• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony pocztowe

Generał

Znany użytkownik
Reakcje
806 5 0
Czy została rozwikłana watpliwość jaki numer w latach 68-85 miał wagon pocztowy z Chabówki Gmhx 040314.
poczta Gmhx 040314.jpg

[DOUBLEPOST=1504681234][/DOUBLEPOST]Szybciej Andrzeju odpowiedziałeś niż zadałem powyższe pytanie. Dzięki.
[DOUBLEPOST=1504681333][/DOUBLEPOST]Czyli obecny 040314 numer to numer zmyślony ??
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Może Koledzy znacie producenta, ...
A to nie widziały ... gały? ;) A rozumiem - Ty Krzysiu chyba nie paliłeś? ;)

poczta 18016 jasne1.jpg

Czyli obecny 040314 numer to numer zmyślony ??
Tego Krzysiu naprawdę nie wiem, ale myślę, że na to pytanie zna odpowiedź Twój Szanowny Imiennik. :)

Natomiast ja mogę dodać, że w/g moich danych wagon był własnością UPT Kraków 2.
 

Generał

Znany użytkownik
Reakcje
806 5 0
Janku chodziło o Twoje potwierdzenie , dzięki.
[DOUBLEPOST=1504686691,1504686006][/DOUBLEPOST]Następne pudło wagonu z Krakowa z 1988 roku . Czy to była poczta ? Jaki to typ ?
0126 KRAKOW 88 fotoAA002male.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Francuska. Też ten wagonik kiedyś fotografowałem. Później może dodam coś więcej, ... ale, ale ... chyba już coś było na ten temat, a może na temat tego drugiego.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Jest to wagon produkcji francuskiej z roku 1928 - niestety, nie znam wytwórni, w której został wyprodukowany. Jego numer to 50 51 00-18 022-1. Skreślony w roku 1970.
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
863 9 0
Zakotwiczony dziś na stacji Warszawa Zachodnia wagon techniczno-gospodarczy,

DSC00346.jpg

020014 / Warszawa Zachodnia / 26.11.2017 r.

Posiada również nr 99 51 9550 038-5 naniesiony na pudle. To ten sam wagon, który prezentowałem już w niniejszym temacie kilka stron wcześniej, tym jednak razem udało mi się precyzyjnie rozpoznać jego nr fabryczny - z cała pewnością Pafawag 4627 / 1987 r., a zatem dawny pocztowy rodziny 304C, ściślej typu 304Ca. Panie Jarząbku, może będzie Panu znany pierwotny nr i oznaczenie serii?
 
A

AJ

Gość
Kiedyś, próbując nieudolnie nakreślić rozwój inwentarza wagonów pocztowych w okresie międzywojennym, oparłem się na wydawałoby się poważnym i wiarygodnym źródle. Niestety dla mnie, tylko mnie tak się wydawało...

Duże potrzeby oraz nieuruchomienie jeszcze własnego przemysłu, spowodowało że złożono pierwsze zamówienie na dostawę 35 nowych pojazdów w fabrykach obcych. 15 wagonów trzyosiowych dostarczyła w 1921 roku Gdańska Fabryka Wagonów, a 20 czteroosiowych wytwórnia Simmering z Austri. Dalsze dostawy nowych wagonów od roku 1923 realizował już przemysł rodzimy
No i jak to kiedyś ktoś ładnie ujął - posadziłem w powyższym cytacie "kartofla". Wyszło prawie jak z Radiem Erewań - zgadza się ilość wagonów.
Prostując więc powyższą informację:
W 1921 roku zamówiono w Gdańskiej Fabryce Wagonów 25 sztuk trzyosiowych wagonów pocztowych oraz jednocześnie w zakładach Simmering również 25 wagonów czteroosiowych. W drugiej połowie 1922 roku GFW swoje wyroby dostarczyła zgodnie z umową. Losy zamówienia austriackiego potoczyły się natomiast inaczej. Na skutek dewaluacji waluty austriackiej zakłady Simmering wycofały się z realizacji umowy, przedstawiając nowe warunki, te zaś były oczywiście niekorzystne dla strony polskiej. Z sytuacji skorzystały zakłady Lilpop, Rau i Loewenstein, zgłaszając chęć zbudowania w krótkim czasie 15 sztuk wagonów, według rysunków dostarczonych przez MPTiT. Tak narodziły się polskie wagony typu P-I, dostarczone przez wytwórnię w 1923 roku. Od oryginałów austriackich różniły się w zasadzie tylko rozplanowaniem wnętrza. Ponieważ do pilnych potrzeb przewozowych ciągle brakowało 10 wagonów, wezwano w 1922 roku firmy zagraniczne do złożenia ofert na budowę takiej właśnie ilości wagonów czteroosiowych. Dopiero teraz porozumienie z firmą Simmering zostało zawarte, w związku z czym dostarczyła ona w roku 1923/4 owe 10 sztuk wagonów czteroosiowych.
To na tyle w oparciu o nowe źródło, przynajmniej częściowo potwierdzone innymi materiałami.

Pozdrawiam "korekcyjnie".
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.005 1 0
... P-V budowany przez Hutę Królewską w ilości 105 egzemplarzy od 1929 roku jako konstrukcja całkowicie stalowa. Symptomatyczne jest to, że całkowicie na jego temat milczy monografia zakładów Konstal. Znane jest jedno zdjęcie z artykułu o wagonach P-VII, ale niewiele ono pokazuje. Jeśli dobrze kombinuję, to dwie poniższe fotki z zasobów NAC pokazują właśnie ten typ w odsłonie międzywojennej

Zobacz załącznik 429514 Zobacz załącznik 429515
...
Monografia Konstalu chyba wymienia te wagony w zestawieniu na końcu książki.
Natomiast proszę zerknąć na poniższe zdjęcie z NAC, czy lokomotywą Ok22 nie znajduje się właśnie taki wagon (zdjęcie skadrowałem)?
PIC_1-G-3742-skadrowane.jpg
 

brovarek

Użytkownik
Reakcje
27 1 0
Prawdopodobnie zdjęcie poszukiwanego P-V , szkoda, że w obcych barwach.
Skan z książki Kleine Typenkunde deutscher Bahnpostwagen, Deppmeyer/Kirsch/Wagner
Bardzo dziękuję Panu Andrzejowi za drążenie tematu :)
Wracając troszkę wstecz, czy ktoś ma może wymiary, bądź rysunek centralnych wywietrzników z wagonu P-VII, zdjęcie zamieszczał Pan Andrzej. Ewentualnie wymiary z modelu TMF i dokładne zdjęcia?
Pocztowy P-V DP.jpg
 
A

AJ

Gość
czy za lokomotywą Ok22 nie znajduje się właśnie taki wagon
Prawdopodobnie właśnie tak.

Prawdopodobnie zdjęcie poszukiwanego P-V , szkoda, że w obcych barwach.
Ciekawa rekonstrukcja. Oprócz wymiany drzwi na rozsuwane, co pociągnęło za sobą likwidację charakterystycznej wnęki, przearanżowano również całe wnętrze umieszczając np. przedział WC w zupełnie innym miejscu. Ładnie też widać na tym zdjęciu asymetryczny okład osi w tym typie wagonów. Sądząc po numerze to był to wagon z 1931 roku z ostatniej partii 16 sztuk.

czy ktoś ma może wymiary, bądź rysunek centralnych wywietrzników z wagonu P-VI
W tej kwestii niestety nie jestem w stanie pomóc.
 

Ostatni

Znany użytkownik
Reakcje
195 3 0
No i już zupełnie na koniec - pytanie - czy z tak niskim numerem to wagon Simmeringa, czy P-I?

Zobacz załącznik 461182
To GMx Lilpop wczesnej produkcji nr 30 004, późniejsze różniły się od pierwszych wagonów kilkoma szczegółami, ten ma na przykład pasy łączące blachy na boku wagonu również między oknami i trzy lukarny w świetliku dachowym i jeszcze zbiornik z gazem pod pudłem, późniejsze mają 2 lukarny i nie mają pasów łączących blachy pomiędzy oknami i oświetlenie elektryczne..
rysunek mój, zdjęcie podpisane na zdjęciu- autora nie znam, zdjęcie z neta :)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Podobne wątki