• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie EU07/EP07

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.784 37 1
z mojego doświadczenia to niestety zdarzało się że w niektórych protokołach kasacyjnych pisano w pewnym sensie bzdury typu kopiuj - wklej że dany pojazd jest w złym stanie technicznym, skorodowane pudło i ostoja i itp a np. pojazd był nadal w eksploatacji i dopiero odstawiano go z ruchu w dniem skreślenia z inwentarza lub nawet kilka dni po ... lub protokoły były wystawione w lokomotywowni macierzystej a pojazd stał 300 km gdzie indziej w tak zwanej rezerwie - to się zdarzało w latach 90tych
 
Reakcje
3.668 30 0
Mam pytanie do miłośników serii EU07. Pytanie dotyczy lokomotyw typ 4E - od 001 - do 244 (4Ea). Wiadomym jest, że na przełomie lat 80 i 90 dokonano zmian polegających na malowaniu czoła lokomotywy na żółto z zachowaniem listew ozdobnych. Później pod koniec lat 90 likwidowano listwy malując dwa żółte pasy. Jednak interesuje mnie sprawa oznaczenia lokomotyw. Otóż na zdjęciach dostępnych w necie część lokomotyw ma bezpośrednio zamocowane oznaczenia PKP i nr serii wraz z numerem inwentarzowym, jednak część ma te oznaczenia zamocowane pośrednio tak jak w typie 303E. Kiedy nastąpiła zmiana sposobu mocowania oznaczeń? Czy to było z chwilą likwidacji listew ozdobnych?
Myślę, że trzeba trochę rozszerzyć i doprecyzować zagadnienia, które poruszyłeś.

Kiedy wprowadzono żółte czoła, proszę zapoznaj się z wpisem popełnionym przeze mnie w marcu 2019 #1.454. Co do kwestii zasadniczej, tak jak już napisał Engineer, nie można łączyć pojawienia się tabliczek na bokach pudła na 4E (na których umieszczano numer lokomotywy i logo PKP), ze zdejmowaniem listew ozdobnych.

Listwy aluminiowe zaczęto zdejmować od ok. 1990 r. z przyczyn technicznych (ulegały uszkodzeniom, korozji) i ekonomicznych (po 1989 nie produkowano nowych listew, co w czasach PRL prawdopodobnie miało miejsce, korzystano z listew odzyskanych, jeżeli ich stan techniczny kwalifikował je do dalszego użycia, pozyskiwanych z wycofywanych i złomowanych egzemplarzy EU07). Natomiast tabliczki zaczęto montować początkowo tylko na wybranych, pojedynczych egzemplarzach 4E w II połowie lat 90-tych, na nieco większej już liczbie dopiero w XXI w., a ich pojawienie się ma zabezpieczyć poszycie pudła przed korozją, która w większym stopniu ujawnia się w miejscach przytwierdzenia oraz stykania się powierzchni liter i cyfr, bezpośrednio z pudłem (spotkałem się z takimi informacjami).

Proszę zapoznać się z poniższym pismem Dyrekcji Generalnej PKP z 18 października 1990 r., mówiącym o listwach ozdobnych na EU06/EU07 i EP08.

Pismo Dyrekcji Generalnej PKP z 18.10.1990.jpg



Dość szybko PKP doprecyzowały swoje pismo, wydając wytyczne, że w miejscu listew, powinny być malowane pasy, lakierem koloru srebrnego, o szerokości odpowiadającej zdjętym listwom ozdobnym. Stąd na początku lat 90-tych pojawiły się EU07 4E mające srebrne pasy.

Pismo Dyrekcji Generalnej PKP z 7.12.1990.jpg


Przykłady "siódemek" ze srebrnymi pasami poniżej:

EU07-87 http://jareks.zonk.pl/pekape/pix03/pkpj0573.jpg (jak widać, srebrne pasy spotykano jeszcze w II połowie lat 90-tych)
EU07-228 https://forum.modelarstwo.info/attachments/eu07_228_ep09_025_kr_g%C5%82_-1984-jpg.204281/ (przykład z początku lat 90-tych)
EU07-537 https://sentymentalny.com/wp-content/gallery/8-3-1-nowa/warszawa_olszynka_17_08_06_1992.jpg (ciekawostka, srebrne pasy na 303E, a właściwie przebudowanym na EU07 członie ET41)

Nie wszystkie ZNTK malowały jednak pasy. ZNLE Gliwice aż do początku XXI w. i prawdopodobnie, ale tylko na początku lat 90-tych, także ZNTK Lubań, pojedyncze egzemplarze 4E przemalowywały w schemat przypominający malowanie fabryczne + żółte czoło, lokomotyw typu 303E. Poniżej przykłady takiego malowania:

EU07-028 http://www.wgk.cal.pl/data/media/91/EU07-028a.jpg
EU07-132 https://swr.podkarpackakolej.net/eloki/img/eu07-132-5.jpg
EU07-143 http://rail.phototrans.eu/images/photos/big/28/38024.jpg (schemat "gliwicki", zastosowany w 2003 na 4E przemalowanej na terenie lokomotywowni Łódź Olechów).

Trochę więcej o tym schemacie na 4E można przeczytać we wpisie jaki zamieściłem w kwietniu 2020 #1.559

Po krótkim okresie malowania bocznych pasów na kolor srebrny (1990/1991 – ok. 1993/1994), dość szybko dopasowano ich kolorystykę do żółtych czół, malując je na ten sam kolor. Dokładnie nie wiem kiedy to nastąpiło, ale już w 1994 (1993) widoczne były 4E z żółtymi pasami, po ZNTK Oleśnica. Zakład ten zaczął również malować na żółto czołowe i boczne numery lokomotywy oraz nazwę PKP. Normą wręcz w ZNTK Oleśnica stało się także malowanie na żółto stopni na czołach i poręczy przy drzwiach. ZNTK w Lubaniu Śląskim i od 2001 ZNTK Poznań oraz ZNTK Nowy Sącz (dopiero w tym roku zakłady te, dotychczas typowo „spalinowe”, wygrały przetargi na naprawę lokomotyw elektrycznych, powodem był m.in. upadek rok wcześniej ZNTK Lubań) również malowały żółte pasy, ale np. numery czołowe i boczne lokomotyw na biało, a poręcze także na „swój” sposób, Lubań na żółto, Poznań na zielono, a Nowy Sącz na ciemnożółto. Oczywiście we wszystkich zakładach można było też spotkać odstępstwa od „schematów”, kiedy pojedyncze lokomotywy wyjeżdżały z odmienną malaturą opisywanych elementów.

Natomiast ZNLE Gliwice w latach 90-tych, tak jak już wspomniałem wyżej, malowały „siódemki” typu 4E swoim schematem, nawiązującym do 303E, a na przełomie wieków, dołączył do nich także schemat z trzema pasami, ale co ciekawe bez ozdobnych pasów malowanych przez inne zakłady na żółto (choć i w Gliwicach zdarzały się wyjątki, np. EU07-237 i 244 dostały żółte pasy). Przykłady takiego malowania poniżej:

EU07-034 http://www.dawidfratczak.pl/galeria/090/090-31.jpg
EU07-036 http://www.dawidfratczak.pl/galeria/pkp/elektr/eu07/eu07-036_2.jpg
EU07-050 https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/45356.jpg
EU07-069 https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/13475.jpg
EU07-161 http://www.dawidfratczak.pl/galeria/325/325-17.jpg
EU07-172 http://rail.phototrans.eu/images/photos/big/40/1742.jpg

Interesujące jest to, że taki schemat dostała także EU07 typu 303E, jak dobrze kojarzę była też chyba jeszcze jedna 303E tak pomalowana, ale generalnie był to bardzo rzadki schemat malowania na 303E z żółtymi czołami, częściej spotykano go na zaprezentowanych wyżej 4E.
EP07-344 https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/12467.jpg

Kontynuując temat, tym razem tabliczek na 4E, z dostępnych informacji wynika, że na pewno pojawiły się one już w II połowie lat 90-tych (a może pojedyncze egzemplarze dostały je jeszcze wcześniej:niepewny:). Poniżej fotografie (obie z 1998) EU07 z tabliczkami na bokach pudła.

EU07-230 https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/62280.jpg (po ZNTK Lubań, NR 1998, białe litery i cyfry)
EU07-241
https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/62407.jpg (po ZNTK Oleśnica, NR 1997, żółte litery i cyfry)

Na zakończenie, nieco odbiegając od pytania (ale skoro jesteśmy przy tabliczkach EU07 :)), chciałbym wspomnieć pana Igora Przybylskiego. Artystę-plastyka, i miłośnika kolei, który w swojej pracy dyplomowej podjął się nadania indywidualnych cech EU07 z warszawskiego zakładu taboru. Pomalował on tabliczki lokomotyw na jasny (biały, seledynowy) kolor, a litery i cyfry w różne ciemniejsze barwy, o różnych odcieniach, nadając każdej lokomotywie indywidualny charakter. Długofalowy projekt malarski"Lokomotywy 2001" (do którego artysta przekonał PKP Cargo) realizowany był w latach 2001-2003. Dzięki niemu, nie wiem czy wszystkie, ale na pewno większość "siódemek" CM Warszawa, dostała charakterystyczną malaturę tabliczek bocznych, sygnowanych dodatkowo, niewielkimi inicjałami autora i dwucyfrową końcówką roku w którym zostały pomalowane. Wśród EU07 typu 4E artysta malował białe tło imitujące tabliczkę. Poniżej przykłady takich "siódemek":

typu 4E
EU07-010 https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/43671.jpg
EU07-014 http://www.wgk.cal.pl/data/media/91/EU07-014a.jpg
EU07-155 http://www.wgk.cal.pl/data/media/91/EU07-155.jpg

typu 303E
EU07-367 https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/69037.jpg
EU07-386 http://rail.phototrans.eu/images/photos/big/1/123557.jpg
EU07-415 https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/13556.jpg
EU07-417 http://rail.phototrans.eu/images/photos/big/36/123592.jpg

Oraz fotografia tabliczki EU07-417 z sygnaturą artysty IP'02 (Igor Przybylski 2002 r.)

Tabliczka EU07-417 Igor Przybylski'02.jpg


Na marginesie, boczne tabliczki pomalowane przez Igora Przybylskiego nosiła przez krótki czas (w I połowie 2003) także EU07-241, której w 2021 przywrócono żółte czoła. Wg mnie, troszkę szkoda, że nie uwzględniono w tym tzw. historycznym malowaniu, takich barw, tego elementu lokomotywy. Bez wątpienia nadałoby to EU07-241 jeszcze bardziej indywidualny wygląd, z pewną interesującą "nutką" z historii malatury "siódemek", o której być może nie wszyscy słyszeli.
 
Ostatnio edytowane:

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.222 121 1
Jak już jesteśmy w temacie zmian dot. lokomotyw EU07, to mam pytanie, w jakim celu montowono "pręciki" w reflektorach:niepewny: Z tego co zauważyłem na zdjęciach, nasilenie tego zjawiska wystąpiło w latach 90-tych. Wcześniej jak również w późniejszym okresie reflektory nie nie były w taki sposób ozdabiane.
 
Reakcje
3.668 30 0
Jak już jesteśmy w temacie zmian dot. lokomotyw EU07, to mam pytanie, w jakim celu montowono "pręciki" w reflektorach:niepewny: Z tego co zauważyłem na zdjęciach, nasilenie tego zjawiska wystąpiło w latach 90-tych. Wcześniej jak również w późniejszym okresie reflektory nie nie były w taki sposób ozdabiane.
W celu wzmocnienia oszklonej powierzchni w reflektorze. Pręty w żaden sposób nie wpływały na oświetlenie torowiska. Spotkałem się też z informacjami, że klosze z prętami miały cieńsze szkło, dlatego je w nich montowano (tu jednak musiałby ktoś potwierdzić lub zdementować tę informację, bo czytałem o niej tylko w internecie, a nie w literaturze tematu).
 
Reakcje
114 3 0
Stanisław1972 - Bardzo dziękuję za mega wyczerpującą odpowiedź.
Szacunek za wiedzę i zebrane dokumenty.
Na marginesie w załączeniu przesyłam ciekawostkę ze strony https://sentymentalny.com/8-tabor-kolejowy-2/08-3-lokomotywy-elektryczne/8-3-1/
EU07 - 537 typ 203E-036/1978 w malowaniu przejściowym (bez listew ale z szarymi pasami oraz z żółtym czołem) , chociaż w tym przypadku to ciężko nazwać to przejściowe, bo 203E to chyba składak czołownice od 303E - buda od 4E.
 

Załączniki

Reakcje
3.668 30 0
@Stanisław1972 - Bardzo dziękuję za mega wyczerpującą odpowiedź.
Szacunek za wiedzę i zebrane dokumenty.
Nie ma za co. Co jak co, ale malowanie "siódemek" szczególnie upodobałem sobie od niemal początku moich zainteresowań koleją (czyli jeszcze w epoce "żółtych czół"). Stąd od lat prowadzę sobie pewne statystyki i notatki. Kiedy ponad 10 lat temu "siódemki" zaczęły trfiać do prywatnych przewoźników, dostałem lekkiego "zawrotu głowy" ale jakoś udało mi się pozbierać ;)
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.222 121 1
W celu wzmocnienia oszklonej powierzchni w reflektorze. Pręty w żaden sposób nie wpływały na oświetlenie torowiska. Spotkałem się też z informacjami, że klosze z prętami miały cieńsze szkło, dlatego je w nich montowano (tu jednak musiałby ktoś potwierdzić lub zdementować tę informację, bo czytałem o niej tylko w internecie, a nie w literaturze tematu).
Dzięki za wyjaśnienie. Tak się domyślałem, że może chodzić o jakieś wzmocnie albo o jakąś "ozdobę". Wszak w latach 90-tych mieliśmy istną "cepeliadę" na koleji. Różnej maści "skrzydełka, orzełki" malowania rodem z "odpustu" itp.
Aczkolwiek, mówienie o cieńszym szkle jest trochę dziwne. W tych latach mieliśmy już do czynie z pełnymi półkami i dużym wyborem (zakładm, że również to dotyczyło szkła). Trochę to dziwne ale może to był faktyczny powód. Cóż, kolej w tamtym okresie żyła w innym "świecie".
I jeszcze jedna uwaga, zachęta:). Może by Kolega @Stanisław1972 pomyślał, aby swoją jakże przeogromną wiedzę czy to o lokomotywach EU07 czy to o wagonach, przelać na papier np. w formie książkowej. I dobre "pióro" i wiedza. Cóż więcej potrzeba.
 
Reakcje
3.668 30 0
Dzięki za wyjaśnienie. Tak się domyślałem, że może chodzić o jakieś wzmocnie albo o jakąś "ozdobę". Wszak w latach 90-tych mieliśmy istną "cepeliadę" na koleji. Różnej maści "skrzydełka, orzełki" malowania rodem z "odpustu" itp.
Aczkolwiek, mówienie o cieńszym szkle jest trochę dziwne. W tych latach mieliśmy już do czynie z pełnymi półkami i dużym wyborem (zakładm, że również to dotyczyło szkła). Trochę to dziwne ale może to był faktyczny powód. Cóż, kolej w tamtym okresie żyła w innym "świecie".
I jeszcze jedna uwaga, zachęta:). Może by Kolega @Stanisław1972 pomyślał, aby swoją jakże przeogromną wiedzę czy to o lokomotywach EU07 czy to o wagonach, przelać na papier np. w formie książkowej. I dobre "pióro" i wiedza. Cóż więcej potrzeba.
Dziękuję za słowa, ale nie zgadzam się z nimi. Ani nie mam przeogromnej (fiu, fiu :LOL:) wiedzy na jakiś konkretny temat kolejowy, ani nie w głowie mi jakiekolwiek publikacje (może na emeryturze dopiero, i to w temacie nie taboru, ale bardziej producentów i sposobów cechowania szyn kolejowych), ani nie uważam, że mam wiedzę, jakąś mocno odbiegającą od innych (którzy tak jak ja 25 lat interesują się tematyką kolejową), ani nie myślę, że "nadaję" się do jakiegokolwiek "zaistnienia" na rynku wydawniczym. Zapewniam też Kolegę, że na Forum są o wiele bardziej doświadczeni pasjonaci kolei, z o wiele większą ode mnie wiedzą, zbiorami, dokumentami itd. Jednak nie zawsze mają czas / chęci / wenę / a może i umiejętności szybkiego pisania na klawiaturze, aby napisać cokolwiek. Po prostu życie...

Z jednym się wszak zgodzę. Z tym "piórem" (ale bez poprzedzającego "dobrym"), bo od czasu do czasu "chce" mi się coś napisać (choć częściej bywa, że najzwyczajniej nie mam czasu), w nieco większej formie niż kilka zaledwie zdań. Ma to też swoją zaletę, bo poprzez takie pisanie, sam utrwalam sobie pewne fakty, a szperając po dokumentach, przypominam sobie o wielu rzeczach, czyli "podtrzymuję / reanimuję :LOL:" swoje zainteresowania koleją, nad którymi bywa, że chcą "zapanować" inne pasje i zainteresowania.

Cóż mi więcej potrzeba "oprócz błękitnego nieba" ;)
 
Ostatnio edytowane:

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
697 54 1
Stanisław1972 - Bardzo dziękuję za mega wyczerpującą odpowiedź.
Szacunek za wiedzę i zebrane dokumenty.
Na marginesie w załączeniu przesyłam ciekawostkę ze strony https://sentymentalny.com/8-tabor-kolejowy-2/08-3-lokomotywy-elektryczne/8-3-1/
EU07 - 537 typ 203E-036/1978 w malowaniu przejściowym (bez listew ale z szarymi pasami oraz z żółtym czołem) , chociaż w tym przypadku to ciężko nazwać to przejściowe, bo 203E to chyba składak czołownice od 303E - buda od 4E.
Żaden składak. Lokomotywa typu 203E, to seria ET41. Przebudowa jednego członu ET41 (drugi skasowany po wypadku), polegała na wycięciu tylnej części pudła z przejściem między lokomotywami i wstawieniem w to miejsce kabiny maszynisty. Nie zmieniano żadnych czołownic, ani elementów konstrukcyjnych czy nośnych tej lokomotywy. Powstały trzy takie lokomotywy serii EU07. 537, 544, obie z gładkim pudłem i 545 z pudłem ryflowanymi.
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
697 54 1
Jak już jesteśmy w temacie zmian dot. lokomotyw EU07, to mam pytanie, w jakim celu montowono "pręciki" w reflektorach:niepewny: Z tego co zauważyłem na zdjęciach, nasilenie tego zjawiska wystąpiło w latach 90-tych. Wcześniej jak również w późniejszym okresie reflektory nie nie były w taki sposób ozdabiane.
Te pręciki o których piszesz, miały za zadanie zapobiegać wybiciu reflektora, czy dokładnie uszkodzeniu wnętrza reflektora, np rozbiciu żarówki przez uderzający z siłą i wpadający do środka przedmiot np kamień czy napotkane latające zwierzątko niestety. Szyba się zbiła, ale reflektor działał.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.222 121 1
Ciekawostki z Facebooka - Igor Hanulin

02.07.1991 | HCP Poznań | EU07-537 jako fabrycznie nowa (HCP 303E-437/1991). Ciekawostką jest to, że wówczas na PKP jeździła już lokomotywa EU07-537 powstała z przebudowy ET41-036B, a więc HCP przed przekazaniem dla PKP swojej "537" zmuszone było zmienić jej numer na EU07-540. Powyższe zdjęcie przedstawia zatem maszynę przed zmianą oznaczeń. W dniu 02.07.1991 na terenie zakładów HCP stały "siódemki": 537 (437/1991), 538 (438/1991), 539 (439/1991) oraz w budowie były kolejne dwie (jak się później okazało 541 i 542). Ostatnią EU07 wyprodukowaną w Poznaniu była EU07-543 (442/1992).

397245077_727396739433763_1150210741452914383_n.jpg
 
Reakcje
3.668 30 0
Kontynuując temat nadawania lokomotywom serii EU07/EP07 indywidualnych cech w malaturze i wyglądzie zewnętrznym, myślę, że warto przypomnieć epizod związany z Młodzieżowymi Brygadami Pracy Socjalistycznej. Lokomotywy obsługiwane przez takie brygady, niekiedy miały pod oknem kabiny maszynisty namalowany herb Związku Socjalistycznej Młodzieży Polskiej (ZSMP), partyjnej młodzieżówki, będącej "przybudówką" PZPR (Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej). ZSMP utworzono w 1976, zrzeszało młodzież w wieku 15–35 lat.

Poniżej fotografia z ok. 1980 r. - Krajowej Agencji Wydawniczej (KAW, niestety nie znam nazwiska autora), przedstawiająca lokomotywę EU07-088 z lokomotywowni w Ostrowie Wielkopolskim, z logiem ZSMP.

EU07-088 z emblematem Związku Socjaliztycznej Młodzieży Polskiej ok. 1980.png


Oraz rysunek schematyczny, jaki zrobiłem kilka lat temu, będący próbą wizualizacji lokomotywy z powyższej fotografii, przybliżający jej wygląd w "naturze" (w kolorze), uwzględniający z daleka "rzucające" się w oczy logo (z powodu jaskrawych barw), dziś będące reliktem czasów minionych, ale i w pewien sposób, elementem historii malatury "siódemek".

EU07-088 DOKP Zachodnia, Lok. Ostrów Wlkp. ok. 1980 r..png
 

Wojtek`61

Aktywny użytkownik
Reakcje
49 7 3
Kontynuując temat nadawania lokomotywom serii EU07/EP07 indywidualnych cech w malaturze i wyglądzie zewnętrznym, myślę, że warto przypomnieć epizod związany z Młodzieżowymi Brygadami Pracy Socjalistycznej. Lokomotywy obsługiwane przez takie brygady, niekiedy miały pod oknem kabiny maszynisty namalowany herb Związku Socjalistycznej Młodzieży Polskiej (ZSMP), partyjnej młodzieżówki, będącej "przybudówką" PZPR (Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej). ZSMP utworzono w 1976, zrzeszało młodzież w wieku 15–35 lat.

Poniżej fotografia z ok. 1980 r. - Krajowej Agencji Wydawniczej (KAW, niestety nie znam nazwiska autora), przedstawiająca lokomotywę EU07-088 z lokomotywowni w Ostrowie Wielkopolskim, z logiem ZSMP.

Zobacz załącznik 1015083

Oraz rysunek schematyczny, jaki zrobiłem kilka lat temu, będący próbą wizualizacji lokomotywy z powyższej fotografii, przybliżający jej wygląd w "naturze" (w kolorze), uwzględniający z daleka "rzucające" się w oczy logo (z powodu jaskrawych barw), dziś będące reliktem czasów minionych, ale i w pewien sposób, elementem historii malatury "siódemek".

Zobacz załącznik 1015084
Tak było kiedyś, pamiętam te czasy, ta siódemka wyjątkowo często pojawiała się na stacji Łódź Kaliska , być może pracowała w obiegu zamkniętym. To logo przybudówki PZPRu, to istna profanacja malatury tej lokomotywy.
 

Drozdzik

Znany użytkownik
Reakcje
1.725 0 0
10-12-2023 Rumia . EP07-1013 Rybak relacji Gdynia - Białogard / EP07-1041 Pobrzeże relacji Kołobrzeg - Łódż Fabryczna / EP07-361 - łącznikiem z Gdyni Postojowej przez stację Gdynia Port w kierunku lokomotywowni Gdynia Grabówek oraz Dziki;)
U1.jpg
U2.jpg
U3.jpg
U4.jpg
U5.jpg
U6.jpg
U7.jpg
U8.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 7
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 4
Koleje w Polsce 7

Podobne wątki