• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Szwed1978

Znany użytkownik
2 wujek google earth mają opcje "powrót do przeszłości":)
A wiec zajrzyjmy do Libanu od 2003 r
Liban 2003.jpg


2009
Liban 2009.jpg


2012
Liban 2012.jpg


2016
Liban 20016.jpg


2017
Liban 2017.jpg


Jak widać te wagony nie ruszyły się nawet o centymetr. I całkiem możliwe ze nadal tam stoją. Szkoda że te zdjęcia nie są wyraźne.
 

Fictorque

Nowy użytkownik
Witam wszystkich,

Od dłuższego czasu interesuję, się koleją, jednak do tej pory byłem biernym czytelnikiem, nie udzielającym się nigdzie w dyskusji. Jednak zwiększona w ostatnim czasie moja aktywność fotograficzna, wykazała duże rozbieżności między wiedzą książkową a współczesną nam rzeczywistością.
Dlatego też przyłączam się tutaj do dyskusji.

Na początek chciałem zaprezentować cztery polskie wagony węglarki, które zwróciły moją uwagę:



31 51 5967 050-6 PL-PKPC Eas - wybaczcie słabe zdjęcie, stanąłem sobie za blisko, wagon niedawno otrzymał oznaczenie typu 410W, które mnie bardzo zdziwiło, ale po dłuższych analizach myślę, że to po prostu czeski błąd i jest to wagon 401W, (401Wb?) niemniej oprócz oznaczenia typu, wagon i tak jest interesujący, jako wagon z otwieranymi ścianami czołowymi i tylko jedną parą drzwi bocznych na stronę.
(No chyba, że oznaczenie 410W jest tu celowe... ?)

Tor łączący PRD a PRA - 22gr18
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


84 51 5379 001-7 PL-PKPC Eanoss - wagon wpięty w mieszany skład węglarek na haku podwójnych EU07 czekoladowych z żółtym pasem. Jako jedyny był przypisany do PKP Cargo. Na prawo od słupa adres ZPNTMiU „Tabor”, co nakierowało mnie na typ 438W z jedną parą drzwi na burtę. Dalej na prawym skraju jest informacja, że wagon został wypożyczony Kolpremowi.
Czy wiadomo coś więcej o 438W w PKP Cargo? Czy to jest jeden taki rodzynek?

Kraków Prokocim PRD - 26st19
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

82 51 5305 102-4 PL-PKPC Eaos-w - jeszcze jeden z dwóch niedobitków rozpoznany przeze mnie jako 401W z pojedynczymi drzwiami oczystkowymi.

Kraków Prokocim Towarowy północna grupa torów kierunkowych - 02pa16
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

84 51 5333 700-9 PL-INKOM Eaos - I kolejna ciekawostka, której typu nie mogę odgadnąć. Buda wagonu wygląda dokładnie jak 425Wa, ale jest osadzona na 1XTa, może ktoś zna odpowiedź?

Kraków Bonarka - 03sr18

Pozdrawiam, wszystkich miłego weekendu
 
Ostatnio edytowane:

Fictorque

Nowy użytkownik
(...)


84 51 5333 700-9 PL-INKOM Eaos
Kraków Bonarka - 03sr18
Jedną zagadkę udało mi się rozwiązać, powyższa węglarka to jeden z 63 wagonów 428Wa prod. Gniewczyna S.A.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

W dalszej kolejności chciałbym poruszyć problem kłopotliwych oznaczeń wagonów platform Altransu i Kolpremu (Na dziś tylko tych na wózkach 1XTa):


84 51 5944 511-1 PL-ALTRA Eamos - mimo, że wagon pozbawiono burt i jeździ jako platforma budowy specjalnej, tak w dalszym ciągu nosi oznaczenia węglarki budowy normalnej, co nie powinno mieć miejsca.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

84 51 3853 059-5 PL-ALTRA Smms - Szczęśliwie jednak stopniowo wagony uzyskują poprawne oznaczenia typu co widać na tym przykładzie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

84 51 6740 493-6 PL-ALTRA Fas - Ten wagon również napsuł mi krwi, jak to możliwe, że platforma nosi oznaczenie Fas. Dopiero niedawno dotarło do mnie, że jest to poprawne oznaczenie wagonu, przed przebudową. I faktycznie przed naszymi oczami jest przebudowany na platformę wagon kubłowy typu 413S. Takich do tej pory spotkałem trzy i do tej pory żaden nie otrzymał aktualizacji oznaczenia.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

84 51 4507 008-0 PL-KLP Sgs - tym razem wagon zarejestrowany na Kolprem. Oznaczenie serii Sgs na pierwszy rzut oka nie bulwersuję, ale litera g stoi od możliwości transportu kontenerów ⩽60', czego owemu wagonowi brakuje. Poprzez indukcję śmiem stwierdzić, że ten wagon powstał na skutek przebudowy typu 412Z-GN, lub podobnego. Niemniej, jeżeli tak było to wagon otrzymał nową ostoję ponad pięć metrów krótszą i dziw bierze, że po takich zabiegach, jak nigdy nic jeździ dalej z pierwotnym oznaczeniem.

Ale na chwilę obecną to tylko teza. Na wagonach widać tabliczki znamionowe, które z pewnością rozświetlą sprawę.
(84 51 4507 006-4 PL-KLP Sgs- różni się od pozostałych inną wysokością belki podłużnej ostoi)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

84 51 4705 532-9 PL-ALTRA Smms - Na zakończenie ten sam typ wagonu w parku Altransu, najprawdopodobniej od przebudowy z właściwym oznaczeniem serii.

Na dzisiaj to tyle, z miłą chęcią usłyszę polemikę na powyższe tematy.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

OLF

Aktywny użytkownik
Ciekawe przypadki, ale wątpię na szansę na dyskusję: dla potocznych obserwatorów przyczyny powstania takich 'kwiatków' również nie będą znane, trzymający wiedzę powody nadawania takich, a nie innych oznaczeń dalej będą skrywać (czy to powody administracyjne, jak uniknięcie formalności - to łatwo podpiąć pod tajemnicę przedsiębiorstwa, czy też najzwyklejsza nieznajomość czy niezwrócenie uwagi na pomyłkę - tu się nikt nie przyzna).
 

Rysiek

Znany użytkownik
KSK Wrocław
Niestety kolej jest obecnie bardzo uzależniona od biurokratycznych dyletantów i różnych karierowiczów którzy kolej znają tyle ile pisze w "rynku kolejowym", ale mają władzę i mogą decydować, choć często kiedy trzeba to w ogóle nie podejmują żadnych decyzji. Na rękę tej sytuacji są też przepisy i ustawy nie zawsze przemyślane...
 

Fictorque

Nowy użytkownik
Oczywiście nie oczekuję, że zaraz że dowiemy się dokładnie dlaczego ktoś tak to oznaczył i czy mógł tak zrobić, czy nie,
ale zawsze można wywołać temat innych "dziwnie" oznaczonych wagonów.
(oprócz przedstawionych powyżej znalazłem jeszcze 401Z (KLP; ALTRA) serii Rmms, oraz Uas,
zmodyfikowane do powyższego standardu, ale zdjęcia są dosyć słabe)

Po drugie powyższe wagony 4507 Sgs/4705 Smms na ile się orientuję nie zostały jeszcze nigdzie opisane na ile ufać googlowi
(z wyjątkiem dodatku do gry trainz), a pare lat już jeżdżą, być może ktoś inny też je sfotografował, może u innego przewoźnika?
 

Miko

Użytkownik
chciałbym poruszyć problem kłopotliwych oznaczeń wagonów platform Altransu i Kolpremu (Na dziś tylko tych na wózkach 1XTa)
Też kiedyś te wagony zwróciły moją uwagę, po tym jak sfotografowałem w jednym składzie 4 platformy (najprawdopodobniej z rodziny 401Z), które na pierwszy rzut oka wyglądają niemal identycznie, ale każda z nich została oznaczona inną serią!

84 51 5944 514-5 Eamos
Eamos 84 51 5944 514-5 - Krakow Prokocim Towarowy (2018-10-07) - 181007_136_1676.jpg

84 51 3853 001-7 Rmms
Rmms 84 51 3853 001-7 - Krakow Prokocim Towarowy (2018-10-07) - 181007_147_1687.jpg

80 51 9845 804-6 Uas
Uas 80 51 9845 804-6 - Krakow Prokocim Towarowy (2018-10-07) - 181007_161_1701.jpg

84 51 3853 052-0 Smms
Smms 84 51 3853 052-0 - Krakow Prokocim Towarowy (2018-10-07) - 181007_165_1705.jpg

Zdjęcia ze stacji Kraków Prokocim Towarowy (07.10.2018).

84 51 5944 511-1 PL-ALTRA Eamos - mimo, że wagon pozbawiono burt i jeździ jako platforma budowy specjalnej, tak w dalszym ciągu nosi oznaczenia węglarki budowy normalnej, co nie powinno mieć miejsca.
Część wagonów (m.in. serii Eamos) była wyprodukowana jako węglarko-platformy i fabrycznie przystosowana do demontażu burt. Możliwe, że w tym wagonie nie wprowadzono trwałych zmian konstrukcji i burty można ponownie zamontować. W związku z tym może nie jest konieczna zmiana oznaczeń?

84 51 3853 059-5 PL-ALTRA Smms - Szczęśliwie jednak stopniowo wagony uzyskują poprawne oznaczenia
Chyba nie do końca poprawne. Piąta cyfra w numerze wagonu oznacza rodzaj wagonu i powiązana jest z nią duża litera serii. W tym przypadku cyfra "3" oznacza, że jest to wagon rodzaju "R" i najprawdopodobniej powinien być oznaczony serią Rmms. Chociaż zastanawiam się, czy ten wagon to jest platforma budowy normalnej (R) czy specjalnej (S)?

84 51 4507 008-0 PL-KLP Sgs
84 51 4507 006-4 PL-KLP Sgs
Z numerów wynikałoby, że te dwa wagony powinny być oznaczone serią Smms.
 

Kanclerz

Znany użytkownik



Dwie cysterny prawdopodobnie typ 230R




Dwie cysterny na ramie 406Rx (z izolowanym zbiornikiem).


Oraz dwie "czynne" cysterny; wagon 402Ra oraz 401R zakończyły bieg na stacji Szczecin Port Centralny. Wcześniejsze gnijące beczki to bocznice ZNTK Stargard.
 

Kanclerz

Znany użytkownik
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

84 51 6740 493-6 PL-ALTRA Fas - Ten wagon również napsuł mi krwi, jak to możliwe, że platforma nosi oznaczenie Fas. Dopiero niedawno dotarło do mnie, że jest to poprawne oznaczenie wagonu, przed przebudową. I faktycznie przed naszymi oczami jest przebudowany na platformę wagon kubłowy typu 413S. Takich do tej pory spotkałem trzy i do tej pory żaden nie otrzymał aktualizacji oznaczenia.
Byłbym daleki od twierdzeń, że jest to dawny wagon typu 413S, ponieważ musiałby on być skrócony o około pięć metrów. Ze zdjęcia, które tu widzę, wydaje mi się, że jest to mocno przebudowana węglarka nieznanego typu (choć wózki 1XTa sugerują, że może być to 401, 408, 409W bądź coś jeszcze innego - choćby ZUT Wągrowiec przebudowuje często cysterny na węglarki). Długość z buforami jak dobrze widzę wynosi 14,14m (albo 14,04m) więc jest to zunifikowany wymiar typowej węglarki. Wagony typu 413S powstały z przebudowy części wagonów typu 412Z, których długość wynosi 19900mm. Jedyne wagony kubłowe inne niż 413S to wagony kursujące w fabryce kredy w Chełmie (wagony 42Wp) oraz przebudowane do tego celu platformy rodziny 401Z (użytkowane w PPMT) na które "wsadza" się 3 kubły znane z wagonów 413S. Niemniej temat jest bardzo ciekawy, podpowiem dla dociekliwych, że wagony rodziny 401W można odróżnić od innych wersji pewnym detalem konstrukcyjnym - na łączeniu słupa z podłogą/ramą od spodu w osi jest taki zaoblony kawałek płaskownika wchodzący pod wagon. Proszę zwrócić uwagę bo na Twoich zdjęciach doskonale je widać. To detal znany mi tylko z tych wagonów - pozwala to odróżnić faktyczne wagony 401W od masy importowanych węglarek łudząco do nich podobnych.
 

Rysiek

Znany użytkownik
KSK Wrocław
to znaczy że z dawnych Zakładów Chemicznych w Szczecinie cześć beczek w tym 230R nadal istnieją, a myślałem, że je wszystkie zlikwidowali ...
 

Miko

Użytkownik
Byłbym daleki od twierdzeń, że jest to dawny wagon typu 413S, ponieważ musiałby on być skrócony o około pięć metrów. Ze zdjęcia, które tu widzę, wydaje mi się, że jest to mocno przebudowana węglarka nieznanego typu (choć wózki 1XTa sugerują, że może być to 401, 408, 409W bądź coś jeszcze innego - choćby ZUT Wągrowiec przebudowuje często cysterny na węglarki). Długość z buforami jak dobrze widzę wynosi 14,14m (albo 14,04m) więc jest to zunifikowany wymiar typowej węglarki. Wagony typu 413S powstały z przebudowy części wagonów typu 412Z, których długość wynosi 19900mm.
Wagony kubłowe typu 413S mają 14,04 m długości i 8,5 m rozstaw czopów skrętu (źródło: www.bsk.isdr.pl/wagony_f.php#fas_413s) czyli wymiary dokładnie takie jak typowa węglarka. Ponadto, według Atlasu Wagonów Towarowych, wagony 413S powstały przez przebudowę węglarek typu 401Wb.
Więc wygląda na to, że historia tego wagonu może być jeszcze ciekawsza: najpierw był węglarką, potem wagonem kubłowym, a aktualnie jest platformą :gwizd:
 

Fictorque

Nowy użytkownik
Byłbym daleki od twierdzeń, że jest to dawny wagon typu 413S, ponieważ musiałby on być skrócony o około pięć metrów. Ze zdjęcia, które tu widzę, wydaje mi się, że jest to mocno przebudowana węglarka nieznanego typu (choć wózki 1XTa sugerują, że może być to 401, 408, 409W bądź coś jeszcze innego - choćby ZUT Wągrowiec przebudowuje często cysterny na węglarki). Długość z buforami jak dobrze widzę wynosi 14,14m (albo 14,04m) więc jest to zunifikowany wymiar typowej węglarki. Wagony typu 413S powstały z przebudowy części wagonów typu 412Z, których długość wynosi 19900mm. Jedyne wagony kubłowe inne niż 413S to wagony kursujące w fabryce kredy w Chełmie (wagony 42Wp) oraz przebudowane do tego celu platformy rodziny 401Z (użytkowane w PPMT) na które "wsadza" się 3 kubły znane z wagonów 413S.
Zgadza się wagon na zdjęciu ma 14,04m długości.
Ale wagon 413S, nie powstały z przebudowy 412S. Powstały jako nowe, bazujące częściowo na ostoi 401Wb. I jako takie miały i mają 14,04m.
Co kolega Miko zdążył napisać przed publikacją niniejszego postu.
Co więcej powyższy wagon ma identyczne narożniki ostoi i zarazem umieszczone na nich haki do podnoszenia wagonu jak istniejące rzeczone wagony kubłowe.
Ja pozostanę przy swojej tezie, ale jednocześnie reki sobie nie dam odrąbać.

Niemniej temat jest bardzo ciekawy, podpowiem dla dociekliwych, że wagony rodziny 401W można odróżnić od innych wersji pewnym detalem konstrukcyjnym - na łączeniu słupa z podłogą/ramą od spodu w osi jest taki zaoblony kawałek płaskownika wchodzący pod wagon. Proszę zwrócić uwagę bo na Twoich zdjęciach doskonale je widać. To detal znany mi tylko z tych wagonów - pozwala to odróżnić faktyczne wagony 401W od masy importowanych węglarek łudząco do nich podobnych.
Chodzi o tą trapezową blachę pod dolnym narożnikiem pudła? Słup to pionowy profil narożny ścian bocznych?

Wagony kubłowe typu 413S mają 14,04 m długości i 8,5 m rozstaw czopów skrętu (źródło: www.bsk.isdr.pl/wagony_f.php#fas_413s) czyli wymiary dokładnie takie jak typowa węglarka. Ponadto, według Atlasu Wagonów Towarowych, wagony 413S powstały przez przebudowę węglarek typu 401Wb.
Więc wygląda na to, że historia tego wagonu może być jeszcze ciekawsza: najpierw był węglarką, potem wagonem kubłowym, a aktualnie jest platformą :gwizd:
Ale też siedzę przed Atlasem i tam pisze tak (413S):
W konstrukcji podwozia wykorzystano ostoję węglarki 401Wb ze wzmocnionymi podłużnicami i przyspawanymi do nich gniazdami do oparcia kubłów
Poprzez to zdanie ja rozumiem, że wzorowano się na węglarkach, ale wagony były nowe.
 

Kanclerz

Znany użytkownik
to znaczy że z dawnych Zakładów Chemicznych w Szczecinie cześć beczek w tym 230R nadal istnieją, a myślałem, że je wszystkie zlikwidowali ...
Tak! Stoją i jak widać - mają się dobrze (w tym wypadku sam fakt istnienia uznam za dobrostan).

A co do wagonu 413S nie będę się dalej kompromitować i przeproszę, bo nie mam racji :) jedynie nie pisałbym, że nowe, skoro wykorzystano ostoję czegoś wcześniejszego. A co do ostoi czegoś wcześniejszego - uzupełniam mój wpis fotografią pokazującą detal wyróżniający wagon 401W.

 

Elon

Nowy użytkownik
Pozwoliłem sobie wrzucić raz jeszcze jedno zdjęcie wagonu 111Ah ze
stacji Lublin Tatary.
50 51 20 18 909-5 kiedyś 50 51 20-88 808-4
Wagon ten posiada zachowane ogrzewanie parowe.

50 51 20 18 909-5 korytarz.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Witam
Ostatnio przeglądając "Atlas wagonów towarowych" w opisie wagonów kubłowych typu 413S natknąłem się na informacje, że "w 1988 r. ZNTK Wrocław wykonały niewielką partię wagonów 413Sa z ośmioma zamykanymi pojemnikami, przeznaczonych do przewozu siarczanu glinu". Czy któryś w forumowiczów ma może dostęp do jakichkolwiek dokładniejszych informacji o tym typie? Zdjęcia, rysunki, informacje o latach eksploatacji i użytkownikach - wszystko mile widziane.

Pozdrawiam
 

Podobne wątki