Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Na stronie www.tosh-railways.com pojawiła się aktualizacja Summer 2021 - wagons 51 zawierająca kilkaset nowych zdjęć wagonów zarejestrowanych w Polsce. Znalazłem kilka ciekawostek.
Po pierwsze należący do PKP CARGO dwuosiowy Fls typu 202V świeżo po naprawie (2x.06.2021). W latach 1971-1975 wyprodukowano ok. 1500 szt., ale dziś są one dość rzadkim widokiem. W ostatnich latach zawsze widywałem je w już dość wyblakłym malowaniu, teraz przynajmniej część jeszcze czynnych posłano na naprawy i pojeżdżą jeszcze minimum kilka lat.
Po drugie nietypowy Talns typu 441Vb. Wagony takie w liczbie 210 szt. zostały wyprodukowane dla PKP CARGO Connect (początkowo PS Trade Trans, które zostało przejęte przez Grupę PKPC, stąd ich rejestracja na PL-PSTT). Ale dlaczego ten jest nietypowy? Otóż wagony te początkowo nosiły logo PS Trade Trans, a potem PKP CARGO Connect. W ramach Grupy PKPC są one używane głównie do przewozu zboża, ale część z nich była (lub wciąż jest) wypożyczana do spółki Pol-Miedź Trans, gdzie służyły do przewozu koncentratu miedzi. Pierwszy raz widzę jednak, aby obok loga PSTT/PKPCC taki wagon posiadał logo firmy WASCOSA zajmującej się wynajmem wagonów. Oznaczać to może, że część z nich została tej firmie sprzedana i jest wynajmowana przez PKP CARGO Connect albo przez zupełnie innych (niekoniecznie polskich) przewoźników, a logo PKPCC po prostu pozostało jeszcze na wagonie.
Na koniec zostawiłem zagadkową długą cysternę Zas firmy Tankwagon. Jest to o tyle ciekawe, że firma ta posiada w swoim parku taborowym różne typy cystern sprowadzone z wielu różnych krajów europejskich, ale pozostawia im oryginalny kraj rejestracji (widziałem m.in. D-TWG, S-TWG, F-TWG, CH-TWG itd.). Widziałem również PL-TWG na wagonach polskiej produkcji, np. z rodziny 406R. Tutaj również mamy PL-TWG, więc na logikę zgodnie z postępowaniem firmy Tankwagon powinien być to wagon polskiej produkcji. Tego typu jednak ani nigdy nie widziałem, ani nie ma go w Atlasie wagonów towarowych P. Terczyńskiego. Znalazłem go na stronie właściciela, gdzie opisany jest jako typ MB54/M przeznaczony do lekkich produktów naftowych (karta wagonu). Typ ten widnieje w Katalogu Kolejowym, gdzie dopuszczenie wydano mu w 2004 r., a jako producenta (czyli często po prostu zgłaszającego) podano spółkę LOTOS Kolej. Na stronie Tankwagonu, w karcie wagonu i w albumie są zdjęcia wagonów o numerach 050-6, 057-0, 065-3, 068-7. Rozpiętość numerów jest niewielka, a więc i typ ten zapewne nie był liczny. Wszelkie informacje na jego temat, zdjęcia innych wagonów tego typu itd. mile widziane.
Wg wyciągu NVR (UTK) ten wagon należy do typu BDŻ/E lub CFR/E
Oznakowania typów importowych węglarek najlepiej opisuje słowo "chaos". Co ten wagon ma wspólnego z węglarką z bułgarskiej fabryki w Burgas?
Wg wyciągu NVR (UTK) ten wagon należy do typu BDŻ/E lub CFR/E
Oznakowania typów importowych węglarek najlepiej opisuje słowo "chaos". Co ten wagon ma wspólnego z węglarką z bułgarskiej fabryki w Burgas?
Skąd kolega wyszedł z założeniem, że szeroko pojęty typ "CFR/E" były produkowane także przez zakłady Burgas?
Być może tutaj kolega przyjął źle i fakty się nie zgadzają?
4-osiowe wagony węglarki serii Eaos, typu CFR/E były produkowane przez Fabrykę Wagonów BURGAS w Bułgarii i Fabrykę Wagonów ARAD w Rumunii.
Nazwa CFR/E koduje jedynie informacje, że wagon jest rodzaju E i jest produkcji Rumuńskiej.
Wagon na zdjęciu powyżej będzie kolejnym przykładem CFR/E tak jak te wagony z Bogdanki, jedynie naprawiany w inny sposób, przez to posiadający liczne zmiany w detalach.
16.10.2021. Olsztyn Główny.
Taki oto wagonik z ciekawym pudłem trafił mi się w Olsztynie. Stał wpięty w skład węglarek firmy Oxar (?).
33 RIV 51 PL-BRX 540 0 656-3 Eaos
Ktoś z kolegów coś więcej potrafi napisać o takim typie pudła?
Co do zasady był to po prostu wagon węglarka samowyładowcza "gondola", czyli wagon o stałych ścianach bocznych i uchylnej podłodze. umożliwiający rozładunek na obydwie strony torów na raz. Jednak ze względu na niewielki kąt odchylenia się klap nad wózkami i zjawiskami takimi jak zlepianie się ładunku, rozładunek w ten sposób nie zawsze się udawał co powodowało, że ten rodzaj wagonów nie był zbytnio popularny, jednak ze względu na górną obwodzinę pudła na tej samej wysokości co w zwykłych wagonach, możliwy jest także rozładunek ich klasycznie na obrotnicach. Z tych wagonów słynęła zasadniczo Rumunia, oraz częściowo Bułgaria, PKP dawno temu tez kupiła od tych dwóch krajów takie wagony, ale już rzadne nie istnieją. Finalnie ze względu na problemy, podłogę zaspawano i użytkuje się je jak zwykłe węglarki (I tak je przerejestrowano z Eacs na Eaos. Czej... właściwie dlaczego one się nazywały Eacs? Dlaczego nie Eacos? przecież nigdy nie dało się ich rozładować na wywrotnicach czołowych? Chyba, że w nazewnictwie UIC litera c i o nie występują na raz... podejrzane...)
Po pierwsze należący do PKP CARGO dwuosiowy Fls typu 202V świeżo po naprawie (2x.06.2021). W latach 1971-1975 wyprodukowano ok. 1500 szt., ale dziś są one dość rzadkim widokiem. W ostatnich latach zawsze widywałem je w już dość wyblakłym malowaniu, teraz przynajmniej część jeszcze czynnych posłano na naprawy i pojeżdżą jeszcze minimum kilka lat.
Trzy razy w życiu widziałem te wagony w ruchu:
1. wiele lat temu, jak cały skład przypisany do stacji Wałbrzych Główny został wysłany do rewizji w WGW Jaworzyna Śląska, po czym wrócił do Wałbrzycha i stał tam kolejne lata bez zatrudnienia - aż do wyjścia kolejnej naprawy okresowej.
2. Jakieś 4 lata temu, w Dąbrowie Górniej, pojedyncza sztuka w kiepskim stanie jako wagon przy pociągu roboczym.
3. Kilka miesięcy temu, gdzieś chyba na Górnym Śląsku.
Słowo "pojeżdżą" zastąpiłbym "będą istniały" ;-)
Obecnie jest w kolorze popielatym, ale jako że napisy eksploatacyjne są (a może bardziej były) białe, to wagon musiał znacząco wypłowieć. Ma ktoś jakikolwiek pomysł jaka była kolorystyka tego wagonu po ostatnim malowaniu?
Białe napisy niekoniecznie oznaczają, że wagon musiał mieć ciemną kolorystykę. Jest trochę wagonów w jasnych kolorach (w tym jasnoszare), a mimo to mają białe oznaczenia.
Ponadto jest jeszcze jedno zdjęcie w miesięczniku Świat Kolei nr 3/2017. Tam jest artykuł o węglarko-platformach 401Z, w którym zamieszczono zdjęcie węglarko-platformy w jasnoszarym malowaniu z białymi oznaczeniami. Według opisu zdjęcie zrobione w 2008 roku, a wagon należał wtedy do Zakładu Napraw Infrastruktury w Radomiu.
I tu można się zastanowić, czy takie jasnoszare malowanie nie było stosowane do wyróżnienia wagonów technicznych? Na zdjęciu ze Świata Kolei widać jeszcze fragmenty innych wagonów w tym samym schemacie malowania.
swego czasu była taka koncepcja malowania:
wagony kolejowe normalnej budowy (G, E, K, R) - czerwono-tlenkowe,
wagony kolejowe specjalnej budowy (H, F, L, S, U) - szare
oczywiście nie było to stosowane konsekwentnie, ale np. Fals -y (Wap) były szare, kryte Hais -y też, Ugpps -y też
Mam wątpliwości co do jednoznacznego określenia typu tych wagonów. Czy jest możliwe jednoznaczne określenie ich typów na podstawie zdjęcia?
Wagon cysterna serii Zas, typ 406R (EVN: 83 51 7856 230-1)
Według wyciągu z NVR (UTK) jest to wagon typu 406Rb
Wagon kryty serii Gbs, typ 208Kg (EVN: 21 51 1554 111-6)
Według wyciągu z NVR (UTK) trudno to jednoznacznie rozstrzygnąć. Jest to wagon typu 208Kg lub 208Kf
Wagon towarowy serii Fa, typ konstrukcyjny 409Va (EVN: 82 51 6700 197-3).
Według wyciągu z NVR (UTK) trudno to jednoznacznie rozstrzygnąć. Jest to wagon typu 409V lub 409Va
Akurat w przypadku 208Kg i 208Kf bardzo łatwo te typy rozróżnić. 208Kg były przystosowane do przewozów wojskowych, co z zewnątrz objawiało się kominkiem po środku dachu i oznaczeniem "-t" po serii literowej. Na zdjęciu jest więc 208Kf.
Akurat w przypadku 208Kg i 208Kf bardzo łatwo te typy rozróżnić. 208Kg były przystosowane do przewozów wojskowych, co z zewnątrz objawiało się kominkiem po środku dachu i oznaczeniem "-t" po serii literowej. Na zdjęciu jest więc 208Kf.
swego czasu była taka koncepcja malowania:
wagony kolejowe normalnej budowy (G, E, K, R) - czerwono-tlenkowe,
wagony kolejowe specjalnej budowy (H, F, L, S, U) - szare
oczywiście nie było to stosowane konsekwentnie, ale np. Fals -y (Wap) były szare, kryte Hais -y też, Ugpps -y też