• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
113 0 0
#22
Maxxon, Pan Andrzej zakładając ten wątek prosił o dodawanie modeli czy zdjęć własnych uzupełnionych opisem i nieprzeklajanych zdjęć ze stron producentów czy innych portali.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.646 88 19
#23
Nie wykluczam zdjęć obcych (z internetu), ale miło byłoby, gdyby podano jakiś powód ich zamieszczenia (np. ciekawy oryginał i model) i krótki opis.

A teraz wróćmy do zespołu Z 24500. Jak wcześniej pisałem, model ma światła czołowe, ale nie ma oświetlenia wnętrza, więc postanowiłem to oświetlenie dodać. Ponieważ oba wagony końcowe mają odbiór prądu (w jednym wagonie do silnika i świateł czołowych, drugim wagonie tylko do świateł), zadanie było trochę ułatwione - ale trzeba było doprowadzić zasilanie do wagonu środkowego. Wykonałem to za pomocą przewodów przeprowadzonych przez otwory wywiercone w tym celu w ścianach czołowych, częściowo ukryte wałkami przejścia międzywagonowego. Dla umożliwienia rozłączania składu, przewody wyposażyłem w miniaturowe złącza. Łączenie i rozłączanie jest nieco uciążliwe, bo trzeba wyciągnąć przewody z pudła wagonu, połączyć i ponownie wepchnąć nadmiar przewodów do środka wagonów. Rozważałem użycie przewodzących sprzęgów, ale modele mają specyficzne sprzęgi bez standardowego gniazda NEM i zastosowanie sprzęgów z połączeniem elektrycznym (np. Roco) wymagałoby dość daleko idących zmian mechanicznych, na co nie miałem ochoty. Uznałem, że nie będę zbyt często łączył i rozłączał składu, więc ta drobna uciążliwość nie stanowi wielkiego problemu.

Ponieważ planowałem instalację dekoderów w obu wagonach końcowych, postanowiłem rozdzielić obwody oświetlenia i tak dekoder jazdy steruje silnikiem, światłami zewnętrznymi i oświetleniem wnętrza wagonu napędowego, a dekoder funkcyjny w drugim wagonie końcowym steruje światłami zewnętrznymi i oświetleniem wnętrza tego wagonu oraz oświetleniem wagonu środkowego. Obwód świateł jest wykonany tak, że oświetlenie wagonu końcowego działa niezależnie od tego, czy dołączony jest wagon środkowy, czy nie. W obu dekoderach wykorzystałem wyjście AUX1, a ponieważ oba mają ten sam adres, włączanie i wyłączanie świateł wewnętrznych odbywa się jednym przyciskiem funkcyjnym.

Do oświetlenia użyłem pasków samoprzylepnych z białymi LEDami. Największym problemem okazało się otwarcie wagonów. Zdejmowanie pudła z podwozia jest dość uciążliwe i grozi łatwym uszkodzeniem modelu. Pracę zacząłem od wagonu końcowego bez napędu, po nim zainstalowałem oświetlenie w wagonie środkowym, a na koniec zostawiłem sobie wagon silnikowy. W tym ostatnim przedział końcowy, nad wózkiem, pozostać musiał bez oświetlenia, bo jest tam umieszczony silnik, wypełniający praktycznie całą przestrzeń. Dodatkowo zapełniłem wagony częściowo pasażerami. A poszczególne etapy pracy i jej rezultat prezentują się tak:

3-SNCF Z24500 (03)a.JPG
4-SNCF Z24500 (13)a.JPG
5-SNCF Z24500 (14)a.JPG
6-SNCF Z24500 (17)a.JPG
7-SNCF Z24500 (18)a.JPG
8-SNCF Z24500 (21)a.JPG
9-SNCF Z24500 (24)a.JPG
10-SNCF Z24500 (30)a.JPG
11-SNCF Z24500 (31)a.JPG
SNCF Z24500 (25)a.JPG
SNCF Z24500 (26)a.JPG
13-IMG_5233c.jpg
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
113 0 0
#24
W ramach uzupełnienia dodam że koleje luksemburskie posiadają też zespoły Z24500 3-częsciowe i są one oznaczone jako Z2200. W latach 2004-2010 dostarczono 23 sztuki, jedna (Z2207) już nie istnieje po czołowym zderzeniu z Primą BB37007 w Zoufftgen (Francja) 11 października 2006. Zespoły luksemburskie obsługują głównie ruch graniczny z Francją po lini Luksemburg (miasto) do Nancy. Czasami łączone są z zespołami SNCF.

Z2200 11CFL Nancy Gare.jpg

Nancy Gare, 10.X.2006

co do modeli zamieszczonych bez opisu:
to BB9232 skala 0 ale nie jestem pewny chyba Lemaco na prywatne zamówienie w katalogu ich nie było
CC 6513 skala 0 producent AMJL
BB 8225 skala 0 producent AMJL
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.646 88 19
#25
Poza SNCF serię 22 3-członowych jednostek dostarczono także kolejom luksemburskim CFL.
.....
Model wersji 3-wagonowej SNCF został wypuszczony na rynek przez firmę Jouef w 2012 roku w barwach różnych regionów francuskich, a także w wersji CFL.
Z informacji, jakie ja znalazłem, wynika, że CFL dostarczono 22 zespoły. Ale informacje są cokolwiek niespójne: mówią o całkowitej liczbie 22 w dwóch dostawach, 10 i 12 zespołów, a numeracja jest od 2201 do 2223.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.646 88 19
#27
Dziś chciałbym zaprezentować belgijskie wagony typu K. Sporo takich wagonów jeździ do dziś na kolejach muzealnych w Belgii, ale dla nas ważniejszy jest fakt, że wagony tego typu po II wojnie światowej znalazły się także w Polsce i były używane na PKP. Kilka z nich zachowało się do ostatnich czasów. Najbardziej znany z nich jest chyba wagon w Ełku. Był on odbudowany i jeździł w pociągach specjalnych, ale nie wiem, gdzie się obecnie znajduje i jak wygląda. Wagony typu K są dość podobne do znanych nam lepiej niemieckich Eilzugwagen i nieraz są z nimi mylone: też mają podwójne drzwi na końcach, a przeznaczone były, podobnie jak ich niemieckie odpowiedniki, do pociągów przyspieszonych.

Kilka zdjęć wagonów typu K zachowanych dla celów muzealnych w Belgii.

K (1).JPG
K (2).JPG
K (3).JPG
K (4).JPG


Zdjęć wagonów K z czasów eksploatacji w Polsce nie mam, tu mogę tylko pokazać kilka zdjęć dwóch wagonów. Pierwszy to wagon z Tarnowskich Gór, jaki w sierpniu 2004 roku sfotografowałem w Krakowie. Wagon miał oryginalne wózki.

Kraków 28 VIII 04 (1).jpg
Kraków 28 VIII 04 (2).jpg


I wspomniany wcześniej wagon z Ełku. Tak wyglądał w maju 1994 roku, jeszcze przed odbudową. Później był odremontowany, ale zdjęć po tej naprawie nie mam. Nie wiem też, co się z tym wagonem dzieje dzisiaj. Widoczne są dodatkowe drzwi, wykonane już po przekwalifikowaniu wagonu na cele techniczno-gospodarcze PKP, a także wymienione wózki.

Ełk 5 V 94 (1).jpg
Ełk 5 V 94 (2).jpg
Ełk 5 V 94 (3).jpg


Jeżeli ktoś ma informacje lub zdjęcia tych i innych wagonów typu K w Polsce, zachęcam do pokazania ich tutaj.

W drugim odcinku przedstawię modele tych wagonów.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.646 88 19
#28
Modele wagonów typu K oferowane są przez małoseryjnego, belgijskiego producenta, firmę OVB-Models. Firma wypuszcza krótkie serie modeli od czasu do czasu, zarówno jako wyroby gotowe, jak i zestawy do samodzielnego montażu. Ale nawet w tych gotowych wiele elementów, w tym zderzaki, trzeba założyć samemu. Modele nie powalają szczegółowością odwzorowania o jakością wykonania i trochę im brakuje do wyrobów czołowych producentów, jak A.C.M.E. czy L.S.Models. Niemniej jednak dla mnie są interesujące, również dlatego, że ich prototypy jeździły w Polsce. Firma produkuje modele wagonów w różnych wersjach, także takich, jakie nie występowały w Polsce, z harmonijkowymi drzwiami:

IMG_2752.JPG
IMG_2757.JPG
IMG_2748.JPG


Z tego, co udało mi się dowiedzieć, na PKP jeździły wagony z podwójnymi drzwiami dawnej 3 klasy, o układzie okien 5+WC+6, 1/2 klasy 3+WC+6, 3 klasy z przedziałem bagażowym oraz 2 klasy 4+WC+5. Modele pierwszych trzech wersji udało mi się kupić, modelu tego ostatniego wagonu 2 klasy nie widziałem i o ile wiem, nie był nigdy produkowany przez OVB-Models. Na przedostatnim zdjęciu pudło modelu wagonu osobowo-bagażowego z zestawu do montażu.

K OVB (1).JPG
K OVB (2).JPG
K OVB (3).JPG
K OVB (4).JPG
K OVB (5).JPG
K OVB (6).JPG
K OVB (7).JPG
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
434 19 0
#29
Niestety o ile dobrze zapamiętałem belg z Plaszowa uleg spaleniu.
Oprócz typu K firma OVB produkuje też wagony typu M, które również był y po wojnie na PKP, w dość wyraźnej ilości, skoncentrowane głównie w dyrekcji wrocławskiej.

PKP miało też kilka wagonów 2 pozostałych serii międzywojennych I i L. L jest także w modelu, ale nie jestem teraz pewien kto go dokładnie produkuje.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.646 88 19
#30
Kolega Tomasz mnie uprzedził:). O wagonach M i L będzie w kolejnych odcinkach, o ile w ogóle to kogoś interesuje:(.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
113 0 0
#32
Nie wypowiadam się o tym typie wagonów bo mało wiem, ale jest to ciekawa historia poniekąd też nasza polska więc myślę że Panowie Adam i Tomasz uzupełnią wątek.
Wyroby firmy OVB-Models znam i same pudła, a szczególnie odwzorowanie nitów uważam za wzorowe, a detale czy wnętrze można dopracować samemu.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.646 88 19
#33
No to jedziemy dalej. Dziś pierwszy odcinek o wagonach typu M1. Na początek oryginały. Sporo ich się zachowało w Belgii:

IMG_5687.JPG
IMG_7135.JPG
IMG_7221.JPG
IMG_7255.JPG
IMG_8918.JPG


W Polsce było tych wagonów zdaje się około 20. Ja niestety dysponuje tylko zdjęciami jednego z nich, z przedziałem bagażowym, jaki stał w końcu lat 1980-tych w Jaworzynie Śląskiej. Nie wiem, co się z tym wagonem później stało. Widziałem też fotki kilku innych wagonów M1 w Polsce, ale nie dysponuję ich kopiami, które mógłbym tu pokazać. I podobnie jak z wagonami typu K, nie znam zdjęć wagonów M1 z czasów ich normalnej eksploatacji na PKP. Jeżeli ktoś dysponuje takimi zdjęciami, to myślę, że chętnie byśmy je tu zobaczyli. O modelach jutro (tzn. już chyba dzisiaj).

M1 (1).jpg
M1 (2).jpg
M1 wózek.jpg
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
75 1 0
#34
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=5607

Jeśli chodzi o wagony typu "K", to będąc na małej wycieczce z kolegą zrobiłem powyższe foto na torach postojowych w Toruniu. Niestety musiałem się z tym szybko uwinąć, aby nie paść łatwym łupem dla SOK, tak więc do wnętrz nie zaglądałem przez szyby i nie mam pojęcia jak w środku ten (i inne) wygląda.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.646 88 19
#35
Czy ten wagon w Toruniu to ten sam z Ełku, który fotografowałem w 1994 roku?

Wracamy do wagonów M1. Firma OVB - Models wypuściła 4 wersje wagonów: dawnej 3 klasy, z 6 oknami między drzwiami, 2/3 klasy z 5 oknami, 3 klasy z przedziałem bagażowym (6 okien między drzwiami) i 3 klasy z kabiną sterowniczą na jednym końcu, też z 6 oknami w środku (do składów push-pull). Z wyjątkiem tego ostatniego, pozostałe typy występowały na PKP, więc oczywiście kupiłem po jednym każdego z nich. Modele są (były) dostępne jako gotowe i do złożenia, ja kupiłem do złożenia, bo trochę tańsze, a składanie nie jest specjalnie trudne. Miałem tez na względzie ewentualne przemalowanie ich na wersję PKP, a to zawsze łatwiej zrobić, gdy model jest w częściach. Z tego powodu nie mogę tu pokazać gotowego modelu. Tak, jak pisał kolega RS11, pudła są wykonane bardzo ładnie, ale pozostałe szczegóły pozostawiają trochę do życzenia. Ja nie jestem aż tak na to wrażliwy, nie mówiąc o tym, że nie mam takich zdolności, więc pewnie zostawię tak jak jest, ale wytrawni modelarzy mają tu spore pole do popisu. Poczynając od zastosowania np. lepszych, fabrycznych zderzaków, przez poprawę wnętrz, aż do wykonania samemu detali metodą fototrawienia. A tak modele wyglądają na moich fotkach (jeden na próbę częściowo złożyłem, ale bez szyb i wnętrza):

IMG_5515b.jpg
IMG_5517b.jpg
IMG_5519b.jpg
IMG_5523b.jpg
IMG_3843c.jpg
IMG_3843d.jpg
IMG_3843b.jpg
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
75 1 0
#36
Czy ten wagon w Toruniu to ten sam z Ełku, który fotografowałem w 1994 roku?
Skoro wspomniałeś o odbudowie, a wagon ewidentnie ją przeszedł (chociaż opisy na pudle pozostawiają wiele do życzenia), to tak. Belgów typu "K" do czasów po 1990 roku przetrwało niewiele, może 3 sztuki (ten, spalona ruina w Krakowie Płaszowie i coś zdaje się w Jaworzynie Śląskiej, też w niezbyt ciekawym stanie), co nie pozostawia wątpliwości.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.646 88 19
#37
To bardzo możliwe, bo na stronie, do której jest link, mówi się, że ten wagon wcześniej był w Ełku, stąd moje pytanie. I te dodatkowe drzwi są w tym samym miejscu, chociaż najwyraźniej są zmienione.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
434 19 0
#38
Sądzę, że K1 z Elku został przesunięty do Bydgoszczy. Przynajmniej na widoku nie skończy jak brat w Płaszowie.
Co do samych modeli z OVB, to sądzę, że sa calkiem dobre, aczkolwiek pewne elementy jak klamki, poręcze przy drzwiach czy stopnie, są nieco za bardzo uproszczone [jakby w stylu jeszcze lat 80-tych, ale może wtedy modele były robione, wiec trochę kojarzą się z eilzugami Sachsenmodelle]

Ja z kolei zaprezentuję kolejny model wagonu belgijskiego. Tym razem typu L. Ja swoj mam z firmy i sklepu Jocadis > http://fr.wikipedia.org/wiki/Jocadis
Niestety już zamkniętej. Wydaje mi się, że formy mogło przejąć właśnie OVB i firma Olschaerts.
Jakość jak widać jest przyjemna.
MG_56.jpg MG_58.jpg
MG_55.jpg
MG_60.jpg
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.646 88 19
#39
Ja swoje L kupiłem chyba dwa lata temu. W sklepie Jocadis pytałem o wersję do montażu, ale powiedziano mi, że była dawno i nie należy się spodziewać wznowienia. Nowa seria ukazała się pod marką Treinshop Olaerts wyłącznie jako gotowe modele. Ja swoje właśnie w tym sklepie kupiłem i oczywiście też pytałem o zestawy do montażu, ale dowiedziałem się, że nie przewidują takiej wersji. Modele są moim zdaniem znacznie lepsze od wagonów K1 i M1 OVB. Poręcze przy drzwiach są np. wykonane z drutu i są bardzo cienkie.

Dziś wrzucam kilka fotek prawdziwych wagonów w Belgii, ale niestety, nie mam zdjęć tych wagonów w Polsce.

IMG_4419.JPG
IMG_4424.JPG
IMG_4425.JPG
IMG_7044.JPG
IMG_7046.JPG
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
434 19 0
#40
Zdjęć z normalnej eksploatacji wagonów I, K, L i M nie znam. Ale za to miały one szczęście do występowania w filmach. Wagon typu L występuje w "Kolejarskim słowie", gdy w nocy oczekujący na stacji "gwarancyjny" mija pociąg pospieszny. Oczywiście jest tak ciemno, że nie widać szczegółów. Ale charakterystyczny układ okien i drzwi nie pozostawia wątpliwości.
Wagon L występuje też w tle serialu "Stawka większa niż życie", odc. 12 "Zdrada", w ujęciu gdy bahnschutz strzela do łącznika.
W tym samych odcinku wśród wagonów wjeżdżającego pociągu może też być wagon K [ale tu głowy nie dam, bo może mnie zawodzić pamięć na rzecz równie nitowanego wielkooknowca, czyli francuskiego wagonu OCEM RA].
Kolejny wagon typu pojawia, jak mi się też wydaje, w filmie "Sąsiedzi".

PS
Jocadis robił również modele długich belgijskich boczniaków trzyosiowych. Aczkolwiek z powodu ich nietypowości zdarzało się, że były poddawane głębokim przeróbkom.
 

Podobne wątki