No i 5 jest błędna. To jest CFR/E. Czechosłowackie (CSD/E) węglarki są bardzo charakterystyczne ze względu na duże trapezowe wzmocnienie pod drzwiami, którego tutaj nie ma. CFR/E użytkowane przez PKPC rozpoznaje się po wzmocnieniu (poziomym profilu kwadratowym) pomiędzy górną krawędzią drzwi i obwodziną górną, który jest rozcięty w połowie. (412W go nie mają, A CSD/E mają go mniejszego i nie rozciętego), do tego kształt dolnych narożników pudła i charakterystyczne zastrzały obwodziny w górnych narożnikach.
Gwoli uzupełnienia. Można dodać, że węglarki rumuńskie, budowane dla Polski wg. standardu 412W, a określane jako typ CFR/E (R462W) jeżdżą z różnymi drzwiami ładunkowymi (nie koniecznie z tym „
rozciętym w połowie profilem, wzmacniającym górną krawędź drzwi” jak to opisał
Fictorque a zasadniczym i podstawowym elementem wyróżniającym je od innych węglarek tej rodziny (412W i CSD/E) jest, według mnie,
kształt dołu słupków wzmacniających, które w rumuńskich węglarkach (bez wyjątku – przynajmniej innych nie widziałem), i tylko w nich, przyjmują
kształt zaokrąglony. Oczywiście z wyłączeniem słupków, które są przy drzwiach ładunkowych, bo te, na dole przyjmują postać „ściętych” bądź „prostych”. Wytłumaczę to wszystko na przykładach zdjęciowych, tak więc po kolei:
A. Węglarka budowy czechosłowackiej typu CSD/E (C462W). Tak jak wspomniał
Fictorque zasadniczym i podstawowym elementem rozróżniającym je od innych z tej rodziny, są „trapezowe” wzmocnienia pod drzwiami ładunkowymi. Jej słupki wzmacniające mają dolne zakończenia proste, bez żadnych „zacięć”.
1. Fragment węglarki typu
CSD/E nr
31 51 5355 597-6 serii
Eaos z zaznaczonymi elementami opisanymi wyżej.
Można oczywiście spotkać węglarki typu 425Wa mające, podobnie jak typ CSD/E, takie trapezowe wzmocnienia pod drzwiami ładunkowymi, ale jest ich niewiele (ok. 400 szt.) w porównaniu do węglarek czechosłowackich, których sprowadzono aż 6200 szt. Co odróżnia węglarkę typu CSD/E od typu 425Wa ? Przede wszystkim małe trójkątne zastrzały w samych górnych rogach pudła, pod obwodziną górną (brak ich w 425Wa) oraz „zgrabne” wąskie, „trapezikowate” wzmocnienia, na dolnych rogach pod pudłem, patrząc na hak promowy, nie wystające poza niego. W 425Wa są one bardziej „masywne” i sięgają poniżej haka promowego
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=22604
2. Fragment węglarek typu
CSD/E, po lewej wagon ze zdjęcia wyżej, po prawej nr
31 51 5357 951-3 serii
Eaos z zaznaczonymi elementami opisanymi wyżej.
B. Węglarki polskiej budowy typu 412W mają dolne zakończenia słupków w formie "prostej", oraz, o czym wspominał
Fictorque nie mają elementów wzmacniających, zastrzałów, w samych górnych rogach pudła, pod obwodziną górną. Charakteryzują się także tym, że środkowy słupek na burcie pudła, pomiędzy drzwiami i końcem wagonu,
jest wąski na całej swojej długości – z daleka łatwo to zauważyć.
3. Fragment węglarki typu
412W nr
31 51 5497 666-8 serii
Eaos-xx ('diabelskiej' przez te 666
) z zaznaczonymi elementami opisanymi wyżej.
Poniżej ogólny widok węglarek typu 412W, wybudowanych w liczbie 10 936 szt. (w wariantach 412Wa i 412Wb). Proszę zwrócić uwagę na „wąskie” w całości, słupki środkowe, pomiędzy drzwiami a końcem wagonu - moim zdaniem główna cecha wyróżniającea tego typu wagony.
4. Stacja Dobre Miasto, węglarka typu
412W nr
31 51 5365 534-7 serii
Eaos. Z „małymi” „trapezikowatymi” wzmocnieniami dolnych narożników pudła.
5. Stacja Dobre Miasto, węglarka typu
412W nr
31 51 5497 711-2 serii
Eaos. Z „dużymi” „trapezikowatymi” wzmocnieniami dolnych narożników pudła.
C. Przejdę teraz do
rumuńskich węglarek typu CFR/E (R462W). Według mnie, ich najbardziej „rzucającą się w oczy” cechą zewnętrznej budowy są wspomniane na początku
słupki zaokrąglone na dole. Przy czym nie dotyczy to słupków przy drzwiach ładunkowych (są one "proste" albo „ścięte”). Same drzwi przyjmują różną formę, nie koniecznie mają wzmocnienie górne
"rozcięte w połowie” jednak trudno mi powiedzieć, czy pierwotnie wszystkie je miały, czy jednak nie. Biorąc pod uwagę fakt, że dostarczono do Polski aż 10 500 szt. węglarek typu CFR/E, zakładam, że wszystkie „formy” drzwi ładunkowych były produkowane fabrycznie.
6. Fragment węglarki typu
CFR/E nr
31 51 5359 152-6 serii
Eaos. „Zaokrąglone”, dolne części słupków. Drzwi w połowie wzmocnienia górnego z rozcięciem, słupki przy drzwiach „ścięte”.
7. Fragment węglarki typu
CFR/E nr
31 51 5497 386-3 serii
Eaos. „Zaokrąglone”, dolne części słupków. Drzwi bez rozcięcia w połowie wzmocnienia górnego, słupki przy drzwiach „ścięte”.
8. Fragment węglarki typu
CFR/E nr
31 51 5497 462-2 serii
Eaos. „Zaokrąglone”, dolne części słupków. Drzwi bez rozcięcia w połowie wzmocnienia górnego, słupki przy drzwiach „proste”.
9. Stacja Dobre Miasto, węglarka typu
CFR/E nr
31 51 5497 462-2 serii
Eaos. Ten sam wagon, co ze zdjęcia nr 8, ale z zaznaczonymi kolejnymi elementami charakterystycznymi dla typu CFR/E, o których pisał już
Fictorque
10. Stacja Dobre Miasto, stojące obok siebie węglarki typu
CFR/E o odmiennych drzwiach ładunkowych. Widok porównawczy (poniżej, kolejne dwa zdjęcia przedstawiające ogólny, boczny widok, zaprezentowanych wagonów)
11. Stacja Dobre Miasto, węglarka typu
CFR/E nr
31 51 5346 604-2 serii
Eaos-xx. Wagon niebieski ze zdjęcia nr 10. Drzwi bez rozcięcia w połowie wzmocnienia górnego, słupki przy drzwiach „proste”.
12. Stacja Dobre Miasto, węglarka typu
CFR/E nr
31 51 5360 447-7 serii
Eaos. Wagon bladoniebieski ze zdjęcia nr 10. Drzwi z rozcięciem, w połowie wzmocnienia górnego, słupki przy drzwiach „ścięte”.
13. Rząd węglarek - wyróżniono wagony typu
CFR/E. Jak widać z daleka "rzuca się w oczy" dolne „zaokrąglenie" słupków wzmacniających pudło oraz górne wzmocnienie drzwi ładunkowych (bez "rozcięcia" i "z rozcięciem").
Na zakończenie, w podsumowaniu, zdjęcie stojących w rzędzie węglarek, trzech omawianych typów, gdzie „jak na dłoni” widać, jak najprościej rozpoznać poszczególne typy, najpopularniejszych w Polsce węglarek serii Eaos / Eaos-xx, na wózkach standardu UIC Y25.
14. Rząd węglarek - w kolejności wagony typu
CSD/E,
412W i
CFR/E. Skład ciągnie ST44-1229.