Witam kolegów i zapraszam na krótki przegląd prac wykonanych przeze mnie po majowym weekendzie. W tym czasie:
- otwór pod wykolejnicę przeniosłem na prawą stronę (międzytorze) patrząc w kierunku rozjazdu,
- rozpocząłem wypełnianie terenu styrodurem,
- podstawę segmentu technicznego D pokryłem czarną matową farbą,
- na wszystkie tory nałożyłem podkład (Mr.Finishing Surfacer 1500 Gray).
Następnie pracowicie zamaskowałem wszystkie podkłady i podrozjazdnice pozostawiając odsłonięte jedynie szyny i ich mocowania.
Szary kolor podkładów będzie bazą pod kolejny krok, tak więc musi zostać zachowany. Ewentualnymi niedoskonałościami, gdy farba podcieknie pod taśmę nie musimy się przejmować.
Do malowania szyn i mocowań użyłem mieszankę trzech wodnych farb akrylowych z palety Vallejo Model Air:
- NATO Brown (71.249)
- Orange Rust (71.130)
- Anthracite Grey (71.052)
Na każde 4 krople farb NATO Brown i Orange Rust dodawałem 1 kroplę Anthracite Grey. Gdzieniegdzie pozwoliłem sobie na pewną dowolność
dodając nieco więcej jednego z dwóch kolorów bazowych - brązu lub pomarańczu. Zdecydowałem się nie różnicować wyraźnie koloru
szyn w torach głównych oraz bocznych. Być może skoryguję to w kolejnym kroku pracując nad podkładami i podrozjazdnicami.
Do pomalowania podkładów i podrozjazdnic wykorzystuję farby olejne. Kilkanaście minut przed malowaniem wybrane kolory wyciskam na tekturową paletę, aby część znajdującego się w nich oleju lnianego wsiąkła w karton. Dzięki temu kolory po nałożeniu będą szybciej wysychać, co ułatwi i przyspieszy prace.
W stosunku do prezentowanej wcześniej próby malowania na fragmencie toru dokonałem trzech modyfikacji:
- zrezygnowałem całkowicie z koloru czarnego zastępując go brązem Vandyke'a - to ten wpadający w czerń brąz w prawym górnym rogu poniższego zdjęcia,
- w niektórych miejscach mieszałem brąz Vandyke'a z niewielką ilością koloru czerwonego,
- w innych miejscach mieszałem go z kolorem białym uzyskując przykurzony brąz.
Poniżej zebrałem użytą przeze mnie listę farb olejnych z palety Talens Van Gogh:
- Vandyke Brown (403)
- Burnt Umber (409)
- Burnt Sienna (411)
- Yellow Ochre (227)
- Cadmium Red Medium (314)
- Titanium White (105)
Stosowałem kilka technik nakładania koloru:
- nakładanie farby rozcieńczonej do konsystencji filtra,
- wcieranie i rozcieranie niewielkiej ilości farby nabranej na pędzel bezpośrednio z tekturowej palety
- nabieranie nieco większej ilości farby na lekko zwilżony w rozcieńczalniku pędzel i malowanie nią podkładów.
Nakładając farby olejne mamy mnóstwo czasu, korekty jesteśmy w stanie wykonywać nawet następnego dnia. Tak więc nie należy się spieszyć i warto testować różne techniki. Początkowo uzyskiwany efekt może nie być spektakularny, co można zobaczyć poniżej:
Jednak w miarę budowania kolejnych warstw pojawia się głębia koloru i podkłady zaczynają nabierać życia. A więc na zakończenie tego odcinka obejrzyjmy kilka zdjęć pomalowanego fragmentu toru głównego: