• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ciekawostki z Trójmiasta

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.401 58 3
https://www.facebook.com/PomorskaKolejMetropolitalna/photos/a.493433847356671/4229019920464693/
Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla projektu PKM Południe przygotuje firma TPF Sp. z o.o. z Warszawy, która wygrała ogłoszony przez PKM SA przetarg. Dokumentacja kosztować będzie 4,45 mln zł i jest konieczna m.in. do potwierdzenia możliwości realizacji tego projektu, wskazania niezbędnej rezerwy terenowej oraz optymalnego etapowania całej inwestycji. STEŚ ma być gotowe we wrześniu 2023 r., co pozwoli na ubieganie się o dofinansowanie tej inwestycji w kolejnej perspektywie unijnej.

Po drobiazgowym sprawdzeniu wszystkich 5 ofert jakie wpłynęły do PKM SA w ogłoszonym w grudniu 2020 r. przetargu na przygotowanie STEŚ dla projektu PKM Południe, dziś (11.03.2021 r.) wyłoniony został zwycięzca tego postępowania. Wykonawcą dokumentacji będzie firma TPF Sp. z o.o. z Warszawy, która za jej opracowanie zażądała 4 452 600 zł (brutto) - czyli o blisko pół miliona mniej niż oszacowaliśmy ją w swoim budżecie (4,920 mln zł brutto).

PKM Południe będzie kolejną nitką linii PKM, prowadzącą od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska, a następnie połączenia jej zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 (Pruszcz Gdański – Stara Piła).
Więcej informacji nt. projektu, którego pełna nazwa brzmi: „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II: Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot, w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego”, znajdziecie na naszej stronie internetowej, w zakładce „Projekty/PKM Południe”:
https://www.pkm-sa.pl/projekty/pkm-poludnie/
159365891_4229019923798026_6051205041041250154_o.jpg
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.643 381 7
Cztery i pół dużej bańki za kilka kreseczek na planie Gdańska w wykonaniu firmy Krzak, o której nikt nigdy nie słyszał...Już widzę te tory i wiadukty PKM jadące przez ścisłe centrum Orunia City tunelami albo serpentynami w kierunku Łostowic, Kowali, Otomina...A może kolej zębata?...
Ale dziś jest moda na utopijne projekty - CPK, Wielki Rów, Szprychy, węglownia w Ostrołęce...
 
OP
OP
dgajus

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.478 42 1
Było współcześnie to teraz coś z kartki kalendarza ...
Prosto z FB:
Jak wyglądało otwarcie linii kolejowej Kokoszki-Gdynia w dniu 20 listopada 1921 roku? Zgodnie z opisami zawartymi w ówczesnej prasie, „prezydent ministrów” (dziś powiedzielibyśmy: premier) Antoni Ponikowski oraz minister kolei żelaznych Bolesław Sikorski przybyli do Gdyni pociągiem o godzinie 7:20. Gości przywitał wojewoda pomorski Jan Brejski. Ale nie od razu rozpoczęły się uroczystości związane z otwarciem linii. Goście najpierw pojechali do portu, by zapoznać się z postępami jego budowy. Po powrocie na dworzec - o godzinie 11 - odprawiono polową mszę św. Po mszy głos zabierali m.in. min. Sikorski, prezes budowy kolei Stecewicz, wojewoda Brejski i poseł Rajca (z-ca przewodniczącego sejmowej komisji komunikacyjnej). Po przemowach linię poświęcono, a premier Ponikowski oficjalnie dokonał jej otwarcia przecinając „wstęgę z zieleni”. Po zakończonej uroczystości goście wsiedli do pociągu by odbyć „podróż inspekcyjną”. Po drodze do Kokoszek pociąg zatrzymano dwa razy, by obejrzeć „bardziej interesujące części budowy”. Jeden z tych postojów został uwieczniony na załączonym zdjęciu autorstwa Mariana Fuksa (chyba najbardziej znanego fotografa II RP). Najwyraźniej budowniczowie chcieli pochwalić się przepustem nad rzeką Kaczą. Na zdjęciu widać dwa parowozy stojące wysoko na przepuście oraz gości ustawionych w rzędzie wzdłuż rzeki i przyglądających się konstrukcji. Wśród pozujących do fotografii można nawet rozpoznać premiera Ponikowskiego. W prasie nie ma, niestety, informacji, o której godzinie pociąg przybył do Kokoszek. Ale z zegara na dworcu w Kokoszkach (widocznego na innym zdjęciu) wskazującego 15:55, można wnioskować, że mniej więcej o tej godzinie pociąg odjechał do Gdańska (przez Kartuzy). O 18:25 pociąg z premierem ruszył z powrotem do Warszawy.
1921-11-21_Ti4-XX_Krykulec.jpg


Stan na rok 2019 wygląda tak:
Krykulec.jpg


Nasyp pełni funkcję szerokiej ścieżki. Ulubione miejsce spacerowiczów i rowerzystów w Rezerwacie Przyrody "Kacze Łęgi".
Około 50 metrów od tego nasypu, patrząc w lewo na zdjęciu przechodzi kręta linia kolejowa nr 201 (tzw. węglówka).
Krykulec2.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.401 58 3
https://www.facebook.com/pages/Port Gdynia/581419375611586/
Cytat ze strony:
"Niedzielę @Z krawędzi peronu rozpoczynamy w Port Gdynia. Trwa załadunek importowanego zboża, które było jedną z przyczyn protestów rolniczych w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. Poczciwe Gagsy zapełniają się ziarnem - ciekaw jestem jak wyglądały ubytki takiego transportu.
Fot. Jacek Goździewicz
Źródło: "Nowe Sygnały" z 1997 roku
186482664_3001254273483329_3343902033272435644_n.jpg
187481323_3001254193483337_4892371522557228511_n.jpg
187569927_3001254320149991_1655413600357143372_n.jpg
 
OP
OP
dgajus

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.478 42 1
5 czerwca 2021 r. Po kilkunastu latach, na linii nr 201 wreszcie dane mi było usłyszeć "klekot Fiata". Lokomotywa SU45-194 wspina się z pociągiem "Wieżyca" po półce Krykulca w kierunku Kościerzyny, wydając z siebie doniosły dźwięk. Las potęguje wrażenia słuchowe. Pociąg uruchomiony w ramach przejazdów turystycznych "Kaszuby 2021" organizowanych przez Turkol.
DSC_2738.JPG
DSC_2741.JPG
DSC_2748.JPG
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.401 58 3
https://www.facebook.com/ZKrawedziPeronu/photos/a.1558448377763933/3163186260623462/
Cytat ze strony:
W nawiązaniu do ostatnich zdjęć z Nowego Portu i pytań o brzebieg linii Gdańsk Zaspa Towarowa - Gdańsk Wiślany, przypominamy zdjęcia Pana Leszka Ochmańskiego.

Skrzyżowanie ulic Marynarki Polskiej i Wyzwolenia w Gdańsku Nowym Porcie w listopadzie 2000 r. Tramwaj serii 245 (powojenne oznaczenie: "Bergmann") pozuje do zdjęcia wraz mikrobusem MS29-12. Przypadkowy Star 25 i dawny Morski Dom Kultury dopełniają ciekawej kompozycji.

Mikrobus Kolzamu porusza się po nieistniejącym już odcinku linii łączącej Gdańsk Zaspę Towarową ze stacją portową Gdańsk Wiślany.
Marynarki Polskiej i Wyzwolenia w Gdańsku Nowym Porcie w listopadzie 2000 r. Tramwaj serii 24...jpg
 
Reakcje
3.623 30 0
Znalazłem zdjęcia wyładunku w Gdyni parowozu Pxu ? (proszę o uzupełnienie)
Tak to jest Pxu, zdjęcia są znane, kiedyś była dyskusja - nie pomnę gdzie - że być może jest to nie rozładunek, tylko załadunek, wycofanych na PKP Pxu, w trakcie ich wysyłki do Jugosławii (w ramach sprzedaży bądź np. pomocy gospodarczej). Chodziło o tą cyfrę "19" na drzwiach dymnicy, takie cyfry znane są z niemal identycznych lokomotyw oznaczonych typem UNRRA JZ 0-8-0, dostarczonych na koleje jugosłowiańskie. Parowóz serii Pxu to nadal zagadka, niby trochę zdjęć jest, np. w II tomie książki:
https://eurosprinter.com.pl/376,en_gornoslaskie-koleje-waskotorowe-tom-ii.html
... zachował się np. tender (w przebudowanej Tw53 na Pw53), ale tak naprawdę niewiele o nich wiadomo. Służyły głównie na Kolejach Górnośląskich, obsługiwały kopalnie, ale też spotykane były np. na Starachowickiej Wąskotorówce (2 szt.) czy Przeworskiej (1 szt. ?). Zdjęcie z tej drugiej poniżej:

Pxu Przeworsk.jpg


Nie wiadomo np. ile dokładnie dostarczono ich na PKP. Mam np. takie archiwalne skany dokumentów - zestawienia dostaw UNRRA do Polski, gdzie w dziale Industrial Rehabilitaion (pomoc dla przemysłu), w podpunkcie MINING and QUARRYING (górnictwo i przemysł wydobywczy), (tabela trzecia na dole) znajduje się pozycja Locomotives Steam (lokomotywy parowe), gdzie wymieniona jest liczba 200 szt. zatwierdzonych do końca 1945 r. i kolejne 400 szt. w planach na 1946 r. (razem aż 600, ale aż tylu to raczej nie dostarczono). Istnieje też możliwość, że to tylko jakieś małe, lokomotywki parowe (wymienione obok elektrycznych), a wykaz "prawdziwych" parowozów może znajdować się w dziale TRANSPORT and COMMUNICATION w punkcie 1.21 Locomotives (Each) (tabela pierwsza), gdzie w roku 1945 zatwierdzono do wysyłki 75 szt. (75 szt. S160, serii Tr201), ale co ciekawe, w roku 1946 propozycją było wysłanie kolejnych 45 szt., co dawało łączną ilość 120 parowozów. Wiadomo że przysłano 30 szt. brytyjskich Tr202, co razem daje 105 szt. parowozów. Jednak co z pozostałymi 15 szt. w ramach pomocy UNRRA ? Może ich nie dostarczono, a może to właśnie seria Pxu. Choć na lokomotywie w porcie w Gdyni jest nr 19 sugerujący, że to 19 egzemplarz, więc koliduje to z liczbą 15 ?

1.jpg


2.jpg


3.jpg


Sprowadzane do Polski lokomotywy serii Pxu produkowane były głównie w firmie Davenport Locomotive Works (a przynajmniej takie znamy)
https://en.wikipedia.org/wiki/Davenport_Locomotive_Works
... co widać na drzwiach dymnicy parowozu z Gdynii (dla porównania, na zdjęciu obok, dymnica z dobrze widocznym napisem, od innej serii parowozów)

Davenport Locomotive Works.jpg


... natomiast parowozy wąskotorowe dostarczane do Jugosławii, budowane były przez firmę H.K. Porter, Inc.
https://en.wikipedia.org/wiki/H.K._Porter,_Inc
Poniżej kilka zdjęć jugosłowiańskich parowozów, z opracowania Dave'a Sallery "The 76 cm gauge railways of Yugoslavia"
http://users.fini.net/~bersano/english-anglais/ThenarrowgaugerailwaysofYugoslavia.pdf

Str. 139.jpg


Str. 212.jpg


Str. 230.jpg


Str. 231.jpg


... co interesujące np. na stronie http://www.catskillarchive.com/rrextra/porter.Html podane jest że Porter dostarczał także paowozy dla Polski, choć wspomina się liczbę 34 szt wyprodukowanych parowozów 0-8-0: "34 0-8-0's purchased by the United Nations Relief & Rehabilitation Administration (UNRRA) in 1945 for Yugoslavia, Poland", a właśnie tyle (34 szt.) otrzymały koleje jugosłowiańskie. Identyczną informację można znaleźć np na stronie https://transportsofdelight.smugmug...ATIONAL/EASTERN-EUROPE-NARROW-GAUGE/i-skqXcG2 ale myślę, że jest to tylko powielenie tekstu np. z pierwszego źródła.

Może jakieś zdjęcia PKP-owskich Pxu, znajdują się np. na stronie
https://thetransportlibrary.co.uk/?route=product/search&search=steam+locomotive+PKP
jest na niej ok. 4500 zdjęć, z różnych zarządów kolejowych, kilkanaście z PKP, w tym, nie wiem czy znanych Forumowiczom np. OKo1-26 w Poznaniu w 1968, fot. Tommy Farr, czy seria zdjęć Tr203 itd. Na pewno są tam jugosłowiańskie wąskotorowe UNRR-y - siostry naszych Pxu. Przykłady poniżej:

UNRRA JZ class 0-8-0. Dubrownik, 1961 fot. Trevor Rowe.jpg


UNRRA JZ class 0-8-0. Jugoslawia 1966 (1) fot. Peter Gray.jpg


UNRRA JZ class 0-8-0. Jugoslawia 1966 (2) fot. Peter Gray.jpg


A może ktoś ma cierpliwość do szukania np. w archiwach UNRRA
https://search.archives.un.org/poland-mission-105
Podsumowując parowozy serii Pxu to ciekawy temat, nadal zawierający wiele niedomówień i zagadek.
 
Reakcje
3.623 30 0
... w dziale Industrial Rehabilitaion (pomoc dla przemysłu), w podpunkcie MINING and QUARRYING (górnictwo i przemysł wydobywczy), (tabela trzecia na dole) znajduje się pozycja Locomotives Steam (lokomotywy parowe), gdzie wymieniona jest liczba 200 szt. zatwierdzonych do końca 1945 r. i kolejne 400 szt. w planach na 1946 r. (razem aż 600, ale aż tylu to raczej nie dostarczono). Istnieje też możliwość, że to tylko jakieś małe, lokomotywki parowe (wymienione obok elektrycznych), a wykaz "prawdziwych" parowozów może znajdować się w dziale TRANSPORT and COMMUNICATION w punkcie 1.21 Locomotives (Each) (tabela pierwsza)...
Moje niedopatrzenie, przez co liczba parowozów wąskotorowych serii Pxu urosła do niewyobrażalnego poziomu (gdyby ich liczba była uwzględniona w dostawach do przemysłu). Ale już poprawiam. W tabeli MINING and QUARRYING (górnictwo i przemysł wydobywczy) ilości wysyłanych parowozów podane są w MT. czyli tonach metrycznych (MT = metric ton) - zupełnie inaczej niż w tabeli TRANSPORT and COMMUNICATION gdzie ilość podana jest na szt. (Each).

To zupełnie zmienia postać rzeczy i inaczej kształtuje liczbę Pxu dostarczonych w ramach programu UNRRA. Zakładając, że parowóz ważył ok. 25 t. (bo takie dane na jego temat można znaleźć w sieci, a właściwie na temat siostrzanych parowozów dostarczanych Jugosławii i ZSRR), to 200 MT daje 8 szt. a w kolejnym roku 400 MT - 16 szt. Ogółem, byłyby to więc zaledwie 24 szt. - stąd tak mało zdjęć i informacji na ich temat (wszystkie wycofano do końca lat 60-tych). Może nawet późniejszej dostawy (400 MT) nie zrealizowano w całości (podobnie jak np. parowozów normalnotorowych, ktorych w palnach było 120 szt., a wynika z tego, ze ogółem dostarczono 105 szt.). Przepraszam za zamieszanie.
 

Podobne wątki