• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

Reakcje
3.623 30 0
Na 1 i 3 ten sam pojazd, nawet z tymi samymi wagonami i wyraźnie widać niesymetryczność ustawienia wieży.
Proszę wybacz, ale ja tu nie widzę żadnej niesymetryczności wieży, i tak jak napisał mój przedmówca - jest to ten sam pojazd. Złudzenie niesymetryczności powoduje kąt zrobienia zdjęcia, i to, że wieża jest obrotowa, przez co też różnie może "ustawiać się do zdjęcia".

Zwróć uwagę na inne szczegóły konstrukcji. To bez wątpienia jest ten sam pojazd i ta sama wieża.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.496 19 9
Zwróć uwagę na inne szczegóły konstrukcji. To bez wątpienia jest ten sam pojazd i ta sama wieża.
Też jestem tego samego zdania. Zdjęcia 1 i 2 są zrobione w tym samym miejscu i czasie, natomiast zdjęcie 3 zostało zrobione w zupełnie innych warunkach. Pojazd jest obrócony o 180 stopni w stosunku do zdjęć 1 i 2, widać więc jego "tył". Wieża mogła być ustawiona w inną stronę. Brak widocznej linii podziału między ścianą boczna a wieżą jest złudzeniem, spowodowanym prześwietleniem rozjaśnionych powierzchni (dawne obiektywy nie miały takiej rozdzielczości optycznej jak dziś).
O tym, że jest to ten sam pojazd świadczy choćby to, że na obu zdjęciach (1 i 3) widać identyczny układ i liczbę nitów oraz układ pokryw strzelnic (na zdjęciu 3 samych pokryw nie widać - są też prześwietlone, ale zawiasy już widać.), a nawet poręczy na obu końcach pojazdu.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Część lokomotyw serii EU07 oznaczona jest dodatkowo, podobnie jak EU07-176, literą E. Litera E występuje albo po numerze lokomotywy (EU07-xxxE), albo po oznaczeniu serii (EU07E-xxx). Oznaczenie literą E jest związane z różnym naciskiem osi na tory w przypadku lokomotywy typu 4E (196 kN) i 303E (204 kN). Lokomotywy typu 303E (83,4 t) są cięższe od lokomotyw typu 4E (80,0 t). Oznaczone literą E są lokomotywy lżejsze - typu 4E. Jednak litera E nie jest naniesiona na wszystkie lokomotywy typu 4E, ponieważ PLK, które wnioskowało o takie oznaczenia wprowadziło ten wymóg w formie fakultatywnej.
Możecie coś do tego dodać? Może są jakieś dokumenty na ten temat w PLK?

EU07-176E_0001.JPG
 
Reakcje
3.623 30 0
Możecie coś do tego dodać?
Mogę dodać treść notatki jaką sporządziłem 10 lat temu na podstawie różnych informacji podawanych w ówczesnej prasie hobbystycznej i na stronach PKP PLK. Notatkę tą zapisałem w jednej z zakładek (dotyczącej oznakowania pojazdów) w tabeli stworzonej w arkuszu kalkulacyjnym, w której gromadzę od 2002 r. różne, różniste dane o "siódemkach" (głównie o zmianach przydziałów, modernizacjach i malowaniu lokomotyw), poczynając od tych historycznych, a kończąc na obecnych. Notatka sporządzona jest z informacji jakie były podawane 10 lat temu, więc być może w ciągu tych 10 lat co nieco się zmieniło - wówczas proszę o uzupełnienia lub korekty.

"7 listopada 2011 roku pojawiły się pierwsze lokomotywy EU07 typu 4E oznaczone w nazwie dodatkową literą E. Początkowo oznaczenie pojawiło się na prywatnych lokomotywach (np. EU07E-082, EU07E-083) firmy PHU Lokomotiv, wkrótce (od końca 2011 r.) litera E pojawiła się na lokomotywach PKP Cargo (w tym jeżdżących w barwach Kolei Mazowieckich, "zielonych" i firmowych niebieskich), tym razem na końcu numeru inwentarzowego np. EU07-111 E (symbol E domalowywany jest farbą w jednym szeregu lub pod właściwym nr inwentarzowym). Nowe oznaczenie (dodatkowa litera E) wprowadzono na życzenie PLK S.A. celem odróżnienia od siebie dwóch serii EU07. Ma to związek z dopuszczeniem lokomotyw do poruszania się po określonych liniach kolejowych, charakteryzujących się różnymi parametrami eksploatacyjnymi i możliwością szybkiej identyfikacji dwóch odmian "siódemek". Starsze lokomotywy 4E produkowane przez wrocławski Pafawag mają nacisk na oś 20,0 t., a seria 303E produkowana przez poznańskie zakłady Cegielskiego ma większy nacisk na oś, wynoszący 20,85 tony. Inny nacisk wynika z masy dwóch serii lokomotyw, ponieważ 4E według producenta waży 80,0 t., a 303E już 83,4 t. 3400 kg różnicy powoduje, że lokomotywy typu 303E od końca 2011 r. nie mogą wjechać na linie kolejowe o słabszej nawierzchni oznaczone kodem C, z dopuszczalnym max. naciskiem na oś = 20 t. Linie kolejowe zakwalifikowane do klasy C, mogą być dostępne warunkowo dla lokomotyw typu 303E, za większą opłatą, którą przewoźnik uiszcza PLK. Lokomotywy 303E za normalną stawkę użytkowania mogą poruszać się tylko po liniach kolejowych klasy D z dopuszczalnym max. naciskiem na oś = 22,5 t. Warto dodać, że linie kolejowe PLK S.A. o najsłabszej nawierzchni klasy A i B, nie są ogólnodostępne dla lokomotyw serii EU07 i EP07, zarówno typu 4E jak i 303E. Oznaczenie E pisane po nazwie serii (EU07E), stosowane przez niektórych przewoźników prywatnych, wpływa na zmianę nazwy lokomotywy. W PKP Cargo litera E pisana jest jako dodatkowy symbol, na końcu nazwy lub pod nią i nie ma wpływu na oficjalną nazwę lokomotywy, stąd np. EU07-111 E to dalej EU07-111. Update: Kolejni, prywatni użytkownicy lokomotyw typu 4E w większości nie malują już na pudle symbolu E (z nielicznymi wyjątkami), podobnie jak PKP IC, które w ogóle nie wprowadziło tego sposobu oznakowania na swoich lokomotywach typu 4E. PKP Cargo konsekwentnie - także w trakcie napraw okresowych i głównych, po których lokomotywy wyjeżdżają w firmowych barwach niebieskich - znakuje swoje EU07 typu 4E literą E, z małym wyjątkiem, lokomotywy tego typu przebudowane na serię EU07-15xx nie mają takiego symbolu na pudle".
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Oznaczenie E pisane po nazwie serii (EU07E), stosowane przez niektórych przewoźników prywatnych, wpływa na zmianę nazwy lokomotywy. W PKP Cargo litera E pisana jest jako dodatkowy symbol, na końcu nazwy lub pod nią i nie ma wpływu na oficjalną nazwę lokomotywy, stąd np. EU07-111 E to dalej EU07-111.
W obydwu przypadkach dodatkowe oznaczenie "E" nie wpływa na nazwę lokomotywy. To tylko wyróżnik, żeby PLK była zadowolona - nikomu innemu nie jest potrzebny, a nie też nikt nie zwraca na to uwagi poza planowaniem pojazdu na danej trasie.

A co do lokomotyw IC, tam jest jeszcze gorzej, bo EU07 różnią się masą od EP07 w parametrach PLK, niezależnie na jakiej bazie powstały (PFW, czy HCP). Dlatego nieraz tam gdzie EP07 typu 303E nie wjedzie, spokojnie pojedzie EU07 tego samego typu ;)

Najciekawsze jest w tym wszystkim to, że absolutnie żadnego znaczenia nie ma faktyczna masa lokomotywy. Zam EU07 z PFW która ma masę powyżej 80 ton, a jeździ z literką "E". Tak samo lokomotywy E186 są zakwalifikowane w PLK jako pojazdy o nacisku na oś 196 kN, a przecież ich masa to 84 tony. Przykłady można mnożyć.
 
Reakcje
3.623 30 0
W obydwu przypadkach dodatkowe oznaczenie "E" nie wpływa na nazwę lokomotywy.
Kłócić się nie będę bo i nie ma o co. Dla mnie też np. EU07E-082 zawsze była EU07-082, tym niemniej proszę zauważ, że w przypadku 4E PKP Cargo litera E pisana jest po nazwie taborowej, gdzieś z boku w pewnej odległości, lub pod spodem, i faktycznie nigdzie (no powiedzmy w 98 % :LOL:) nie jest uwzględniana w nazwach lokomotyw (we wszelkiego rodzaju galeriach, ilostanach, spisach lokomotyw, zdjęciach taboru itp, itd.), tymczasem "prywatne" 4E, gdzie litera E nijako "weszła" w nazwę taborową (np. wyżej wspomniana EU07E-082), w tych spisach, ilostanach galeriach itp., itd. występują jednak pod zmienioną nazwą taborową - właśnie z tą dodatkową literą E.

Zilustruję to przykładami (screenów z wybranych stron internetowych) - akurat wspomnianej EU07E-082, przy czym odnosi się to do wszystkich lokomotyw oznaczonych EU07E. Natomiast przykładów lokomotyw 4E PKP Cargo nie będę prezentował, bo tak jak pisałem, one figurują w poniższych przykładach stron www bez tego E.

EU07E pod taka nazwą figurują np. na:
Fototrans - Fotogalerii Transportowej http://rail.phototrans.eu/2415,1,3.html

Przykład nr 1.jpg


Forum Kolejowym - Ilostanie Pojazdów Trakcyjnych https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=serie&typ=1&seria=1&title=EU07

Przykład nr 2a.jpg


Przykład nr 2b.jpg


MD Kolejowej Klatce http://www.kolejowaklatka.org/tabor/

Przykład nr 3a.jpg


Przykład nr 3b.jpg


Statystyce Kolejowej https://statystyki-taborowe.xaa.pl/

Przykład nr 4.jpg


World Rail Photo https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=31569&mode=search

Przykład nr 5.jpg


Zakładam, że ludzie tworzący wspomniane strony internetowe sami sobie tego nie wymyślili, tym niemniej - tak jak wspomniałem na początku - nie ma o co bić piany, bo ja sam postrzegam (w mojej głowie) wszelkie "E" lokomotywy jako "zwykłe", bez tego dodatkowego symbolu. Z drugiej strony podpisując aktualne zdjęcie tej lokomotywy (zamieszczane np. w jakiejś galerii), nazwał bym ją jednak EU07E - zgodnie z tym co widzę w nazwie na pudle. Dyskusja o tym, trochę mi przypomina "przypadek" EU07-087, kiedy na pudle tej lokomotywy widniały napisy "87" bez zera (EU07-87), czy też np. SU45-090 i kilku innych jej podobnych (np. 099), kiedy w XXI w. nadal (kilka lat po oficjalnej zmianie nazwy serii z SP na SU) na pudle miały symbole SP45 (SP45-090, SP45-099). Bo na logikę jak nazwać wspomniane lokomotywy opisując ich zdjęcia z epoki ?. Pewnie w oficjalnych "papierach" były to EU07-087 czy SU45-090, ale osobiście opisał bym zdjęcia nazwą jaka widnieje na pudle, w nawiasie dodając, jakie powinno być prawidłowe oznaczone. I teraz pytanie czy "prawidłowe oznaczenie" = "nazwa lokomotywy" ? Chyba raczej nie, bo według mnie nazwą jest to, co widać na pudle.

Podsumowując, wydaje mi się, że zmiana oznaczenia akurat "prywatnych" EU07 przemianowanych na EU07E, wpływa ostatecznie na zmianę nazwy taborowej (a przynajmniej na postrzeganie jej przez np. w/w twórców stron). Być może trzeba by było zajrzeć np. do aktualnej książki pokładowej EU07E-082 i sprawdzić, co tam jest wpisane - czy EU07-082, czy EU07E-082. Ale czy cokolwiek by to zmieniło (gdyby było tam EU07-082) w postrzeganiu nazwy tej lokomotywy, skoro niemal wszyscy widzą w niej EU07E-082 ?
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Te wszystkie strony są tyle warte, co informacje na nich zawarte. Też nie będę się kłócił, ale np. jednosystemowe vectrony DB są opisane np. na "ilostanie" (który dla wielu jest absolutną wyrocznią - śmiech na sali) jako seria "X4EC". Wskaż mi choć jedną lokomotywę, która ma to oznaczenie gdzieś na pudle...
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
599 0 0
Dzięki za pamięć i nowe informacje. ;)
Dobra, chyba finalnie natrafiłem na ten konkretny typ, który przebudowano:
SNCF 36-1
http://wagons-europe.net/picture?/74637/category/719-4781_shmms_31_6
W tym wypadku, zdecydowana większość detali się pokrywa, więc to raczej będzie to.
Do tego to są zdjęcia z 2008, czyli na rok przed przebudową przez Suboticę.

(...) Ten powyższy jest co prawda dłuższy o 0,25m - ale jest to zasługa posiadania pomostu hamulcowego - to bardzo charakterystyczna wartość, znana z wagonów węglarek DB serii 106, belgijskich 1415A występujących w Polsce, czy rumuńskich gondol (choć i na R462W też montowano pomosty hamulcowe; rarytasy jeżdżące najpewniej tylko w Bogdance, innych nie znam.)
No właśnie, wagony udało mi się dopasować, ale to ponownie są 0,25m dłuższe, bo mają pomost.
Zastanawiam, się czy wtedy, coś takiego obskakiwano po prostu dłuższymi buforami, bo nie wydaje mi się, żeby stosowano inne czołownicę.
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Prośba o potwierdzenie identyfikacji typów węglarek:
CFR/E - zakończenie słupków trochę nie pasuje do tego typu, ale cała reszta jak najbardziej ?
CFR-E.jpg

409W
409W.jpg

1415A2
1415A2.JPG

1415A3
1415A3.JPG
 

Mikołajek

Nowy użytkownik
Reakcje
12 0 0
Dzień dobry!

Jestem raczej czytelnikiem niż dyskutującym tutaj na forum. Chciałbym prosić o pomoc w identyfikacji pochodzenia pudła wagonu, mam nadzieję, że ten wątek to odpowiednie miejsce.

IMG_20220316_172145.jpg


Wagon przez lata stał w lesie pod Ostrowem Wlkp. jako domek letniskowy, obecnie powoli jest szykowany do trzeciego już życia w nowym miejscu - na stacji wąskotorowej Środa Wlkp. Miasto. Niejako kontynuuje wieloletnią tradycję, bowiem za czasów PKP w rejonie parowozowni Środa Miasto do różnych funkcji przystosowanych było kilka pudeł zarówno wąsko- i normalnotorowych.

Wagon ma dość grube ściany i drzwi skrzydłowe, a nie suwane, stąd podejrzewa się, że to była chłodnia. Stąd pytanie, czy można o pochodzeniu powiedzieć coś więcej?

IMG_20220316_172219.jpg

IMG_20220316_172207.jpg


O wagonie wiadomo tyle, że na działkę trafił w latach 70. lub 80. - poprzedni właściciel nie był w stanie podać więcej informacji. Za wszelką pomoc dziękuję!

Pozdrawiam!
 
Reakcje
3.623 30 0
Chciałbym prosić o pomoc w identyfikacji pochodzenia pudła wagonu, mam nadzieję, że ten wątek to odpowiednie miejsce.
Ekspertem od wagonów nie jestem, zwłaszcza przedwojennych, ale wydaje mi się, że masz rację w tym, że wagon mógł być w oryginale chłodnią.

Opierając się na wyglądzie zewnętrznym pudła - tym charakterystycznym układzie zastrzałów wzmacniających pudło oraz tych dwóch, małych, skrajnych otworach położonych u góry pudła, wstępnie zakwalifikowałbym wagon do rodziny (grupy typów) (Gattungs-bezrik), wagonów chłodni, ogólnie zwanej (kodowanej) na przedwojennych kolejach niemieckich jako Berlin. Pudło ze zdjęcia prawdopodobnie jest dość wczesnej produkcji, jednak jakiego dokładnie typu jest to wagon, nie podejmuję się tego wyzwania :LOL:. Podejrzewam jednak, że jest to jakiś wczesny typ chłodni, wyprodukowany w latach 20-tych. Oczywiście to tylko wstępne rozpoznanie, które musieli by potwierdzić Koledzy - eksperci od przedwojennych wagonów, pochodzenia niemieckiego.

Poniżej rysunek wagonu chłodni do przewozu ryb, Berlin z zakresu numeracji 8000 - 10000, serii Gkhhs. Niestety nie znam autora rysunku (podany był tylko jego nick THNO) - a jest on (moim zdaniem) bardzo dobrym grafikiem. Dawno temu ściągnąłem ten rysunek z sieci (nie pamiętam z jakiej strony) z ponad 60 podobnymi (w jednakowej skali), niemieckich wagonów towarowych, budowy przedwojennej i wojennej, wybranych grup /rodzin/ ("kodowanych" od Altona do Würzburg). Proszę zwróć uwagę na rozmieszczenie zastrzałów i górnych otworów na skraju pudła - moim zdaniem pasują do "Twojego" wagonu.

Wagon chłodnia rodziny Berlin (A) - autor THNO.jpg


Powyższy rysunek był oznaczony jako Berlin (A), w przeciwieństwie do innych typów, wagonów chłodni tej rodziny / grupy, oznaczonych np. Berlin (K) czy Berlin (L). Szczerze mówiąc nie do końca wiem, co może dokładnie oznaczać ta symbolika, być może stworzona przez autora rysunku na potrzeby własne. Prawdopodobnie (A) = Austauschbauarten (budowy ujednoliconej, wymiennej), (K) = Kriegsbauarten (budowy wojennej), ale co oznaczają np. (L) czy (V) :niepewny:, które również są przy niektórych ściągniętych przeze mnie rysunkach. Korzystając więc z okazji, może ktoś wie i doprecyzuje ?

Dodam też, że wśród chłodni oznaczonych Berlin (A), są różne wagony, o nieco odmiennym wyglądzie, w tym chłodnia podobna do wyżej przedstawionej ale z budką hamulcową i nieco innym podwoziem (bez podciągu), oraz wagon o innym układzie zastrzałów wzmacniających pudło.

Wagon chłodnia rodziny Berlin (A) 2 - autor THNO.jpg


Wagon chłodnia rodziny Berlin (A) 3 - autor THNO.jpg


Również pozdrawiam.
 
Ostatnio edytowane:

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
478 5 3
Powyższy rysunek był oznaczony jako Berlin (A), w przeciwieństwie do innych typów, wagonów chłodni tej rodziny / grupy, oznaczonych np. Berlin (K) czy Berlin (L). Szczerze mówiąc nie do końca wiem, co może dokładnie oznaczać ta symbolika, być może stworzona przez autora rysunku na potrzeby własne. Prawdopodobnie (A) = Austauschbauarten (budowy ujednoliconej, wymiennej), (K) = Kriegsbauarten (budowy wojennej), ale co oznaczają np. (L) czy (V) :niepewny:, które również są przy niektórych ściągniętych przeze mnie rysunkach. Korzystając więc z okazji, może ktoś wie i doprecyzuje ?
LVAGKN: Länder(bahn)/Verbands/Austausch/Geschweisste/Kriegs/Nachkriegs-bauart(en).

Czyli: budowy "krajowej"/"landowej" (kolei k./l.), związkowej, wymiennej, spawanej, wojennej, powojennej.

Zwyczajowy podział w literaturze niemieckiej odnośnie "epok" budowy/konstrukcji wagonów (towarowych).
 
Reakcje
3.623 30 0
LVAGKN: Länder(bahn)/Verbands/Austausch/Geschweisste/Kriegs/Nachkriegs-bauart(en).
Kriz8 - dziękuję bardzo...
I nastała jasność ;).

Czyli tak jak mi "świtało", chodzi o symbole "okresu budowy", których autor użył w opisach poszczególnych wagonów. Trochę też poszperałem w "papierzyskach" i znalazłem również określenie LVAKF, gdzie te dodatkowe "F" oznacza Fremder Bauarten - wagon wzoru obcego pochodzenia. W podziale LVAKF nie ma symbolu G, choć wśród wagonów grupy "A" (Austauschbauarten) jest podział na trzy podgrupy: nitowane (Gen., Genieteten), spawane (Ges., Geschweißten = Geschweissten) i spawane nowych wzorów (budowane od 1934) (NGes., Neuen Geschweißten). Mniemam więc, że te "G", w podziale podanym przez Kriz8, zapewne odnosi się do podgrupy trzeciej (NGes.), która widocznie zostaje niekiedy "wydzielona" jako "samodzielna"grupa/epoka, wagonów spawanych budowanych tuż przed wojną. Dodam też, że z notatek jakie odnalazłem, mam zapisane, że chłodnie grupy Berlin należały do epok L, A (i zapewne G) oraz K.
 
Ostatnio edytowane:

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
478 5 3
W sumie, to ilu autorów, tyle prób "uszczegółowienia" niuansów. Grupa "G", to faktycznie wydzielona część wagonów budowy wymiennej (tj. "A"), dla odróżnienia od konstrukcji nitowanych. Moim zdaniem dość istotna, mimo że niezbyt liczna.
A podział LVAKF i rysunki zaciągnąłeś ze strony Thomasa Nosske o epoce II w Niemczech.
 

Mikołajek

Nowy użytkownik
Reakcje
12 0 0
@Stanisław1972 bardzo dziękuję za pomoc, wszystko wskazuje na to, że faktycznie jest to "Berlin". Choć w wagonie nie zachowały się pionowe słupki między charakterystycznymi ukośnymi zastrzałami, to jednak u dołu pudła pozostały krótkie ich fragmenty, pozostawione po ich ucięciu (przeszkadzały we wstawieniu okien). Charakterystyczne zastrzały na ścianie czołowej można spotkać w modelach tych wagonów, np. modelu prod. Tilliga, co jest dodatkowym potwierdzeniem. Jedynie dach optycznie wydaje się nieco zbyt obły, jednak to zasługa dodatkowego obicia blachą przez poprzedniego właściciela. Drzwi na rysunkach są odmiennego typu, jednak w modelach Tilliga czy Brawy są dokładnie takie jak w omawianym wagonie.

Kwestię obecności podciągów będę jeszcze musiał rozstrzygnąć ostatecznie "na gruncie", wg mojej pamięci nie było po nich śladu ale pewien nie jestem.
 
Reakcje
3.623 30 0
A podział LVAKF i rysunki zaciągnąłeś ze strony Thomasa Nosske o epoce II w Niemczech.
Tak, to jest ta strona (y) Fajnie, że podałeś link, bo jest tam bardzo wiele ciekawych informacji. Już parę razy próbowałem ją namierzyć (ostatni raz, chyba z 3 lata temu) i jakoś nie wychodziło mi to. Może przez jakiś czas strona ta nie funkcjonowała :niepewny: ... a może za mało czasu poświęcałem, aby ją odszukać. Około 10-12 lat temu ściągałem z niej rysunki wagonów, jednak parę rzeczy odłożyłem na później, tylko, że później, link do strony (jaki miałem zapisany), nie działał.

@Stanisław1972 bardzo dziękuję za pomoc, wszystko wskazuje na to, że faktycznie jest to "Berlin".
...a nie ma za co :). Dzięki temu sam odświeżyłem swoją pamięć. Berlin to tylko wstęp do dalszych poszukiwań. Trzeba by było ustalić jaki to konkretnie typ / podtyp wagonu. Może wówczas jakiś szczegół budowy pudła pozwoliłyby ustalić, czy miał np. podciągi czy nie. Wspominałeś też, że pudło wagonu powoli jest szykowany do "trzeciego życia" na stacji wąskotorowej Środa Wlkp. Miasto. Czy możesz napisać co jest w planach, jaką rolę będzie tam pełniło - eksponat, magazyn, pomieszczenie socjalne, a może rekonstrukcja, łącznie z podwoziem ?
 

Mikołajek

Nowy użytkownik
Reakcje
12 0 0
Co do dalszego przeznaczenia, to wagon będzie kontynuował swoją ostatnią rolę w nowym miejscu, t.j. będzie letnim zapleczem socjalnym. Niejako to kontynuacja pewnej tradycji - przed laty w tym samym miejscu stało inne pudło, dumnie noszące miano "świetlicy".

Swoją drogą prawdopodobnie to nie pierwszy "Berlin" na naszej kolei - niegdyś po całej stacji rozstawionych było 5 czy nawet 7 róznego pochodzenia pudeł, w tym takie o identycznym kształcie i układzie słupków i otworów (jako magazynek za halą parowozowni):

Pozdrawiam!
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.005 1 0
Dzień dobry!

Jestem raczej czytelnikiem niż dyskutującym tutaj na forum. Chciałbym prosić o pomoc w identyfikacji pochodzenia pudła wagonu, mam nadzieję, że ten wątek to odpowiednie miejsce.

Zobacz załącznik 883711

Wagon przez lata stał w lesie pod Ostrowem Wlkp. jako domek letniskowy, obecnie powoli jest szykowany do trzeciego już życia w nowym miejscu - na stacji wąskotorowej Środa Wlkp. Miasto. Niejako kontynuuje wieloletnią tradycję, bowiem za czasów PKP w rejonie parowozowni Środa Miasto do różnych funkcji przystosowanych było kilka pudeł zarówno wąsko- i normalnotorowych.

Wagon ma dość grube ściany i drzwi skrzydłowe, a nie suwane, stąd podejrzewa się, że to była chłodnia. Stąd pytanie, czy można o pochodzeniu powiedzieć coś więcej?

Zobacz załącznik 883715
Zobacz załącznik 883716

O wagonie wiadomo tyle, że na działkę trafił w latach 70. lub 80. - poprzedni właściciel nie był w stanie podać więcej informacji. Za wszelką pomoc dziękuję!

Pozdrawiam!
W tym poście i kolejnych masz zdjęcia w oryginału.
 

Podobne wątki