• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony pocztowe

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
859 9 0
Pozwolę sobie wskoczyć w temat z pewnym odkryciem, które ostatnio poczyniłem, a następnie rozpoznałem przy kluczowym udziale kolegi Witolda (aka. Kanclerz tu na forum).

Otóż dość interesującą firmą świadczącą usługi z udziałem transportu kolejowego w Polsce jest austriacki Felbermayr. Podstawową usługą tej firmy są przewozy specjalne, a w szczególności przewóz ładunków z przekroczoną skrajnią. W Polsce firma Felbermayr współpracowała m.in. z PKP Cargo i STK przy przewozach rozmaitych ładunków specjalnych m.in. z Wrocławia do Gdyni. Firma ta wliczając oddziały "lokalne" w poszczególnych krajach posiada całkiem liczny i niebanalny park taborowy, w którym znajduje się m.in. pokaźna liczba dawnych wagonów pocztowych, bagażowych i osobowych bardzo różnego pochodzenia. Można tam znaleźć m.in. zmodernizowane wagony przedwojennego pochodzenia (np. spadek po DRB i ÖBB), kilka wagonów standardu Z2 pochodzących zarówno z NRD jak i RFN, kilka "igreków" budowy Bautzen najpewniej pozyskanych z kolei czeskich, ale również kilka polskich igreków (m.in. d. wagon salonowy 63 51 09-80 002-2 zbudowany w HCP w 1971 r.) czy kilka innych wagonów z Czech/Słowacji. Do najciekawszych wagonów używanych obecnie przez firmę Felbermayr zaliczyć można grupę 4-5 "igreków" pocztowych zbudowanych w oryginale dla kolei ČSD. Wagony te są dość ciekawe, gdyż należą do ostatnich swojej rodziny, których pierwotnej tożsamości nie udało mi się do dziś w pełni rozpoznać. No ale do rzeczy.

Od dłuższego czasu jeden z wspomnianych wagonów stał odstawiony na terenie dawnych zakładów Pafawag Wrocław (ob. Dozamel). Wagon ten obecnie nosi wtórne ozn. 37 55 9701 002-0 (zarejestrowany w węgierskim oddziale spółki z opisem H-FELB, które nawiasem mówiąc jest jego drugim wtórnym oznaczeniem, gdyż przed kilkoma laty zarejestrowany był w austro-węgierskiej firmie GySEV pod ozn. 34 43 9983 992-7. Poprosiłem kolegę Witolda o bliższe rozpoznanie wagonu, co nie było łatwe z uwagi na częściowy brak tabliczek fabrycznych i aktywną ochronę terenu na którym wagon stoi. Po dwóch próbach rozpoznanie zakończyło się sukcesem,

DSC06058e.jpg
37 55 9701 002-0 / Wrocław - bocznica Dozamel / 5.04.2017, fot. Witold K. Prusinkiewicz (aka. Kanclerz).

I tak... mamy tu dawny wagon pocztowy kolei ČSD zbudowany w 1985 r. w zakładach Vagónka Studénka z pierwotnym ozn. 50 54 90-40 220-1 'Postmw' (1985/87900). Powód jego trwałego postoju niestety nie jest mi znany, gdyż o ile wiem, pozostałe ex-pocztowe tej samej rodziny w firmie Felbermayr nadal pozostają w stałej eksploatacji. Nawiasem mówiąc polecam je śledzić choćby celem rozpoznania, gdyż po za opisanym powyżej przypadkiem inne nadal pozostają anonimowe. Szczególnym rodzynkiem na tym tle jest jeden starszy egzemplarz pochodzący z dostawy w 1971 r. Autorowi filmu udało się go uwiecznić pod poniższym linkiem (pierwszy za ST44):


W Czechach i na Słowacji odmiana z 1985 r. nadal pozostaje w szczątkowej eksploatacji pod flagą poczty. To jednak temat na osobny wywód, więc pozostawię jedynie kilka linków jako przykłady,

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=18311
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=17232
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=18575
 
Ostatnio edytowane:

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
623 1 0
A ten to kto, bo wydaje mi się że z lewej strony pudła ma wrzutnię na listy... (zdjęcie z Ebay, opis: Eisenbahnwaggon PKP 305... Foto ca. 7X10cm i... tyle.)

Eisenbahnwaggon PKP 305....jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Pocztowy z Fabryki Lilpop, Rau & Loewenstein.
bo wydaje mi się że z lewej strony pudła ma wrzutnię na listy...
Wszystkie wagony pocztowe, nawet te najnowsze posiadały otwory wrzutowe po obu stronach wagonu, służące do nadawania przesyłek listowych. Nadanie przesyłki bezpośrednio w wagonie pocztowym, oprócz tego, że została ocechowana datownikiem ambulansu, to znacznie przyspieszało jej doręczenie adresatowi. W tamtym okresie jeszcze przesyłki kurierskie nie funkcjonowały.
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
623 1 0
Wszystkie wagony pocztowe, nawet te najnowsze posiadały otwory wrzutowe po obu stronach wagonu
Tę wiedzę akurat mam, dziękuję. Zdjęcie kiepskiej jakości więc i pewności nie miałem czy to rzeczywiście wrzutnia, poza tym brak napisu/znaczka/logo poczty... To wagon pocztowo-bagażowy? Można prosić o więcej informacji o tej konstrukcji?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Jest to wagon pocztowy typu P-VII, wyprodukowany przez fabrykę Lilpop, Rau & Loewenstein.
Na przedwojennych wagonach pocztowych PPTT nie malowano logo poczty, był tylko napis "Poczta". W tym przypadku napis został usunięty. Ciekawa sprawa - napis "Poczta" usunięty, namalowany nowy - "Deutsch" a nasze godło i PKP pozostało.
Na zdjęciu starałem się pozaznaczać to co wiem. Niejasny jest dla mnie jeden rządek oznaczeń (trzeci od góry)- seria? Powinna być w jednym rzędzie z numerem.

Eisenbahnwaggon PKP 305....jpg
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
859 9 0
Ten wyżej to jak nic P-VII, swoją drogą bardzo osobliwy wagon, na którym po wojnie oparto konstrukcję typu 5G.

A ja znowu wskoczę w temat z czymś nieco młodszym, ale akurat tak się złożyło że dziś na to wpadłem,

DSC05310.jpg
020014 / Warszawa Zachodnia / 9.04.2017 r.
Alternatywnie - 99 51 9550 038-5, własność Zakładu Maszyn Torowych w Krakowie / oddział Skarżysko Kamienna. Dawny wagon pocztowy z Pafawagu, nr. fabryczny chyba 4617 (nie jestem pewien trzeciej cyfry) - może być 4647.

A to mi z kolei przypomniało o podobnym, spotkanym kawałek dalej, sześć lat wcześniej,

304C.jpg
020015 / Warszawa Czyste / 24.09.2011 r.
W tym wypadku alternatywnego numeru jeszcze nie było, natomiast nr. fabryczny ponad wszelką wątpliwość 4642 (również Pafawag).

Młodziaki rodziny 304C, może ktoś z kolegów rozpozna pierwotną tożsamość.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Alternatywnie - 99 51 9550 038-5, własność Zakładu Maszyn Torowych w Krakowie / oddział Skarżysko Kamienna. Dawny wagon pocztowy z Pafawagu, nr. fabryczny chyba 4617
Jest to wagon 50 51 00-38 166-2, który prosto z Pafawagu w roku 1987 trafił do pobliskiego Urzędu Pocztowego Wrocław 2.
020015 / Warszawa Czyste / 24.09.2011 r. ... nr. fabryczny ponad wszelką wątpliwość 4642
50 51 00-38 191-0, rok prod. 1988, przydzielony do Up Kraków 2.
Dokładnie, są to wagony typu 304Ca.
 
A

AJ

Gość
A ja znowu wskoczę w temat z czymś nieco młodszym
I bardzo dobrze Piotrze, ktoś te młodsze konstrukcje musi tutaj pociągnąć.

Dla mnie natomiast najmłodszą konstrukcją która mnie interesuje jest rodzinka 38W/1G. Niby jest praktycznie w każdym katalogu i książce, a jak przychodzi co do czego to same zagwozdki. Pojawiały się już te wagony i u nas na forum tui tuoraz pewnie jeszcze w innych miejscach. Dla przypomnienia to te wagony na fragmentach zdjęć braci Brutzer-ów i Georga Woodsa

Clipboard012.jpg Clipboard011.jpg

Jak pisał kiedyś Jarząbek, znanych jest 55 wagonów produkcji Pafawagu tego typu użytkowanych przez PPTiT, jednak już w „Charakterystykach...” z 1960 roku ujęty jako seria Gmx, typ 1G/38W miał przedział numeryczny 37000 – 37029 i 37043 – 37052, czyli czterdzieści egzemplarzy. Czy powstała w ten sposób przerwa w numeracji była obsadzona przez wariant tego wagonu o powiększonej do 18 ton ładowności i oznaczany jako typ 3G, a w statystykach ogólnych wszystko występowało jako jeden podtyp?
Jak w ogóle ten typ 3G wyglądał? Pozwoliłem sobie zrobić takie zestawienie znanych schematów tych wagonów - u góry oczywiście typ 1G - a na dole - 3G?

Clipboard010.jpg


Żeby było jeszcze ciekawiej w wielokrotnie przytaczanym artykule Macieja Panasiewicza znajduje się informacja o kolejnym podtypie - 2G, o którym praktycznie już nic mi nie wiadomo. Jakby tego wszystkiego było mało, to mamy jeszcze modernizację, którą pięknie uchwycił Geoff Plumb oraz drugi niestety mi nieznany fotograf, na swoich zdjęciach

Poland. 19740626 Pt47-126.jpg PT47 78 1970s.jpg

Jak widać, jak zwykle potrafię postawić tylko same pytania, na które nie umiem znaleźć odpowiedzi - pomoże ktoś?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Tak się składa, że autora też nie znam, ale znam od dość dawna ten obrazek. Widać na nim Pt47-78 z MD Kłodzko na tle jaworzyńskiej parowozowni z pociągiem nr 6412 rel. Legnica - Katowice.
Pamiętam taki przebudowany 1G/38W i to właśnie był wagon z Up. Legnica 2. Na zdjęciu widać właśnie ten wagon obiegający w relacji Legnica - Katowice - Legnica 734. Bardzo prawdopodobne jest to, że numer tego wagonu to 51 51 00-18 022-0.


... to i dziś napisze to samo.
znanych jest 55 wagonów produkcji Pafawagu tego typu użytkowanych przez PPTiT,
Tak jest.
jednak już w „Charakterystykach...” z 1960 roku ujęty jako seria Gmx, typ 1G/38W miał przedział numeryczny 37000 – 37029 i 37043 – 37052, czyli czterdzieści egzemplarzy.
Nie mam zielonego pojęcia, skąd jest wzięty taki akurat zakres numerów. Wiem natomiast, że z tych 55 wagonów 53 otrzymały nowe numery, właśnie te 37000 - 37052 i dalej z tych 53 44 wagony otrzymały numer dwunastocyfrowy.

Na pozostałe pytania dotyczące typów i ... typków niestety nie znam odpowiedzi. :(

Jak w ogóle ten typ 3G wyglądał? Pozwoliłem sobie zrobić takie zestawienie znanych schematów tych wagonów - u góry oczywiście typ 1G - a na dole - 3G?
Ja też sobie pozwoliłem i co ciekawe ani ten na dole ani ten na górze nie pasują do eksploatowanych w Polsce. Może trzeba poszukać więcej zdjęć ....aby mieć lepszy materiał porównawczy, ale to dopiero ... po Świętach.

Gmx-1G.jpg
 
A

AJ

Gość
Ja też sobie pozwoliłem i co ciekawe ani ten na dole ani ten na górze nie pasują do eksploatowanych w Polsce.
Ten na twoim dole, a na mojej górze pasuje - zwróć uwagę Jarząbku, że na tym rysunku są naniesione okna z obu stron wagonu, te ze strony niewidocznej są wyrysowane linią przerywaną (słabiej widoczne)

38W.jpg

[DOUBLEPOST=1491998629,1491998186][/DOUBLEPOST]
Pamiętam taki przebudowany 1G/38W i to właśnie był wagon z Up. Legnica 2. Na zdjęciu widać właśnie ten wagon obiegający w relacji Legnica - Katowice - Legnica 734. Bardzo prawdopodobne jest to, że numer tego wagonu to 51 51 00-18 022-0.
To by pasowało - na zdjęciu Geoffa jest Pt47-126 z pociągiem Legnica - Nysa -> https://plumbloco.smugmug.com/keyword/Slide12946;126;pt47/
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Ach, rozumiem.:) A miałem się też przyczepić do dwóch skrzynek pocztowych na jednym boku wagonu. ;)Dziękuje za wyjaśnienie.:)
[DOUBLEPOST=1491999152,1491998799][/DOUBLEPOST]
To by pasowało - na zdjęciu Geoffa jest Pt47-126 z pociągiem Legnica - Nysa ...
Widzisz Andrzeju, ja już mam taki czepialski, cholerny charakter i tu też muszę się przyczepić. ;)
Na zdjęciu Geoffa widzimy pociąg tej samej relacji, tj. Legnica - Katowice nr 6412. Geoff w tym okresie, którym robił zdjęcia podaje odjazd z Legnicy o godz. 14.32, natomiast w rozkładzie, który leży przede mną 1978/79, jest podany odjazd 14.43. Pasuje!
Można tylko dodać, że pociąg na odcinku Legnica - Kędzierzyn - Legnica był prowadzony kłodzkimi Pt47.
I to by było ... na tyle.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.714 12 2
Patrząc na zdjęcie, da się zauważyć, że można było ustawić się inaczej i sfotografować te opisane wagony.
To jakaś ogólna zasada? Przeglądając kolejowe fora fotograficzne, aż się prosi o inne ujęcia.
Oczywiscie, ze sie da inaczej, ale spolecznosc na forach fotograficznych jakims cudem nie akceptuje zdjec taboru typu "portret", na ktorych widac to co najbardziej interesujace, a mianowcie sam tabor. Na tym zdjeciu g...o widac, ale fotograficzni onanisci sa w siodmym niebie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
Faktem jest, że przy fotografowaniu pociągów na szlaku zwraca się głównie uwagę na ładne ujęcie całego pociągu, a mniej na pokazanie konkretnej jednostki taboru - chyba, że dostrzeże się jakąś szczególnie ciekawą lokomotywę, rzadziej wagon.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
25.406 387 20
Faktem jest, że przy fotografowaniu pociągów na szlaku zwraca się głównie uwagę na ładne ujęcie całego pociągu, a mniej na pokazanie konkretnej jednostki taboru - chyba, że dostrzeże się jakąś szczególnie ciekawą lokomotywę, rzadziej wagon.
Racja, ale zawsze można zrobić kilka zdjęć z różnych ujęć i nawet przy jadącym pociągu jest szansa zrobić zdjęcie konkretnego wagonu. Tym bardziej, że to temat dotyczący właśnie wagonów pocztowych, a nie ujęć pociągów. ;):)
 

Podobne wątki