecin Gł
pdn57510018171-9 150701 szczecingł.jpg

PDn57510018171-9 15.07.2001 Szczecin Gł
szczecin 2006.jpg

Szczecin Gł 2006r
szczecin gł050801.jpg

Szczecin Gł 05.08.2001
 
Reakcje
3.609 30 0
Jeżeli chodzi o kurs pomiędzy Szczecinem a Krakowem to też jak napisałem wcześniej wagon obiegał do końca okresu komunikacyjnego 2010/2011, czyli prawie do końca maja 2011. Był to ostatni planowy przejazd.
A ja żyłem w przekonaniu, że od 2008 nie można było zobaczyć wagonu pocztowego w planowym pociągu nie licząc jakiś pojedynczych i okazyjnych przejazdów organizowanych na doraźną potrzebę Poczty Polskiej :LOL: Poniżej zamieszczam stronę nr 33. z TTS nr 1-2/2008, gdzie ewidentnie jest błąd (wskazany czerwoną strzałką), źródło mojej nie wiedzy. Po za tym, mam pytanie do szanownych kolegów, czy na widocznej tam mapce "Szkielet sieci transportowej Poczty Polskiej z przełomu lat 2005/2006" nie powinien być czarny łącznik (oznaczający kurs kolejowy), pomiędzy Częstochową a Łodzią ? Bo chyba chodzi o kurs z Katowic do Gdyni (jakiś przerwany w tym miejscu), czy faktycznie na przełomie lat 2005/2006 ambulans nie kursował na odcinku Częstochowa - Łódź ?

TTS nr 1-2, 2008, str. 33.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Widzę na tej mapce jeszcze kilka innych nieprawidłowości, zarówno z tematu przewozów kolejowych jak i lotniczych czy też samochodowych.
Za kilka dni wybiorę się po swoje "pomoce naukowe", aby szczegółowo odpowiedzieć na Twoje pytanie. Plany komunikacyjne poczty były opracowywane w powiązaniu z rozkładem jazdy PKP, tak że zmieniały się co rok, a często także w trakcie obowiązywania rozkładu.
Nie chcę niczego poplątać, dlatego lepiej poczekać na materiały źródłowe.
Dziś z pamięci mogę napisać, że numer amb. obiegającego pomiędzy Krakowem a Gdynią to 205 ( miejsce wykropkowane).
 
Reakcje
3.609 30 0
Na stronie https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie/Reichsbahn im Krieg znajduje się seria zdjęć z 1943 r. autorstwa Waltera Hollnagela, przedstawiających pracę promu na rzece Dniepr, w pobliżu miasta Chersoń na Ukrainie. Na trzech zdjęciach widać wagon pocztowy opisany jako Nr. 331 Reichsbahnverkehrsdirektion (RVD) Dnjepropetrowsk (Dyrekcja w Dniepropietrowsku). Dniepropietrowsk przed 1926 r. nosił nazwę Jekatierinosław, obecnie to miasto nazywa się po prostu Dniepr. Czy widoczny na promie wagon to Polski typ P-VII ?

Zdjęcia 1, 2 i 3. Prom z wagonem pocztowym Nr 331. Fot. Walter Hollnagel

Wagon pocztowy na promie chersońskim. Chersoń (ob. Ukraina), rzeka Dniepr, 1943 (1).jpg


Wagon pocztowy na promie chersońskim. Chersoń (ob. Ukraina), rzeka Dniepr, 1943 (2).jpg


Wagon pocztowy na promie chersońskim. Chersoń (ob. Ukraina), rzeka Dniepr, 1943 (3).jpg


Zdjęcie nr 4. Szczegóły napisów na pudle.

Szczegóły.jpg
 

Podobne wątki