Mnie ciekawi jedno
Pytanie do ekspertów :
Ile siódemek, ósemek i dziewiątek na przestrzeni lat otrzymało granatowe malowanie określane mianem "Denaturat"?
Chciałbym poznać statystyki
Granatowe / granatowo-niebieskie / fioletowo-niebieskie malowanie - różnie określane (występowały drobne różnice w odcieniach, przez co jedne lokomotywy były bardziej niebieskie - np. seria EP08, a inne bardziej granatowe - np. seria EP09), potocznie zwane "Jagoda" / "Jagódka" (przez bardziej przychylnych takiej malaturze) lub "Denaturat" (przez mniej przychylnych tym barwom
), było krótkim - aczkolwiek interesującym - epizodem w historii malowania lokomotyw serii EU07, EP07, EP08 i EP09.
Oczywiście ekspertem nie jestem ale od ponad 20 lat prowadzę sobie stosowną tabelę odnośnie "siódemek" (a właściwie całej "rodziny" EU06/EU/EP07/EP08). Odznaczając w niej lokomotywy, które nosiły malowanie o które pytasz, zrobiłem print screeny odpowiednich kolumn tabeli i zestawiłem je w poniższe zestawienie:
Z powyższego wynika, że:
Ogółem malowanie tego typu dostało
29 "siódemek" (
EU07 i
EP07) i
7 szt.
EP08.
Wśród "siódemek":
16 należało do typu
4E (w tym dwie przebudowane z EP08), a
13 do typu
303E.
Rozróżniając "siódemki" na EU i EP :
17 lokomotyw należało do serii EU07 (13 szt. 4E i 4 szt. 303E), a
12 do serii EP07 (3 szt. 4E i 9 szt. 303E).
W tabeli jaką prowadzę odnotowuję też zarys historii malowania poszczególnych egzemplarzy. Wśród interesujących Cię lokomotyw kształtuje się ono w następujący sposób:
W powyższym fragmencie tabeli widać, że wśród "Jagódek" można wyróżnić dwa podstawowe warianty malowania.
Pierwszym było pokrycie pudła barwą granatową (fioletowo-niebieską), bez żadnych dodatków [
na powyższym schemacie nazwa lokomotywy pisana w całości barwą granatową].
Drugim było naniesienie dodatkowego, białego, wąskiego paska na boku pudła (na wysokości mniej więcej dolnej krawędzi drzwi do kabiny maszynisty, w 303E, najniższego ryflowania blachy), który zachodził na czoła, na których zwężał się w "zaostrzony początek / koniec", jednocześnie opadając w dół, pod ukosem, w kierunku reflektora przedniego oraz ciemnoszarego pasa, obejmującego boczną linię okien i tworzącego "ramkę" dookoła przednich szyb
[na powyższym schemacie, tak malowane lokomotywy mają dodatkowo podkreśloną nazwę]. Biało-srebrzysty (szary) pasek nieco inną formę przybrał na serii EP08, na której imitował przy reflektorach przednich, zakończenie aluminiowych listew ozdobnych.
Oprócz tego, lokomotywy serii
EU07/EP07 w malowaniu "Jagoda" różniły się np. posiadaniem nowych reflektorów halogenowych lub nie. Lokomotywy, które posiadały nowe reflektory (w starych, okrągłych obudowach, żadna z "jagódek" nie posiadała tzw "telewizorów") oznaczone są na powyższym schemacie zarysu historii malatury, dodatkowym, małym kółkiem, naniesionym w indeksie górnym, zaraz za nazwą lokomotywy.
Powyższe zestawienie, może posłużyć dalszej analizie. Np. "Jagódka"
EU07-226 była jedną 4E bez białego paska, która posiadała nowe, halogenowe reflektory, a wśród 303E
EU07-488 była jedyną (ze wszystkich granatowych 303E), która posiadała stare reflektory. Dość "monotonnie" wyglądały też
EP07-345,
374 i
389, które pośród granatowych 303E nie miały białych pasków.
Wśród serii
EP08, jedyną, która dotrwała w granatowej malaturze,
bez białych, ozdobnych pasków do "przemalowania" w standardowe barwy zwane potocznie ICCC [
w schemacie wyżej, nazwa w całości pisana barwą szarą] była
EP08-011, przez co wyróżniała się od pozostałych "granatowych sióstr" (nie licząc, krótkiego czasu służby EP08-007 bez białych pasków).
Natomiast co do serii
EP09, nie prowadzę tego typu tabeli jak dla w/w serii, tym niemniej sprawa jest dość prosta, bo większosć (
40 szt.) EP09 dostała malowanie granatowe (001 - 025, 027 - 032, 036, 039, 040 i 042 - 047), a tylko
7 szt. (026, 033 - 035, 037, 038, 041) go nie posiadało.
Wszelkie sprostowania, uzupełnienia i uwagi mile widziane.