Wagonowa ciekawostka. Ostatni raz wagon Gags (401Ka) widziałem w ruchu pod koniec 2019 r. Pojedynczą sztukę, której niebieski kolor był już bardzo wypłowiały, przesyłano w składzie mieszanym z Łodzi Olechowa w kierunku Koluszek. Od tego czasu nie widziałem żadnego czynnego egzemplarza tego typu, ani na żywo, ani na zdjęciach i filmach. W 2019 r. wagony Gags zniknęły z
Katalogu wagonów PKP CARGO. Uznałem więc, że ostatnie sztuki dojeździły do końca ważności napraw i nadszedł definitywny kres ich eksploatacji handlowej.
Aż tu nagle w marcu 2023 r. na łódzkiej Retkini w składzie mieszanym (zapewne także z Olechowa, lecz w przeciwną stronę) nagrany został Gags. I to ewidentnie świeży. Niestety odczytanie daty i zakładu naprawy z filmu jest raczej niemożliwe.
Nasuwają mi się dwie hipotezy. Wagony 401K projektowano w latach 60. z myślą o wykorzystaniu ich w eksporcie zboża. Przewozy tego ładunku, głównie zza wschodniej granicy, znacząco ożywiły się w ostatnim roku. Być może ktoś w PKPC wpadł na pomysł ponownego wykorzystania Gagsów w transportach zbożowych. Drugi wariant to utrzymanie nielicznych sztuk na potrzeby wojska, jak zrobiono to z wagonami Gbs (208Kg). Utrzymywane dla wojska Gbsy pozbawiono jednak niebieskiego malowania PKPC, tutaj je pozostawiono. Odrzucam raczej opcję przywrócenia tych wagonów do ruchu celem użycia ich jako typowych wagonów krytych do przewozów drobnicowych. Popyt na tego typu wagony nie wzrósł ostatnio, a raczej stale się kurczy. Tym bardziej, że w krzakach niszczeje wiele chociażby wagonów Hais (412K/Kc), właśnie z powodu braku zatrudnienia dla nich.
Zobacz załącznik 966032
31 51 1958 105-8 Gags 401Ka | PL-PKPC
źródło: www.youtube.com/watch?v=XuHRKOrwJQU&list=LL&t=32s