Choć z drugiej strony czemu w oznaczeniu przeskoczono na "b", może jednak jakiś prototyp ?
No i właściwie sam sobie odpowiem. Otóż była węglarka oznaczona typem
412Wa. Sięgnąłem do "Archiwum taboru" Świata Kolei, do artykułu
Pawła Tarczyńskiego "Wagon węglarka czteroosiowa typu 412W" (Świat Kolei nr 7/2006), gdzie autor podaje, że wersja 412Wa posiadała hamulec pomostowy i nie weszła do produkcji. Takiej informacji nie ma np. w "Atlasie wagonów towarowych", który z powodu formy, ma ograniczoną ilość tekstu pod zdjęciem danego typu wagonu. W artykułach w Świecie Kolei z cyklu "Archiwum taboru" jest nieco więcej informacji.
Nazwę typu R556V stworzył autora atlasu na potrzeby tego wydawnictwa. Mimo wszystko - doceniając pracę autora pomagającą lepiej klasyfikować wagony - jednak powinniśmy używać nazewnictwa oficjalnego występującego w wyciągu NVR, czy też w katalogach przewoźników.
... dlatego napisałem
"umowny" typ
A te ex-gondole to przypadkiem nie umowny typ R556V
... choć myślę, że sposób oznaczania wagonów obcej budowy, zaproponowany w "Atlasie wagonów towarowych" przez Pawła Terczyńskiego jest ze wszech miar godny tego, aby go propagować i używać, zwłaszcza na Forach kolejowych, oczywiście z dopiskiem (o czym wspomniałem wyżej), że jest to typ umowny, wzięty z w/w Atlasu.
Paweł Terczyński, dla mnie osobiści, jest jednym z wielkich autorytetów, w dziedzinie taboru kolejowego, zwłaszcza wagonów towarowych. Jego publikacje znane są mi od latach 90-tych ubiegłego wieku. Zwłaszcza cykl „
Archiwum taboru” prezentowany na łamach Świata Kolei w numerach od 01.1999 do 12.2007 (w 1999 prezentowane były same lokomotywy, od stycznia 2000 r. w 95% były to wagony towarowe) pozwalał bardziej "zgłębiać" temat, a "Atlas wagonów towarowych" jego autorstwa, jest (a przynajmniej powinien być - tak uważam) obowiązkową pozycją na półce z książkami, każdego, kto chce mieć jakiekolwiek pojęcie o wagonach towarowych używanych na PKP do 2010 r.
Dalej też uważam, że oznaczenie CFR/E w odniesieniu do ex-gondol rumuńskich jest mimo wszystko zbyt ogólne, a nawet mylące. Oczywiście jest parę artykułów w necie dotyczących węglarek przewoźnika Lubelski Węgiel BOGDANKA, gdzie do jednego worka wrzuca się trzy typy węglarek, jakie firma ta zakupiła w 2003 r., są też informacje podane np. w wykazie świadectw UTK dopuszczania pojazdów do ruchu, ale bardzo tajemniczo brzmiące, jeżeli nie dysponuje się treścią świadectwa. Sprawę gmatwa też to, że po kilku latach wagony przechodziły modernizację, zmieniano więc nieco oznaczenia, serię, a nawet nadawano nowe nazwy typu, w tym (pośrednio) te "nieszczęsne" CFR/E, choć przecież nie do końca jest to dosłownie CFR/E u samego przewoźnika w Bogdance, a spis w VTK daje "wiele do życzenia", a i tam przecież wagony te opisane są jako typ konstrukcyjny
438/N lub
43800/0 (przynajmniej wg. wyciągu z 30.06.2018 r.), co jeszcze bardziej wprowadza pewien "chaos"... Stąd, moim zdaniem, powinno się stosować nomenklaturę zaproponowaną przez Pawła Terczyńskiego, pisaną dodatkowo w nawiasie (wówczas wszyscy wiedzą o co chodzi
). "Bogdanka" opisuje je bardzo zawile, nie posuwając się - nawet ostatnimi laty, do precyzyjnego określenia typu (choć w pewnym momencie był to typ 438/N), w pismach UTK padają np. takie określenia jak
"Gondola typu 438/N wykonana wg rysunku nr 43800/0" lub
"typ Gondola 438/N (wg rysunku nr 43800/0), serii CFR/Eacs", a w piśmie przetargowym (z 26.09.2016) na naprawę węglarek, w stosunku do ex-gondol podany jest typ wpisany jako
wg. dok. CFR/E 0159-1. (to już po zmianie serii z Eacs na Eaos). I "bądź tu mądry człowieku"
Pokrótce więc napiszę, że dysponuję np. owymi świadectwami (wszystkimi dotyczącymi węglarek "Bogdanki"), w formie JPEG. Trzy lata temu w Gutkowie napotkałem cztery ex-gondole z tej samej rodziny co wagony "Bogdanki", rumuńskiego przewoźnika RSCO – Rolling Stock Company SA z Bukaresztu, tak więc "rozgryzałem" je na tyle ile mogłem, ale dzięki temu dotarłem np. do świadectw UTK dla węglarek (owych trzech typów), zakupionych przez "Bogdankę". Ale to temat na oddzielną wypowiedź, zapraszam więc na wieczór, wówczas postaram się zamieścić wpis dotyczący tego tematu (teraz niestety brak czasu).