• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ciekawostki z Trójmiasta

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.644 381 7
... który to mniej wiecej rejon???

Pozdr,...
Zastanawiam się czy zdjęcie ie jest "odwrócone", bowiem nawet patrząc od strony Obłuża, Babich Dołów - to na pewno nie jest Kępa Redłowska w oddali. Za wysoka.
Bardziej jest to właśnie Kępa Oksywska z charakterystycznym spadem w kierunku zachodnim na Rumię, Redę widziana z Kamiennej Góry....
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.674 520 30
Zastanawiam się czy zdjęcie ie jest "odwrócone"
Raczej nie jest odwrócone, bo napis na tej budzie wydaje się prawidłowy. Wprawdzie jest mało czytelny, ale wydaje się, że dwie litery "S", a także "N" są prawidłowo. Po odwróceniu zdjęcia "S" zamienia się w znak zapytania "?" albo "2" - jedno i drugie nie bardzo ma sens w środku wyrazu, a "N" też robi się odwrotnie.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.813 79 12
Zastanawiam się czy zdjęcie ie jest "odwrócone", bowiem nawet patrząc od strony Obłuża, Babich Dołów - to na pewno nie jest Kępa Redłowska w oddali. Za wysoka.
Bardziej jest to właśnie Kępa Oksywska z charakterystycznym spadem w kierunku zachodnim na Rumię, Redę widziana z Kamiennej Góry....
Raczej nie jest odwrócone, bo napis na tej budzie wydaje się prawidłowy. Wprawdzie jest mało czytelny, ale wydaje się, że dwie litery "S", a także "N" są prawidłowo. Po odwróceniu zdjęcia "S" zamienia się w znak zapytania "?" albo "2" - jedno i drugie nie bardzo ma sens w środku wyrazu, a "N" też robi się odwrotnie.
...tak czy siak, dzięki za próbę udzielenia odpowiedzi.

Pozdr,...
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
700 9 1
Wydaje mi się jednak, że to widok na Kępę Redłowską - od strony portu, te tory dalej prowadzą na nabrzeża portowe. Może życzeniowo, ale wydaje mi się, że na zdjęciu widać kolegiatę, a dwa budynki na przedłużeniu mola to Casino i Dom Kuracyjny, samo molo też było w miejscu dzisiejszego Skweru Kościuszki, a Oksywie nie było (chyba) jeszcze wtedy formalnie częścią Gdyni i nie wydaje mi się, żeby miało tak rozbudowaną infrastrukturę portową.
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.310 9 0
Zdecydowanie prawidłowa odbitka w stronę Kępy Redłowskiej. Zaś napis to Bols Mint niemiecki wytwórca likierów w tym właśnie miętowego bardzo przed wojną lubianego :) Skąd inąd piękne zdjęcie z fantastycznym motywem kolejowym :) Prawie można poczuć ducha pionierskich gdyńskich początków :)
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0
Ciekawy ten brankard za TKi3.
Zdjęcie na pewno nie jest odwrócone, a kilka fotek tego miejsca jest na NAC'u:
tutaj te trzy (jedno z parowozem OKl1 z wagonami pasażerskimi, na innym cysterna, chyba Polminu, węglarka i platforma):
3_1_0_8_4689_215164.jpg

3_1_0_8_4689_215199.jpg

3_1_0_8_4689_215196.jpg

A tu jeszcze jedno, choć wyretuszowane (i węglarki budowy amerykańskiej, platforma i lodownia):
3_1_0_8_4684_215139.jpg


... Zaś napis to Bols Mint ...
No niestety nie, tylko "BOISMINE, EXPORT DRZEWA PRZEŁADUNKI WĘGLA". Swoją drogą widać, że budyneczek z szyldem przechodził przebudowę.
Bosmine.jpg
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.947 144 0
https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadom...&do_st=RS&do_sid=1014&do_a=1014&s=BoxNewsLink

Na oliwskim dworcu w Gdańsku doszło do zniszczenia tunelu. Inwestor skuł zabytkowe płytki z 1905 roku. W sprawie interweniował Zarząd Dzielnicy Oliwa, a policja prowadzi dochodzenie w związku ze zniszczeniami. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Gdyni, które prowadzą remont dworca, są podejrzewane o to, że "z całą świadomością dążą do tego, by płytki ceramiczne usunąć".
W przejściu podziemnym oliwskiego dworca, wybudowanego w 1870 roku, skuto zabytkowe płytki ścienne. Zniszczone płytki pochodzą jeszcze z 1905 roku oraz z lat. 50 ubiegłego wieku - te starsze, a także te młodsze płytki mają wartość zabytkową. Na remont dworca inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Gdyni otrzymały zgodę Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwator Zabytków 18 marca 2021 r. Jednak nie obejmował on kucia zabytkowych płytek, tylko ich renowację i uzupełnienie ubytków - informuje portal gdanskstrefa.com.

Gdańsk. Zarząd Dzielnicy Oliwa interweniował ws. zniszczenia zabytkowego tunelu oliwskiego dworca
W sprawie niszczenia zabytkowej nieruchomości zareagował Zarząd Dzielnicy Oliwa, który skierował pismo do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, kierowanego przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Igora Strzoka. "W wyniku prac prowadzonych na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Gdyni, które podobno zyskały akceptację konserwatorską, skuwane ze ścian są zabytkowe okładziny ceramiczne. Wstępnie można oszacować, że w kontenerach na gruz znalazło się blisko 40 proc. płytek ściennych z tunelu oliwskiego dworca" - czytamy w piśmie zarządu opublikowanym przez portal staraoliwa.pl. Podkreślono, że skute płytki są "ostatnim tego typu przykładem wystroju dworców z przełomu XIX i XX wieku na terenie Gdańska i okolic".

Zarząd Dzielnicy Oliwa stwierdził, że w związku ze zniszczeniami, do których doszło w podczas działań zbrojnych w czasie II wojny światowej, należy szczególnie zadbać o zabytki, które przetrwały okres niemieckiej okupacji. "Niszczenie oryginalnych kafelków z tunelu oliwskiego dworca, by zastąpić je współczesną atrapą, uważamy za absurdalne. Oczekujemy przerwania dewastacji dworca i skorygowanie błędnej decyzji na to zezwalającej" - zaapelował Zarząd Dzielnicy Oliwa.

"Inwestor z całą świadomością dąży do tego, by płytki ceramiczne usunąć"
- W związku ze zgłoszeniem Rady Dzielnicy Oliwa podjęto działania wyjaśniające, czy doszło do aktu zniszczenia fliz historycznych. Wyjaśnieniu podlega stan prawny, czy roboty budowlane są prowadzone niezgodnie z wydaną decyzją Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - przekazał Tomasz Kozyra, inspektor ds. zabytków nieruchomych WUOZ Gdańsk cytowany przez lokalny portal gdanskstrefa.com. Kozyra poinformował, że wstrzymano prace budowlane, obejmujące skucie płytek ceramicznych.

Na spotkaniu osoby reprezentującej Inwestora oraz osoby reprezentującej wykonawcę, pracownik PKP PLK SA Zakłady Kolejowe w Gdyni stwierdził, że "inwestor z całą świadomością dąży do tego, by płytki ceramiczne usunąć" i dodał, że nie uznaje on podziemnego przejścia jako zabytek. "To, że tunel leży na obszarze zabytkowym układu urbanistycznego Starej Oliwy, nie świadczy o tym, że przejście pod torami należy traktować jako zabytek" - czytamy w informacji przekazanej przez inspektora ds. zabytków nieruchomych WUOZ Gdańsk.

Sprawę zniszczenia mienia zgłoszono na policję, która zabezpieczyła materiał dowodowy w postaci kontenera z fragmentami płytek ceramicznych. "Funkcjonariusze policji wezwali technika w celu zabezpieczenia dowodów i określenia wielkości utraconych okładzin ceramicznych tunelu. Organ konserwatorski na chwilę obecną prowadzi analizę dokumentacji w posiadaniu Inwestora i jej spójności z dokumentacją, stanowiącą akta sprawy w tut. Urzędzie" - przekazał Tomasz Kozyra.

Do sprawy odniósł także inwestor - PKP PLK SA Zakład Linii Kolejowych w Gdyni. "Prace odbywają się w ramach pozwolenia na budowę wydanego przez Urząd Wojewódzki w Gdańsku w lipcu br., w oparciu o decyzję konserwatorską wydaną przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z marca br." - krótko skomentowano sytuację na oliwskim dworcu.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.644 381 7
No cóż - będąc niedawno na dworcu w Gdańsku - Oliwie mogę jedynie potwierdzić barbarzyństwo jakie uprawia tam PKP PLK i tczewskie dzbany zatrudnione w Zakładzie Linii Kolejowych w Gdyni. PKP PLK to stan umysłu a jak się jeszcze dołoży do tego słynnego ustawiacza z Zajączkowa Tczewskiego - Eugeniusza M. wraz z Tureckim Kurierem z Patologii Regionalnej w Gdyni - mamy obraz sytuacji.
Szkoda tego pięknego tunelu - ale tczewskie wsiuny postanowiły zrobić po swojemu. Hołota....
 

oelka49-26

Aktywny użytkownik
Reakcje
86 0 0
Pytanie, co zrobi prokurator w tej sprawie...
Nie spodziewam się szybkich efektów.
Sprawy o niszczenie zabytków rzadko trafiają do sądów i jeszcze rzadziej kończą się wyrokiem skazującym w górnym zakresie kary. A tu dodatkowo sprawa dotyczy państwowej spółki.
Wojewódzki konserwator zabytków (powoływany przez wojewodę) na razie sprawdza jak doszło do uzgodnienia prac.
 

Podobne wątki