• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
1. 33 51 7849 539-6 Zas. Co to za monstrum?
2. Czy mógłbym prosić o zamieszczenie zdjęć cysterny MC 11/M i MB 54/M?

zas.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
599 0 0
1. 33 51 7849 539-6 Zas. Co to za monstrum?
2. Czy mógłbym prosić o zamieszczenie zdjęć cysterny MC 11/M i MB 54/M?

Zobacz załącznik 934282
Ad.1 To będzie MC 11/M. Cysterna produkcji zakładów w Kalmar z 1971.
(Najprawdopodobniej) pierwotnie była termosem z ogrzewaniem elektrycznym lub parowym i wyglądała tak:
https://digitaltmuseum.org/02101807...0207-5-oljetransport-uppsala-gavle-pumpstatio

Ad.2 MB 54/M wygląda natomiast tak:
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=27010
Tym razem producentem jest AGEVE z Gavle. 1971/2.
Z nimi mam większy problem, nie umiem ustalić (precyzyjnie) pierwowzorów.
Jest bardzo duża szansa, że pierwotnie były krótsze i były termosami.

Ogólnie ich historia (jednych i drugich):

Wagony prywatne w SJ-> ~2000 przebudowa -> wagony prywatne Statoil na PKP -> Lotos -> Transchem -> (dotyczy tylko MB-54) Tankwagon.
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
599 0 0
Jakiś link? ... bo chyba nie chodzi o portal https://www.sj.se/en/, bo ten kierowany jest do pasażerów.
No jak wpiszesz PKP to też Cię przekieruję na portal dla pasażerów, Bo ruch towarowy został wydzielony do innej spółki.
Ale tak Svensk Jernbane. Za czasów jednej* państwowej kolei.

Aczkolwiek trudno dokładnie ustalić, bo te wagony na przełomie milenium przebudowano i przenumerowano.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Układ wagonów w EN57: r+s+r, a tutaj wagon silnikowy oznaczony jako rozrządczy silnikowy. Ewidentna pomyłka przy malowaniu, która nie przeszkadzała nikomu przez wiele lat? Czy znacie więcej takich przypadków z EN57, gdy wagon silnikowy oznaczono "rs"? Zdjęcie wykonano w 2014.

EN57_005_f.jpg
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Układ wagonów w EN57: r+s+r, a tutaj wagon silnikowy oznaczony jako rozrządczy silnikowy. Ewidentna pomyłka przy malowaniu, która nie przeszkadzała nikomu przez wiele lat? Czy znacie więcej takich przypadków z EN57, gdy wagon silnikowy oznaczono "rs"? Zdjęcie wykonano w 2014.

Zobacz załącznik 938864
Ciekawe jak komisarz odbiorczy oglądał jednostkę przy odbiorach...
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Na zdjęciu wagon samowyładowczy serii Tads, typu 1004DO (1004 DO).

Wagony tego typu zostały kupione w Belgii przez Puławy i Tarnów (zakłady azotowe) i sprowadzone do Polski w połowie lat 90. XX wieku.
Na WGK znalazłem informację, że to typ F552S (w Belgii?, w przeszłości w Polsce?). W międzynarodowym Internecie nie znalazłem informacji na temat takiego typu wagonu.

Oprócz ponad 200 wagonów typu 1004DO jeździ po Polsce kilkanaście wagonów (ca. 15) serii Tads, typu 959. Czym się te typy różnią? 959 jest dłuższy (ma nad ostoją trzy pary paneli podtrzymujących zbiornik - z otworami)?
Typy: 1004DO, 959 wg. wyciągu z NVR.

tads2.jpg
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
599 0 0
Na zdjęciu wagon samowyładowczy serii Tads, typu 1004DO (1004 DO).

Wagony tego typu zostały kupione w Belgii przez Puławy i Tarnów (zakłady azotowe) i sprowadzone do Polski w połowie lat 90. XX wieku.
Na WGK znalazłem informację, że to typ F552S (w Belgii?, w przeszłości w Polsce?). W międzynarodowym Internecie nie znalazłem informacji na temat takiego typu wagonu.

Oprócz ponad 200 wagonów typu 1004DO jeździ po Polsce kilkanaście wagonów (ca. 15) serii Tads, typu 959. Czym się te typy różnią? 959 jest dłuższy (ma nad ostoją trzy pary paneli podtrzymujących zbiornik - z otworami)?
Typy: 1004DO, 959 wg. wyciągu z NVR.

Zobacz załącznik 939290
Technicznie rzecz biorąc to te wagony miały oznaczenie 1004D0 i jest to oznaczenie typu nadane przez SNCB.
Ten system oznaczeń powinien być znany np: z weglarek 1415A1 Eaos również pochodzących z kolei belgijskich.
Jednakże po zakupie tych wagonów do Polski, ktoś wpisując ich typ się pomylił i stąd 0 (zero) zmieniło się na O.
Nie znam dokładnej idei oznaczeń wagonów towarowych SNCB, ale składa się ono zawsze z 5 cyfr i jednej litery na przedostatnim miejscu.

Tu jest cokolwiek więcej o tych wagonach w nieludzkim języku:
https://www.cooltrain.be/index.php/...rekingen/van-biervliet/van-biervliet-reeks-61

Oznaczenie F552S odnosi się do tych samych wagonów, ale jest sztucznym oznaczeniem typu, stworzonym na potrzeby Atlasu Wagonów Towarowych P. Terczyńskiego. To oznaczenie jest zgodne z konwencją z którą powinny być oznaczane importowane wagony towarowe na PKP,
tylko ta konwencja w praktyce prawie nie była stosowana. F stoi od Francji, bo te wagony były francuskiej produkcji, a S stoi umownie od Silosów.
To oznaczenie nie pojawia się w oficjalnych dokumentach.

Co do typu 959 za dużo nie wiem. To chyba faktycznie były te dłuższe Silosy z otwieranym dachem, które jeździły w barwach Kronochemu.
Jeżeli dobrze pamiętam one były produkcji Aradu z Rumunii, ale tu mogę się mylić.


Z którego roku to zdjęcie?
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
te wagony miały oznaczenie 1004D0
Tak to wygląda, ale oznaczenie w Belgii mają, przynajmniej obecnie inne: 6009 B0. Obecnie wagony należą do LINEAS, ale jeżdżą z oznaczeniem VKM: XPS (Xpedys). LINEAS to kolejne wcielenie National Railway Company of Belgium- NMBS/SNCB. Wagony z Polski, jak i belgijskie mają dalej taki sam człon parametry techniczne w EVN: 0834.

Katalog wagonów LINEAS z 2017:
LINEAS WAGON CATALOGUE

zdjęcie z 8 stycznia 2014 roku - Kielce Herbskie

ten typ "959" to chyba sie wywodzi z oznaczeń kolei DB
Tak. Wagony zakupiono w Niemczech. Są także eksploatowane w Belgii przez LINEAS - typ: 6010 B0.

Co to producenta. Jedyne źródło to katalog Terczyńskiego: La Brugeoise et Nivelles (Belgia). Jeżeli chcielibyście dowiedzieć się cokolwiek o produkcji tych wagonów w tym zakładzie ... to Internet milczy. Ze strony w Wikipedii (plakat) wiadomo, że wagony "podobne" do obecnych wagonów serii Tads były tam produkowano już w latach 30. ubiegłego wieku, czyli blisko 100 lat temu.
 
Ostatnio edytowane:

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
599 0 0
Tak to wygląda, ale oznaczenie w Belgii mają, przynajmniej obecnie inne: 6009 B0. Obecnie wagony należą do LINEAS, ale jeżdżą z oznaczeniem VKM: XPS (Xpedys). LINEAS to kolejne wcielenie National Railway Company of Belgium- NMBS/SNCB. Wagony z Polski, jak i belgijskie mają dalej taki sam człon parametry techniczne w EVN: 0834.

Katalog wagonów LINEAS z 2017:
LINEAS WAGON CATALOGUE

zdjęcie z 8 stycznia 2014 roku - Kielce Herbskie


Tak. Wagony zakupiono w Niemczech. Są także eksploatowane w Belgii przez LINEAS - typ: 6010 B0.

Co to producenta. Jedyne źródło to katalog Terczyńskiego: La Brugeoise et Nivelles (Belgia). Jeżeli chcielibyście dowiedzieć się cokolwiek o produkcji tych wagonów w tym zakładzie ... to Internet milczy. Ze strony w Wikipedii (plakat) wiadomo, że wagony "podobne" do obecnych wagonów serii Tads były tam produkowano już w latach 30. ubiegłego wieku, czyli blisko 100 lat temu.
Tak faktycznie, może być tak, że 1004D0 zmieniono oznaczenie na 6009B0. Jednocześnie 1004D1 mogą być teraz 6010B0.
Tu ładne zdjęcia z przełomu milenium:
http://www.naardesporen.be/spotting wagen Tads.htm

Ale raczej nie ma powiązania między 959, a 6010B0. Ta sama seria, ale poza tym różne wagony.

Szukanie źródeł belgijskich jest problematyczne. Po pierwsze to kraj dwóch języków, po drugie google z założenia wycina wyniki w językach, z których nie korzysta użytkownik.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
1004D0 zmieniono oznaczenie na 6009B0. Jednocześnie 1004D1 mogą być teraz 6010B0.
Jakby tego było mało, to teraz, jak przewoźnik zmienił się na LINEAS, to zmieniono typ na 6009L0, czyli wygląda na to, że litera w typie pochodzi od nazwy przewoźnika i zmieniają typy w zależności od przewoźnika, przynajmniej literę w typie. Litera B była umieszczona, gdy wagony były eksploatowane przez "B Cargo", a potem Xpedys, który nie zmienił litery, a litera L pochodzi od "LINEAS" (np. 33 88 0834 091-7 B-LNS Type 6009L0 https://www.railroadpics.net/photo/22/Tads_33-88-0834-091-7/).

Google oczywiście jest do niczego, jeżeli szukamy poza Polską. Używam ostatnio "duckduckgo.com". Warto też przeszukiwać "flickr.com" - informacji zero, ale za to zdjęcia w wysokiej rozdzielczości, z których można wiele wyczytać.

Fakt. Typ 959 i 6010B0 to różne wagony. Typ 6010B0 i 6009B0 to praktycznie ten sam wagon - wymiary podstawowe takie same, np. (-17,57-). Różnią się m.in. tzw długością użyteczną(?) o około 0,5 metra.
 

Podobne wątki