• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
207 1 0
Witam. Przychodzę z prośbą o identyfikację typu poniższej węglarki firmy EUROWAGON, którą spotkałem w pociągu PKP CARGO. Warto zauważyć, że ma ona typ zapisany w indeksie górnym po serii literowej, na wzór np. wagonów PKPC. Niestety pociąg pędził, a ostrość nie trafiła na właściwy fragment wagonu.

eaos forum.jpg

84 51 5348 031-2 Eaos 4??W | PL-EUWAG
26.03.2022 | Tarnowskie Góry TGE – Kalety

Na pewno nie jest to typ 430W, o którym pomyślałem od razu widząc węglarkę z otworem wyczystkowym. W 430W inna jest budowa drzwi wyczystkowych, wagony te są w innych zakresach i nigdy nie widziałem 430W poza PKP CARGO. Nie jest to również na pewno przeróbka jakiejś odmiany 401W. Brak jest śladu po środkowych drzwiach w układzie słupków, który w przeróbkach 401W jest wyraźnie widoczny, chociażby tutaj (drugie zdjęcie, opisany jako 409W). Nie ma również tych charakterystycznych elementów. 409W też to raczej nie będzie. W swoim archiwum znalazłem takie zdjęcie – widać dużo krótsze wzmocnienia słupków i inne umiejscowienie otworu wyczystkowego. Swoją drogą, wagon również firmy EUROWAGON, i również w pociągu PKPC.

fuoruom..jpg
84 51 5301 118-2 Eaos 409W | PL-EUWAG
09.08.2021 | Herby Stare – Blachownia

Co to więc będzie za wagon? Znalazłem w internecie zdjęcie wagonu 84 51 5348 101-3 Eaos należącego do firmy DEPOL: Eaos [84 51 5348 101-3] - czgk.pl. Wydaje mi się, że jest to ta sama konstrukcja. Znalazłem też zdjęcia takich wagonów należących do firmy PROTOR:
84 51 5348 036-1 Eaos: 534-536 (51) - Anton Kendall (tosh-railways.com),
84 51 5348 515-4 Eaos: 534-536 (51) - Anton Kendall (tosh-railways.com).
Wszystkie powyższe wagony tego typu mieszczą się w zakresie 5348.

Z góry dziękuję za wszelką pomoc w ustaleniu typu powyższego wagonu i pozdrawiam.
 
Reakcje
3.623 30 0
Z góry dziękuję za wszelką pomoc w ustaleniu typu powyższego wagonu i pozdrawiam.
Wagon z wyższymi wzmocnieniami słupków, złapany na odcinku Tarnowskie Góry TGE – Kalety to prawdopodobnie typ 408Wa.
Wagon z niższymi wzmocnieniami słupków, złapany na odcinku Herby Stare – Blachownia to prawdopodobnie typ 409W nieco przebudowany (np. zmiana położenia otworu wyczystkowego).

Musiałby jednak ktoś potwierdzić identyfikacje, zwłaszcza tą drugą, bo węglarka ta wygląda dość niestandardowo. Może jest to wręcz jakiś "nowy" wagon, przypisany np. do starego typu 409W, jednak powstały z przebudowy "normalnej" węglarki np. z rodziny 401W lub z typu 408W. Na jednym ze słupków widać prawdopodobnie pozostałości mocowania zwykłych drzwi, również po drugiej stronie, drzwi otworu wyczystkowego mogą wykorzystywać dwa mocowania (środkowe i dolne) od starych drzwi - stąd otwór wyczystkowy przesunięty jest bardziej do środka. Co ciekawe wzmocnienia słupków wydają się być obcięte :niepewny:, może kiedyś były wyższe, a wagon należał np. do typu 408W, albo są dodatkowo dospawane do np. zupełnie prostych słupków, przy czym trafiły się jakieś "omijaki" - np. trzeci słupek od prawej, nie posiadający takiego wzmocnienia (po środku dawnych drzwi ?). W sumie - interesujący wagon. Może ostatnimi laty jakaś z firm zajmuje się taką przebudową - starszych węglarek na wózkach 1XTa, na węglarki z otworami wyczystkowymi tak położonymi, a może jest to wagon obcego pochodzenia ?
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
207 1 0
Dziękuję. Dodam, że w rejestrze NVR z 2019 r. udostępnionym przez UTK (w nowszym niestety nie ma w wykazie typów, a jedynie serie literowe) w zakresie 5348 są wagony 408W z datami produkcji z przełomu lat 70. i 80., ale również pokaźne grupy wagonów z rokiem "produkcji" 2004, 2009 i 2010. Jak najbardziej mogą być to przebudowy, z których jedną (408Wa z drzwiami wyczystkowymi) widzimy w moim wcześniejszym poście. Atlas wagonów towarowych P. Terczyńskiego (str. 75) wspomina, że EKK Wagon w latach 2004–2005 przebudował 300 wagonów pozostawiając jedną parę drzwi po przekątnej pudła. Są też przebudowy 408Wb jeżdżące u różnych prywaciarzy. Niestety rejestr UTK nie rozróżnia od oryginalnych 408W przebudów na 408Wa, 408Wb i innych ostrowskich wynalazków, więc pozostaje poruszanie się nieco po omacku na podstawie podanych lat produkcji.
 
Reakcje
55 0 0
Wagony zarówno 84 51 5348 031-2, jak i 84 51 5301 118-2 to typy 408W.

W przypadku 5301 118, typ widać jak na dłoni - na 4 żebrze od prawej mamy 3 zawiasy do zewnątrz. W 5348 031 trzeba się dobrze przypatrzeć - zmiana wagonu na wyczystkowy polega na wstawieniu żebra w środek miejsca po drzwiach, więc długości między żebrami się nie zgadzają. Gdyby był to 401W, to odległość między 3, a 4 żebrem, byłaby taka jak między 4, a 5. Co więcej, widać byłoby 401W po różnicy długości między żebrami w środku, po środkowych drzwiach. Tak jednak nie jest - wniosek - 408W.
 
Reakcje
55 0 0
Zagadka ode mnie:

Wagony najpewniej ex KVG. 15,7m długości, zbiornik 86m3, rozstaw czopów skrętu - 10,66m. Po innych konstrukcjach obecnego GATX/VTG przypuszczam, że wagon został wyprodukowany w późnych latach '90/wczesnych '00. Szukam producenta i/lub więcej informacji.

Portret innego wagonu tej samej serii: <link>

37 RIV
80 D-VTG
7849 107-3, Zas.

2019-07-13 Łódź Olechów ŁOC
Wagon widziany na wahadle Lotosu z Koluszek do Gdańska Olszynki.
 

Załączniki

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
207 1 0
Zagadka na dziś pochodzi z filmu przedstawiającego stację rozrządową Zabrzeg Czarnolesie z lotu ptaka. Film pochodzi z jesieni 2021 r., więc jest dość aktualny.


Od 1:42 widać tam co najmniej pięć ciekawych wagonów krytych, które na pewno nie są polską konstrukcją. Nie widziałem tego typu wagonów nigdy wcześniej, z filmu nie da się odczytać żadnych oznaczeń, a i malowanie niewiele nam pomoże. Zacząłem próbować znaleźć te wagony poprzez serię, którą mogłyby nosić (Ha...s).

1650445149212.png


No i mamy wagony odpowiadające konstrukcji i malowaniu tych z filmu: 31 65 2750 002-9 Habils-z, 31 65 2750 630-7 Habils-z. Oba wagony należą do kolei macedońskich – Македонски железници (Makedonski železnici). Niestety nie jest znana data wykonania zdjęć, ale wagony wyglądają na odstawione i nieużywane, a ich rejestracja jest jeszcze sprzed ery VKM-ów, 65 MŽ-MЖ zamiast 65 MK-MZ. Można więc przypuszczać, że ostatnią naprawę wagony ze zdjęć przeszły kilkanaście lat temu, a przynajmniej od dobrych kilku lat nie jeżdżą (nie wiem jednak, czy w Macedonii wprowadzano VKM-y w tym samym czasie co w Polsce). Wagony na filmie wyglądają znacznie lepiej od tych ze zdjęć, każdy z nich ma także po prawej stronie jakieś logo, którego niestety nie udało mi się zidentyfikować.

Opcji jest więc kilka. Mogą to być normalnie użytkowane wagony kolei macedońskich, które po prostu przyjechały do jakiegoś odbiorcy w Polsce (wtedy jednak ciekawe, co to za logo, bo nie znalazłem zdjęć żadnych macedońskich wagonów z takim symbolem). Jest też możliwość, że są to wagony typu ze zdjęć, ale należące już do innego przewoźnika. Również jakaś polska firma mogła zakupić nieużywane już wagony w Macedonii celem ponownego wprowadzenia ich do ruchu, np. Silva LS, robili już tak w przypadku wagonów węgierskich.
Przy okazji wyłapałem koledze, jaki był najprawdopodobniej pierwowzór tych wagonów H - PLSLS

https://urails.com/rolling-stocks/freight-wagons/covered-wagons/sales-of-hbbillnss/

To wygląda słownie na ogłoszenie sprzedaży tych konkretnych wagonów.

Wtedy jako nówki były kupione przez MAV, potem H-MAVC, potem H-RCH, i potem H-PLSLS.
Osobną kwestią jest na którym etapie eksploatacji utraciły ryglowane przegrody (wraz z podwójnym "ll")

https://urails.com/images/thumbnails/900/600/detailed/2/w_1.jpg
http://www.dybas.de/dybas/index/l/luh_55_h.html
https://www.tosh-railways.com/Wagons/UIC-letter-codes/H/Hbbillnss/i-C3V6vZ8/A
https://www.tosh-railways.com/Wagons/UIC-letter-codes/H/Hbbinss/i-c8kDwmM/A
https://gingespotting.smugmug.com/Hungary/HCoded-55/Hbbillnss-2461/
Może któryś z Kolegów natrafił na jakieś inne ślady obecności tych wagonów w Polsce? Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Na Olszynce Grochowskiej, lokomotywownia PKP IC przeprowadza przeglądy kontrolne poziomu utrzymania P1, P2, P3.
Czy przeglądy kontrolne 1 poziomu utrzymania, w przypadku lokomotyw serii EP09, są wykonywane w cyklach co 24 godziny + 8? Informację znalazłem na forach kolejowych i wydaje mi się dość zaskakująca i mało prawdopodobna, ale ....

Jeżeli tak, to co powoduje, że te odstępy są tak krótkie? Co jest głównie sprawdzane w trakcie tego przeglądu? Sprężarki?
 
Ostatnio edytowane:

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
207 1 0
W takim razie zagadka rozwiązana. Rzeczywiście są to wagony Habis-z kolei słoweńskich (SŽ):
www.slo-zeleznice.si/sl/tovorni-promet/uporabnisko-sredisce/vagoni/habis,
www.flickr.com/photos/192915651@N06/51512840194,
t-fukuda.xsrv.jp/UIC-FC/H/Habis-79.html.

Trafiłem jeszcze na stronę serbskiej firmy Alemani Trade, która takie wagony pokazuje jako swoje "produkty": www.alemanitrade.rs/habis.html. Jest to firma założona w 2010 r., zajmuje się sprzedażą i wynajmem wagonów, zatrudnia 7 osób i ma siedzibę w kamienicy w Belgradzie. Producent tych wagonów pozostaje więc wciąż nieznany, jednak patrząc na to, że są one eksploatowane od Słowenii, przez Serbię, aż po Macedonię, prawdopodobna wydaje się ich eksploatacja już przed 1991 r. w kolejach jugosłowiańskich, a potem podzielenie między zarządy kolejowe nowo powstałych państw.
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
207 1 0
Platforma do przewozu ciężkich ładunków o przekroczonej skrajni (np. dla energetyki). Posiłkując się Atlasem wagonów towarowych P. Terczyńskiego, najprawdopodobniej typ 609Za (choć może być też 605Z lub 609Z). Swoją drogą ciekawe znalezisko, bo wagon wygląda na używany (a przynajmniej zdatny do eksploatacji, jego faktyczne wykorzystanie to już inny temat). Tam po serii jest chyba typ w indeksie górnym, a taki zapis PKPC stosuje gdzieś od 2018 r., więc wagon miałby dość "świeżą" rewizję. To ciekawe, bo co najmniej od paru lat "skrajnie" widuję praktycznie wyłącznie na wagonach firmy Felbermayr. Na wagonie PKPC nie widziałem nigdy. Może być tak, że ten wagon mimo ważnej rewizji nie rusza się z miejsca i tylko pojawiają się na nim nowe napisy...

Przechwytywanie zawartości sieci Web_21-4-2022_161248_forum.modelarstwo.info.jpeg
 

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
334 2 0
Drodzy koledzy potrzebuję kolejnej pomocy.
W tej sprawie przeszukałem część internetu i naszego forum i nie znalazłem zbyt wiele informacji.
Szukam zdjęć, może ktoś mógłby udostępnić, parowozu (ów), które obsługiwały kopalnię Wujek w Katowicach.
Ze zdobytych informacji, wiem że mogły to być następujące maszyny:
OKi1; TKt1; TKp (Borsig); TKp (Śląsk).
Jeśli ktoś posiada wiedzę nt. konkretnych numerów oraz jakiekolwiek zdjęcia z przydziału do kop. Wujek, to będę wdzięczny za udostępnienie.
Ostatnia z maszyn pracowała naprzemiennie z SM30 w latach 80-90 XX wieku. Również nie znam jej numeru, ale chętnie przygarnę (oczywiście wyłącznie do swojej kolekcji) jakiekolwiek foto.
Sam mieszkałem w bloku z widokiem na przejazd kolejowy ww. kopalni, jednak wtedy ten, który posiadał aparat pochodził z lepszej rodziny :). Tak więc mam jedynie w pamięci obrazy przetaczanych składów.
Pozdrawiam
Adam
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Pytanie o znak identyfikacyjny PKP CARGOTABOR (Czerwieńsk), bo znalazłem dwa: 1093 i 1097 - ten drugi widziałem np. na trafarecie rewizyjnej na lokomotywie SM42-1075, a o tym pierwszym można przeczytać tu i ówdzie w sieci.
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
207 1 0
Nie wiem, czy to dobry wątek na zadanie poniższego pytania, gdyż nie dotyczy ono taboru stricte kolejowego, ale nie znalazłem lepszego. Jak będzie nie tak, proszę o przeniesienie do innego wątku. A teraz do rzeczy ;-)

We flocie PKP CARGO do przewozu drewna służą zazwyczaj zwyczajne węglarki, są też dedykowane platformy Roos 436Z, okazjonalnie zdarzały się transporty na uniwersalnych platformach. Ostatnio jednak natrafiłem na coś nowego – firmowe kontenery do przewozu drewna. Znalezisko pochodzi z opublikowanego w zeszłym tygodniu filmu:

1655901722226.png

Widać tutaj kontenery do przewozu drewna ustawione na pospolitej 60' platformie Sgs 412Z/Gn. Takie rozwiązanie nie jest oczywiście nowym pomysłem, wystarczy wspomnieć chociażby kontenery Innofreight użytkowane przez ČD Cargo, które pojawiają się także w Polsce. Jednak kontenerów PKPC tego typu nigdy jeszcze nie widziałem. Te z filmu wyglądają na dosyć nowe. Nie znalazłem w internecie innych zdjęć ani filmów z udziałem tych kontenerów, jak i żadnych informacji o nich. Mogą to być więc jakieś prototypy, które dopiero za jakiś czas ujrzymy w większej liczbie na torach.

Z góry dziękuję za wszelkie informacje o tych kontenerach i pozdrawiam.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.501 512 30
A czy na pewno jest to kontener? Z pewnością nie jest typowy, nie da się go zdjąć standardowym podnośnikiem czy suwnicą kontenerową, bo nie ma górnych naroży. A może to jest zabudowa na stałe zamontowana na tej platformie?
 

Podobne wątki