• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Opowieści dziwnej treści czyli Piotra i Pawła kolejowe peregrynacje

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.762 78 12
Pawle, zacna relacja, szczególnie artefakty odlewnictwa polskiego oraz stary dworzec w Jeleniu...
Co do tego schronu kolejowego, to w tym analogicznym w Konewce koło Spały byłem już kiedyś... Ale to dawne czasy i troszeczkę inna rzeczywistość... Nie pamiętam dokładnie, ale chyba były dwa czy trzy takie miejsca ...Konewka, Jeleń i... nie pamiętam...:mad:
W Konewce ogólnie zrobili wtedy trasę turystyczną i chyba do tej pory ona jest...

Pozdr i do miłego,...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.431 512 30
odrobinę nieostre zdjęcie, właściwie nie wiem czemu takie wyszło
Zdjęcie jest ostre, wystarczy spojrzeć na kostkę na peronie. Sam EN57 jest minimalnie ruszony, a to pewnie dlatego, że było dość ciemno i zdjęcie było zrobione z dłuższym czasem migawki (1/60, 1/30, może nawet 1/15 sekundy), a skład jeszcze jechał.
chyba były dwa czy trzy takie miejsca ...Konewka, Jeleń i... nie pamiętam...
Trzeci jest w Strzyżowie na Podkarpaciu (linia Rzeszów - Jasło), ale tam nie ma bunkra, a tunel pod Górą Żarnowską. Pełnił jednak taką samą funkcję schronu dla całego pociągu. Tunel miał dwa wyloty i połączenia z linią kolejową: jeden tuż przy stacji Strzyżów, drugi przed mostem na Wisłoku, przed stacją Żarnowa (patrząc w kierunku Rzeszowa). Co ciekawe, trasa przez tunel, choć nigdy nie używana w normalnym ruchu, byłaby krótsza od obecnie używanej, robiącej dość ostry łuk o prawie 180 stopni okrążając wspomnianą Górę Żarnowską i jednocześnie nie miałaby tak ciasnych łuków. Kiedyś o tym tunelu-schronie pisałem, ale nie potrafię tego znaleźć.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.222 508 29
Idziemy, cicho ciepło idealny czas na relaks, a że kilka kilometrów trzeba przejść nic to.
Trzy tory powolutku przechodzą w jeden, ale zanim to się stanie dochodzimy do budki zwrotnicowego chyba, w każdym razie to jakiś posterunek był. W tle za budką widać jeszcze jeden tor, to bocznica do magazynu rezerw strategicznych, coś więcej na ten temat w dawnej relacji z wyprawy z Piotrkiem.

DSC_0493.JPG


DSC_0496.JPG


Wspomniana bocznica.

DSC_0498.JPG


I tak se szliśmy dyskutując o marnej kondycji ludzkiej psychiki, czasem milcząc, prawie godzinę bo i gdzie się tu spieszyć
Doszliśmy do pierwszych znaków infrastruktury kopalni.

DSC_0503.JPG


Chcieliśmy zobaczyć wyrobisko ale droga oddzielająca tor od niego, w czasach naszej wizyty twarda i wygodna, dziś zamieniła się w gliniasta breję, nie dało rady w żadne sposób a szkoda.
No i składowisko piasku, nie pamiętam czy dalej było jeszcze jedno, jak będę miał chwilę wolną to odszukam nasza z Piotrkiem relację, nie wiem czy ładują tu wagony, samochody na pewno.

DSC_0504.JPG


Jakże by inaczej.

DSC_0505.JPG


Jakby punkt widokowy z informacjami o kopalni.

DSC_0506-crop.JPG


I z niego widok.

DSC_0508.JPG


Wracamy, wychodzi Pana z budki i pyta gdzie idziemy, zgodnie z prawdą mówię że do domu, do Jelenia, zdziwił się że pieszo przyszliśmy, pogadaliśmy chwilę, i rzekł "Ja nic nie widziałem a Was tu nie było" to jasne jak słońce, znikamy.
Po jakimś czasie lądujemy w Bratkowie, a tam cuda.

15D/A-106 ZIK-u

DSC_0513.JPG


I chluba naszej małej ojczyzny, województwa łódzkiego pociąg ŁKA z Opoczna albo i z dalszych stron, sietu krzyżował z drugim w naprzeciwleglą stronę jadącym.

DSC_0517-crop.JPG


W ełce jako stary dziad tez mam 25% zniżki :D

Wagon pełniący funkcję magazynu, dziś dzień otwartych drzwi.

DSC_0518.JPG


Coś co widziałem pierwszy raz w życiu, podświetlane znaki ło matko ale technika.

DSC_0524-crop.JPG


Za zakrętem dojechaliśmy do bocznicy do kopalni piasku Grudzeń Las, ominęliśmy nastawnię w której siedział a może i jeszcze siedzi nieprzeciętny ordynus od razu dzwoniący po policyję lub kolejowych żandarmów.

DSC_0525.JPG


Tu nie jest tak daleko jak w Białej Górze więc raźno ruszamy bo i powoli dzień się kończy.

DSC_0526.JPG


Jedna z nielicznych cech.

DSC_0527.JPG


Koziołek, prawie jesteśmy na miejscu.

DSC_0528.JPG


Nie ma cech na szynach, sprawdzone.
Za chwilę koniec bajki.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.222 508 29
Tory z nasypu schodzą powoli na dół.

DSC_0529.JPG


Pomost, do czego, moim zdanie do okrywania plandekami wagonów czyli przygotowanie do transportu, w tle Mount Sand .

DSC_0533.JPG


Już kopalnia, zamknięta, ale słychać odgłosy pracy.

DSC_0535.JPG


Za bramą.

DSC_0536.JPG


Wleźliśmy na ta górę piachu, ledwo, ale daliśmy radę, na onej naszych stóp odciski po zejściu.

DSC_0543.JPG


U podnóża dwa kawałki szyn, na jednej cecha, monotonia.

DSC_0545.JPG


Czas wracać, jeszcze muszę dostać się do Koluszków, mkniemy a tu nagle gwóźdź programu, przystanek osobowy Regny na linii nr 44 Mikołajów- Regny, ongiś zelektryfikowany, dziś pozostały tylko słupy.
Widok w stronę bramy jednostki wojskowej w Regnach.

DSC_0549.JPG


Widok w stronę Mikołajowa, a raczej dwa podobne obrazujące powolną destrukcję peronu.

DSC_0550.JPG


DSC_0551.JPG


Elementy prefabrykowane do wykończenia krawędzi peronowej, takich tez jeszcze nie widziałem.

DSC_0552.JPG


Pan W. Stasiewski w 1998 roku zrobił to zdjęcie na przystanku Regny.

1127937388.jpg


Te kilka chwil starczy za wszystko, i żeby nie było że jestem niewdzięcznym kutofonem , dzień spędziłem miło ale to znalezisko ten kawałek peronu jest dla mnie najcenniejszy, nie udało się dojść do tego miejsca od strony Koluszek, o czym pisałem i co pokazywałem, bo zasięgu brakło i nie mogłem znaleźć śladów torowiska które okrążało jednostkę i przez nią wychodziło na łącznicę do Mikołajowa, i to mnie uradowało, a jak się za chwilę okaże starego to cieszy byle co.
Podjechaliśmy do Koluszek, Przemo patrzy w telefon i mówi że mam minute do odjazdu pociągu, biegniemy, znaczy Przemek biegnie, ja udaję, w ostatniej chwili dopadam do pociągu z potężnym deficytem tlenowym, niestety nie ma tlenoterapii w ełce, kupuję bilet i siadam a raczej zwalam się jak stuletni dąb po siekierezadzie, na siedzenie.
Obserwuję i słucham, powoli dochodzę do siebie, sprint to nie jest moja koronna dyscyplina zdecydowanie nie.
Chop i jestem na Widzewie, nie ma pociągu w najbliższym czasie na Chojny, idem na autobus.

Każda chwila spędzona na torach, a nie w zakładzie specjalnej troski jakim jest firma w której pracuję , jest bezcenna, w dobrym towarzystwie w dwójnasób.

Ja to już widziałem, ale przystanek w Regnach to jest coś, pierdoła co nie a ile radości.

Dziękuję za uwagę i do następnego.
Plany są tylko realizacja kuleje, a tu zima tuż tuż.
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.602 45 1
Budziszewice Łódzkie - a później przystanek Regny, były od zawsze moim kolejowym jednorożcem. Jakikolwiek pojazd trakcyjny, w postaci drezyny WM10 udało mi się zaobserwować na szlaku w roku 2003-cim! Niestety bez możliwości udokumentowania tego faktu, tak więc to się nie liczy. ;)
Jednak sytuacja się zmieniła drastycznie ponad rok temu, kiedy udało mi się znaleźć we właściwym miejscu, o właściwym czasie.
Z powodu nieoczywistych okoliczności, nie mogłem dotychczas pokazać materiału z mojej wycieczki, ale myślę, że po ponad roku są tak nieaktualne, że nie wywołają sensacji. :cool:
Wówczas, w sierpniu zeszłego roku, moja działalność na linii do Regien, obfitowała wzmożoną aktywnością wszelkich służb państwowych, od pani leśniczej, po żandarmów i Policję, jednak brak podstaw prawnych i formalnych, nie zakończyło się jakimikolwiek konsekwencjami wobec mnie.
Tak więc w kontekście całej tej eskapady, najciekawszy jest materiał foto i video. ;)
ST48-009 jako główny bohater akcji, przy dawnym peronie przystanku Regny.
DSC_0411.JPG

DSC_0419.JPG

Widok w kierunku składu wojskowego i przejazdu w ciągu drogi 715.
DSC_0449.JPG

Brama do jednostki i tabor na jej terenie.
DSC_0393.JPG

Powrót "Turbotamary" ze składem, w miejscu gdzie schodzą się szlak z Regien i linia 25.
DSC_0471.JPG
DSC_0510.JPG

Po przeformowaniu w Słotwinach, na czele znalazł się "Byczek" ET22-012.
PXL_20230824_141540114.jpg

Moje przygody na linii 44 z sierpnia zeszłego roku, to już materiał na niezłą powieść szpiegowską, lub przynajmniej dzieło kinowe w stylu "Szpiedzy tacy jak my"! ;)
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.222 508 29
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.222 508 29
Podróżować jest bosko.
Od rana pada deszcz z nudów przeglądam stare zdjęcia, wpadło mi w oko to, kiedyś gdzieś już publikowałem, ale pamięć nie ta, po fotostopie wsiedlim do wagonu, a lało się z nas okrutnie, na pierwszym planie Piotrek nad nim Grzesiek ? z Rzepedzi ciut z tyłu Duży Kuba, kończyna obok Piotrka to łapa Kudłatego, po prawej ciut tylko Pana Grycuka, wie ktoś kto to , chyba za młodzi jesteście, deszczowy październik to był roku 2008, czy uda się jeszcze poczuć taką radość jak wtedy.

P1020689.JPG


I to zdjęcie i ten deszcz no i nuda bo nie wygonisz człowieka na dwór a co dopiero psa, i to że wreszcie znalazłem, to wrzucę tu relację z mojej najważniejszej podróży, w zasadzie jak teraz to rozpatruję to miłość do czytania i lektura książek Stachury i ta podróż jakby tej miłości będąca konsekwencją ukształtowały mnie całkowicie , mimo iż zmieniam się zewnętrznie zakładam maski, udaję, gram, to wewnątrz jestem ciągle tym samym młodym człowiekiem z głową zawróconą ideałami, wyobrażeniami itp.

Może uda Wam się przebrnąć przez nią, a może i nie, dojrzałem w jesieni życia do tego aby się podzielić tymi słowami, a że tylko tu mam możliwość Was dotknęła ta niedogodność.

To tylko słowa nie zajmą wiele miejsca na serwerze.
 

Załączniki

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.222 508 29
Ej Pawle taki weteran stalowego szlaku a nie wie kto to był/jest/ Jędruś G? Toć to mistrz wchodzenia innym centralnie w kadr podczas robienia najazdów na fotostopach.
Ja się tu pytałem wszechobecnych znafców kolei, ja wiem kto zacz i nie raz z nim o jego przypadłości dyskutowałem, ale jest odporny na perswazję łagodną.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.222 508 29
Jak to śpiewał Wojtek Waglewski "weź mnie nad rzekę synu" to ja sobie dziś mogłem zaśpiewać "weź mnie na tory synu" i wziął dobre dziecko choć większe niż ja, szczególną dla mnie wagę dzisiejsza wycieczka miała, bo to pierwsza od dawna taka samotna ojca i syna, a ponieważ nijak nie mogę odnaleźć chęci do życia , pewnie niedługo przyjdzie się pożegnać, ale póki co szukam, może tą chęć odnajdę.

Kaliska KD Opatówek stacja styczna z koleją Warszawsko Kaliską, gdzieś tam usłyszałem że SKLP planuje udrożnić szlak do tegoż, i są już tuż tuż, jechać mus, bo nowego nijak znieść się nie da a stare znika coraz szybciej.

IMG_20241102_164718529.jpg


Na początku stacja normalnotorowa, budynek wyremontowany taki jak większość na tej linii dziś siedziba jakiejś instytucji kulturalnej.

DSC_0555.JPG


Kozioł oporowy na peronie, bez cech szyny niestety.

DSC_0556.JPG


Po drugiej stronie torów stacja wąskotorowa, próbowaliśmy przejść przez krzaczory, ale poza tym że z barku toalety na dworcu:eek: zrobiliśmy siku to musieliśmy się wrócić, dookoła podjechaliśmy pod samą stację, ulica granicząca ze wspomnianą rozkopana, na terenie stacji właśnie Pani tłumaczyła swojemu mężowi że cytuję " naje..ć to każdy się potrafi, k...a iść do sklepu po flaszkę" itd. itp. no nieprzyjemna sprawa, najlepsze że ta oto Pani była wyraźnie pod wpływem a on nie bo zapytani czy możemy zostawić ałtko, ona nie zrozumiała a on zgodził się całkiem przytomnie, poszliśmy na tory coby nie nadużywać gościnności;) tubylców.
Na zdjęciach satelitarnych widać doskonale układ torowy w realu przypadkiem można znaleźć lub potknąć się o szynę w ponad półmetrowej trawie.

DSC_0560.JPG


Porzucone wagony.

DSC_0561.JPG


Zabudowania stacyjne w pełnej krasie.

DSC_0562.JPG


Po prawej stronie ogródek ogrodzony płotem gdzie za słupki służą szyny, niestety tak skorodowane że nawet gdyby coć było i tak tego nie widać.

DSC_0563.JPG


O tory.

DSC_0564.JPG


Transport piasku na transporterze.

DSC_0566.JPG


Jakiś niewidoczny twór z betonu ogrodzony płotkiem z szyn, normalnotorowych jako słupki i wąskotorowych jak poręcze, na niektórych były cechy.

DSC_0568.JPG


Na bank Huta Królewska

DSC_0573-crop.JPG


DSC_0574-crop.JPG


DSC_0575-crop.JPG


Dwa semafory kształtowe w obrębie stacji.

DSC_0570.JPG


DSC_0577.JPG


Kilka transporterów wąskotorowych.

DSC_0569.JPG


CDN.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.222 508 29
Naruszenie regulaminu forum - pkt. 2.4
Semafor wyjazdowy z Opatówka i szlak ukwiecony jak w maju.

DSC_0578.JPG


DSC_0579.JPG


Jedziemy w stronę Żelazkowa, gdzieś po drodze.

DSC_0580.JPG


W stronę Żelazkowa, jak widać nic nie widać.

DSC_0581.JPG


W stronę Opatówka.

DSC_0582.JPG


Dębe okolice, dwa mosty drogowy i kolejowy na rzece Swędrni, ten drogowy nas nie powalił, ale poszliśmy po torach do kolejowego, ale najpierw przejazd i widok w stronę Opatówka, dobra już tylko raz czy dwa powtórzę to określenie.

DSC_0583.JPG


W stronę mostu.

DSC_0584.JPG


Ten drogowy.

DSC_0585.JPG


I on ten do które szli Ci co to opowiadają.

DSC_0586.JPG


Blachy mocno skorodowane, podkłady zmurszałe, ledwo przeszliśmy z dusza na ramieniu, Szymek jak sarenka, ja jak stary dziad.
Zszedłem odrobinę na dół dopóki mi zalegająca woda pozwoliła.

DSC_0588.JPG


Na szynach powtarzające się cechy, starsza i młodsza.

DSC_0589.JPG


DSC_0590.JPG


Z drogi prezentuje się o wiele lepiej.

DSC_0592.JPG


Biernatki, chyba budynek stacyjny, może nawet stacja to zbyt szumne określenie.

DSC_0596.JPG


Skąd przyjechaliśmy.

DSC_0594.JPG


Dokąd zmierzamy, na torach spora pryzma ziemi i śmieci.

DSC_0595.JPG


A pro po śmieci, czy katolicy po spożyciu Żubrówki w różnych wagomiarowo opakowaniach nie mogą zabrać ze sobą butelek, czy *******nięcie na tory, drogę, w krzaki jest jedynym im znanym sposobem utylizacji, czy liczą na to że znów Jezus zmartwychwstanie i posprząta, czy może na armię czerwoną że przyjdzie i ukradnie, no doprawdy taki wybrany naród, taki bogobojny, rozmodlony a takie świnie choć tu ubliżam tym pożytecznym zwierzętom.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.222 508 29
Przyda się mapka, może.

34.jpg


Jedziemy, tory raz z prawej raz z lewej.

DSC_0597.JPG


DSC_0598.JPG


Kolejny przejazd i ostrzeżenie przed nim, nie skomentuję tego dzieła.

DSC_0600.JPG


DSC_0599.JPG


Tam będziemy.

DSC_0601.JPG


Ale zanim to nastąpi poszukamy cech na szynach.

DSC_0602.JPG




DSC_0603.JPG


Jesteśmy w miejscu na mapie oznaczonym czerwoną strzałką, czyli tam gdzie linia się odgałęziała do Rusowa a potem do Kalisza Wąskotorowego nie wiem czy istnieją tory, nie dałem rady przedrzeć się przez zarośla, mało wytrwały jestem.

DSC_0604.JPG


Doskonale widoczny nasyp i przebieg linii.

DSC_0605-crop.JPG


Tory do Żelazkowa , gdzieś tu był rozjazd.

DSC_0606.JPG


Prawie Żelazków.

DSC_0610-crop.JPG


Sporo szyn jak się zdaje z demontażu sądząc po miejscach po podkładach.

DSC_0612.JPG


DSC_0613.JPG


Szkody górnicze.;)

DSC_0614.JPG


I jeszcze jedna cecha.

DSC_0609.JPG


Dalszy ciąg jutro po powrocie z siekierezady w Kolonii Karnej Ldzań.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.222 508 29
Takie pęknięcie nieczęsto się spotyka.

DSC_0616.JPG


Bracia Stumm, no ale ta data :niepewny: czyżby 1856 no nie wiem. Co prawda mogła to być cecha z 1956 roku, ale w tedy cechowane były inaczej.

DSC_0617.JPG


Wyjazd z Żelazkowa, widać usunięte szyny jednak będzie nowe, w samą porę przyjechaliśmy.

DSC_0618.JPG


Dawny budynek stacyjny , Twierdza Żelazkowo.

DSC_0624.JPG


Do Petryk ruszamy, mieliśmy tu zakończyć nasza wyprawę i jechać w inne miejsce, ale zdecydowaliśmy się jechać do końca czyli do Zbierska a tą drugą lokalizację odłożyć na inną sobotę.
Mostek na rzece Czarna Struga.

DSC_0625.JPG


Goliszew się mi spodobał jako miłośnikowi staroci ten budynek.

DSC_0626.JPG


Ho ho Panie nowe tory, jeszcze nie podsypane, robota wre, może kiedyś pojedziemy pociągiem z Opatówka do Zbierska, ja chętnie a Wy.

DSC_0627.JPG


Tory nowe a szyny stare, stare ale jare.

DSC_0631.JPG


Przejazd przed stacją i w tle działający młyn.

DSC_0632.JPG


Linia wije się jak wąż, a to przejazd a to śmiga po prostej, raz z tej drugi z tamtej.

DSC_0633.JPG


DSC_0634.JPG


Petryki, jeden tor nowy drugi wiekowy.

DSC_0636.JPG


DSC_0637.JPG


Stare szyny i nowe ich łączenie.

DSC_0638.JPG


DSC_0639.JPG


Zbiersk , na ten widok jakoś mi się cieplej na serduchu zrobiło.

DSC_0640.JPG


Końcówka po powrocie.
Miłego dnia.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.222 508 29
W Zbiersku ostatnio byłem w 2017 roku na imprezie modelarskiej wąskotorowej, od tej pory dużo się zmieniło, jest większy porządek, nowe perony, trochę odpicowane budynki, są jeszcze zaniedbane artefakty, ale gdzie ich nie ma.
Kilka fotek.

Pół godziny oczekiwania na załadowanie zdjęć nie mam tyle cierpliwości, pech lub znak.