• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
376 3 0


Czy mógłbym prosić o pomoc w identyfikacji wagonu, do którego mogłaby należeć taka tablica? Nie zachowały się żadne materiały ikonograficzne wagonu będącego działkową budą. Wiem tylko, że został już pocięty/spalony a tablicę odkręcono i zachowano - jestem teraz jej właścicielem.
 
Reakcje
3.623 30 0
Czy mógłbym prosić o pomoc w identyfikacji wagonu, do którego mogłaby należeć taka tablica?
Po tabliczce można rozpoznać producenta. Po skrócie MFR. (manufactured) widnieje a.c.f. czyli American Car and Foundry Company. Wagon z bardzo dużym prawdopodobieństwem był jednym z ponad 4000 wagonów dostarczonych w ramach UNRRA. Jakiego typu ? Może trzeba poszukać w sieci wykazu wagonów zbudowanych przez A.C.F. (jeżeli jest) i zobaczyć jakiemu konkretnie typowi odpowiada widoczny nr fabryczny. Podejrzewam, że był to wagon kryty (skoro pudło stało na działce), standardowej budowy wojennej, dla U.S.A. Transportation Corps. Tego typu wagony, z demobilu armii amerykańskiej (w tym węglarki i platformy) wysyłano do Polski, jak liczna była partia wagonów krytych tego nie kojarzę, bo akurat ten rodzaj wagonów znany jest bardziej z dostaw z Wielkiej Brytanii (potocznie nazywany jest nawet typem UNRRA). Mam gdzieś obszerne skany historycznych dokumentów komisji UNRRA, w j. angielskim, zestawienia z dostaw w ramach programu pomocy realizowanego m.in. do Polski (kiedyś dokopałem się do nich w cyfrowym archiwum ONZ - link poniżej), może coś w nich jest bardziej konkretnego, na temat wagonów krytych. Kilka stron skanów w/w dokumentów zamieściłem już kiedyś w temacie "Ciekawostki z Trójmiasta", we wpisie #839 , ale szczegółowiej przejrze je po 21.00, bo teraz pora zbierać się do pracy...
https://search.archives.un.org/poland-mission-105
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.623 30 0
szczegółowiej przejrze je po 21.00
Niczego szczególnego nie znalazłem ale Kolega Jarek wyjaśnił niemal wszystko (y). Pozostaje do określenia typ fabryczny wagonu (lub choćby oznaczenie stosowane w USA), bo jego określenie tylko po nazwie serii jaka była przypisana na PKP, obarczone jest niestety tym, że wagony kilku typów (w tym pochodzenia), nosiły identyczną serię, np. zaprezentowane wyżej Kdn i Ft.
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
599 0 0
To ja jeszcze powrzucam linki zagraniczne:

http://www.stichting162.nl/chaw-goederenwagon/
https://sundborg.wordpress.com/2022/02/20/db-lukket-godsvogn-litra-g09-en-knock-down-vogn/
http://rypn.org/briefs/layout/200604/060413.htm

Istnieją co najmniej dwa zachowane muzealne egzemplarze:
- Jeden w Muzeum USATC w Fort Eustis w stanie Virginia
- Jeden w Nederlands Transport Museum w Nieuw-Vennep (aczkolwiek to muzeum ma w tej chwili spory problem...)

https://www.facebook.com/USARMYTran...ion-corps-began-to-plan-for/2564683553628584/

I jeszcze 3 zachowane we Francji:

https://www.patrimoine-ferroviaire.fr/usa-tc-couvert-xxxx-nieuw-vennep-pays-bas/
https://www.patrimoine-ferroviaire.fr/usa-tc-couvert-xxxx-longueville/
https://www.patrimoine-ferroviaire.fr/usa-tc-couvert-xxxx-acf/

Zwróćcie uwagę na inne wymiary wagonów. Podejrzewam, że polski rysunek mógł zaokrąglić wymiary.
wagony.png


Z rozbieżności niektóre tabliczki mają numery 5, 6 cyfrowe, a niektóre 7. Nie wiem z czego to wynika. Zwiększano długość numeru wraz z zwiększeniem wolumenu produkcji?
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Rogów Towarowy Wąsk. Wagon węglarka oznaczony: 4505-4. Na stronie Świat kolejek wąskotorowych znalazłem informację, że to wagon serii Swddxh. Co to za seria, bo wagon wygląda jak wagon serii Wddxh. Czy ma to związek ze zmianą przeznaczenia wagonu na gospodarczy?

P2400418_.jpg
 

morgg8

Znany użytkownik
Reakcje
956 0 0
W moje zachłanne łapska wpadły takie dwa zdjęcia - opisu brak, parowóz służy jako grzejka i widać tylko fragmenty. Czy ktoś jest w stanie stwierdzić czy to Polska i jaki typ parowozu?
 

Załączniki

Rosynant

Użytkownik
Reakcje
53 0 1
Na zdjęciu na pewno na jest austriacki parowóz serii 108. I raczej mało prawdopodobne jest by to zdjęcie zostało zrobione w Polsce. W okresie między wojennym na naszych kolejach służył tylko jeden egzemplarz tej serii z oznaczeniem Pf11 i tylko przez pewien czas. W połowie lat dwudziestych został odsprzedany Czechosłowacji.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
421 2 1
Do czego służy albo o czym mówi ten nie zamalowany i obramowany fragment usytuowany przy krawędzi węglarek PKP Cargo (część wagonów go ma część nie)?
ramka.jpg


W pierwszej chwili pomyślałem, że to może tabliczka znamionowa ale ta jest raczej tutaj.
ramka2.jpg

zdjęcia ze strony: https://lokomotywownia.blogspot.com/2020/03/seria-eaos-typ-csde.html

Taki sam element (chodź w innym miejscu) jest na tej węglarce (czerwona strzałka niepomalowany fragment w ramce, żółta strzałka tabliczka znamionowa).
ramka3.jpg

Zdjęcie zamieszczone przez @Fictorque w tym wpisie.
 
Reakcje
3.623 30 0
Jeżeli chodzi o ramki, na kompilacji zdjęć poniżej znajdujące się w czerwonym kole (fragmenty fotografii węglarek stojących na stacji Dobre Miasto i Orneta)...

Analiza - węglarki.jpg


... to oznaczają one miejsce naniesienia w sposób trwały (wybicia) numeru wagonu na ostoi, stąd pole we wnętrzu ramki teoretycznie nie powinno być zamalowane farbą, bo może to powodować komplikacje w poprawnym odczytaniu numeru. Jak widać na fotografiach wyżej, różnie z tym bywa, stąd farba jest mechanicznie usuwana z tego miejsca (fot. nr 1 i 2), nie naniesiona już w trakcie pokrywania wagonu nową powłoką malarską (fot. nr 3) ewentualnie, miejsce pokryte farbą jest tylko oczyszczone w celu lepszej widoczności (fot. 4).

Nie wiem jednak dokładnie kiedy spisuje się numer wagonu naniesiony na ostoi, stąd trudno powiedzieć jak często miejsce te jest oczyszczane. Numer wybity na ostoi widać na kolejnym zdjęciu (fot. 5), poniżej, a szósty przykład (fot. nr 6) to wagon "świeżo" po rewizji, gdzie jak widać bez farby jest tylko pole z numerem, a sama ramka obejmuje powierzchnię pokrytą także farbą.

Analiza - nr na ostoi.jpg
 

morgg8

Znany użytkownik
Reakcje
956 0 0
Zakupiłem takie zdjęcie/pocztówkę, podobno wykonane na odcinku Września - Miłosław - pytanie brzmi czy ten parowóz to Ol11 ?
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.498 512 30
Wygląda na Ol11. Ale skąd wiadomo, że to koło Wrześni, czy w ogóle w Polsce? Pociąg jedzie lewym torem, co wskazywałoby raczej na Galicję, lub nawet dawne Austro-Węgry, niekoniecznie ziemie polskie pod zaborem austriackim. W Wielkopolsce obowiązywał ruch prawostronny, taki był pod zaborem pruskim i taki przyjęto jako zasadę w Polsce po 1918 roku, choć na terenie dawnego zaboru austriackiego jeszcze jakiś czas jeżdżono lewym torem.
 

morgg8

Znany użytkownik
Reakcje
956 0 0
Pewności nie ma żadnej, bo podpis dużo młodszy niż kartka, wydawcy brak. Osoba sprzedająca podała, że zostało wyjęte z albumu ze zdjęciami mieszkańca Wrześni. Możliwe, że znalazło się w albumie jako pamiątka z wycieczki do Galicji. Właśnie o taką informację mi chodziło , że to raczej nie Wielkopolska. A da siępowiedzieć czy to PKP czy okres wcześniejszy?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.498 512 30
A da siępowiedzieć czy to PKP czy okres wcześniejszy?
Niestety, nie widać żadnych oznaczeń, więc trudno powiedzieć. Wydaje się, że na czołownicy są jakieś napisy, ale niczego nie da się odczytać. Czy na oryginalnej odbitce nie widać czegoś więcej, na czołownicy i na budce? Na budce są cienie, które mogą, ale nie muszą być polskimi tabliczkami. Na skanie niewiele da się zobaczyć.
 

Podobne wątki