• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Janów Pomorski - reaktywacja

OP
OP
mateusz1234

mateusz1234

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.254 0 0
Efekt końcowy prac nad pierwszym fragmentem ogrodzenia:

17-31 - Efekty końcowy 1.jpg


17-32 - Efekt końcowy 2.jpg


17-33 - Efekt końcowy 3.jpg


I po montażu na dioramie:

17-34 - Na dioramie 1.jpg


17-35 - Na dioramie 2.jpg


Sekcja czerwona jest gotowa. Teraz pora na bramę oraz częściowo ażurową sekcję pomarańczową. Ale to będzie tematem kolejnych odcinków.
 

zgodny

Znany użytkownik
Reakcje
454 19 0
Piękna praca (y)(y). No i ci bumelanci raczacy się napojami wyskokowymi dodają uroku :) Czekać tylko aż pojawi się tam patrol Milicji , bo kierownik GSu za winklem nie może się doliczyć brakujących transporterów z owymi napojami :eek::LOL:.:oops:
 
OP
OP
mateusz1234

mateusz1234

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.254 0 0
Dzisiaj raport z budowy najkrótszego fragmentu ogrodzenia spółdzielni. Za to najbardziej interesujący, bo zawierający bramę.

Tradycyjnie zaczniemy od prototypu, który mnie początkowo zainspirował.

17-36 - Prototyp bramy.jpg


Przez pewien czas biłem się z myślami mając ochotę odtworzyć dokładnie takie kolory jak na zdjęciu. Ostatecznie jednak dokonałem dosyć mocnego przetworzenia oryginału, bo zdjęcie obrazuje jednak dosyć zaawansowany proces rozkładu, który nie pasuje do mojej spółdzielni. Zatem nie zdecydowałem się na aż tak wyblakły kolor farby i tak dużą ilość rdzy. Wybrałem również nieco inne wrota (Ostbahn AH0-96, brama wjazdowa nr 9).

Bramę zlutowałem w wersji z otwieranymi skrzydłami używając prostego szablonu, który zapewnił mi powtarzalność rozmieszczenia zawiasów w obu skrzydłach.

17-37 - Lutowanie bramy 1.jpg


Zawiasy to fragmenty rurki ⌀1,0/0,8mm w której umieściłem pręt ⌀0,6mm. Słupki to kwadraty 1x1mm.

Na zdjęciu powyżej widać już gotowe zawiasy, które przylutowałem umieszczając skrzydło w górnej części szablonu. Dolna część posłuży mi za chwilę do przylutowania pobielonego już słupka.

17-38 - Lutowanie bramy 2.jpg


Wszystkie wykorzystane przeze mnie profile można znaleźć na zdjęciu poniżej. Rurki o nieco większej średnicy ⌀1,5/1,3mm posłużyły mi do zabezpieczenia i prostego prowadzenia prętów w podstawie dioramy. Będzie je można zobaczyć w dalszej części tego wpisu.

17-39 - Profile.jpg


Po wstępnym przymierzeniu zlutowanej bramy i wykonaniu pomiarów, zbudowałem fragment muru, w którym będzie osadzona. Zdecydowałem się na nieco bardziej interesujący wariant z jednym słupem po lewej stronie.

17-40 - Fragment muru z bramą.jpg


Jako koloru bazowego użyłem jasnej zieleni wpadającej nieco w błękit. W połączeniu z rdzawymi washami dało to efekt, jaki można zobaczyć po prawej stronie.

Na zdjęciu dodatkowo widać zabezpieczające rurki oraz wstępne zagięcia, które umożliwią sterowanie bramą. Otwory montażowe wykonałem o średnicy dużo większej, jednak nie aż tak aby wsunąć wrota z prętami zagiętymi pod kątem 90 stopni.

17-41 - Malowanie bramy.jpg


Ostatnim krokiem przed montażem było przygotowanie i wklejenie tarcz Z1. Wykonałem je w sposób niemal identyczny jak w przypadku napisów na nastawni. Zainteresowanych odsyłam zatem do wcześniejszego wpisu na ten temat, a ja odstępstwa omówię dalej.

17-42 - Wklejanie tarcz Z1.jpg


Gotowe wrota prezentowały się jak poniżej.

17-43 - Gotowa brama.jpg


Wszystkie specyfiki użyte do malowania wrót można znaleźć na poniższym zdjęciu. Na prawo od koloru bazowego mamy kolor ciemnej rdzy z palety Panzer Aces, którego nakładałem gąbką.
Washe aplikowałem w jednym etapie, bez użycia zabezpieczającego werniksu, tak aby nie zalać filigranowych oczek siatki. Z tego względu wybrałem akrylowy ciemny wash, na którego po wyschnięciu nałożyłem w celu uzupełnienia efektu nieco jaśniejszego preparatu olejnego od AK.
Wnętrza słupków „zalałem” betonem z wklejonych od góry fragmentów polistyrenu przyciętych na wymiar, a następnie nadałem mu kolor Model Air Concrete.
Cztery skrajne specyfiki wykorzystałem do wykonania tarcz Z1. Matt Medium umożliwiło mi duże rozcieńczenie farby imitującej wypłowienia (kolor Model Color Pale Sand), bez efektu rozwarstwienia.
Kolor NATO Black posłużył mi do nieznacznego przyciemnienia zamalowanych na czarno fragmentów tarcz, jako że kolor, którego uzyskałem początkowo wydał mi się zbyt wypłowiały jak na intensywnie używaną infrastrukturę (na zdjęciu z montażu widać tarcze przed i po przyciemnieniu koloru czarnego).

17-44 - Chemia.jpg


Zejdziemy teraz pod płytę podstawy, aby przyjrzeć się mechanizmowi sterującemu.

Dobry duch modelarstwa był tym razem dla mnie łaskawy i dał mi do dyspozycji ilość miejsca wystarczającą z dużym naddatkiem na instalację dwóch serw i niezależny obrót skrzydeł bramy. Postanowiłem więc to wykorzystać i nadać im nieco inny zakres ruchu. Lewe skrzydło otwiera się praktycznie równolegle do toru, jako że po lewej będzie blokować go ogrodzenie wykonane w trzecim i ostatnim etapie. Prawe może wychylić się znacznie dalej, ponieważ nic go nie blokuje.
Dodatkowo rozbudowując oparty o Arduino sterownik serwomechanizmów dodałem kod odwzorowujący trzy różne schematy poruszania skrzydłami bramy, które są wybierane losowo z założoną częstotliwością imitującą przyzwyczajenia odźwiernego:
  • W 60% przypadków prawe wrota pierwsze, za nimi lewe,
  • w 30% przypadków to lewe wrota będą pierwsze,
  • w pozostałych 10% przypadków mamy pomocnika i wrota obracają się jednocześnie.
17-45 - Mechanizm sterujący.jpg


Do montażu wykorzystałem pozostałe po wcześniejszym projekcie mocowania poziome (Bogos). Stąd też ich pionowe ułożenie wymusiło zwiększenie powierzchni klejonej i wycięcie dodatkowych klocków z fragmentów sklejki.
Niesymetryczne umieszczenie serw i montaż prętów prowadzących w różnych miejscach orczyków to pochodna opisanych przeze mnie wcześniej nieco innych zakresów ruchu poszczególnych skrzydeł.
Na powyższym zdjęciu widać jeszcze przekaźnik, który zabezpiecza wrota przed nieuważnym maszynistą i odcina zasilanie odcinka torowego bocznicy, gdy wrota są w pozycji zamkniętej.

Kolejne zdjęcie to zbliżenie na mechanizm sterujący. Pręt przestawczy to fragment stalowej struny z oczkiem, które w oryginale służy do jej mocowania w korpusie gitary.
W celu zmniejszenia luzu i precyzyjnego ustawiania skrzydła, co jest szczególnie ważne w pozycji zamkniętej (w pozycji otwartej pewna losowość byłaby pożądana), otwór ten został zmniejszony za pomocą dodatkowych rurek.
Oczko opiera się o ogranicznik, który gwarantuje obrót zgodnie z błękitną strzałką i dodatkowo zaznaczony zieloną linią przerywaną (kąt rozwarty powinien być zawsze na górze; ruch mechanizmu oznaczony czerwoną przerywaną linią jest zabroniony).
Zakres ruchu został dobrany tak, aby serwa w obu pozycjach skrajnych nie wyrwały delikatnych skrzydeł bramy.
Gotowy mechanizm śpiewająco przeszedł mój test składający się z powtarzających się kilkudziesięciu ruchów w pełnym zakresie pracy serw (tryb Auto testera) oraz kilkukrotny test inicjalizacji (ustawienie orczyka w pozycji skrajnej, wyłączenie testera i nastawienie pozycji przeciwnej, a następnie włączenie testera i upewnienie się, że mechanizm zadziałał prawidłowo i nic się nie zablokowało).

17-46 - Zbliżenie na mechanizm obrotu skrzydła bramy.jpg


Wyjdźmy zatem na powierzchnię i obejrzyjmy bramę już po montażu na dioramie, gdzie w pewien roboczy poranek pracownicy magazynu z nieskrywanym zdziwieniem odkryli pojawienie się nieoczekiwanej przeszkody w drodze do pracy i konieczność oczekiwania na odźwiernego…

17-47 - Brama po montażu 1.jpg


17-48 - Brama po montażu 2.jpg


Zdjęcie nieco od góry pokazuje słupki „zalane” betonem oraz dodatkowe zabezpieczenia u nasady wykonane z przeciętych fragmentów rurek ABS, tak aby dodatkowo chronić pręty przestawcze przed działaniem kleju (kiedyś w tym miejscu pojawi się imitacja gruntu i zieleni niskiej).

17-49 - Brama po montażu 3.jpg


Raport nie byłby kompletny bez spojrzenia na otwartą bramę, a zatem popatrzmy jeszcze krótko na wejście pracowników na teren spółdzielni:

17-50 - Brama po montażu, wariant otwarty 1.jpg


17-51 - Brama po montażu, wariant otwarty 2.jpg


I to tyle na dzisiaj. Załoga Janowa rozpoczyna właśnie ferie zimowe i powróci z kolejnym raportem zapewne gdzieś w drugiej dekadzie lutego…
 
OP
OP
mateusz1234

mateusz1234

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.254 0 0
Jednego co brakuję to imitacji zamknięcia ,łańcucha ,ogólnie szacunek.
Tak, niestety to już nie te oczy, co kiedyś... Już lutowanie i malowanie bramy wymagało ode mnie użycia lupy nagłownej i dużego skupienia.

Rada dla młodszych kolegów - jeżeli myślicie o budowie makiety/dioramy, to nie czekajcie z budową. Najlepszy czas jest teraz. A przy okazji umiejętności, które teraz zdobędziecie, pozwolą wam w przyszłości skompensować pogarszające się z wiekiem wzrok i motorykę.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.422 38 4
Siatka w bramie-mistrz (rzecz jasna cała reszta też), ostatnio się zastanawialem jakie wyroby stosują modelarze do tego typu prac z płotami? Bo była setka dioram czy makiet z przeskalowanymi płotami. Zauważyłem, że w wojskowych produktach mają takie siatki np. na wywietrznikach w butach czy na kapeluszach na przykład, czylli pewnie w rolkach gdzieś to można kupić, a to chyba mosiężne nawet jest. Z tym, że to chyba zbyt drobne do takiej bramy 1:87.
 
OP
OP
mateusz1234

mateusz1234

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.254 0 0
Dzisiaj czwarta i ostatnia część reportu z budowy ogrodzenia spółdzielni ogrodniczej. Tym razem zajmiemy się ażurową sekcją ogrodzenia przed budynkiem magazynu.

Zaczynamy od lutowania siatki ogrodzeniowej w ramie metalowej (Ostbahn AH0-01). Siatkę będziemy lutować do kwadratowych słupków mosiężnych 1x1mm (Aber 1,0mm). W praktyce byłyby to zapewne kątowniki, ale myślę, że możemy przyjąć tego rodzaju uproszczenie.
Podobnie jak poprzednio do dokładnego pozycjonowania elementów zbudowałem sobie prosty szablon na podstawie z fragmentu sklejki. Zagięte przęsła są nieco cieńsze od słupków, więc podniosłem je wklejając pod nie dwie warstwy papieru do drukarki. Przekładki pomiędzy słupkiem a przęsłami to fragmenty cienkiego kartonu.

17-52 - Lutowanie przęseł.jpg


Siatkę zlutowałem w sekcje po cztery elementy (plus 2-elementowa końcówka), a następnie przygotowałem sobie polistyrenowe prostokąty do budowy podmurówki. Jako zwieńczenie wykorzystałem prostokątny polistyrenowy kanał 4x2mm (MQ 421-51).

17-53 - Elementy do złożenia.jpg


Podmurówkę również podzieliłem na sekcje, a ich końcówki nieco zaokrągliłem, tak aby uwypuklić w modelu dylatacje.

17-54 - Montaż.jpg


Malowałem tymi samymi kolorami co poprzednio. Nałożony kolor betonu przyciemniałem akrylami od Vallejo, a następnie rozjaśniałem nimi po nałożeniu płynu do chippingu.

17-55 - Malowanie 1.jpg


Na zdjęciu poniżej na pierwszym planie widać fragment ogrodzenia po nałożeniu washy olejnych – rdzawego na siatce, „Starship” na tynku. W drugiej linii ogrodzenie pokryte jedynie kolorami bazowymi, z prawej po podkładowaniu.

17-56 - Malowanie 2.jpg


Zdjęcie poniżej pokazuje błąd, którego nie uniknąłem. Starałem się nakładać mało kleju do polistyrenu, tak aby uniknąć zwichrowania długiej konstrukcji. Niestety nie udało mi się tego do końca uniknąć co widać dobrze po podklejeniu od spodu paska HIPS-u.
Pod napisem „chipping fluid” można zobaczyć wstępne połączenie dwóch sekcji siatki i brak równoległości.

17-57 - Malowanie 3.jpg


Po wklejeniu na dioramę błąd ten udało mi się w dużym stopniu skorygować. Jednak gdybym miał wykonywać tego typu ogrodzenie jeszcze raz zdecydowałbym się na klej cyjanoakrylowy i krótsze, 2-przęsłowe sekcje.

A teraz kilka zdjęć po wklejeniu ostatniego fragmentu ogrodzenia na dioramę.

17-58 - Gotowe ogrodzenie 1.jpg


17-59 - Gotowe ogrodzenie 2.jpg


17-60 - Gotowe ogrodzenie 3.jpg


17-61 - Gotowe ogrodzenie 4.jpg


Temat ogrodzenia zamykamy, a wkrótce przeniesiemy się na drugi koniec dioramy i popracujemy nad otoczeniem toru gospodarczego.
 
Reakcje
1.240 4 1
Zamurowany pustakami żużlowymi otwór okienny w sieni - super !!!
A mi tam bardziej by pasowały luskfery :D

@mateusz1234 jak zwykle genialna praca i projekt, ale.. ALE :) Mam jedną małą uwagę, te zamurowane okna cegłami, wygląda jakbyś w programie graficznym nałożył fakturę cegieł, ciutkę źle dopasował obrazki i próbował "zblurować" krawędzie. Czegoś mi tam brakuje, albo jakieś patyny, co by na świeże nie wyglądało, może przyciemnić? Pobrudzić? :)

Genialna klamka i cały zamek na zielonych drzwiach :)
 
OP
OP
mateusz1234

mateusz1234

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.254 0 0
Pora powrócić z najnowszą porcją wiadomości z Janowa. Na planie poniżej zaznaczyłem obszar, na który przeniosły się prace budowlane po zamknięciu etapu budowy ogrodzenia spółdzielni ogrodniczej. Na wykończenie magazynu spółdzielni nie mam jeszcze pomysłu, dlatego też postanowiłem przenieść się w inne miejsce. Nazwałem je umownie „Za torem gospodarczym”. Pierwotnie obszar ten miał przestawiać wycinek stacji wygospodarowany na wczasy wagonowe, jednak szczupłość miejsca wymusiła na mnie rewizję tych planów, co już wcześniej sygnalizowałem krótkim wpisem.

Na planie zaznaczyłem obrys pierwszego obiektu, jaki w tym miejscu stanie. Jest to relief budynku, który wystąpił w zapowiedzi tego rozdziału relacji. A model ten to poddany niewielkim modyfikacjom kartonowy zestaw „Dom Kazimierz” od A&S Projektu.

18-1 - Plan.jpg


Producent ten zamieszcza na stronie instrukcje składania swoich zestawów, co zdecydowanie ułatwiło mi podjęcie decyzji o wyborze modelu do moich potrzeb. Korpus tego budynku umożliwia bardzo łatwe złożenie reliefu. W tym celu wystarczy skleić tylko połowę szkieletu i przeciąć na pół ściany szczytowe.
Zainteresowanych większą ilością informacji zachęcam do zapoznania się z dostępną na stronie producenta instrukcją, a my tymczasem przystępujemy do budowy.

Jako że na dioramie znajduje się już dosyć spory ceglany model magazynu, zdecydowałem się wprowadzić trochę urozmaicenia i otynkować budowany model. Ściany zewnętrzne budynku skleiłem więc grawerunkiem cegieł do wewnątrz. Dodatkowo zamurowałem dwa otwory okienne i dodałem fragment ceglanej płytki Auhagena na jednej ze ścian szczytowych. Będą to dodatkowe interesujące szczegóły urozmaicające dużą bryłę budynku.

18-2 - Szkielet i ściany.jpg


Efekt odpadającego tynku na ścianie szczytowej z wklejoną ceglaną płytką Auhagena uzyskałem w opisany już wcześniej sposób. Tutaj tylko krótkie przypomnienie.
Krawędzie styku z kartonem wklejonej od wewnątrz płytki pokryłem masą szpachlową. Po jej wyschnięciu ukruszyłem ją w nieregularny sposób, a pozostałą część utrwaliłem nasączając ją klejem CA. Na koniec nierówności wypełniłem szpachlówką Tamiya i przeszlifowałem.
Końcowy efekt można zobaczyć poniżej. Biały nalot na płytce to oczywiście ślady nasączania klejem cyjanoakrylowym.

18-3 - Uszkodzenia tynku.jpg


Do ceglanych parapetów po wewnętrznej stronie podkleiłem paski HIPS-u, aby odwzorować w modelu charakterystyczny spadek.

18-4 - Spadki parapetów.jpg


Producent zaprojektował budynek z arkuszem okien wklejanym pomiędzy szkielet, a ścianę frontową. Skutkiem tego musimy je pomalować jeszcze na etapie składania bryły. Na zdjęciu widać arkusz z oknami po nałożeniu na szkielet i unieruchomiony tam za pomocą taśmy. Przykładając do niego widoczną powyżej ścianę frontową wyklejałem kolejne okna za pomocą cienkiego profilu polistyrenowego. Dzięki temu nadałem im trochę przestrzenności i jednocześnie wyposażyłem w słupki, co moim zdaniem podkreśliło charakter budynku.

18-5 - Uszczegółowienie okien 01.jpg


18-6 - Uszczegółowienie okien 02.jpg


Otwory okienne pomalowałem mieszanką farb widoczną na zdjęciu po lewej - Model Color Stone Grey (70.884) i Ivory (70.918). Kolor na parapety nakładałem za pomocą gąbki, wykorzystując farby ze środka zdjęcia, zaczynając od najciemniejszej i stopniowo rozjaśniając. Na koniec nałożyłem na nie nieco rozcieńczonego czarnego akrylowego washa.

18-7 - Malowanie otworów okiennych i parapetów.jpg


Stolarkę okienną pomalowałem Humbrolem nr 34 (matowy biały).

Po wklejeniu ściany frontowej złożyłem przybudówki oraz przedsionki. Przedsionek po lewej stronie wymagał kilku niewielkich przeróbek, aby wpasować go w nowe miejsce. Z przedsionka po prawej stronie postanowiłem całkowicie zrezygnować.

18-8 - Gotowa bryła 01.jpg


18-9 - Gotowa bryła 02.jpg


Przed wklejeniem tylnej ścianki dodatkowo wzmocniłem od wewnątrz połać dachową wykorzystując do tego resztki kartonu pozostałe po wycięciu z nich elementów. Dwie poprzeczki podzieliły przestrzeń strychu na 3 równe części. Dwie skrajne mają okna, a więc aby zamaskować brak wnętrza pomalowałem je w całości na czarno. Na koniec oszkliłem okna strychowe i wkleiłem tylną ściankę.

18-10 - Wzmocnienia dachu.jpg


Kolejnym krokiem były poprawki gotowej bryły – szpachlowanie i kontrolne nakładanie podkładu. Po trzykrotnym powtarzaniu tej operacji uznałem model za przygotowany do dalszych prac. Okna na zdjęciu są zamaskowane, aby ochronić je podczas szlifowania i nakładania kolejnych warstw podkładu.

18-11 - Podkład - front.jpg


Tylną ściankę oraz wnętrze parteru również pokryłem czarnym podkładem.

18-12 - Podkład - tył.jpg


18-13 - Podkład - środek.jpg


Ujęcie od spodu pokazuje szczegóły konstrukcji. Dłuższe ścianki mają grubość 4 mm, pozostałe są dwa razy cieńsze. Jest to ważne, ponieważ poza przeniesieniem ciężaru (gotowy model waży ok. 180 gramów) model musiał również przetrwać ponad 2 miesiące prac modelarskich bez nabawienia się widocznych odkształceń.

Kolejnym krokiem moich prac było wklepywanie farby Beton od Fallera, aby uzyskać fakturę tynku. Na tym etapie oba ganki pozostawały jeszcze niewklejone.

18-14 - Faktura tynku.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 5
Buduję makietę 21

Podobne wątki