• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Podobno w 2023 roku w składach pociągów towarowych pojawiły się wagony serii Gags-t , w których przewożono zboże w Ukrainy. Czy ktoś z was widział w 2023 roku gdzieś w Polsce wagony tej serii w składach pociągów?
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
207 1 0
Na zdjęciu są słowackie (ZSSK Cargo) wagony Hadgs: 31 56 2601 063-6 Hadgs. Ich zwarte składy kursowały w ostatnim czasie (i chyba dalej kursują) po Polsce ze zbożem. Sam widziałem taki pociąg na stacji Ciasna (LK 143, odc. Lubliniec – Kluczbork).

Jeśli zaś chodzi o polskie Gagsy (401Ka) należące do PKP Cargo, zacytuję swój post z wiosny bieżącego roku z wątku wagonowego:
Wagonowa ciekawostka. Ostatni raz wagon Gags (401Ka) widziałem w ruchu pod koniec 2019 r. Pojedynczą sztukę, której niebieski kolor był już bardzo wypłowiały, przesyłano w składzie mieszanym z Łodzi Olechowa w kierunku Koluszek. Od tego czasu nie widziałem żadnego czynnego egzemplarza tego typu, ani na żywo, ani na zdjęciach i filmach. W 2019 r. wagony Gags zniknęły z Katalogu wagonów PKP CARGO. Uznałem więc, że ostatnie sztuki dojeździły do końca ważności napraw i nadszedł definitywny kres ich eksploatacji handlowej.

Aż tu nagle w marcu 2023 r. na łódzkiej Retkini w składzie mieszanym (zapewne także z Olechowa, lecz w przeciwną stronę) nagrany został Gags. I to ewidentnie świeży. Niestety odczytanie daty i zakładu naprawy z filmu jest raczej niemożliwe.

Nasuwają mi się dwie hipotezy. Wagony 401K projektowano w latach 60. z myślą o wykorzystaniu ich w eksporcie zboża. Przewozy tego ładunku, głównie zza wschodniej granicy, znacząco ożywiły się w ostatnim roku. Być może ktoś w PKPC wpadł na pomysł ponownego wykorzystania Gagsów w transportach zbożowych. Drugi wariant to utrzymanie nielicznych sztuk na potrzeby wojska, jak zrobiono to z wagonami Gbs (208Kg). Utrzymywane dla wojska Gbsy pozbawiono jednak niebieskiego malowania PKPC, tutaj je pozostawiono. Odrzucam raczej opcję przywrócenia tych wagonów do ruchu celem użycia ich jako typowych wagonów krytych do przewozów drobnicowych. Popyt na tego typu wagony nie wzrósł ostatnio, a raczej stale się kurczy. Tym bardziej, że w krzakach niszczeje wiele chociażby wagonów Hais (412K/Kc), właśnie z powodu braku zatrudnienia dla nich.

Zobacz załącznik 966032
31 51 1958 105-8 Gags 401Ka | PL-PKPC

źródło: www.youtube.com/watch?v=XuHRKOrwJQU&list=LL&t=32s
I odpowiedź pod nim:
Według mojej wiedzy PKP Cargo posiada 3 sztuki będące w eksploatacji i po naprawie głównej wykonanej stosunkowo niedawno.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Vectron 191-951 EVN: 91 51 5 170 020-9 (PL-DBSRP). Wszelka dostępna wiedza nt. tej lokomotywy w polskim Internecie urywa się na grudniu 2013 roku.
Kiedy ta lokomotywa opuściła Polskę i gdzie teraz jeździ?
 
Reakcje
3.623 30 0
Vectron 191-951 EVN: 91 51 5 170 020-9 (PL-DBSRP). Wszelka dostępna wiedza nt. tej lokomotywy w polskim Internecie urywa się na grudniu 2013 roku. Kiedy ta lokomotywa opuściła Polskę i gdzie teraz jeździ?
Oj tam zaraz urywa ;):) a zerknąłeś choćby na ilostany na forumkolejowe.pl ?

https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=serie&typ=1&seria=17&title=191

Jak widać dalsza historia, poza grudzień 2013 opisana jest jak klikniesz na zmianę oznaczenia, czyli X4EC-020
Choć na stronie tej są pewne nieścisłości, bo obydwa Vectrony (191-951 i 191-952) testowane w 2012 przez PKP IC miały wówczas wyróżnik literowy (obok nr EVN) PL-PCW, a nie PL-DBSRP. Ten drugi, na krótko dostały, już po testach, aby w 2014 ponownie mieć PL-PCW kiedy służyły w CTL Logistics (w Polsce). Zresztą tego nie przeczytasz na w/w stronie z ilostanami, ale np. na kolejowejklatce (w galerii -> lokomotywy elektryczne -> serii (D) 191 [na samym dole spisu] -> lokomotywa 191 021 [na samej górze, obecnie takie nosi oznaczenie]).

https://www.kolejowaklatka.org/tabor/

Są np. zdjęcia służby ... 170-020-9 w CTL na poniższej stronie (proszę kliknąć na niej pod odpowiednią nazwę (191-951), otworzy się galeria fotograficzna i dodatkowe informacje):

http://rail.phototrans.eu/2415,772,699.html

Lokomotywa opuściła Polskę, prawdopodobnie w 2015 r. (2018 ?), a obecnie jest we Włoszech (a przynajmniej była w 2020). Służy z oznaczeniem 191-021. Poniżej link do jej malatury i oznaczeń w służbie prywatnego włoskiego przewoźnika towarowego EVM Rail, który - jak wynika z artykułu, z dnia 9 lipca 2020, wynajął ją od MRCE-Dispolok.

https://blog.tuttotreno.it/34702-vectron-e-191-021-di-mrce-per-evm-rail/


PS. Z informacji z linku podanego przez OLF, lokomotywa trafiła w 2022 do przewoźnika Adriafer, może więc obecnie nosi jego firmowe barwy, takie jak w poniższym linku:

https://www.ferrovie.it/portale/articoli/7318
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Czyli zmieniono w 2014 roku oznaczenie lokomotywy z 191 951 na 191 021, ale kto dokonał? Siemens Mobility München, czy CTL? W 2018 Siemens sprzedaje lokomotywę MRCE Dispolok, która wynajmuje lokomotywę 191 021 w 2020 roku firmie RoSCo (należy do EVM Rail).

... ale co wspólnego ma lokomotywa E 193.674 wymieniona w artykule https://www.ferrovie.it/portale/articoli/7318 z lokomotywą 191 021?
 
Reakcje
3.623 30 0
Czyli zmieniono w 2014 roku oznaczenie lokomotywy z 191 951 na 191 021, ale kto dokonał? Siemens Mobility München, czy CTL? W 2018 Siemens sprzedaje lokomotywę MRCE Dispolok, która wynajmuje lokomotywę 191 021 w 2020 roku firmie RoSCo (należy do EVM Rail).

... ale co wspólnego ma lokomotywa E 193.674 wymieniona w artykule https://www.ferrovie.it/portale/articoli/7318 z lokomotywą 191 021?
Jakiś Kolega rozkojarzony jest lub za dużo spraw na głowie ma ;):LOL:

Z w/w źródeł (z linku jaki podał OLF czy tabeli na kolejowejklatce.org) wynika, że oznaczenie 191-021 dostała dopiero po opuszczeniu Polski, po naprawie i modernizacji u Siemensa (w 2017/18), kiedy trafiła do MRCE. Nowe oznaczenie wynika ze zmienionego numeru EVN. No i wytłumacz mi co masz na mysli, w drugiej części swojej wypowiedzi ? W poprzednim wpisie nadmieniłem tylko, że skoro 191-021 trafiła w 2022 do przewoźnika Adriafer (a taka informacja jest w linku, który podał OLF), to:

może więc obecnie nosi jego firmowe barwy, takie jak w poniższym linku:
... gdzie są zaprezentowane (na lokomotywie 193.674) barwy firmowe Adriafer :)

Niestety, nie ma najnowszych zdjęć 191-021 w służbie (chyba :niepewny:), a na ostatnich, jakie "na szybkiego" można znaleźć w sieci (z 2020), lokomotywa jest w barwach EVM Rail. Wątpliwe więc, aby służąc w Adrafer, zachowała je.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Dzięki za pomoc.
Szukajcie, a znajdziecie: www.elektrolokarchiv.de
Siemens / 21693 / 2010 / Vectron DC / Bo'Bo'-el / 1435 mm
__.__.2010 delivered to Siemens Mobility, München [D] "191 951" [NVR-Number: 91 80 6191 951-3]
21.09.2010 Präsentation on the fair "InnoTrans 2010", Berlin [D]
16.12.2011 in service
__.12.2011 renumbered "5 170 020" [NVR-Number: 91 51 5170 020-9 PL-PCW]
__.12.2011 - __.__.2012 hired to DB Schenker Rail Polska S.A., Zabrze [PL] "5 170 020" [NVR-Number: 91 51 5170 020-9 PL-PCW]
__.07.2012 - __.08.2012 hired to PKP Intercity spółka z o.o., Warszawa [PL] "5 170 020" [NVR-Number: 91 51 5170 020-9 PL-PCW]
18.09.2012 Präsentation on the fair "InnoTrans 2012", Berlin [D]
20.12.2012 - __.__.201x hired to DB Schenker Rail Polska S.A., Zabrze [PL] "5 170 020-9" [NVR-Number: 91 51 5170 020-9 PL-DBSRP]
__.__.2017 rebuilding durch Siemens in München-Allach [D]
__.__.2018 sold to MRCE - Mitsui Rail Capital Europe GmbH, München [D] "191 021" [NVR-Number: 91 83 2191 021-1 I-DISPO]
__.04.2018 - __.08.2019 hired to InRail S.p.A., Genova "191 021"
__.08.2019 - __.06.2020 hired to CFI - Compagnia Ferroviaria Italiana S.p.A. "191 021"
__.07.2020 - __.__.202x hired to EVM Rail S.r.l., Saluzzo "191 021"
__.__.202x sold to Adriafer S.r.l., Trieste "191 021"


Chociaż ostatni wpis nie jest prawdziwy, bo została wyleasingowana 11 grudnia 2022, a nie sprzedana firmie Adriafer > Adriafer 191 021
 
Reakcje
3.623 30 0
Proszę zerknij na wpis #385 ;)

Skoro interesuje Cię historii służby tej konkretnej lokomotywy, można znaleźć w sieci dane, które pozwalają jeszcze bardziej uzupełnić informacje o niej. Np. sprzedaż do MRCE nastąpiła w lutym 2018, jak wynika z artykułu z 13 lutego 2018, w linku poniżej. Wówczas też nastąpiła zmiana nazwy na 191 021.

https://railcolornews.com/2018/02/1...taly-the-first-vectron-dc-electrics-for-mrce/

W artykule podane jest "z Polski do Włoszech. Pierwszy Vectron na prąd DC dla MRCE" (From Poland to Italy: The first Vectron DC electrics for MRCE), choć lokomotywa, zanim trafiła na półwysep apeniński najpierw musiała przejść naprawę i modernizację w Szwajcarii. Myślę też, że ostatnim rokiem, kiedy można było ją spotkać w Polsce jako czynną, był prawdopodobnie 2015 - ewentualnie 2016, choć tu musiałby się ktoś wypowiedzieć, kto wie jaki cykl przeglądów i napraw przewidziany jest dla lokomotyw tej serii, bo w 2016 mogła być już odstawiona.

Zauważ też, że wpis o tej lokomotywie, na stronie elektroarchiv.de, nie podaje np służby 170 020 dla CTL Logistics, w barwach "białych", jakie dostała po "czerwonych" DB Schenker, a przecież są dostępne w sieci jej fotografie w takiej kolorystyce (z 2015).

https://szynowe.pl/4images/details.php?image_id=2126
https://szynowe.pl/4images/details.php?image_id=2128

Ktoś, kto interesuje się tą lokomotywą, niestety jest "skazany", na wzajemne uzupełnianie i weryfikowanie, wszelkich, internetowych informacji o niej, bo chyba nigdzie nie można znaleźć "pełnej historii" jej służby (np. słusznie zauważyłeś, że lokomotywa nie została sprzedana dla Adriafer, ale wylizingowana).
 

AdrianL

Aktywny użytkownik
Reakcje
23 0 0
Witam
Zdaje się,że to trudna zagadka.Chciałbym się dowiedzieć jaki parowóz został przedstawiony na załączonym rysunku.Wiadomo że rys jest uproszczony ,ale może akurat ktoś spotkał materiały na temat takich maszyn? Może jest tu jakiś pasjonat tych najstarszych parowozów.Ten służył na kolei Szczecin -Gdańsk w 19 wieku.
 

Załączniki

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.978 10 2
Ten służył na kolei Szczecin -Gdańsk w 19 wieku.
Czy moźna prosić o źródło tej informacji ?
Pytam, albowiem sam rysunek nie pasuje do żadnego parowozu linii Prus.
Stąd było moje przypuszczenie, że jest to tylko rysunek symbolizujący parowóz jako uzupełnienie faktycznego przekroju budynku.
Moje przypuszczenie opiera się na następujących błędach (?) rysunku:
1. Dziwna konstrukcja ostoi (wewnętrzna przy osiach pędnych, zewnętrzna przy osi tocznej);
2. Kształt kabiny załogi (zdecydowanie zbyt wielka jak na wczesne konstrukcje, przedłużona w dolnej części).
3. W 1880 roku nie było jeszcze linii kolejowej Gdańsk-Szczecin (a rysunek parowozu wskazuje na wczesną konstrukcję

Przedstawiony rysunek najbardziej jeszcze przypomina S1 Bauart Magdeburg (były też w dyrekcji Gdańsk) , ale oprócz wymienieniach powyżej różnic mamy też nieco inny kształt kotła.
Oczywiście mogę też się mylić i parowóz jest starszy, niż mogę to aktualnie sprawdzić …
 

AdrianL

Aktywny użytkownik
Reakcje
23 0 0
Czy moźna prosić o źródło tej informacji ?
Pytam, albowiem sam rysunek nie pasuje do żadnego parowozu linii Prus.
Stąd było moje przypuszczenie, że jest to tylko rysunek symbolizujący parowóz jako uzupełnienie faktycznego przekroju budynku.
Moje przypuszczenie opiera się na następujących błędach (?) rysunku:
1. Dziwna konstrukcja ostoi (wewnętrzna przy osiach pędnych, zewnętrzna przy osi tocznej);
2. Kształt kabiny załogi (zdecydowanie zbyt wielka jak na wczesne konstrukcje, przedłużona w dolnej części).
3. W 1880 roku nie było jeszcze linii kolejowej Gdańsk-Szczecin (a rysunek parowozu wskazuje na wczesną konstrukcję

Przedstawiony rysunek najbardziej jeszcze przypomina S1 Bauart Magdeburg (były też w dyrekcji Gdańsk) , ale oprócz wymienieniach powyżej różnic mamy też nieco inny kształt kotła.
Oczywiście mogę też się mylić i parowóz jest starszy, niż mogę to aktualnie sprawdzić …
To z pewnością jest rysunek symbolizujący parowóz,ale może rysownik oparł się jednak na oryginale.Nie zajmowałem się nigdy wnikliwie pierwszymi parowozami,ale sporo materiałów zbierałem przez lata ,w szczególności niemieckie magazyny,co pozwala mi stwierdzić,że podobnych maszyn było naprawdę sporo ,choć na taką nie trafiłem(dwa dni przeglądałem zbiory).Zdjęcie które pokazałem to fragment oryginalnego albumu z kolei Koszalin-Gdańsk z 1877 roku i przedstawia warsztaty kolejowe w Słupsku.
AD.1- Takimi szczegółami przy tak uproszczonym rysunku w ogóle bym się nie przejmował.
AD.2-Zgodzę się że nie typowa,ale kto wie czy ktoś gdzieś takiej większej nie zbudował
AD.3-Oczywiście była(mówimy o dzisiejszej linii 202)

S 1( P 3.1) o którym piszesz to już lata 80-te 19 wieku i to już wkracza w obszar moich zainteresowań.Zagadkowy parowóz ma z nim wspólny jedynie układ osi ,ale jest zdecydowanie starszy,na pewno początek tej kolei czyli lata 60-te 19wieku.
Znam kilku pasjonatów i fanatyków typowo taborowych historycznie,ale żaden nie wnikał w te pierwsze parowozy,stąd mam obawy że moge tej zagadki nie wyjaśnić. pozdrawiam
 

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.978 10 2
Ależ to jak najbardziej Pruska kolej państwowa,koleje prywatne pojawiły się dopiero w ostatnim dziesięcioleciu 19 wieku po wejściu w życie odpowiedniej ustawy.
A to interesujące.
Wg. innych źródeł linia kolejowa została zbudowana przez prywatne towarzystwo Berlin-Stettiner Eisenbahn-Gesellschaft (BStE), które dopiero w 1880 roku zostało przejęte przez państwo.
Link (stamtąd też plan prywatnych linii) : https://de.wikipedia.org/wiki/Berlin-Stettiner_Eisenbahn-Gesellschaft
Stąd też jak mniemam pochodzi mój wcześniejszy błąd, gdy patrzyłem na mapkę państwowych kolei Prus.

IMG_0056.jpeg
 

Podobne wątki