• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

Reakcje
48 0 0
Dobry wieczór! Przychodzę z pytaniem o identyfikację pewnej ciekawej cysterny, którą jakiś czas temu udało mi się przypadkowo spotkać, a która przykuła moją uwagę ciekawą konstrukcją poszycia zbiornika, niezaokrąglonego na dole. Ale do rzeczy, oto ona:

33 80 7872 442-8 Zaces.jpg

33 80 7872 442-8 Zaces | D-VTG
20.01.2021 | Kraków Prokocim Towarowy

Wagon wygląda na dość wiekowy, co potwierdzają wózki, na których jest posadowiony. Z tego, co udało mi się ustalić, jest to typ 931, a dokładniej jego trzecia wersja montowana od ok. 1962 r. (trzecią wersję poznać można po owalnych wewnętrznych otworach kontrolnych hamulców i okrągłych zewnętrznych). Istnieje oczywiście możliwość, że wagon powstał o wiele później na wózkach staroużytecznych.

Cysterna należy do spółki VTG, ale w zakładce prezentującą flotę wagonową na jej stronie próżno szukać sfotografowanego przeze mnie typu. Znajdują się tam praktycznie wyłącznie nowe typy użytkowane przez VTG. Pozostaje więc szukać po zakresie numeracji, czyli 7872. Udało mi się w ten sposób znaleźć kilka zdjęć przedstawiających inne egzemplarze tego ciekawego typu.

i-xTJL7hw-X3.jpg
33 80 7872 447-7 Zaces | D-VTGD
25.04.2016 | Würzburg
st. mac. Maschen Rbf
UN 3082 (materiał zagrażający środowisku, ciekły)
źródło: https://gingespotting.smugmug.com/Germany/ZCoded-80/Zaces-7872/i-xTJL7hw/A


i-vck6vGd-X3.jpg
33 80 7872 508-6 Zaces | D-VTGD
18.07.2012 | Hamburg
st. mac. Maschen Rbf
UN 3082 (materiał zagrażający środowisku, ciekły)
źródło: https://gingespotting.smugmug.com/Germany/ZCoded-80/Zaces-7872/i-vck6vGd/A


i-tGQtB2p-X3.jpg
33 80 7872 508-6 Zaces | D-VTGD
07.05.2014 | Köln
st. mac. Maschen Rbf
źródło: https://gingespotting.smugmug.com/Germany/ZCoded-80/Zaces-7872/i-tGQtB2p/A


20130821_091233.jpg
33 80 7872 436-0 Zaces | D-VTGD
21.08.2013 | Czechy
st. mac. Maschen Rbf
UN 3082 (materiał zagrażający środowisku, ciekły)
źródło: https://klapiklap.rajce.idnes.cz/Cisterny/675038063


auch-ein-interessnter-kesselwagentyp-man-336865.jpg
33 80 7872 431-1 Zaces | D-VTGD
24.04.2014 | Berlin-Schönefeld Flughafen
st. mac. Maschen Rbf
UN 2304 (naftalen, stopiony)
źródło: https://karow900.startbilder.de/bil...-ein-interessnter-kesselwagentyp-den-man.html


Powyższe wagony mają jednak jedną ciekawą cechę – wszystkie, inaczej niż ten sfotografowany przeze mnie, posadowione są na wózkach drugiej wersji serii 931, w której okrągłe są zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne otwory kontrolne hamulców i która montowana była od roku 1958. Wszystko wskazuje więc na to, że rzeczywiście możemy mieć do czynienia z bardzo starymi wagonami pochodzącymi z przełomu lat 50. i 60. Wagony z drugiego, trzeciego i ostatniego zdjęcia (508-6 i 431-1) mają także inny mechanizm opróżniania, wymagający prostokątnego wycięcia w dolnej części poszycia (w przypadku 431-1 to wycięcie jest większe).

Na drugim i trzecim zdjęciu widzimy wagon o numerze 508-6 posiadający jeszcze logo EVA (Eisenbahn-Verkehrsmittel AG, kupione przez VTG w 2002 r.). Na innych wagonach logo VTG jest domalowane na nowszej, w porównaniu do reszty zbiornika, warstwie farby. To może sugerować, że wszystkie wagony interesującego nas typu trafiły do VTG razem z przejęciem firmy EVA, do której wcześniej należały. Zwrócić należy także uwagę na numery wagonów, do których dotarłem: 431-1, 436-0, 442-8, 447-7, 508-6 – wszystkie one zawierają się w obrębie kilkudziesięciu numerów, a pomijając 508-6 – nawet kilkunastu. To sugeruje, że typ ten nie był zbyt liczny i być może obejmował jedynie właśnie te kilkadziesiąt sztuk.

Z góry dziękuję za każdą pomoc w znalezieniu dalszych informacji odnośnie tego typu cystern: producenta, lat produkcji, pierwotnych użytkowników itd. Pozdrawiam!
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
626 0 0
Hej, faktycznie raz spotkałem taki wagon i też mnie zafascynował:
(miałem tylko kamerkę sportową więc zdjęcie jest biedne bo pociąg pędził)

33 80 7872 442-8 D-VTGD Zaces | Rzezawa 25 lipca 2019;

Szczęśliwie jest to wagon niemiecki i tu zwykle zawsze idzie znaleźć jakieś źródło:
https://flic.kr/p/dhcun8 Uerdingen 1966 - 72461
https://flic.kr/p/df7ver Uerdingen 1966 - XXXXX
https://flic.kr/p/dd3873 Uerdingen 1966 - 72459

3 takie wagony, na obydwu rodzajach wskazanych przez Ciebie wózkach, wszystkie produkcji zakładów Uerdingen z 1966 roku. Dwa z nich mają nawet podany konkretny numer seryjny. Mnie ta informacja zupełnie satysfakcjonuję, ale jestem przekonany, że niemieccy znawcy wagonów towarowych będą wiedzieć więcej na ten temat jeżeli kolega potrzebuję.

No i oczywiście dla rozwiania nieścisłości: to są wagony cysterny termosy. W środku znajduję się klasyczny walcowy zbiornik.
Jedynie poszycie chroniące warstwe izolacyjną nietypowo schodzi w dół na prosto do ramy wagonu.

Jedyne co mnie zastanawia to czym jest ten króciec wychodzący ukośnie z końca zbiornika po przeciwnej stronie niż pomost hamulcowy...
 

Załączniki

Reakcje
48 0 0
Hej, faktycznie raz spotkałem taki wagon i też mnie zafascynował:
(miałem tylko kamerkę sportową więc zdjęcie jest biedne bo pociąg pędził)

33 80 7872 442-8 D-VTGD Zaces | Rzezawa 25 lipca 2019;

Szczęśliwie jest to wagon niemiecki i tu zwykle zawsze idzie znaleźć jakieś źródło:
https://flic.kr/p/dhcun8 Uerdingen 1966 - 72461
https://flic.kr/p/df7ver Uerdingen 1966 - XXXXX
https://flic.kr/p/dd3873 Uerdingen 1966 - 72459

3 takie wagony, na obydwu rodzajach wskazanych przez Ciebie wózkach, wszystkie produkcji zakładów Uerdingen z 1966 roku. Dwa z nich mają nawet podany konkretny numer seryjny. Mnie ta informacja zupełnie satysfakcjonuję, ale jestem przekonany, że niemieccy znawcy wagonów towarowych będą wiedzieć więcej na ten temat jeżeli kolega potrzebuję.

No i oczywiście dla rozwiania nieścisłości: to są wagony cysterny termosy. W środku znajduję się klasyczny walcowy zbiornik.
Jedynie poszycie chroniące warstwe izolacyjną nietypowo schodzi w dół na prosto do ramy wagonu.

Jedyne co mnie zastanawia to czym jest ten króciec wychodzący ukośnie z końca zbiornika po przeciwnej stronie niż pomost hamulcowy...
Dzięki za wyjaśnienie sprawy. Ciekawe, że sfotografowałeś dokładnie ten sam egzemplarz (442-8) i to być może na tej samej relacji. Jest to więc póki co jedyna sztuka tego typu udokumentowana w Polsce. Dodatkowo warto odnotować, że w międzyczasie, między naszymi zdjęciami, wagon przeszedł rewizję (17.02.2020) w Nysie (FKP), podczas której przerejestrowano go z D-VTGD na D-VTG. Tak więc pojeździ jeszcze co najmniej do początku 2024 r. i będzie w eksploatacji mając 58 lat (zakładając 1966 r. jako rok produkcji), co będzie dość słusznym wiekiem jak na wagon towarowy.
 

Jerrrrycho

Użytkownik
Reakcje
55 0 0
Paweł Terczyński w Atlasie Wagonów Kolejowych napisał, że Konstal Chorzów wyprodukował 600 sztuk platform podkontenerowych typu 623Z oraz 623Za w latach 1987-88. Wagony te były protoplastami 624Z(a), jeżdżącymi po dziś dzień w PKP Cargo.

Czy ktoś z kolegów ma informacje na temat, gdzie dziś jeżdżą te wagony? Póki co jedynym tropem są wagony Sggrs 80' 6 VTG o prefiksie 37 80 4951.
Sggrs. Ta sama długość ze zderzakami 27100mm, identyczna blacha na macierz obciążeń w zależności od klasy linii, wzmocnienie wzdłuż osi wagonu, różnicą jest brak kłów na wymarłe obecnie kontenery 35'.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
477 1 0
Standardowe pytanie? Ile CHOT-50AM zbudowano? Najwyższy znany mi numer to 16
Skoro miały być po 2 na każdą DOKP to daje 16. Oprócz odchwaszczania miały służyć do dekontaminacji i dezaktywacji po ewentualnym użyciu broni masowego rażenia. Oprócz tego istniały odchwaszczarki budowane metodą gospodarczą, często ze starych tendrów.
 

Marek Sz

Użytkownik
Reakcje
45 0 0
Oprócz tego istniały odchwaszczarki budowane metodą gospodarczą, często ze starych tendrów.
Dzięki. Budowano też odchwaszczarki na bezie cystern gospodarczych. Katowicka, później gliwicka a teraz o ile pamiętam pyskowicka odchwaszczarka była wykonana ze starej cysterny. Na wąskich torach wykorzystywano cysterny albo zbiorniki na platformach i chyba tylko na GKW powstała odchwaszczarka na bazie krytego
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
477 1 0
Dzięki. Budowano też odchwaszczarki na bezie cystern gospodarczych. Katowicka, później gliwicka a teraz o ile pamiętam pyskowicka odchwaszczarka była wykonana ze starej cysterny. Na wąskich torach wykorzystywano cysterny albo zbiorniki na platformach i chyba tylko na GKW powstała odchwaszczarka na bazie krytego
W poznańskim Oddziale Drogowym była odchwaszczarka z tendra 22D1 i wagonu krytego jako magazynu i pomieszczenia obsługi.
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
626 0 0
Wracając ponownie do tematu sprzed dwóch miesięcy:

Witam, przychodzę z prośbą o identyfikację pewnych słowackich platform krytych. Chodzi tu o wagon, który sfotografowałem pod koniec sierpnia tego roku w pociągu spółki Freightliner PL zmierzającym prawdopodobnie do huty U. S. Steel Košice na Słowacji.

W pociągu znajdowały się głównie platformy do przewozu blachy w kręgach z przykryciem plandekowym lub "kanciastym" (jak w polskiej rodzinie 425S), jednak trafiłem też na poniższą ciekawostkę. Wagony takie widywałem już wcześniej w Krakowie i okolicach w składach jadących do i ze Słowacji, które kiedyś obsługiwała spółka LOTOS Kolej, a od pewnego czasu zajmuje się tym właśnie Freightliner PL.

Zobacz załącznik 777105
31 56 4773 063-1 Shimms | SK-ZSSKC
29.08.2020 | Bogoniowice Ciężkowice – Bobowa

VKM jasno wskazuje, że właścicielem wagonu jest Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Na jej stronie próżno szukać jednak tego typu w katalogu wagonów. Nie widnieje tam w ogóle seria Shimms. Takowa widnieje w galerii wagonów na tej samej stronie, ale kryje się pod nią inny typ (widać to choćby po zupełnie innej i cieńszej ostoi).

Na pudle wagonu widnieją jednak także logo i dane kontaktowe innej słowackiej firmy, czyli AXbenet. Strona internetowa tej firmy mówi już znacznie więcej, bo widnieje na niej (obok typu ze strony ZSSK Cargo) nasz wagon. Sfotografowany przeze mnie typ jest tam opisany jako S55-1. Jest to jednak prawdopodobnie oznaczenie wewnętrzne firmy, więc niewiele pomoże w identyfikacji. Zgadzają się wszystkie parametry z wyjątkiem części tabeli dopuszczalnych obciążeń, ale ta zmienić się może oczywiście w trakcie eksploatacji.

http://www.axbenet.sk/content/photogalleryml/18/IMG_2153.JPG

Wagon widniejący na zdjęciu ilustracyjnym tego typu na stronie AXbenet-u oznaczony jest jako 33 52 4772 122-8 Shimms | BG-LOKO i widnieją na nim dane kontaktowe firmy LOKO TRANS. W internecie udało mi się znaleźć także kilka innych zdjęć tego typu wagonów.

http://dybas.de/dybas/ausland/sk/gw/shimms_4772_513.html
31 56 4772 513-6 Shimms | SK-CARGO
06.08.2007 | Berlin-Schönefeld Flughafen

http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=3676&mode=search&sessionid=q8knnk6p5vjknta772ev0ue6b1
33 52 4772 116-0 Shimms | BG-LOKO
11.11.2011 | Nysa


http://t-fukuda.xsrv.jp/UIC-FC/S/Shimms-55.html
32 55 4772 014-5 Shimms | H-AXBSK
16.08.2018 | Bratislava hlavná stanica

Czy wie ktoś, co to za typ, gdzie był (a może dalej jest) produkowany i ile takich wagonów wyprodukowano? Innym pytaniem jest to, do kogo właściwie należą te i inne wagony kryte zarejestrowane na ZSSKC. Dość często widywałem kombinację: rejestracja na ZSSK Cargo i logo oraz dane kontaktowe AXbenet-u. Czasem na wagonach widnieje też okrągłe logo USS (U. S. Steel, właściciel koszyckiej huty). Tu co prawda inny typ (ten ze strony ZSSK), ale mamy piękną mieszankę (rejestracja na ZSSKC, logo USS, logo i dane kontaktowe AXbenet). Sprawa może wydawać się prosta, bo AXbenet to przecież firma wynajmująca wagony innym przewoźnikom, więc w tym przypadku po prostu wynajmuje je ZSSK Cargo. Jednak dlaczego wagony te są rejestrowane na ZSSKC? To pytanie dotyczy właściwie większości (jak nie wszystkich) typów słowackich platform krytych, jakie widywałem w "polskich" pociągach do i z Koszyc.
Akurat to jest typ, na którego wciąż czekam, aż będzie Mi dane z bliska sfotografować tabliczkę.

Mam zdjęcie z większej odległości, napisy nie do rozczytania, ale potencjalnie dałoby się dospawać jakich zakładów to tabliczka.
Niemniej tabliczka występuje na ułamku z wszystkich wagonów tego typu. Mam zdjęcia tylko dwóch egzemplarzy z nią.

Co więcej wstrzymałbym się z pochopnymi wnioskami, że to na pewno tabliczka producenta.
Moim zdaniem to tabliczka firmy, która wykonała kołpaki przesuwne na platformie
- sugeruję że sam wagon jest od nich starszy i była to późniejsza modyfikacja.
Zobacz załącznik 777473

Na pewno mam dobrze udokumentowane, że wagon 31 56 4773 065-6 stał na wózkach produkcji ANF Industrie (Crespin 1981).
Ale tu też wsztrymałbym się, że jest to tabliczka producenta. Wózki mogły być przełożone, lub wyprodukowane przez inne zakłady niż sam wagon.

Mam też zdjęcie na którym widoczny jest wybity i przekreślony poprzedni numer wagonu 32 55 4772 002-0 H-AXBSK, to jest: 33 62 4772 002-6.
No i kod kraju 62 to Czarnogóra, ale też wcześniej w czasie szwajcarskie koleje prywatne i raczej chodzi o to drugie.

I w tym miejscu kończą się moje pewne informacje. Dalej pozwolę sobie pospekulować.

Moim zdaniem, będzie to wagon produkcji francuskiej, szwajcarskiej, potencjalnie belgijskiej. Kształt samej ramy i jej wzmocnień jest praktycznie taki sam jak wielu wagonów ustandaryzowanej serii Shimms produkowanej przez wiele zakładów min: Waggon Union Siegen, Talbot Aachen, La Brugeoise et Nivelles, Josef Meyer, Jenbacher AG... na przełomie lat '70 i '80. Z tego też powodu lekko założyłbym, że wózki ANF'81 były orginalnie w tych wagonach od nowości.

Na Internecie da się znaleźć zdjęcia gdzie widać czyste błyszczące kołpaki ze stali nierdzewnej. Obecnie jak widać mocno zmatowiały i się zabrudziły. Moim zdaniem blachy nierdzewnej na wagonach towarowych się nie czyści i i nie poleruję do połysku, dlatego zaryzykowałbym stwierdzenie, że kołpaki są relatywnie młode.

Co do oznaczeń. Moim zdaniem to nic nadzwyczajnego.
Wagony są zapewne własnością AXbenenetu i są długotrwale wypożyczone ZSSKC, albo są leasingowane z docelowym wykupem. Proszę zwrócić uwagę chociażby na wagony serii Hbbins i Habbins na PKP, które jednocześnie noszą oznaczenia PL-PKPC i logo AAE, bo wagony były pierwotnie własnością AAE i zostałe leasingowane przez PKPC z wykupem. Oznaczenie Konsorcjum huty od której wożą ładunki, to też nic nadzwyczajnego.

A nie potrzebuje może kolega pomocy w identyfikacji innych platform użytkowanych przez AXbenet? Inne typy zwykle mam lepiej opracowane.
Chciałbym jeszcze dodać, że popytałem na uicstocku o tych wagonach i jakkolwiek nie dostałem żadnej konkretnej odpowiedzi,
to dostałem zdjęcie 62 4772 pokazujące że nie były to prywatne wagony szwajcarskie, tylko nowiutkie wagony bardzo młodego Państwa
jakim była wówczas Czarnogóra:

https://groups.io/g/uicstock/topic/origin_of_52_55_56_4772_3/79109291?p=,,,20,0,0,0::recentpostdate/sticky,,,20,2,0,79109291

Tak więc nie mamy żadnych tropów sprzed 2007 roku. Więc albo wagony są relatywnie młode z okoo 2007 roku posadzone na staroużytecznych wózkach i z dosyć leciwą konstrukcją ramy, albo wagony około tego roku przebudowano z niezadaszonych wagonów serii Shmms (Shmmns?).
Moim zdaniem raczej to drugie. Szczególnie, że znalazłem takie zdjęcie:

https://www.tosh-railways.com/Wagons/UIC-letter-codes/S/Shmms/i-gPV2Lq2

To jest wagon o takiej samej ramie jak ten który próbujemy rozgryźć. Porównaj sobie położenie dźwigni i zasadniczy kształt ramy.
Różnicami jest inne rozłożenie tablic z opisami i obecność stopni na środku ramy wagonu serii Shimms.

Jedynym mądrym tropem będzie lepsze zdjęcie tabliczki znamionowej, lub dopasowanie tej z rozmazanego zdjęcia do konkretnej wytwórni.


Jedyne co mi przychodzi do głowy to to, że długość ładunkową policzono z rozłożonymi czołowymi burtami.
Zwrócę tylko uwagę, że ten wagon KIEDYŚ był serią Ks obecnie w zakresie 9415 będzie się łapał jako wagon gospodarczy serii X
lub w ogóle bez oznaczenia literowego. Długość faktycznie może wynikać z innych zderzaków, tak jak masa może wynikać z innych zestawów kołowych. Ale wagon nie wygląda na znacząco przebudowany, burty boczne wyglądają na oryginalne.
W dniu wczorajszym poszczęściło mi się i przechodząc kładką nad grupą PrC zobaczyłem, że na bocznicy Maxstalu stoją 4 wagony, które przywiozły blachy z Koszyc. Jednym z tych wagonów był nasz zagadkowy 4773 Shmms i korzystając z okazji sfotografowałem tabliczkę znamionową:

KR_pd-kk-zr-pl_18mr21 (230)_.JPG


31 56 4773 084-7 SK-ZSSKC Shimms Subotica 2009/068

KR_pd-kk-zr-pl_18mr21 (277)_.JPG


Osobiście jednak, te informację raczej utwierdzają mnie w przekonaniu, że w 2009 roku te wagony jedynie zmodernizowano, a nie wyprodukowano.
Bratstvo Subotica, obecnie Tatravagonka Bratstvo, nie słynie z produkcji nowych wagonów. Jakkolwiek w referencjach mają wykonanie 20 cystern dla Slovnaftu, tak nie jest to duże zamówienie i ciężko znaleźć inne przykłady, reszta ich działalności to przeglądy, modernizacje wagonów i konstrukcje stalowe hal.
Przy okazji udało mi się znaleźć taką o to stronkę sprzed wielu lat:
http://www.grgobravar.co.rs/en/reference/vagoni/shimms.html
Gdzie Subotica jako referencję podaję wykonanie kołpaków (ponownie jak w naszym przypadku półokrągłych ze stali nierdzewnej) do wagonów (współcześnie) 4768 Shimms SK-ZSSKC i 4773 SK-ERSA (wtedy 4771 MÁV). To muszą być zdjęcia gdzieś z wczesnych lat '00, bo te wagony uczestniczyły w katastrofie w Miałach w 2004. Wagony te bazują na platformach produkcji zakładów MEVA z 1986.
(Z ciekawostek w '99 PKP kupiło 90 takich (przed przebudową) platform)

Myślę, że w tym przypadku mogło być podobnie, ale wciąż nie umiem wskazać z jakich wagonów te nasze (z 2009) mogły powstać.
 

Podobne wątki