• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie EU07/EP07

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.145 121 1
Nie wnikając w to technikę tego usunięcia wygląda to paskudnie niezależnie od malowania. To moje osobiste zdanie do którego mam prawo :cool:
@barman_2000, dzięki za wyjaśnienia. Ja to rozumiem, ale co to za problem aby została taka imitacja? Wychodzi na to, że w przypadku Trainspeed 013 ma te gniazda sprawne, a 015 już nie? Ale co to znaczy "pakować kasę w nieużywane rzeczy"? Nie znam się więc się zapytam ;) Jak dla mnie czyli laika to jakieś zabezpieczenie tego generalne a przemalowanie to serio 5 minut roboty więcej bo i tak pudło leci na jakiś kolor, wystarczy pare kawałów taśmy i trochę czarnej farby.
Popieram, jak najbardziej popieram odczucia Kolegi @Magic związane z usuwaniem gniazd sterowania wielokrotnego(y)
Jak dla mnie jest to zwykłe barbarzyństwo, kastracja:(
I jakoś nie przekonują mnie argumenty Kolegi @barman_2000.
Tak, "wadzi" bo przy odbiorze po P4 musi być sprawne, a jeżeli nie jest używane a tak było i jest w IC to jeżeli jest zepsute to się usuwa zamiast niepotrzebnie pakować kasę w nieużywane rzeczy. Druga sprawa, podczas modernizacji i np. zmiany szaf na elektromagnetyczne i tak takie gniazda stają się bezużyteczne bo nie połączy się już takiej lokomotywy z taką z klasyczną szafą ;) Trzeba by każde przerabiać tak jak to zrobiło Cargo w serii 15XX.
Koszt kosztami, ale jakoś wcześniej dawało się utrzymać sprzęt w należytej sprawności. A teraz jest problem.
I druga sprawa, to usuwanie listew ozdobny z lokomotyw typu 4E. To też komuś przeszkadzało...
Cóż, wydaje mi się, że "Janusze" pozbawione jakiejkolwiek estetyki, w dalszym ciągu rządzą na polskiej kolei:(
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
697 54 1
@Andrzej Harassek wydawało mi się, że takie określenie pojawiało się potocznie w rozmowach na FB kiedyś czy ogólnie, ja znam ich poprawną nazwę, jedynie uprościłem swój wpis. Zresztą było o nich niejeden raz na forum. "Szlifowanie", tu chyba wiadomo o co chodzi, wycinanie wszystkiego czy tam odkręcanie, aby zostawić gołą blachę. Nie wnikając w to technikę tego usunięcia wygląda to paskudnie niezależnie od malowania. To moje osobiste zdanie do którego mam prawo :cool:
@barman_2000, dzięki za wyjaśnienia. Ja to rozumiem, ale co to za problem aby została taka imitacja? Wychodzi na to, że w przypadku Trainspeed 013 ma te gniazda sprawne, a 015 już nie? Ale co to znaczy "pakować kasę w nieużywane rzeczy"? Nie znam się więc się zapytam ;) Jak dla mnie czyli laika to jakieś zabezpieczenie tego generalne, a przemalowanie to serio 5 minut roboty więcej bo i tak pudło leci na jakiś kolor, wystarczy pare kawałów taśmy i trochę czarnej farby.
PS. Jak pisałem gniazda w tejże 015 zlikwidowało już samo IC także w tym przypadku mówi się trudno. Akurat w malowaniu IC tego tak nie widać ale w bieli...
@Andrzej Harassek i jeszcze wracając do "kranów", może i mój błąd, powielenie jakiegoś slangowego użycia tego słowa, ale z drugiej strony jak to nazwać inaczej? Rury? Kable? No gniazda wypadałoby najlepiej. Trudno, nie ma co ciągnąć :)
W tejże sprawie nazewnictwa jest też taka sprawa. Jako, że jak kolega wie, ja z Morąga jestem i tam całe dzieciństwo na torach, i że tam pracowała SM42, z której maszynistą moja rodzina się jako tako znała, to potoczna nazwa tejże lokomotyw była nie Stonka a...Pchełka (pewnie od pchania wagonów i formowania składów)? I ta nazwa funkcjonowała przez całe dzieciństwo jakoś 0-10 :) I generalnie jak pamiętam wszyscy chyba jej używali.
I takich przypadków w lokalnym nazewnictwie pewnie multum było wszędzie.
No ale nic, niedziela, kolegom życzę dobrego dnia.
A dla znudzenia wszystkich EP07-201 ze składem IC Mamry (20.07.2024, Olsztyn Zachodni).
Z pozdrowieniami.
Maciek
Zobacz załącznik 1065461
Niestety jest to najlepszy przykład na to, że nie wszystko co w czeluściach internetu jest zapisane, jest mądre, wartościowe i zgodne z prawdą, i nie raz pisane przez tumanów i dyletantów.

Poprawnie gniazda sterowania wielokrotnego.
Żadny kran.
Ten co to pisał na fb to z kranu mu kapie w łazience woda nad umywalką.

Co do reszty to całkowicie rozumiem i zgadzam się z Kolegą. Niestety rachunek ekonomiczny i kolejna banda dyletantow zabija estetykę, wprowadzając chaos w otoczeniu.

A tabor jakkolwiek ma być utrzymany w gotowości, sprawny, uniwersalny i kompatybilny.
Jednak, samo utrzymanie w sprawności poprzez pozbywanie się potencjalnie niepotrzebnych lub potencjalnie awaryjnych "elementów wyposazenia", paradoksalnie ogranicza uniwersalność tego pojazdu, który został tak a nie inaczej zaprojektowany i zbudowany.

Niestety w praktyce te gniazda sprawiały problemy i powodowały usterki, zamakały, robiły przebicia....
I tutaj akurat kolega @barman_2000 ma niestety rację.

Co do estetyki, to poza sprawnością jest równie ważna i faktycznie takie gniazda, mogły by w lokomotywach niezmodernizowanych pozostać jako atrapa, niech to będzie sprawne i użyteczne, ale niech to jakoś wygląda.
 
Ostatnio edytowane:

barman_2000

Aktywny użytkownik
Reakcje
210 7 0
Ja tu nie jestem od przekonywania Was do niczego, pytacie to się odpowiada a jak nie chcecie wierzyć to nie mój problem ;) Tak jak pisałem, jeśli gniazda są to mają być sprawne, nie mogą być żadne imitacje, atrapy itd. To nie jest konkurs piękności, to ma działać i być bezproblemowe, a nie być dla samego wyglądu.
W IC nie jeździ się w podwójnej trakcji więc naprawianie i utrzymywanie niesprawnych gniazd do sterowania wielokrotnego nie ma żadnego sensu ekonomicznego, tak samo jak montowanie nowych po wymianie szaf WN.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.145 121 1
Ja tu nie jestem od przekonywania Was do niczego, pytacie to się odpowiada a jak nie chcecie wierzyć to nie mój problem ;)
Żeby nie było niedomówień. Nikt do Kolegi nie ma pretensji, czy nie wierzy w podane informacje.
Wręcz przeciwnie, wielkie "dzięki" za przekazanie informacji, które w jednoznaczny sposób wyjaśniają powody usuwania gniazd z lokomotyw EU07(y)
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.947 37 4
21.07.2024. Olsztyn / Dajtki.
EP07-356 przyprowadza skład IC Mamry. To taki spontan z wyjściem zobaczyć jak tam jest, ku mojemu zaskoczeniu cała trasa ładnie "ostrzyżona" z zieleni. Wcześniej tam zawsze był burdel i zielsko po pas. A, że miałem mało czasu i tylko jeden obiektyw zostałem na takim łuku. Zdjęcie cyknięte i poszedłem obejrzeć sytuacje z peronów przystanku. Tam jest wiadukt taki mały, ale jest pomazany i mi to nie w smak, ale za to szkłem 200mm można z platformy wyłuskać skład na wprost, a tam są 3 tory i akurat do miasta jedzie środkowym co może dać fajną symetrię.
Pokombinujemy.
Pozdrawiam.
Maciek
PS. W kabinie 3 osoby i się patrzyły co ja tam kombinuje na polnej drodze z aparatem ;)
tory 21 li 24 6 6000 1200.jpg
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.145 121 1
Informacje z Facebooka - PKP Intercity. Pociąg do podróży

W naszej gdyńskiej lokomotywowni kończymy ostatnie prace przy remoncie lokomotywy EP07-339!

Ta niezwykła maszyna otrzymała historyczne malowanie nawiązujące do oryginalnego fabrycznego wyglądu z 1984 roku.
Lokomotywa EP07-339, wyprodukowana przez Zakłady Przemysłu Metalowego Hipolita Cegielskiego w Poznaniu, początkowo trafiła do lokomotywowni w Gdyni Grabówku jako EU07-339. Przez niemal 40 lat wiernie służyła Polskim Kolejom Państwowym, a po modernizacji zmieniła oznaczenie na EP07. W 2008 roku została przekazana do PKP Intercity, gdzie do dziś prowadzi nasze pociągi.
Już wkrótce EP07-339 wróci na tory, by ponownie obsługiwać połączenia PKP Intercity na terenie całego kraju!


452049125_874972397995337_4950362333195679252_n.jpg


Miejmy nadzieję, że coś zrobią ze zderzakami:p
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.947 37 4
Wolałem starszą wersję kolorów gdzie były one bardziej stonowane, a zielony był bardziej oliwkowy. No ale na bezrybiu...a na te w barwach korporacyjnych nie da się patrzeć. Dajcie ją do Olsztyna na pierwszy kurs :cool:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.672 520 30
Miejmy nadzieję, że coś zrobią ze zderzakami
Nie zrobią, tak samo, jak nie zrobią niczego z klimatyzatorem na dachu czy z reflektorami. To jest tylko malowanie nawiązujące do oryginalnego fabrycznego wyglądu z 1984 roku, a nie przywrócenie oryginalnego wyglądu lokomotywy. Pomijam już fakt, że fabrycznie była to EU07, a nie EP07.
na te w barwach korporacyjnych nie da się patrzeć
A dlaczego? Mnie się podobają.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.947 37 4
@Andrzej Harassek, no tak, jedni lubią, inni nie. Podobnie jak w temacie SU46 przejrzałem setki zdjęć z najróżniejszych malowań, i to były właśnie czasy (zresztą było parokrotnie pisane o tym na forum) gdzie pracownicy szopy/maszyniści dbali i starali się nadać oryginalny wygląd. We wielu detalach były właśnie "smaczki". We współczesnych IC o ile były jeszcze rozpoznawalne np przez typ świateł - TV, czy jakieś tam detale to były ostatnie podrygi indywidualizmu, no i te "historyczne malowania". Obecnie zastępują je Griffiny które poza numerem niczym się nie różnią, już nawet nie wyciągam aparatu jak to jedzie, bo to bez sensu. Jedynie co może budzić zainteresowanie to ewentualna okleina, ale z tym jak na lekarstwo i poziom mizerny. Dam tu przykład malowania "trapez" zrobionego tak, że pewnie bardzo wiele osób w ogóle nie widziało takiej odmiany:
19920524-921376-PKP-EU07-485-Wroclaw-Glowny.jpg

Jak dla mnie, bardzo ciekawe i unikatowe. Wszyscy znają żółte czoło, ale przecież były też żółte czoła aż po dach :)
W sumie jak kiedyś będę miał zapał i chęci to mógłbym jak któryś z kolegów zrobił wszystkie schematy EN57, spróbować opracowanie zrobić schematów EU07. By trzeba dobry schemat boczny i przodu mieć i pokolorować już sobie w programie dla odpowiedniego numeru odpowiednie malowanie. Roboty sporo, ale na jesień/zimę niegłupi pomysł chyba.
PS. Czy ktoś dysponuje takimi rzutami w wektorze? Przód i bok? @Robert Reschka? Kolega ma, ale czy by były do udostepnienia celem użycia jako szablonu do kolorowania?
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.945 121 22
Kiedyś to wyglądało inaczej gdyż maszyniści mieli "swoje" maszyny. Więc o nie dbali oraz starali się by ich egzemplarz czymś się wyróżniał. Dziś codziennie maszynista prowadzi inny egzemplarz. To kto miałby dbać o to o czym piszesz?
 
Reakcje
3.628 30 0
EU07. By trzeba dobry schemat boczny i przodu mieć i pokolorować już sobie w programie dla odpowiedniego numeru odpowiednie malowanie. Roboty sporo, ale na jesień/zimę niegłupi pomysł chyba.
PS. Czy ktoś dysponuje takimi rzutami w wektorze? Przód i bok? @Robert Reschka? Kolega ma, ale czy by były do udostepnienia celem użycia jako szablonu do kolorowania?
Bawiłem się kiedyś, jak mi się nudziło, w latach, jakoś tak 2012-2016 w tworzenie kolorowych schematów malowania EU06/EU/EP07 i EP08, tylko i wyłącznie na własne potrzeby moich "zafiksowań" historią malowania tych serii lokomotyw. W tym celu stworzyłem sobie w Paincie (program graficzny Paint, ogólnodostępny na Windows), rysunki - wzory (pliki JPG), które bardzo łatwo i szybko w tym programie można edytować, zmieniać barwy itd. Oczywiście to nie 3D, ale proste schematy. Stworzyłem w ten sposób coś ponad 200 rysunków (na podstawie zdjęć dostępnych w sieci, datowanych konkretną, nie budząca zastrzeżń datą lub okresem służby danej lokomotywy), ale kilka lat temu "przeszło mi" (chyba dlatego, że zaczęło pojawiać się coraz więcej "prywaciarzy" i każdy nowy rysunek wymagał o wiele więcej czasu niż, szybkie i proste modyfikowanie podstawowych barw spotykanych na PKP do 2010). Poniżej kilkanaście przykładów, jak wyglądają, tego typu "schematy malowania" które kiedyś sobie robiełm.


I - 1962.06-08. EU06-01.png


I - 1969. EU07-025.png


I - 1978.06-08. EU07-161.png


I - 1976.06. EP08-006.png


I - 1978. EP08-001.png


VI - 2009.02. EU07-069.png


VI - 2008.09. EP07-243.png


I - 1984.06-08. EU07-324.png


I - 1985.03-05. EU07-329.png


I - 1986.06-08. EU07-400.png


I - 1987.06-08. EU07-349.png


I - 1987.06-08. EU07-413.png


II - 1992.08. EU07-435.png


II - 1993.10. EU07-534.png


II - 1997.01. EU07-435.png


III - 1999.05. EU07-515.png


To oczywiście tylko rysunki schematyczne, uproszczone, w których jednak starałem się "wyciągnąć" poszczególne szczegóły wyglądu zewnętrznego, nadajace indywidualny charakter poszczególnym lokomotywom, także takie jak różnice w malowaniu poręczy, stopni, zgarniaczy, elementów podwozia, obudowy reflektorów, ich typu, ilość trąbek ich barw itp., itd.
 
Reakcje
3.628 30 0
Jak kogoś to zainteresuje, nie widzę przeciwwskazań, aby zamieścić tu, na Forum, "gotowe szablony" pozwalające na "tworzenie" tego typu rysunków, oczywiście jak ktoś lubi "zabawę" w Paincie i wie, jak podmieniać poszczególne "obrazki" czy szybko zmieniać i edytować barwy poszczególnych "pól" rysunków. Schematy opracowane są tak, aby zazwyczaj jednym kliknięciem zmieniać barwę danego pola. Oczywiście wszelkie "ozdobniki" to już "inwencja twórcza" gdzie trzeba uruchomić wyobraźnię i mieć jakieś tam, podstawowe umiejetności plastyczne.

Poniżej "podstawowe szablony". Można z nich korzystać do woli, także modyfikując je, czy przerabiać wg własnego uznania. Mi już są nie potrzebne, ale może komuś sprawią zabawe.

1. Wzór - EU07 4E listwy.png


2. Wzór - EU07 4E listwy, halogeny w starej obudowie.png


3. Wzór - EU07 4E listwy, halogeny we wnękach.png


4. Wzór - EU07 4E bez listew.png


5. Wzór - EU07 4E bez listew, halogeny w starej obudowie.png


6. Wzór - EU07 4E bez listew, halogeny we wnękach.png


10. Wzór - EU07 303E I.png


11. Wzór - EU07 303E I halogeny w starej obudowie.png


12. Wzór - EU07 303E I halogeny we wnękach.png


13. Wzór - EU07 303E II.png


14. Wzór - EU07 303E II halogeny w starej obudowie.png


15. Wzór - EU07 303E II halogeny we wnękach - 400.png


16. Wzór - EU07 303E II halogeny we wnękach - 500.png


Wzór EU07 - PALETA BARW.png


Wzór EU07 - warianty elementów loka.png


EU07 miniaturki.png


Może trochę off-top, bo to prawdziwa kolej, ale i do działu modelarstwo, też nie pasuje...
 
Reakcje
3.628 30 0
Dam tu przykład malowania "trapez" zrobionego tak, że pewnie bardzo wiele osób w ogóle nie widziało takiej odmiany:
...znalazłem wśród schematów jakie kiedyś robiłem, także ten, jaki zaprezentowałeś Maćku na zamieszczonym zdjęciu. Indywidualna kolorystyka jeleniogórskich "siódemek" w latach 90-tych cieszyła oko i do dziś pozostaje jedną z bardziej interesujących kart w historii malowania "siódemek" w czasach "przedrozbiorowych" PKP (przepraszam jeżeli kogoś uraziło to słowo - "przedrozbiorowe", ale tak dzielę historię PKP B, na czasy przed, i po powstaniu poszczególnych spółek, które wprowadziły swoje własne, firmowe malatury - poczynając od czerwonych "strażaków" PKP Cargo). Jak zaciekawiło Cię, jak malowane były EU07 z MD Jelenia Góra, to wyszukaj sobie w sieci zdjęcia z lat 90-tych, egzemplarzy których numery inwentarzowe wymienione są np. tu #10

II - 1989.10 EU07-485.png
 
Ostatnio edytowane:

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.947 37 4
@Stanisław1972 fenomenalne! Kolega odwalił kawał genialnej roboty, właśnie o czymś takim pisałem powyżej, tylko w wektorach aby można było kolorować do woli według zdjęć. Z chęcią bym zobaczył jak taki plik w paincie wygląda. W sumie zawsze da radę z niego wektor zrobić, choć przy takiej ilości wzorów, robienie tego od nowa to nie lada wyzwanie. Generalnie chodzi o jakość, jak wiadomo wektor można skalować bezstratnie, żadnych pixeli :) W paincie wątpię, chyba, że plik ma naprawdę konkretne wymiary, niemniej chylę czoła za wykonaną pracę. Coś wspaniałego.
Sugeruję otworzyć wątek typu "Malowanie lokomotyw serii EU06/07/08 na przestrzeni lat". Moim zdaniem hit :)
 
Reakcje
3.628 30 0
Z chęcią bym zobaczył jak taki plik w paincie wygląda.
Dziękuję za miłe słowa, ale wszystkie tego typu rysunki traktuję jako "robocze", pozwalające mi kiedyś utrwalać wzory malowań. W sumie to nic wielkiego. Trochę chęci wystarczyło. Powyższe pliki, wszystkie, także szablony, są zrobione właśnie w Paincie, format PNG (a nie jak błędnie podałem wyżej JPG). Wystarczy je zapisać, otworzyć w Paincie i można zmieniać barwy, kształty do woli (w JPG jest to znacznie utrudnione, a wręcz niemożliwe). Kiedyś "bawiłem" się w takie rysuneczki, które łatwo edytować, jedynie zrobienie szablonów - jak pamiętam - trochę zajęło mi czasu. Ale to już czas dawno przeszły.

Mam gdzieś a pendrive-ach ponad 200 tego typu schematów, obejmujących chyba wszystkie ważniejsze schematy malowań (poszczególnych Zakładów Naprawczych robiących rewizje "siódemek" czy modyfikacji w lokomotywowniach (głównie z lat 90-tych i pierwszej dekady XXI wieku). "Malowanki" zakończyłem tak koło 2016/2017, bo i utknąłem na kilku "prywaciarzach" (kilku chyba nawet nie dokończyłem, uznałem, że to już za dużo czasu zajmuje, wycinanie z rysunków np. kratek wentylacyjnych, zmiana wyglądu gniazd sterowania wielokrotnego, nowe kolory, loga przewoźników itd.), choć niektóre "klasyczne" EU/P07 też wymagały niekiedy posiedzenia np. godzinki na komputerze, jak miały wiele indywidualnych cech. Robiłem to tylko w wolnych chwilach, zazwyczaj wieczorkiem, jak czas pozwalał, aby odprężyć się przy komputerze przy moich "ulubienych" EU07 (ze spalinowych są to SP/SU45 i SU46, których podobne schematy też sobie tworzyłem, ale nie pamiętam gdzie je mam, na jakim pendrive).

Miało to związek z moim "zafiksowaniem" na historię malatury serii EU/EP07 (i pokrewnych EU06 i EP08), czemu dałem wyraz w kilkunastu wpisach, także w tym wątku (i pokrewnych dotyczących EU/EP07). Np:

#4
#5
#6
#1.454
#1.456
#1.550
#1.559
#1.565
#1.614
#1.615
#1.616
#1.765
#1.793
#1.974
#2.042
#2.056

"Przeszło mi" jednak :LOL:
 
Ostatnio edytowane:

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.947 37 4
Ja wiem o co chodzi z tym .PNG (kolorowanie pod obrysem), niemniej pomijając jak to jest zrobione, powinien powstać dział jak wyżej pisałem, kompendium wiedzy o malowaniach EU/EP. Fenomenalna robota. Jestem prawie pewien, że w PKP by nie potrafili tego odtworzyć dziś, po latach. Czasami właśnie trzeba być "pozytywnie zakręconym", aby takie rzeczy powstawały.(y)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 7
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 4
Koleje w Polsce 7

Podobne wątki