Rozporządzenie weszło z dniem 21 lipca 1988 roku.
Dominik, dziękuję za odpowiedź. Teraz choć orientacyjnie coś więcej wiem na ten temat. Gdyby ktoś coś wiedział więcej - zapraszam do podzielenia się informacją.
Rewolucja obowiązku malowania żółtych czół zapadła decyzją Dyrekcji Centralnej PKP, Naczelnego Zarządu Trakcji, w piśmie KH-7c-6511/24/88 z dnia
22 września 1988, przy czym w piśmie tym cytuję
"...w nawiązaniu do decyzji Dyrektora Generalnego PKP z dnia 21.07.1988 w sprawie realizacji wniosków Komisji Resortowej badającej przyczyny wypadku z dnia 4.06.1988 na niestrzeżonym przejeździe kolejowym km. 116,730 linii Wrocław - Szczecin... ... ustalono, że każda lokomotywa liniowa, elektryczna i spalinowa (w piśmie wymienione są serie EU06, EU07, ET21, ET22, ET40, ET41, ET42, ST43, ST44, SP45, SU46 i SP47)
, będzie miała ścianę czołową pomalowaną w następujący sposób: ... - pas podokienny ... kolorem żółtym... itd". (pismo to jest zaprezentowane m.in. w artykule pana Bogdana Wagi "Schematy malowania "Siódemek"" (Koleje małe i duże nr 1/2003). Uściślając, chyba każdy miłośnik kolei wie, że decyzja malowania żółtych czół zapadła po tragicznym wypadku w Bytomiu Odrzańskim, w którym wojskowy Star 66 wjechał na niestrzeżonym przejeździe pod nadjeżdżający pociąg prowadzony EU07-378
http://www.gazetalub… Komisja badająca wypadek działała do lipca 1988. Wiadomo też, że w lipcu 1988 pomalowano celem prób, zaledwie kilka lokomotyw (z różnych serii), w odmienne warianty żółtego czoła, celem ustalenia, jaki wariant zaakceptować dla całości taboru lokomotyw dwu-kabinowych. Dopiero od września 1988 ruszyła akcja przemalowywania czół, także w lokomotywowniach. Pod koniec 1989 spotkanie liniowej lokomotywy z zielonym czołem było już bardzo mało prawdopodobne. Cała akcja przebiegła w ekspresowym tempie (być może dlatego, że według niektórych informacji - nie potwierdzonych - zginęli też żołnierze radzieccy)[ekspresowa w porównaniu do 2002 roku kiedy przywrócono zielone czoła, przemalowywanie trwało niemal 4 lata, bo jeszcze w 2006 w służbie były lokomotywy z żółtymi czołami]. Tak więc pierwszą EU07 z żółtym czołem, pomalowanym fabrycznie, była prawdopodobnie EU07-492 (patrząc na najniższy numer inwentarzowy, w służbie od 1.10.1988) lub EU07-493 (weszła do służby dzień wcześniej, bo 30.09.1988). EU07-488, 489, 490, 491 weszły do służby przed 22 września, choć któraś z nich mogła dostać żółte czoła w celu próbnym np w sierpniu. Dominik podał datę decyzji Dyrektora Generalnego PKP (21.07.1988), natomiast trochę trwało zanim obowiązek malowania żółtych czół nakazała Naczelny Zarząd Trakcji (22.09.1988).