Czu poza fabryką w Świdnicy, wagony zbiornikowe typu 419S były produkowane przez innego producenta?
Odpowiedź jest nijako tradycyjnie w "Atlasie wagonów towarowych" Pawła Terczyńskiego. Chyba nie zaglądasz do niego (lub być może go nie posiadasz), a tam znalazłbyś odpowiedzi na wiele pytań, które zadajesz na Forum. Niestety od kilku miesięcy nakład jest już wyczerpany - informacja taka jest w Świecie Kolei, na stronie z proponowanymi książkami. Tytuł znikł także ze strony internetowej Kolpressu. Być może jej brak wiąże się z przygotowywaniem przez Pawła Terczyńskiego jej nowego wydania (uzupełnionego o wagony z lat 2011-2020), i choć nie ma takiego wydania w zapowiedziach na stronie Kolpress-u, to bardzo bym prosił (i zapewne wyrażam tu opinię nie tylko swoją, ale wielu miłośników kolei), aby pan Paweł przygotował nam taki prezent. Może nastąpi to po wydaniu zapowiadanej książki "
Lokomotywy dwuczłonowe PKP serii ET40, ET41 i ET42", której Paweł Terczyński jest współautorem, a która, bez wątpienia powinna się znaleźć na regale każdego Miłośnika Kolei.
Wracając do Twoich pytań.
Po pierwsze to nie do końca sugerował bym się informacjami jakie są na stronie UTK, bo można tam znaleźć nieścisłości i uproszczenia, nie do końca "będące dziełem" owego Urzędu, ale dokumentacji, jaką dysponuje UTK, a którą składają właściciele wagonów, ubiegający się o przedłużenie świadectwa dopuszczenia do ruchu itp., a wagony te bywa, że są np. po iluś tam przebudowach, które mogą powodować trudności np. z ustaleniem typu wagonu (abstrahując od tego, że może go nadać np. firma przebudowująca wagony, podług np. ogólnie przyjętych zasad lub zasad firmowych, a który to, może już nie mieć nic wspólnego z typem pierwotnym).
1. Zadałem to pytanie, bo znalazłem informacje na usuniętej z Internetu stronie: "W dwóch fabrykach wyprodukowano łącznie 260 sztuk tych wagonów oznaczonych jako 419 S. Produkcja 1990-1991r."
2. Wg wyciągu z NVR (UTK) obecnie w ruchu jest nadal 201 wagonów typu 419S. Wszystkie wagony wyprodukowane w latach 1990-1991.
Teraz powstaje jeszcze jedno pytanie. Dlaczego UTK nie podaje przy żadnym wagonie typu 419S, że był wyprodukowany w latach 1985-1989? Nawet jeden nie zachował się, a może jest inny powód? Chyba, ze lata 1985-1989 dotyczą okresu, gdy opracowywano projekt wagonu i budowano jego prototyp?
A więc po kolei:
Co mówi "Atlas wagonów towarowych" Pawła Terczyńskiego:
typ: producent:
lata produkcji: liczba:
419S Świdnica
1985 - 1991 122
419S Słupca
1990 - 1992 130
419Sb Słupca
1992 2
419Sc Świdnica
1994 2
RAZEM 256
Przy czym w Atlasie podane jest, że wagony prototypowe skierowano do próbnej eksploatacji w 1985 w Elektrowni Rybnik, a ich liczba uwzględniona jest w produkcji Świdnicy z lat 1985 - 1991 (122 szt.).
Nieco "szersze światło" rzuca artykuł
"Wagon zbiornikowy typu 419S" autorstwa oczywiście Pawła Terczyńskiego, który ukazał się w Świecie Kolei nr 11/2005 na str. 42. Można tam przeczytać, cytuję
"Dwa prototypowe wagony zostały wykonane przez fabrykę w Świdnicy i skierowane do próbnej eksploatacji na początku 1985 r. do Elektrowni Rybnik ... ... Po dokonaniu niezbędnych zmian konstrukcyjnych, produkcja seryjna wagonów 419S była prowadzona w latach 1990 do 1991 przez Fabrykę Wagonów w Świdnicy, która dla potrzeb zakładów energetycznych wykonała ogółem 122 wagony [wynika, że z uwzględnieniem dwóch prototypów - dopisek własny].
W tym samym czasie wagony tego typu były dostarczane również przez Wytwórnię Konstrukcji Stalowych Mostostal w Słupcy (110 egzemplarzy) [a więc o 20 mniej niż podane w Atlasie, ale być może w artykule chodzi o okres produkcji z lat 1990-91, skoro podane jest "w tym samym czasie" (co w Świdnicy), a te dodatkowe 20 szt. wyprodukowano w 1992].
W latach 1989 - 1990 opracowano dalsze odmiany konstrukcyjne: 419Sa na wózkach 3TN (nacisk osi 22,5 t.) [jak wynika z Atlasu, nie wszedł do produkcji],
419Sb z wózkami 4TNb (prędkość 120 km/h w stanie ładownym) [nosiły one serię Uacnss]
oraz 419Sc z uproszczonym systemem rozładunku. Dwa prototypowe wagony tej ostatniej odmiany zostały wykonane w 1994 r. w fabryce Wagonów w Świdnicy."
Tak więc z artykułu w Świecie Kolei (z 2005 r.) wynika, że wyprodukowano co najmniej 234 egzemplarze wagonów tego typu, serii Uacs, ale Atlas (z 2011 r.) doprecyzowuje ich ostateczną liczbę na 256 szt. W powyższym cytacie, masz również odpowiedź na pytanie dlaczego UTK nie podaje przy żadnym wagonie typu 419S, że był wyprodukowany w latach 1985-1989 - po prostu w 1985 wyprodukowano tylko dwa prototypy (które obecnie są już wycofane), a produkcja seryjna (w Świdnicy i Słupcy) ruszyła dopiero w 1990 r.