Pozwolę sobie wskoczyć w temat z pewnym odkryciem, które ostatnio poczyniłem, a następnie rozpoznałem przy kluczowym udziale kolegi Witolda (aka. Kanclerz tu na forum).
Otóż dość interesującą firmą świadczącą usługi z udziałem transportu kolejowego w Polsce jest austriacki Felbermayr. Podstawową usługą tej firmy są przewozy specjalne, a w szczególności przewóz ładunków z przekroczoną skrajnią. W Polsce firma Felbermayr współpracowała m.in. z PKP Cargo i STK przy przewozach rozmaitych ładunków specjalnych m.in. z Wrocławia do Gdyni. Firma ta wliczając oddziały "lokalne" w poszczególnych krajach posiada całkiem liczny i niebanalny park taborowy, w którym znajduje się m.in. pokaźna liczba dawnych wagonów pocztowych, bagażowych i osobowych bardzo różnego pochodzenia. Można tam znaleźć m.in. zmodernizowane wagony przedwojennego pochodzenia (np. spadek po DRB i ÖBB), kilka wagonów standardu Z2 pochodzących zarówno z NRD jak i RFN, kilka "igreków" budowy Bautzen najpewniej pozyskanych z kolei czeskich, ale również kilka polskich igreków (m.in. d. wagon salonowy 63 51 09-80 002-2 zbudowany w HCP w 1971 r.) czy kilka innych wagonów z Czech/Słowacji. Do najciekawszych wagonów używanych obecnie przez firmę Felbermayr zaliczyć można grupę 4-5 "igreków" pocztowych zbudowanych w oryginale dla kolei ČSD. Wagony te są dość ciekawe, gdyż należą do ostatnich swojej rodziny, których pierwotnej tożsamości nie udało mi się do dziś w pełni rozpoznać. No ale do rzeczy.
Od dłuższego czasu jeden z wspomnianych wagonów stał odstawiony na terenie dawnych zakładów Pafawag Wrocław (ob. Dozamel). Wagon ten obecnie nosi wtórne ozn. 37 55 9701 002-0 (zarejestrowany w węgierskim oddziale spółki z opisem H-FELB, które nawiasem mówiąc jest jego drugim wtórnym oznaczeniem, gdyż przed kilkoma laty zarejestrowany był w austro-węgierskiej firmie GySEV pod ozn. 34 43 9983 992-7. Poprosiłem kolegę Witolda o bliższe rozpoznanie wagonu, co nie było łatwe z uwagi na częściowy brak tabliczek fabrycznych i aktywną ochronę terenu na którym wagon stoi. Po dwóch próbach rozpoznanie zakończyło się sukcesem,
37 55 9701 002-0 / Wrocław - bocznica Dozamel / 5.04.2017, fot. Witold K. Prusinkiewicz (aka. Kanclerz).
I tak... mamy tu dawny wagon pocztowy kolei ČSD zbudowany w 1985 r. w zakładach Vagónka Studénka z pierwotnym ozn. 50 54 90-40 220-1 'Postmw' (1985/87900). Powód jego trwałego postoju niestety nie jest mi znany, gdyż o ile wiem, pozostałe ex-pocztowe tej samej rodziny w firmie Felbermayr nadal pozostają w stałej eksploatacji. Nawiasem mówiąc polecam je śledzić choćby celem rozpoznania, gdyż po za opisanym powyżej przypadkiem inne nadal pozostają anonimowe. Szczególnym rodzynkiem na tym tle jest jeden starszy egzemplarz pochodzący z dostawy w 1971 r. Autorowi filmu udało się go uwiecznić pod poniższym linkiem (pierwszy za ST44):
W Czechach i na Słowacji odmiana z 1985 r. nadal pozostaje w szczątkowej eksploatacji pod flagą poczty. To jednak temat na osobny wywód, więc pozostawię jedynie kilka linków jako przykłady,
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=18311
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=17232
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=18575
Otóż dość interesującą firmą świadczącą usługi z udziałem transportu kolejowego w Polsce jest austriacki Felbermayr. Podstawową usługą tej firmy są przewozy specjalne, a w szczególności przewóz ładunków z przekroczoną skrajnią. W Polsce firma Felbermayr współpracowała m.in. z PKP Cargo i STK przy przewozach rozmaitych ładunków specjalnych m.in. z Wrocławia do Gdyni. Firma ta wliczając oddziały "lokalne" w poszczególnych krajach posiada całkiem liczny i niebanalny park taborowy, w którym znajduje się m.in. pokaźna liczba dawnych wagonów pocztowych, bagażowych i osobowych bardzo różnego pochodzenia. Można tam znaleźć m.in. zmodernizowane wagony przedwojennego pochodzenia (np. spadek po DRB i ÖBB), kilka wagonów standardu Z2 pochodzących zarówno z NRD jak i RFN, kilka "igreków" budowy Bautzen najpewniej pozyskanych z kolei czeskich, ale również kilka polskich igreków (m.in. d. wagon salonowy 63 51 09-80 002-2 zbudowany w HCP w 1971 r.) czy kilka innych wagonów z Czech/Słowacji. Do najciekawszych wagonów używanych obecnie przez firmę Felbermayr zaliczyć można grupę 4-5 "igreków" pocztowych zbudowanych w oryginale dla kolei ČSD. Wagony te są dość ciekawe, gdyż należą do ostatnich swojej rodziny, których pierwotnej tożsamości nie udało mi się do dziś w pełni rozpoznać. No ale do rzeczy.
Od dłuższego czasu jeden z wspomnianych wagonów stał odstawiony na terenie dawnych zakładów Pafawag Wrocław (ob. Dozamel). Wagon ten obecnie nosi wtórne ozn. 37 55 9701 002-0 (zarejestrowany w węgierskim oddziale spółki z opisem H-FELB, które nawiasem mówiąc jest jego drugim wtórnym oznaczeniem, gdyż przed kilkoma laty zarejestrowany był w austro-węgierskiej firmie GySEV pod ozn. 34 43 9983 992-7. Poprosiłem kolegę Witolda o bliższe rozpoznanie wagonu, co nie było łatwe z uwagi na częściowy brak tabliczek fabrycznych i aktywną ochronę terenu na którym wagon stoi. Po dwóch próbach rozpoznanie zakończyło się sukcesem,
37 55 9701 002-0 / Wrocław - bocznica Dozamel / 5.04.2017, fot. Witold K. Prusinkiewicz (aka. Kanclerz).
I tak... mamy tu dawny wagon pocztowy kolei ČSD zbudowany w 1985 r. w zakładach Vagónka Studénka z pierwotnym ozn. 50 54 90-40 220-1 'Postmw' (1985/87900). Powód jego trwałego postoju niestety nie jest mi znany, gdyż o ile wiem, pozostałe ex-pocztowe tej samej rodziny w firmie Felbermayr nadal pozostają w stałej eksploatacji. Nawiasem mówiąc polecam je śledzić choćby celem rozpoznania, gdyż po za opisanym powyżej przypadkiem inne nadal pozostają anonimowe. Szczególnym rodzynkiem na tym tle jest jeden starszy egzemplarz pochodzący z dostawy w 1971 r. Autorowi filmu udało się go uwiecznić pod poniższym linkiem (pierwszy za ST44):
W Czechach i na Słowacji odmiana z 1985 r. nadal pozostaje w szczątkowej eksploatacji pod flagą poczty. To jednak temat na osobny wywód, więc pozostawię jedynie kilka linków jako przykłady,
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=18311
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=17232
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=18575
Ostatnio edytowane: